Affiliates die ZZP zijn ben ik nog nooit tegengekomen
Waar gaat mijn spoor dan verkeerd?
Zoals ik al vertelde, ik geef AL mijn inkomsten als particulier op bij de belasting, dus als bijverdiensten.Bij deze bijverdiensten opgave mag je ook je gemaakte kosten aftrekken.Bij bijverdiensten hoef je geen uitgebreide boekhouding bij te houden. Lees de toelichting bij de belastingopgave.Recht op verdere voordelen heb je niet vanwege het feit dat je in je reguliere baan al allerlei belastingheffings kortingen opgesnoept hebt.Voor die paar euro teruggave van btw ga ik echt niet moeilijk doen en bijvoorbeeld een boekhouder inhuren. Waar gaat mijn spoor dan verkeerd?
DefinitieVoor het bepalen van de BTW-plicht hanteert de Belastingdienst een ruimere definitie van ondernemerschap dan voor de inkomstenbelasting. Ben je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer, dan kan het toch zo zijn dat je BTW in rekening moet brengen. Het criterium is of er naar het oordeel van de Belastingdienst sprake is van deelname aan het economische verkeer. Het antwoord op die vraag is niet afhankelijk van de rechtsvorm of het al dan niet nastreven van winst.
Dat spoor gaat verkeerd op het moment dat je vergeet dat je inkomsten uit affiliate-aktiviteiten belastbaar zijn met btw, ze zijn namelijk niet vrijgesteld. Klaar.