affiliateforum
rss feeds
Meer verdienen met

affiliate marketing

• Index
  • Alerts
  • Inloggen
  • Registreren
  • Affiliate campagnes:   (4550) campagnes rss
  • 1 Nieuwe campagnes
  • 28 Campagne updates
  • Gestopte campagnes
  • Zoeken naar adverteerder
  • a4y
  • adquick
  • zanox
  • conversive
  • cleafs
  • webgains
  • daisycon
  • nonstopconsuling
  • affili.net
  • Affiliatepartners
  • a4uexpo
  • m4n
  • affiliationteam
  • netaffiliation
  • Affiliate Marketing Forum »
  • Algemeen »
  • Affiliate C@fe »
  • medewerkers affiliate netwerken
« vorige volgende »
  • Print
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: medewerkers affiliate netwerken  (gelezen 4461 keer)

Offline Kasper Mid

• Full Affiliate
  • Geslacht: Man
medewerkers affiliate netwerken
« Gepost op: oktober 21, 2008, 09:58:20 »
Hoe zit 't eigenlijk met medewerkers van affiliate netwerken die prive affiliate websites hebben draaien? Ik kan me zo voorstellen dat 't verleidelijk is als je bij een affiliate netwerk als m4n, tradetracker, tradedoubler of daisycon werkt dat je een site in een niche start waarvan jij ziet dat 't lekker loopt..... Dit is in feite belangen verstrengeling.... Hoe gaan netwerken hier mee om? Is dat toegestaan of niet?

Om even met mijn eigen mening te beginnen. Misschien is dit topic niet relevant, mits het bij alle netwerken goed dicht getimmerd is dat je dat prive er niet bij mag doen. Maar ik kan me zo voorstellen dat hier niet zo streng mee omgegaan wordt. In dat geval zou ik er niet mee eens zijn. Medewerkers van affiliate netwerken hebben toegang tot alle informatie zoals sales van honderden websites. Kunnen in feite precies zien wat wel en niet werkt. En zeker waar de trends, hypes etc. van het moment ligt en welke niches op 't moment top draaien. Hier kan met prive affiliate sites eenvoudig op ingespeeld worden, maar dat zou ik belangenverstrengeling vinden....

Maar goed, zoals ik al zei....eerst is 't belangrijk te weten hoe de netwerken hier mee om gaan.

Offline Paul Schoenmakers

• Affiliate Master
    • LeadMedia BV
Re: medewerkers affiliate netwerken
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2008, 10:18:58 »
Ik heb deze vraag toevallig recent bij M4N gesteld, en daarop een zeer uitgebreide reactie gekregen.
Dit naar aanleiding van het feit dat ik enkele M4N medewerkers wel erg vaak tegenkom in verschillende niches.

Ben met je eens dat een stukje meer transparantie hieromtrent ook geen kwaad kan. Dus het zou de netwerken sieren als ze deze informatie zelf met ons delen, in plaats dat we er zelf om moeten vragen.

Zie ook mijn vraag hier... http://www.affiliate-forum.nl/index.php/topic,5819.msg29035.html#msg29035  duidelijk ingegeven door mijn gevoel dat er nog te weinig transparantie is op dit vlak.
Blog: Affiliateblog.nl
Bedrijf: LeadMedia BV
Linkedin: Paul Schoenmakers

Op zoek naar een baan/stage ?

Offline Kasper Mid

• Full Affiliate
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2008, 10:30:56 »
maar wat hield die 'zeer uitgebreide reactie van m4n' in dan?

Offline adFiliate bv / Patrick

• Affiliate Master
    • AdFiliate
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2008, 10:37:52 »
Hoe zullen we het noemen? Schering en inslag, of eerder, regel dan uitzondering? Het geeft medewerkers natuurlijk meer kennis van de markt, maar het moet ook goed afgeschermd worden, zoals Paul ook zegt, zodat er geen handel met voor- (of na-) kennis kan ontstaan
Patrick Mulder
Affiliate management

Meer halen uit Affiliate Marketing als reisorganisatie? Stuur mij een e-mail.

http://www.adfiliate.nl - succesvol affiliate marketing voor reisondernemers. Klanten: Alamo - Tropenzorg- Care Plus - Taha - Portucasa

Offline Paul Schoenmakers

• Affiliate Master
    • LeadMedia BV
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2008, 10:43:14 »
Citaat van: KasperMid op oktober 21, 2008, 10:30:56
maar wat hield die 'zeer uitgebreide reactie van m4n' in dan?

Ik vind het wat te ver gaan om die email hier zo integraal te plaatsen..  wellicht kunnen de netwerken hier zelf ook eens op reageren.

Blog: Affiliateblog.nl
Bedrijf: LeadMedia BV
Linkedin: Paul Schoenmakers

Op zoek naar een baan/stage ?

Offline PJ

• Affiliate Master
« Reactie #5 Gepost op: oktober 21, 2008, 10:48:39 »
Voor zover ik weet gebeurt dit bij alle netwerken. Het is een van de graadmeters waaruit je af kunt lezen of zo'n netwerk een beetje serieus is: dat zijn ze dus geen van allen. De ergste netwerken zijn die waarbij de medewerkers zowel de grootste merchants als de grootste affiliates zijn: gek genoeg zijn dat ook precies degenen die alleen zichzelf uitbetalen...

Maar dat is natuurlijk niet alleen de schuld van de netwerken: affiliates blijven er ook braaf mee samenwerken. Sterker nog: wat een netwerk ook uitvreet, ze krijgen alle ruimte om hier in een eigen forum hun propaganda te spuien en nieuwe slachtoffers te maken.

Wat een aardig beginnetje zou zijn, is een poll boven ieder netwerkforum waarbij affiliates aan kunnen geven of zo'n netwerk betrouwbaar is, op tijd uitbetaalt, ervoor zorgt dat sales tijdig worden gekeurd, dubieuze merchants tijdig worden verwijdert, hun medewerkers niet stiekem jouw grootste concurrent zijn, etcetera. Dan heeft iedereen in een oogopslag wat tegenwicht voor de propaganda in die forums, zoals: "EXCLUSIEF bij ons: alweer een resellersite van een medewerker die zich als merchant presenteert"

Offline Ilya

• Affiliate Master
    • Wegopro
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2008, 10:53:55 »
Ik denk dat het safe to say is dat dit zeer veelvuldig voorkomt. Ik ga er dan ook niet vanuit dat Netwerken dit momenteel tegenhouden, van de NL netwerken weet ik in ieder geval van drie netwerken al dat medewerkers (of zelfs eigenaren) de verkregen input gebruiken om ofwel zelf als affiliate op te treden, ofwel om webconcepten te lanceren. Je zit er dagelijks in, en krijgt natuurlijk veel meer inspiratie rond nieuwe niches.

Ik vind het stiekum wel jammer dat je op deze manier wel van een vervelende hoek concurrentie kunt krijgen.

Overigens heb ik niet de indruk dat medewerkers met enorme webprojecten bezig zijn; de indruk die ik tot nu toe heb is dat het vooral hap-snap initiatieven zijn (om snel mee te liften etc).
Wegopro.com | Twitter

Offline tjoosten

• Jr. Affiliate
  • **
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2008, 11:17:25 »

Daar hebben wij een beleid voor, want bij M4N is dit een hele belangrijke discussie nu en voor de toekomst.

Zie hier mijn tekst

A) M4N heeft vanuit haar verleden zowel affiliates als adverteerders het beste kunnen adviseren doordat we ons zelf verplaatsen in de schoenen van affiliates en in de hobby sfeer een website runnen. Door het zelf te doen, "voel" je wat er leeft bij je klanten en kan je goed adviseren. Iedere werknemer moet bij ons bijvoorbeeld als eerste een affiliate account aanmaken aantal links plaatsen en feedback geven wat er beter kan.

B) Als intermediair hebben M4N'ers toegang tot kennis over wat werkt en niet werkt. We zien dat in cijfers maar we zitten ook midden in de markt horen en zien van alles. Daarbij geven we die kennis generiek door. Ik bedoel daarmee als ik op 5 sites zie dat sites met blauw onderstreepte links beter werken dan andere zal ik affiliates adviseren blauw onderstreepte links te gebruiken. Zonder daarbij de gegevens van individuele sites te geven! Een van de waardes die we toevoegen is om juist die kennis zo te delen dat iedereen er beter van wordt.

BUT-> elk voordeel heeft een nadeel,

A) hobbies zijn uitgegroeid tot serieuze bedrijven die geen belangen verstrengeling mogen hebben.
B) de scheidslijn tussen individueel succes en generieke zaken kan een fijne ethische zaak zijn.

Tot nu toe heb ik gezien, dat als ik mensen adviseer, het uitvoeren moeilijker is dan het idee bedenken. De focus, het talent en individuele en management van concepten maken een affiliate succesvol. Het idee zelf heeft slechts 10-20% aandeel daarin, een uitzondering daargelaten.

Wat is de Policy van M4N om het individuele belang van affiliates te beschermen?

Elke werknemer en freelancer tekent bij M4N een contract waarin 3 zaken zijn geregeld waar bij overtreding een hoge boete op staat.

1) Integriteit
Je mag geen individuele informatie aan andere buiten M4N doorgeven. Wel generieke informatie waar de individuele partij baat bij kan hebben, moet je doorgeven als je informatie hebt die van belang is voor je klant.

2) Handel met voorkennis
Werknemers of freelancers die bij of met M4N werken kunnen niet zonder goedkeuring van M4N directie concepten exploiteren waarbij ze bij andere affiliates gezien hebben dat het goed werkt en daarna kopieren. Wij wegen dus alles af op eerlijkheid, natuurlijk doen wij dat intern zelf maar wij als directie hebben de belangen van onze affiliates hoog in het vaandel.

3) Begeleiding potential
We helpen medewerkers die een goed idee hebben met het opzetten van een affiliate business. Doordat we zelf invloed op hebben kunnen we ook controleren dat er geen misbruik wordt gemaakt.

Tot nu toe sluiten we dus nog niet uit om eigen concepten te exploiteren als je medewerker of freelancer bent omdat we van mening zijn dat per saldo zowel adverteerders en affiliates meer voordeel hebben doordat medewerkers snappen wat affiliates en adverteerders doen. Voor de toekomst overwegen we om de policy aan te scherpen maar hoe dicht je het ook zou willen timmeren als mensen kwaad willen, zullen ze kwaad doen. Het gaat dus heel erg om de mentaliteit en ethiek van de mensen waarmee je samenwerkt.

Daarnaast hebben we een commissie intern waar mensen inzitten die geen eigen concepten hebben en die bepalen wat wel en niet mag.

We zijn verder met een programma bezig om drie dingen te doen.

1) openheid van zaken als account manager moet je open zijn over je neven activiteiten als er om wordt gevraagd of als het relevant is.
2) de markt kennis die op de werkvloer is, nog beter in het netwerk te krijgen. Dus welke adverteerders lopen goed, primeurs etc.
3) afschermen van gegevens waar je geen bevoegdheid voor heb.

Ik sta nog altijd open voor suggesties om de policy meer vorm te geven aangezien ik er in mijn optiek geen eenduidig antwoord is.

Totslot, ik adviseer altijd om het direct te vragen aan je account manager of hij eigen concepten heeft en dan zelf te beslissen hoe je er verder mee om wil gaan.

Vr. Gr.

Thomas

Offline Kasper Mid

• Full Affiliate
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2008, 11:38:26 »
Thomas, punt A) en B) begrijp ik volkomen en ben ik ook helemaal met je eens. Medewerkers zullen een beetje feeling moeten hebben met hoe affiliates te werk gaan.

Maar waar ik m'n vraagtekens bij zet is dat je zegt dat een idee (niche keuze etc.) maar 10-20% van het succes uitmaakt. Daar ben ik niet mee eens, omdat er ongetwijfeld bij m4n stuk voor stuk experts zitten ;). Dus ze beschikken al over de expertise.....het enige wat ze dan nog hoeven te doen is de juiste niche markt induiken. Ze bouwen er een site omheen, of hebben die al kant en klaar liggen van een andere site, promoten dat op de manier waarvan ze uit hun expertise weten hoe dat moet....en hoppa een affiliate concurrent is geboren. Ik denk dus dat die percentages van succes wat hoger liggen als je inzicht hebt in niche/hype/trend succes.

Ten tweede zeg je dat medewerkers verplicht open moeten handelen en alleen bij goedkeuring van de directie van M4N een project mogen starten als neven activiteit. Maar stel nou dat die directie nou juist zo soepel is? Dan is die policy die hier gesteld wordt, helemaal niet zo veilig voor de belangen van affiliates....

Waar wordt dan precies die scheidslijn getrokken van een hobby site en een serieus project?

Offline PJ

• Affiliate Master
« Reactie #9 Gepost op: oktober 21, 2008, 11:49:53 »
In serieuze bedrijfstakken mag je niet op twee stoelen zitten. Ook een minister mag geen belang in een bedrijf hebben en een fondsmanager mag niet voor eigen rekening in aandelen handelen. Dit om alle schijn te vermijden. En waar die schijn niet wordt vermeden, wordt misbruik gemaakt: per definitie.

Niemand haalt het in zijn hoofd om te zeggen dat een minister juist bedrijfsbelangen moet hebben omdat hij zich dan beter in het zakenleven kan inleven! Ga je die weg op, dan is de bottom line altijd dat je ze maar op hun blauwe ogen moet vertrouwen: het valse beroep op integriteit dat M4N ook hanteert ipv heldere regels.

De 3 zaken uit het M4N-contract zijn dan ook loze regels:

1) Integriteit

Hier kan geen sprake van zijn. Het is onmogelijk om individuele informatie niet aan jezelf door te geven! Dat je dit niet door mag geven aan anderen buiten M4N geeft de mensen binnen M4N juist een concurrentievoordeel.

2) Handel met voorkennis

Daarvan is bij eigen projecten altijd sprake als je op twee stoelen zit. "wij als directie hebben de belangen van onze affiliates hoog in het vaandel" is dan ook niets meer dan een loze kreet: dit beschermt niemand tegen copycats binnen M4N, zolang je het maar niet te opzichtig doet.

3) Begeleiding potential

Dit geeft precies aan wat er niet deugt! De vergaarde kennis wordt gebruikt om medewerkers een concurrentievoordeel te geven: energie die gestoken zou moeten worden in het ondersteunen van de affiliates die zo hoog in het vaandel zouden staan...

"Doordat we zelf invloed op hebben kunnen we ook controleren dat er geen misbruik wordt gemaakt." Dit is helemaal de malligheid ten top! Hier staat niets anders dan "vertrouw ons nou maar". En waarom zouden we dat moeten doen? In wiens belang wordt gecontroleerd op misbruik? In het belang van de affiliate of in het belang van het privéproject waarin de directie als begeleider ook een vinger in de pap heeft?

Het hele verhaal gaat lijnrecht in tegen alle regels die in serieuze branches zijn opgesteld. In plaats van heldere regels is de bottom line steeds dat we maar blind vertrouwen moeten hebben, bij gebrek aan heldere beperkingen.

Offline Klaas Koopman

• Affiliate Master
    • Inspired Media
« Reactie #10 Gepost op: oktober 21, 2008, 12:46:45 »
Het wordt tijd dat ik ook ga werken bij een netwerk, mooi de ins en outs leren, niches kopieren, thuis werken aan content en de website en dan voor mezelf verder gaan, de site online gooien en inkomsten vergaren. Is er nog een netwerk met een plek voor mij?
Klaas Koopman - Inspired Media
Affiliate en Website Ontwikkelaar

http://www.linkedin.com/in/klaaskoopman
msn: koopman[at]inspiredmedia.nl

Offline Romano Jennekens

• Affiliate Master
    • LeadMedia BV
« Reactie #11 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:09:19 »
Ik heb eerder dit jaar op een blog van een affiliate / netwerkmedewerker gelezen dat zijn lat wat hoger ligt dan EEN nieuwe auto per half jaar   
About: www.linkedin.com/in/romanojennekens
Bedrijf: www.leadmedia.nl
Twitter: www.twitter.com/romano_nl

5KG

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:12:39 »
Citaat van: Romano Jennekens | AffiliateMeester.nl op oktober 21, 2008, 13:09:19
Ik heb eerder dit jaar op een blog van een affiliate / netwerkmedewerker gelezen dat zijn lat wat hoger ligt dan EEN nieuwe auto per half jaar   

Ja iemand van M4N als ik mij goed kan herinneren.

Offline Eric Lang

• Affiliate Master
« Reactie #13 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:13:22 »
Ik vind het een moeilijke discussie, JA ik geloof zeker er in dat er meer kennis is door dat account managers ook zelf dingen doen en dus tegen dingen aanlopen (hoeveel gebeurde het niet dat ze bij google op eigen rekening inkochten toen het nog heeeel lucratief was en bijna geen risico?).

Het uitsluiten doe je niet omdat er veel te weinig kennis is in de markt en je dus personeel moet aantrekken die zelf ervaring heeft.

Bij 1 specifiek bedrijf doe ik geen zaken meer om deze reden, daar heb ik het gevoel dat mijn cijfers opstraat liggen.

Dus: KLote situatie en niet wenselijk, maar op dit moment weinig meer aan te doen dan goed blijven kijken en mis standen aan de orde te stellen.
twitter: http://twitter.com/langace

Offline Aart Wallet

• Administrator
  • Affiliate Master
    • No Search
« Reactie #14 Gepost op: oktober 21, 2008, 13:33:38 »
Zelf heb ik zoals velen van jullie weten bij een netwerk gewerkt als accountmanager Shopping.
In die rol had ik daarnaast ook affiliate sites.
Als stagiair ben ik zo'n 6 jaar geleden begonnen en zag ik dat er nog veel gaten waren die opgevuld konden worden, waardoor ik met een startkabel-dochterpagina begon. Dit liep prima en via Adwords kon ik toen op vrijwel alle relevante woorden voor 5 cent per klik inkopen om altijd op de eerste pagina te staan (goede oude tijd ;-) )

Zeker in de beginfase heb ik veel kennis opgedaan met mijn eigen site en dit ook met affiliates gedeeld. Statistieken waren er nog bijna niet omdat er ook nog niet zoveel affiliates waren. Door mijn eigen sites was ik er zeer op gefocussed om mijn eigen shopping-adverteerders continue te monitoren, materiaal up-to-date te houden en acties op tijd communiceren. Tot zover een win-win.

Na verloop van tijd namen mijn eigen sites echter steeds serieuzere vormen aan en nam het aantal affiliates tevens enorm toe (meer concurrentie) en vond ik zelf dat ik 2 petten op kreeg omdat de business dermate grotere omvang aan ging nemen dat ik het zelf niet langer acceptabel vond om en accountmanager EN affiliate te zijn.

Met name kreeg ik zelf allerlei ideeen die ik uit wilde voeren en die ik niet met affiliates kon en wilde delen. Dat wilde ik als onafhankelijke affiliate uit gaan voeren, dus vandaar ook mijn eigen keuze om volledig als affiliate verder te gaan.

Momenteel kijk ik goed naar de netwerken en hoe ze omgaan met deze belangenverstrengeling. Je moet als netwerk-medewerker wel heel sterk in je schoenen staan als je de vrijheid hebt om affiliate te zijn en toch geen 'misbruik' van de netwerk-statistieken te maken!

In de huidige affiliate markt vind ik het niet acceptabel als medewerkers van netwerken actief sites beheren. Uiteraard is het prima om als beginnende medewerker een site op te zetten om er feeling mee te krijgen, maar deze moet dan ook daarna weer offline gehaald worden. Echter is het aan het netwerk wat te doen, al hou ik het wel in de gaten.
Affiliatedag 27 mei 2010: www.affiliatedag.nl
Affiliateforum: www.affiliateforum.nl
Twitter: http://twitter.com/Affiliateforum

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/aartwallet

• Print
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
« vorige volgende »
  • Affiliate Marketing Forum »
  • Algemeen »
  • Affiliate C@fe »
  • medewerkers affiliate netwerken

affiliateforum