Algemeen > Affiliatedag.nl 31 mei 2012

Affiliatedag: seminar tracking vervolg

<< < (2/4) > >>

mdobro:
@ El Dorado,

Geloof me ik denk dat alle netwerken continu bezig zijn hun tracking te optimaliseren, dat is hun/onze business en brood winning.

klaas:
Hi Marco,

Het was een leuke discussie en denk dat we wel met cijfers moeten zeggen wat niet acceptable is.
Hoe zuiverder we meten hoe beter dit is voor onze business.

--- Citaat van: mdobro op mei 20, 2009, 23:33:49 ---
Wat wel mijn punt is is dat de metingen die op basis van een "lange" termijnfinger print tracking gedaan worden, niet betrouwbaar zijn.
Een van de zaken die daarbij van belang is, is dat omdat je over een langer termijn meet je consessies moet doen aan de kwaliteit van de meeting, waardoor je in de lange termijn wellicht iets wint maar in de korte termijn juist weer iets verliest.  

--- Einde van citaat ---

Dit is precies wat ik nu wil weten van je? wat vind jij nu "niet betrouwbaar"?  1% of 10% fouten op die fingerprints van stel 100 dagen?
Het is aardig dat je het heb over dat het misschien fout gaat. Maar er zijn onderzoeken dat dat 5% tot 10 % van de mensen hun cookies wel eens deleten? (Alle andere reden nog niet eens genoemd waardoor leads neit worden gemeten)  Als daar 1 % fout marge, over alleen de Fingerprint leads van 100 dagen tegen over staat find je dat "fraude" of een acceptable fout meeting, die toevallig eens voordelig voor affiliate zou kunnen uitpakken.

Verder hoor ik graag hoe jij aan je berekening komt dat het niet meer dan 10 dagen mag zijn?

Maar een ding is zeker Fingerprint trekking kan nooit hoger zijn dan het percentage van leads dat uberhaubt wordt gemeten door fingerprint tracking (+/-14 % bij ons) ... nu wil ik van jouw je berekening wel eens zien hoe jij toch op zulke fraude cijfers komt...*

Heb jij berekend dat 50% van de frinderprint niet deugt? Dan is het 50% van het percentage van allen de fingerprint leads?  Dan is het 50 % van 14% is nog "maar" 7 %.

Ik duft wel te beweren dat zelfs bij 100 dagen fingerprint tracking niet verder komt dan hoog uit echt maximaal 1 % **  van de leads die door Fringerprint trekking zijn binnen gekomen. Dus dan hebben we het over 1% van 14 % van alle leads. Dit vind ik verwaarloosbaar klein, jij misschien niet?

Verder denk ik dat mensen vooral "adverteerders" meer moeite hebben met 1 teveel gemeten lead dan 1 teweinig gemeten lead. Daarvoor ben ik niet voor foute metingen, hoe zuiverder de meting hoe beter. Maar alleen als het over percentages gaat waar het ook echt om gaat.

Mvg

Klaas Joosten

* Die 14 % procent fingerprint leads is makkelijk te verklaren door alle redenen die er zijn dat mensen die hun cookies deleten. zie: http://www.affiliateprogramma.nl/index.php/cookies-steeds-vaker-verwijderd (oud onderzoek maar nog steeds relavant)

** Verder zijn er ook nog allemaal redenen te bedenken dat zelfs Fingerprint tracking nog heel veel leads mist die wel degelijk van die persoon afkomstig is. Bedenk maar eens hoevaak een bedrijf of netwerk, persoon zijn browser of system update waardoor useragent of ip nummer wisselt.  Die leads worden allemaal niet gemeten. Hoeveel mensen gebruiken 2 browsers of kopen thuis? Welke persentages zijn dit....
Ook sluiten wij heel veel proxys uit. Proxys zijn vrij makkelijk te dedecteren via analyses op onze advertenties. Bedenk maar eens hoeveel verschillende clicks een bezoeker via een Netwerk, dus me 1 IP kan maken op totaal verschillende advertenties binnen 1 dag of week, maand??? Als dit vaak gebeurd moet het wel een proxsy zijn.

p.s. Ik zal kijken of ik de max max max van 1% op alleen de fingerpint leads op afzienbare tijd met een berekening/test kan onderbouwen. Ik vind zelf al zou het 10% zijn het nog steeds relatief klein is. Want 10 % x 14 % is nog steeds maar 1,4 % wat dan totale fout zou zijn over alle leads. Dit staat in geen verouding tot cookies die gedelete worden door gebuikers.  Er zullen altijd mensen zijn die dit niet acceptable vinden.

El Dorado:
@mdobro

Zou het dan niet beter zijn dat de netwerken de handen in elkaar slaan, en hun beste techneuten samen een goede trackingmethode te laten ontwikkelen? Daar zou elk netwerk dat hieraan meewerkt de vruchten van plukken, en natuurlijk ook de affiliates.
Het is maar gewoon een idee, weet niet of het mogelijk is.

PJ:

--- Citaat van: klaas op mei 21, 2009, 00:35:33 ---Verder denk ik dat mensen vooral "adverteerders" meer moeite hebben met 1 teveel gemeten lead dan 1 teweinig gemeten lead.
--- Einde van citaat ---

Terwijl we er (fraude even daargelaten) gerust vanuit kunnen gaan dat het aantal niet gemeten leads een veelvoud is van het aantal teveel gemeten leads. En netwerken kunnen er wel leuk aan werken om leads uit grote (?) kantoren niet toe te kennen, maar daar staan al die leads tegenover die op kantoor worden voorbereid maar thuis worden gerealiseerd. En dat zijn er in een segment als travel nogal wat, want na het uitzoeken in de baas zijn tijd volgt eerst nog het thuis overleggen voordat er wordt geboekt. En wordt er op kantoor geboekt, dan heeft de voorbereiding misschien wel weer elders plaatsgevonden. Tenslotte hebben we nog de telefonische boekingen en de boekingen waarvoor je alleen een grijpstuiver hebt gekregen omdat er een brochure is besteld.

Ik werk veel met white labels en daar zie ik in de logs de mailtjes echt heen en weer vliegen met mededelingen als: dit is de beste deal die ik kon vinden, als jij niks beters hebt gevonden wil je dit dan even boeken? Werk je niet met een white label of een andere oplossing waardoor er op jouw site wordt geboekt maar stuur je bezoekers door naar de site van de merchant dan zie je nooit een cent voor al die leads. Het gaat echt om behoorlijke aantallen. En dan zien we uiteraard alleen nog maar de mailtjes die via "mail-a-friend" zijn verzonden.

Wat dat betreft zijn die netwerken dus belabberde onderhandelaren dat ze er zaken uitvissen omdat het misschien wel eens een onterecht toegekende lead zou kunnen zijn terwijl je dat ook zou kunnen verdedigen als zijnde een fractie van de gemiste leads en dus een zeer bescheiden compensatie.

Hoeveel online zaken zijn er overigens zo groot dat ze in 100 dagen meerdere leads uit hetzelfde kantoor krijgen? Met bestellingen bij Bol uit het hoofdkantoor van KNP hebben we ze wel zo'n beetje gehad.

Kees van Dijk:
Wat ik begreep tijdens de sessie was dat je ip-, cookie- en fingerprinttracking op verschillende manieren kunt gebruiken. Deze verschillende technieken leveren verschillende resultaten op (zie ook de post van mdobro).
Is het niet goed voor de transparantie om als adverteerder en als affiliate te weten welke techniek voor welke trackingmethode wordt gebruikt door het netwerk? Ik neem aan dat je als netwerk dit als en usp neer kunt zetten.

Maakt de fingerprinttracking juist de verloren sales niet goed? Mensen zitten op kantoor te surfen en bestellen thuis het product, in dit geval loop je als affiliate een sale mis. Maar als je collega nu wel een product besteld dan klopt het weer. :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie