Affiliate site click trough van 10% geen conversies

48ewout

Nieuw lid
30 okt 2009
22
0
0
#1
Beste Leden,

Ik heb een site met informatie over Turkije sinds augustus online staan. Het verkeer trekt sinds kort aardig aan >200 uniek p/dag en ongeveer 10% click trough rate. Ik heb nu ongeveer 600 mensen doorgestuurd naar grote vakantiesites, maar dus nog geen enkele verkoop. Dit lijkt mij erg slecht. Klopt dit beeld en aan welke zaken zou ik moeten denken in zijn algemeenheid waar dit aan kan liggen. Het verkeer komt binnen op de informatie en direct op bepaalde hotels, appartementen en reizen. Iemand tips/argumenten? Zonder dat ik mijn hele site moet verbouwen graag :)
http://www.informatieturkije.nl/

Mvg, Ewald
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#2
Nou, Ewald, keurige site hoor.
Best appetijtelijk.

Uit je woorden blijkt dat je bij benadering weet hoe hoog de ctr is, maar weet je ook hoe snel de bezoekers weer weg zijn, of hoeveel pagina's ze achtermekaar oppeuzelen qua info ?
Mijn eerste indruk was : valt helemaal niet tegen, die site....... maar waar moet ik nu naar toe. Een normaal gevoel bij sites met veel mogelijkheden. Dat biedt affiliates met een kleinere doelstelling veel kansen. ;)

Allereerst, betekent het bieden van veel informatie, een goeie kans op het aantrekken van veel op info beluste vakantiegangers. Maar info belust wil zeker nièt zeggen, kooplustig. Ze lezen, ze eten de info, en verlaten de site nadat hun vragen vermoedelijk zijn beantwoord. Totdat later dit seizoen iemand met een vreugdevolle aanbieding hen tot kopen aanspoort.

Wat je ziet als bezoeker is een viewport zonder te scrollen. En we zien 2 mooie fotoplaten ( veel te groot voor direkte aktie) , menuutje, en ..........
Foto's, video en waardering Ece Saray Marina
wat willen we weten ? Wat anderen ervan vinden en hoppa, op naar Zoover, en weg is je klant voor 7 cent per unieke view en 40 ct voor een leadvergoeding, dat hakt erin. :-\

Kun je nog beter een Adsense plaatsen.

Maar ik ben bereid om door te zakken. En scroll iets verder in de hoop, nee, geen button in de verste verten te bekennen. Alleen met de bril onderuit gezakt vallen me de url's op met : Boekingsmogelijkheden en prijzen, Kras.nl

Die zou ik rustig laten staan, maar je mag iets onbescheidener zijn. Je moet diè bezoekers die daadwerkelijk dat ene hotel willen boeken, een duidelijke button ( of button-achtige tekst ) geven van "HIER kun je dat hotel boeken, NU" , iets in die geest. Je moet de koper willen helpen aan die reservering. Dan dus 1 portie button bòven de vouw, en een onderaan het artikel.

En daar mag je ook best naar toe schrijven. En vooral schrijven waarom ze net dat optrekje moeten kiezen en niet delegeren aan Zoover, want dan wordt jouw aandeel in de reissom ook gedelegeerd aan Zoover en niet verder.

En dan zeggen die 600 doorgestuurde bezoekers precies datgene wat ik in het begin mompelde : info zoekers, kijken ook nog even bij de reisboer en daarna nog hier en nog daar etc. Het noodlot van veel geven. Veel info dus.
Het kunstje moet ook nog zijn om reserverings-beluste mensen te trekken, dan stijgen de ratings qua opbrengst. 8)
 

48ewout

Nieuw lid
30 okt 2009
22
0
0
#3
Hallo ouwesmurf,

Bedankt voor de tijd die je hebt genomen om de site te bekijken en uitgebreid commentaar te geven.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog geen verder onderzoek heb gedaan naar het werkelijke gedrag van de bezoeker, dit omdat de bezoekersaantallen tot voor kort nog te laag waren.
Met de aantallen die nu binnenkomen is het een ander verhaal.

Toch wel confronterend om te lezen welke fouten ik tijdens mijn denkproces over de site heb gemaakt. Mijn overtuiging was dat als ik een (redelijk)betrouwbare site zou neerzetten zonder teveel duidelijke spam e.d. dat ik op basis van de info vrij hoog zou komen in google. En dat dit vanwege de ranking ook zou gaan gelden voor de kooplustigste zoekers (zoektermen van) naar hotels en vakanties. Nu is dit deels uitgekomen, maar zoals je al schrijft, waarschijnlijk alleen maar info-zoekers die elders, als de tijd komt, de aankoop doen. Zijn er trouwens ook vakantie vergelijkingssites die een affiliatie programma runnen waar nog een goede commissie is te verdienen? Misschien dat ik dan meer kans maak op een conversie... Aangezien ze dan niet meer naar andere reissites hoeven om te vergelijken.
Heb wel zo'n datafeed geprobeerd te installeren, alleen geven die veel te weinig info en is de layout door mij niet netjes aan te passen.

Layout afbeeldingen: er zou dus eigenlijk in de header of er boven een knop moeten komen om het hotel te boeken? Zodat men direct tot actie kan over gaan? Ik dacht namelijk dat men eerst wat info zou willen lezen voordat ze door klikken.....
En de zoover weglaten...alleen missen mensen dan wel de waardering van het hotel, wat mij nu juist een overhaalpunt lijkt voor het doen van een aankoop....alleen raak ik inderdaad nu wel veel mensen kwijt voor 7 eurocent.......lastig lastig. Toch adsense misschien maar eens aanzetten...

Link naar affiliatie: duidelijke tip. Ik heb trouwens de tekst zo gemaakt omdat ik de bezoeker niet wou misleiden: niet weten dat je doorgestuurd wordt en waarnaartoe. Dus het verstandigste is de tekst: Boekingsmogelijkheden en prijzen, Kras.nl te vervangen door tweemaal een echte actie knop, 1 voor de vouw en 1 na de vouw.

Teksten: duidelijke tip. Helaas beschik ik deze kwaliteiten niet wat betreft het 'er naar toe schrijven'. Maar wachten op investeringsgeld d.m.v. de andere tips :)

In ieder geval is er werk genoeg te doen.
Nogmaals dank voor de tips!

Groetjes. Ewald (rookie affiliate)
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
Layout afbeeldingen:
Die ruimte boven de vouw is goud waard, daarom mogen ze wat mij betreft wat kleiner.
zoover weglaten...alleen missen mensen dan wel de waardering van het hotel, wat mij nu juist een overhaalpunt lijkt voor het doen van een aankoop
waar denk je dat zoover van leeft ? Ook van de doorklik naar .... en je loopt toch al de kans dat de reispartner ook nog zo'n venstertje heeft staan.
Voor jou geldt, klant zo snel mogelijk naar de reispartner.

omdat ik de bezoeker niet wou misleiden
hoe kom je erbij dat je dat zou doen. We zijn hier niet om te misleiden. In de verkoop, de marketing, gaat het erom dat we de klant bij de moeilijke keuzes helpen. En weet je wat nu zo aardig is, tenzij je deze naar valstriksites doorstuurt, voelt de klant het ook als positief ! Dus a.u.b. iets meer positief over jezelf en je site denken.

Je hoeft ook niet direkt al te veel te wijzigen, neem :
comca-manzara-bodrum
achter "Hotel Comca ManzaraDrie sterren hotel, Bodrum" rechts een button met "reserveer hier"
en
achter " * Boekingsmogelijkheden en prijzen", onderaaan de pagina de tweede button of in beide gevallen de tekst en dan wat groter.
Zodanig dat deze twee eruit knallen, zonder je layout aan te tasten.

Dan nog staat er een massa informatie tussen die je eigenlijk zou moeten beperken tot een lijst/opsomming die
voor de lezer duidelijk is en aub niet teveel.

En vooral de keus aan de lezer laten, wat een lezer wèl graag wil is een prijsvergelijking van het hotel Comca en daarom zou een datafeed handig kunnen zijn , maar je kunt ( wel een massa werk ) ook zelf een paar prijsjes onder elkaar zetten.

Maar probeer eerst eens wat "call to action" neer te zetten. ( en adsense was als voorbeeld bedoeld, je mag het erbij zetten, maar ga eerst eens uit van eigen kracht ) . Het gaat om verbeterpunten, niet om renovatie of verbouwing. ;)
 

cindy77

Nieuw lid
16 dec 2010
25
0
0
#5
Misschien niet helemaal relevant voor dit topic, maar het riep deze vraag bij me op...
Ik vraag me af of jullie conversieratio's +/- hetzelfde zijn bij verschillende netwerken? Als ik 1000 clicks heb bij de ene levert dat aanzienlijk meer conversies dan bij de andere. Kan liggen aan de adverteerders, maar dit lijkt mij sterk, omdat het gaat om allerlei soorten adverteerders. Of kan toeval zijn...

Ervaren jullie conversieratio's die sterk verschillen per netwerk?
 

48ewout

Nieuw lid
30 okt 2009
22
0
0
#6
oudesmurf,

Weer vielen dank voor uw reactie.
Ik heb al je tips uitgeprint en zal binnenkort beginnen met het wijzigen/toevoegen van een reserveer nu knop boven en onderaan de pagina. Daarna eens kijken of er nog mogelijkheden zijn wat betreft de datafeed en het verwijderen van zoover, denk dat ik de waardering gewoon tekstueel overneem zonder link.
En als ik er aan toe kom de teksten inkorten, overzichtelijker maken en inhoudelijk na een actie toe (laten)schrijven.

Het woord misleiden heb ik inderdaad verkeerd gebruikt. Bedoelde meer een onverwachte actie / wegklikken van de site. Maar ook daar valt over te discussiëren.

Cindy77: misschien kan je beter een eigen topic aanmaken om voldoende antwoord te krijgen op je vraag. Ik zit nog een stap voor u, überhaupt een conversie krijgen :)

Gr.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#7
cindy77 zei:
Misschien niet helemaal relevant voor dit topic, maar het riep deze vraag bij me op...
Ik vraag me af of jullie conversieratio's +/- hetzelfde zijn bij verschillende netwerken? Als ik 1000 clicks heb bij de ene levert dat aanzienlijk meer conversies dan bij de andere. Kan liggen aan de adverteerders, maar dit lijkt mij sterk, omdat het gaat om allerlei soorten adverteerders. Of kan toeval zijn...

Ervaren jullie conversieratio's die sterk verschillen per netwerk?
Hi Cindy,

Dit zou kunnen liggen aan het feit dat het ene netwerk een betere trackingmethode hanteert dan het andere.
Wat dat betreft zou het misschen nuttig zijn om hier de conversie per netwerk met elkaar te delen.

Als je als netwerk de pech hebt dat al jouw uitingen worden geblockt en gefilterd door browser addons en antispywaresoftware, dan heb je gewoon pech.
Misschien is hier zelfs een trend in aan te geven.

Wat ik overigens niet begrijp, is dat de netwerken hier zelf nog niet iets op hebben kunnen verzinnen (meerdere/random wisselende trackingmethoden, naamgeving van ip's, urls, paden, ...?), want dit kost zowel de affiliates als henzelf bergen geld.

Maar blijkbaar komt er nog steeds genoeg binnen aan die kant.
 

48ewout

Nieuw lid
30 okt 2009
22
0
0
#8
Beste oudesmurf en overige lezers,

Ik ben begonnen met het toevoegen van een datafeed op de website. Google heeft deze inmiddels ook geindexeerd. Echter nu ik eindelijk wat bezoekers op mijn website begon te krijgen >200 per dag heeft google mij ergens achteraan geplaats voor vrijwel alle pagina's en krijg ik vrijwel geen bezoekers meer <15 per dag. Hoe kan dit???? Is dit een soort afstraffing door google vanwege de datafeed? En is dit ooit weer goed te krijgen? Bij de webmasterhulptool staat geen bericht of waarschuwing oid....
Vrij K** dit.

Wie weet hoe dit komt?
Datafeed staat hier: www.informatieturkije.nl/vakantie-turkije.html
 

miranon

Nieuw lid
18 dec 2010
127
0
0
#9
48ewout zei:
Hoe kan dit???? Is dit een soort afstraffing door google vanwege de datafeed? En is dit ooit weer goed te krijgen? Bij de webmasterhulptool staat geen bericht of waarschuwing oid....
Vrij K** dit.
Wie weet hoe dit komt?
Hou oud is je website ( vanaf het moment dat het online is )? Eerste 2-3 maanden ervaren veel websites "Google Dance", dus kunnen je serps behoorlijk veranderen, maar het gebeurd niet per se omdat je iets fout doet.

Ik heb jouw website bekeken en volgens Yahoo Site explorer heb je maar 1 backlink. Dit is echter heel weinig en waren de goede serp posities in Google.nl het resultaat dat je website nieuw is ( Google geeft tijdelijk een boost voor nieuwe websites voor 2-3 weken ).

Maak dus een linkpartners -pagina aan en ga links ruilen met reis-en vakantiegerelateerde websites. ( Bijvoorbeeld, zoals op mijn site: http://stacaravanhuren.org/links.html - met alle websites daar vermeld kan je een link uitwisselen)

Als je ong. 50-100 relevante unieke backlinks hebt zullen je serps wat stabiliseren.

Mbt. de data-feeds: Denk je dat je door de data feed een duplicate-content penalty van Google heb gekregen?
 

48ewout

Nieuw lid
30 okt 2009
22
0
0
#10
De site is met inhoud online vanaf aug 2010. En vrij stabiel opgeklommen met verkeer tot ongeveer 200 bezoekers de afgelopen weken naar vandaag in totaal 5. Het is mij te toevallig dat ik een datafeed er 2 dagen op heb staan dat ik ineens achteraan de rij wordt geplaatst en totaal geen bezoekers via google meer krijg. Het niet hebben van backlinks was toen ook al het geval dus geen gewijzigde variabele lijkt me. enige dat veranderd is is de datafeed. Maar wilde graag jullie mening horen of dit inderdaad door een feed kan komen. En dit is dus blijkbaar wel het geval. Dit terwijl het mij niets heeft opgeleverd.
Is het nu mogelijk als ik de datafeed er af haal (heb ik inmiddels gedaan) dat google de site weer serieus neemt? Dus dat mijn tijdelijke 'fout' wordt vergeten en de site nu niet definitief afgeschreven kan worden? Of dient dit vertrouwen weer over maanden opgebouwd te worden.....

PS. Bedankt voor je linksuggestie. Ik zal kijken of ik eventuele partners wil en kan opnemen op mijn pagina.

Gr.
 

Langace

Nieuw lid
4 dec 2005
1.453
0
0
www.zinngeld.nl
#11
Jup Google is lekker streng op datafeeds sites tegenwoordig, dus dat kan er zeker iets mee te maken hebben.

Zelf heb ik NewYork.nl, ook hier verdiende ik maar heeel weinig aan, tot opeens de coockies hun werk gingen doen en er toch sales uit kwamen. Soms moet je dus geduld hebben. Of dat bij jou site ook zo is weet ik niet.
Zelf wil ik ook een datafeed van hotels er opzetten maar ik wacht af tot ik weet wat de inpack zal zijn.

succes

Ps, goed dat je serieus om gaat met de feedback die je hier krijgt en niet in een boom gaat zitten omdat iemand een beetje critiek levert (Y)
 

48ewout

Nieuw lid
30 okt 2009
22
0
0
#12
Beste Eric,

Bedankt voor je reactie. Erg jammer dat ik mijzelf niet beter geïnformeerd heb over de gevolgen van een datafeed.
Ik blijf nog even met de vraag zitten of dit nog weer goed kan komen? Of dat ik nu definitief op een soort van ban (jij moet maar achteraan in de rij) lijst sta.
Iemand ervaring hiermee, dus na datafeedtoevoeging geen verkeer meer, daarna verwijderen en dat het bezoekersaantal weer is goed gekomen?

Mvg, Ewout
 

miranon

Nieuw lid
18 dec 2010
127
0
0
#13
48ewout zei:
Of dat ik nu definitief op een soort van ban (jij moet maar achteraan in de rij) lijst sta.
Ewout, maak je geen zorgen, je hebt zeker geen google ban. Ik denk dat je bij het volgende bezoek van de google-bot je oude serps moet terugkrijgen. ;)
 
S

svteg

Guest
#14
De datafeeds worden ook steeds minder mijn ding, zelfs het unieker maken van de feed werpt steeds minder haar vruchten af. Mijn ervaring tot nu toe is dat vooral de frontpage voorzien moet zijn van veel (unieke) content, pas op dieperliggende pagina's met affiliate links gaan strooien.
Een ban krijg je niet zo snel, doch is Google stukken vlotter met het geven van penalties, de -30 penalty kom ik veel tegen (makkelijk te controleren door te zoeken op bijvoorbeeld je website titel, die uniek hoort te zijn, en moet daarom eigenlijk altijd op plek 1 komen, je weet hoe laat het is als je pas na pagina 3 aan bod komt)

Ik ben al mijn structuren inmiddels aan het aanpassen, en begin sowieso niet meer direct met datafeeds (dat kon een jaar geleden nog prima), dat komt later wel:

http://www.affiliateforum.nl/index.php/topic,17290.msg59010.html#msg59010
 

48ewout

Nieuw lid
30 okt 2009
22
0
0
#15
miranon zei:
48ewout zei:
Of dat ik nu definitief op een soort van ban (jij moet maar achteraan in de rij) lijst sta.
Ewout, maak je geen zorgen, je hebt zeker geen google ban. Ik denk dat je bij het volgende bezoek van de google-bot je oude serps moet terugkrijgen. ;)
Ik hoop dat je gelijk hebt, ik duim er zeker voor, anders is mijn maanden werk voor niets geweest :-\
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#16
Ewald,
Wanneer je omtrent Google absolute zekerheid wilt, moet je even aankloppen in Sillicon Valley bij bijvoorbeeld Matt Cutts. De rest van ons moet het doen met af en toe een uitlating, een webmaster-toelichting, links en rechts een vermoede penalty zonder te weten of de reden het echte argument was en zo voort.
Helaas zoeken we allemaal naar de steen der wijzen.

Zou je je site sedert oktober 2010, oprichting , zonder één enkele affiliate-link hebben gehad, zou je een reden kunnen hebben voor de terugval. Maar je had al hotellinks, en die kent Google ook. Je viel dus al niet meer in de categorie Wikipedia, DMOZ, maar in de categorie moneymakers. En ook Google is van die categorie, alleen bepalen zij de spelregels.

Hooguit zou je kunnen stellen dat de terugval nu, al z'n oorzaak had sedert de eerste hotellink met een normale vertraging.

Waar je natuurlijk wel voor moet opletten, is zoekwoord-verwatering.
Geen idee op welke keywords je positie voorheen gebaseerd was, maar stel : "zomervakantie Turkije".
Het meest voorkomende en semantisch onderbouwde keyword.

Dan ga je - stel, want ik zie die datafeed niet - nu een serie van 5.000 wintersport-hotels plaatsen.
Dan klopt bij Google de begroting even niet meer. Wordt je gerangschikt tussen andere wintersport-websites en ligt de serp-positie even anders.

Je hoort mij op dit forum ook altijd waarschuwen om niet zomaar een datafeed te plaatsen. En zowel datafeed alswel je website "boven de vouw" hebben een originaliteit nodig. Of je nu met een feed werkt of een tekstlink of een bannertje.

Waar we met z'n allen mee zitten, is dat Google met dank aan affiliates, precies weet hoe de hazen in affiliateland rennen, waar de winst zit en nu zegt "dat spelletje kan ik beter met m'n eigen tooltje: de zoekpagina".
We mogen nog meedoen, maar moeten dan een betere kwaliteit leveren dan Google al doet.
De webmasterpagina's vertellen wat je dan moet doen.

Daar hoort nu bij : hoofd koel houden, analyseren wat er was, wat er nu is, en de rest van de feiten. Vervolgens uitstippelen wat je te doen staat.
Enkel verwijzen naar de datafeed is begrijpelijk, maar meer ook niet. Ik heb er volksstammen van lopen en er komen via de weg van de zoekmachine sec , nog steeds sales op binnen. Zowel kakelverse sites, als langlopende. Dat kan het dus niet zijn. Dat je aan alle websites altijd moet blijven schaven ..... dat wel. ;)
 

48ewout

Nieuw lid
30 okt 2009
22
0
0
#17
Dank je voor je reactie. Ik heb op de hoofdpagina een startpagina gemaakt met directe linkjes naar de pagina's met affiliatelinkjes. Helaas kan ik de diepte lastig veranderen technisch gezien. Maar zal de opmerking meenemen voor eventuele volgende sites. Heb je misschien een link naar je eigen site waar als soort van voorbeeld hoe jij de zaken aanpakt?

svteg zei:
Een ban krijg je niet zo snel, doch is Google stukken vlotter met het geven van penalties, de -30 penalty kom ik veel tegen (makkelijk te controleren door te zoeken op bijvoorbeeld je website titel, die uniek hoort te zijn, en moet daarom eigenlijk altijd op plek 1 komen, je weet hoe laat het is als je pas na pagina 3 aan bod komt)
http://www.affiliateforum.nl/index.php/topic,17290.msg59010.html#msg59010
Wat bedoel je met het zoekten op de website titel.......informatieturkije.nl of bedoel je de title tag? Voor de title tag kom ik niet voor bij de resultaten van de eerste x pagina's. Als ik de url naam intik , dus informatieturkije.nl krijg ik hem wel op 1, zonder .nl kom ik ook niet voor in de eerste x pagina's. Is dit nu dan een -30 penalty?

Mvg.
 

48ewout

Nieuw lid
30 okt 2009
22
0
0
#18
ouwesmurf zei:
Wanneer je omtrent Google absolute zekerheid wilt, moet je even aankloppen in Sillicon Valley bij bijvoorbeeld Matt Cutts. De rest van ons moet het doen met af en toe een uitlating, een webmaster-toelichting, links en rechts een vermoede penalty zonder te weten of de reden het echte argument was en zo voort.
Helaas zoeken we allemaal naar de steen der wijzen.
Ik had toch stiekem gehoopt op een connectie links of recht via dit forum. :)

Hooguit zou je kunnen stellen dat de terugval nu, al z'n oorzaak had sedert de eerste hotellink met een normale vertraging.
Gezien het abrupte einde van mijn bezoekers in combinatie met de timing van de datafeed is het mij toch echt te toevallig dat het nu gebeurt.

Waar je natuurlijk wel voor moet opletten, is zoekwoord-verwatering.
Geen idee op welke keywords je positie voorheen gebaseerd was, maar stel : "zomervakantie Turkije".
Het meest voorkomende en semantisch onderbouwde keyword.
Dan ga je - stel, want ik zie die datafeed niet - nu een serie van 5.000 wintersport-hotels plaatsen.
Dan klopt bij Google de begroting even niet meer. Wordt je gerangschikt tussen andere wintersport-websites en ligt de serp-positie even anders.
Ik werd juist gevonden op allerlei (longtail) info en ook wat hotels en dergelijke. Een unieke zoekopdracht is bijvoorbeeld 'slangen turkije' het lijkt me toch niet dat deze verwaterd door een datafeed toe te voegen met wat hotels en reizen. Hier kwam ik op nr 1 te staan, maar ben nu niet meer terug te vinden in google. Vandaar mijn grote vraagtekens ook over een ban oid.

Je hoort mij op dit forum ook altijd waarschuwen om niet zomaar een datafeed te plaatsen. En zowel datafeed alswel je website "boven de vouw" hebben een originaliteit nodig. Of je nu met een feed werkt of een tekstlink of een bannertje.
Die berichten heb ik helaas niet gelezen, in vervolg eerst maar beter het forum doorspitten dus ::)
Ging nu deels af op de opmerking dat het wel eens handig kon zijn voor bezoekers om een prijslijstje te hebben om te vergelijken. Vandaar.

Dat kan het dus niet zijn. Dat je aan alle websites altijd moet blijven schaven ..... dat wel. ;)
Toch hoop ik in mijn geval dathet wel zo is en dat ik na het verwijderen van de feed weer mijn bezoekers terug krijg. Misschien tegen beter weten in als ik je info allemaal zo lees. Iig wederom bedankt voor je uitgebreide reactie.