Het hangt er helemaal vanaf in welke niche je zit. Als het maar iets met geld te maken heeft, betaal je snel veel per click.
Ik weet even niet hoe ik het anders moet zeggen (vergeef mijn sarcasme), maar:
Als je met 10 euro budget een adwords campagne wil opzetten, raad ik je aan om er 5 euro bij te leggen en een staatslot te kopen. De kans dat je daarmee geld gaat verdienen is namelijk een stuk groter.
Google is niet achterlijk. Voorbeeld over de long tales:
Als je enige tijd geleden 1 euro per click betaalde voor "geld lenen" kon je nog wel eens mazzel hebben dat je voor
"geld lenen zonder BKR check", maar 10 ct betaalde. Maar helaas is dat ook minder het geval tegenwoordig. De long tales worden ook steeds duurder. Soms zelfs nog duurder dan de kortere zoektermen.
Omdat wij allemaal die leuke tools van Google gebruiken. Met analytics, conversie checkers enz enz. Weet Google precies welke phrases converteren.
Ze zien dus precies als er 100 mensen op een ad klikt die te voorschijn komt bij "geld lenen" > dan op jouw site komen > vervolgens bij de bank > en dan via jouw tracking pixel of hoe dan ook dat er daaruit 5 conversies komen.
Dan zijn er 100 mensen die klikken op de ad die te voorschijn komt bij "geld lenen zonder bkr check". Die is long tale, dus je zou zeggen goedkoper. Vervolgens weer het zelfde verhaal > mensen komen op jouw pagina > vervolgens naar de bank > tracking pixel > en 12 conversies!!
Dat komt allemaal in een mooi database'je te staan bij Google. En google ziet vervolgens:
"geld lenen" > 5 conversies
"geld lenen zonder bkr check" > 12 conversies
Dus te phrase "geld lenen zonder BKR" levert dus meer op, dus daar hangen we een hoger prijskaartje aan.
Google stelt echt niet al die (overigens prima) tools beschikbaar om ons een plezier te doen door.