Exclusief bij een netwerk de trend van 2011?

startveld

Nieuw lid
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#1
Het jaar is nog niet zo oud en nu zijn er al een aantal adverteerder die exclusief kiezen voor een affiliate netwerk en dus stoppen bij een aantal netwerken en de keuze leggen op 1 netwerk.

Er zijn veel redenen te verzinnen om wel of niet exclusief te gaan.
Een paar die ik kon bedenken. Nog aanvullingen op?

Waarom wel?
- Affiliate netwerk loopt harder voor je als adverteerder omdat ze weten dat jij hun input niet ook bij concurrent-netwerken in gaat zetten
- Scherpere marge afspraken in ruil voor exclusiviteit
- Adverteerder hoeft maar op 1 locatie al het materiaal up to date te houden = tijdswinst en minder fouten
- Ontdubbeling tussen netwerken hoef niet meer en 1 locatie voor goedkeuring orders, dus beter te automatiseren
- Financieel eenvoudiger met 1 factuur

Waarom niet?
- Netwerk kan lui worden als het een lange termijn contract is zonder keiharde incentives
- Concurrentie tussen netwerken houdt hen scherp om jou als klant te behouden
- Bepaalde affiliates werken liever niet samen met bepaalde netwerken, dus die zal je kunnen verliezen aan een concurrent adverteerder.
 

sequence

online marketing
26 mrt 2007
67
0
0
www.ruudkok.nl
#2
Voor mezelf als affiliate vindt ik het minder prettig dat je geen keuze hebt bij welk netwerk je iets neerlegt. Bovendien blijf je zo maar bezig met advertentiemateriaal omzetten, en dat is zeker irritant bij datafeeds (waarbij de verschillen tussen de netwerken nog erg groot zijn!).
 
27 aug 2008
23
0
0
www.conrad-affiliate.nl
#3
Ben benieuwd naar de discussie die hier kan ontstaan. De lijst met voor- en nadelen voor een exclusieve samenwerking die je noemt lijkt me de lading aardig te dekken. Het is uiteraard ook aan de adverteerder om het netwerk scherp te houden, en contractueel moet je hier gewoon goede afspraken over maken.

Dat je affiliates kwijtraakt is altijd mogelijk, echter denk ik dat de meeste het zakelijk zullen benaderen en o.b.v. het resultaat bij een adverteerder hun beslissingen nemen. Daarbij kunnen zowel de adverteerder als het netwerk zich beter focussen op het programma en de aangesloten affiliates, wat een extra motivatie is om de campagne voort te zetten.

Het brengt voor affiliates het nodige werk met zich mee, maar dit geldt voor alle betrokken partijen. We zijn met zijn allen actief in een dynamische markt, er verandert veel en zo nu en dan moet je het roer omgooien om de juiste koers te (blijven) bevaren.

Voor de volledigheid: Conrad is één van de adverteerders die voor exclusiviteit heeft gekozen, zie ook http://www.affiliateforum.nl/index.php/topic,17919.0.html
 
B

Beachboy

Guest
#4
Ik vind het meer een ouderwetse oplossing in moderne tijden.
In veel andere gerijpte bedrijfs takken zie je een omgekeerde trend, daarnaast vraag ik me af of adverteerders de kracht van een netwerk niet overschatten.
Het gaat uiteindelijk om de wisselwerking tussen adverteerder en affiliate.
 

startveld

Nieuw lid
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#5
@Ruud Kok
Je punt mbt de feeds is inderdaad ook een goede. Afhankelijk van bij welk netwerk een adverteerder gaat draaien kan je hier wel of niet blij mee zijn. Er zit nog steeds aardig wat verschil in kwaliteit van de feeds en uptime.
 

Langace

Nieuw lid
4 dec 2005
1.453
0
0
www.zinngeld.nl
#6
Van een trend kan je volgens mij niet spreken. Het gebeurt iedere jaar dat wel een paar een overstap maken (Neckermann, Cheaptickets bv) en een Zekur die excl bij Zanox zat zit nu juist deze maand weer bij alle andere partijen.

Persoonlijk vind ik het sowieso geen goede ontwikkeling dat een adverteerder bij 1 partij zit. Datafeeds wordt al even gezegd wat erg belangrijk is. Maar zoals het voor een adverteerder "handig" is om 1 factuur te betalen is dat voor een affiliate ook. Ik heb zelf NewYork.nl, heel leuk.. maar ik ga niet bij 12 partijen 10 euro omzet doen. Dus ik centreer alles bij 1 hoog uit 2 affiliate partijen. En dat daar dan misschien 1 of 2 adverteerders niet bij zitten.. tja jammer. De traffic gaat dan dus naar een ander.

Vanuit Four People gesproken doen we met bijna iedereen zaken, behalve TradeTracker. Waarom? Omdat ze niet zo pro spraarprogramma's zijn en daardoor verliezen ze alle andere sites van ons zoals schoenen.nl/jurkjes.nl. Als een partij dan daar zit zien wij ze niet en is de kans zeer gering dat ze ergens op 1 van onze sites ooit zullen worden weggezet.

Ik lees "Concurrentie tussen netwerken houdt hen scherp om jou als klant te behouden". Is er voor de Affiliate echt concurrentie tussen de netwerken? Als FBTO, Aegon, Bank of Scotland, Wehkmap etc etc starten bij meerdere partijen is de fee OVERAL precies het zelfde. Of dit mag.. vraag ik me af. Natuurlijk heb je affiliate trips of misschien ben je de gelukkige die een kickback fee krijgt. Maar over het algemeen, voor de "standaard" affiliate vind ik dat er sowieso al erg weinig te kiezen is buiten het feit dat je misschien liever zaken doet met partij A ipv B. Dat vind ik eerder een trend van de laatste 12-18 maand.
 
18 mrt 2008
341
0
0
www.showbizzsite.be
#7
Eric Lang zei:
Ik lees "Concurrentie tussen netwerken houdt hen scherp om jou als klant te behouden". Is er voor de Affiliate echt concurrentie tussen de netwerken? Als FBTO, Aegon, Bank of Scotland, Wehkmap etc etc starten bij meerdere partijen is de fee OVERAL precies het zelfde. Of dit mag.. vraag ik me af. Natuurlijk heb je affiliate trips of misschien ben je de gelukkige die een kickback fee krijgt. Maar over het algemeen, voor de "standaard" affiliate vind ik dat er sowieso al erg weinig te kiezen is buiten het feit dat je misschien liever zaken doet met partij A ipv B. Dat vind ik eerder een trend van de laatste 12-18 maand.
Het is inderdaad een gegeven dat het laatste (anderhalf) jaar steeds vaker opduikt.
Zelf ben ik er absoluut geen voorstander van want er zijn grote verschillen tussen de netwerken. Een bepaald programma heeft bij bedrijf a een cookietijd van 30 dagen, hetzelfde programma bij een ander bedrijf een cookietijd van 100 dagen. Dus kies je eigenlijk voor bedrijf b.
Maar we zijn er nog niet. Beide bedrijven hanteren dezelfde tarieven voor de uitbetaling. Althans, zo lijkt het. Alleen is het bij bedrijf A exclusief btw, bij bedrijf B is het inclusief btw.
Stel dat je bij bedrijf A 500 Euro netto hebt, dan heb je bij bedrijf B 500 Euro bruto en in België mag je daar dus 21% aftrekken, zijnde 413 Euro netto dus.
En geloof het of niet, bedrijf B wil mij absoluut behouden en geeft me dus 10,5% van de omzet terwijl 10% bij bedrijf A het maximum is. In principe doe ik bij bedrijf B "verlies" maar omdat mensen tijdens de 100 dagen cookietijd meermaals aankopen doen, ben ik dus beter af met bedrijf B waarbij de cookietijd langer is.

Ik ben dus beter af mét concurrentie want ik kan hen tegen elkaar uitspelen. Dat lukt niet altijd maar wat je hebt, nemen ze je niet meer af.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#8
Van de voorgaande sprekers zijn eigenlijk ( voorzover ik weet ) Aart en Ruud de enigen die ook de netwerk-kant van binnen ken(d)(n)en en dus weten zij het beter, kennen dus ook de schaduwkant.

Als simpele affiliate ken ik alleen de buitenkant van de netwerken, en evenmin de adverteerderskant.

Wat ik wel ken, is de werkelijkheid in de verkoop, overwegend financiele produkten, toch denk ik dat die niet veel afwijkt.
Qua technische constructie lijkt mij M4N de top of the bill, de middenmoot struikelt om de stand hoog te houden ( Daisy, Tradetracker ) , de rest en zeker qua datafeeds, hobbelt in de achterhoede.
Ieder verliest op enig moment adverteerders. Gaan wij er als affiliate op vooruit ? Meestal niet, we spelen geen rol van betekenis bij de keuze. Wij mogen de linkjes aanpassen, datafeedjes verversen, dank u wel meneer Conrad , mevrouw Dressesonly, etcetera etcetera.
Het geeft ragfijn aan, hoe de posities liggen. Uitsluitend wanneer wij nà die wisseling de adverteerder laten zwemmen, kunnen we een rol meespelen, zo niet ......

Geeft de technische positie van het netwerk een plus ? Ja , maar niet bepalend, want niet iedereen werkt met M4N. En zodra de reisjes van Daisycon in het zicht komen, raken de nadelen van het dashboard onderbelicht en hoor je niemand meer.

Voortgaand op het laatste ...... is dus de enige reden om met een netwerk te werken, de contacten die er liggen met de mensen van dat specifieke netwerken, en de mate waarin je door die mensen wordt benaderd. Gek he, in deze laatste regel hoor je de positie van de adverteerder weer niet.

Dus de conclusie zoals vaker verkondigd op dit forum : wanneer zouden adverteerders in staat mogen worden geacht, kontakt te leggen met affiliates , in staat om hun angsten te overwinnen alsof het wezens uit de dierentuin zijn, maar wel winst mogen brengen. Jegens adverteerders : jazeker , affiliate/publishers kun je mee praten, zijn net echte mensen, mits ze genoeg "voer" krijgen zijn ze zelfs ongevaarlijk. ;D

Antwoord op de vraag : zal steeds meer exclusief zijn, willen netwerken nog een positie behouden, en adverteerders niet beter uitkijken, want echte visie van partijen : ben er nog niet over gestruikeld. 8)