"Infringement" van meubilair

Pionic

Nieuw lid
9 dec 2013
5
0
0
#1
Zojuist kreeg ik een aangetekende brief waaruit zou blijken dat door mijn website er bepaalde "infringment" gepleegd wordt (Schending van merk, copyright, etc) op basis van een aantal meubilaire artikelen op de website.

Mijn website is echter alleen een zoekmachine, waarbij ik artikelen indexeer en doorzoekbaar maak (zoals velen hier;)) en de artikelen doorlink naar de daadwerkelijke leverancier. Er is dus geen voorraad, levering, etc.

Mijn vraag is dan ook in hoeverre ik hier in mee moet gaan, er staan een veeltal aan dwangsommen en juridische kosten die erbij komen, naar mijn idee ook redelijk buitenproportioneel. Daarnaast is het product ook gelinked op dezelfde manier door google shopping en talloze andere websites.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#2
a. weet je zeker dat de schrijvert een te goeder naam en faam bekend staand advocaat / deurwaarder / rechtskundig adviesbureau is en niet een grapjas die even op snel geld uit is dmv een paar briefjes sturen?

b. die weergave die je pleegt : zijn dat foto's van adverteerders waar je mee werkt, uit een product datafeed :
ja ?, dan ligt het probleem bij de adverteerder
nee ? dan kan er - nogal actuele term - sprake zijn van glad ijs. We kunnen niet zomaar van alles een foto op een site plaatsen, zijn wat regeltjes voor. Vooral wanneer sprake kan zijn van copyrights, rechtstreeks of indirect.

Zou dat nog even aanvullen en dan .....
is het even de vraag of de heer Engelfriet 'piketdienst' heeft. ;D
 

Pionic

Nieuw lid
9 dec 2013
5
0
0
#3
ouwesmurf zei:
a. weet je zeker dat de schrijvert een te goeder naam en faam bekend staand advocaat / deurwaarder / rechtskundig adviesbureau is en niet een grapjas die even op snel geld uit is dmv een paar briefjes sturen?

b. die weergave die je pleegt : zijn dat foto's van adverteerders waar je mee werkt, uit een product datafeed :
ja ?, dan ligt het probleem bij de adverteerder
nee ? dan kan er - nogal actuele term - sprake zijn van glad ijs. We kunnen niet zomaar van alles een foto op een site plaatsen, zijn wat regeltjes voor. Vooral wanneer sprake kan zijn van copyrights, rechtstreeks of indirect.

Zou dat nog even aanvullen en dan .....
is het even de vraag of de heer Engelfriet 'piketdienst' heeft. ;D
Dag Ouwesmurf!

Ik heb het hieronder even aangevuld:

a. Het lijkt inderdaad op een vorm van geldklopperij, alhoewel het bureau wel legitiem lijkt. Wel is het in mijn ogen een redelijk agressieve en dreigende brief (deadline van een week, exponentiële boetesommen).

b. Alle artikelen komen direct uit product datafeeds, waarbij de afbeeldingen uit de data wel worden gecropped en lokaal worden gezet. In dit geval gaat het niet om de content maar om het artikel zelf wat te veel overeenkomsten heeft met een artikel van de client van het advocaten bureau.

Ik laat de duimen even draaien tot Dhr Engelfriet bijgekomen is van de kerst ;)
 
1 feb 2013
13
0
0
ictrecht.nl
#4
Het is mogelijk dat meubilair inbreuk maakt op iemands auteursrechten of merkrechten. Een namaak-Tripp Trapp stoel mag bijvoorbeeld niet verkocht worden, ook niet als je 'm een andere naam geeft.

Als tussenpersoon behoor je claims als deze af te handelen en de content te verwijderen als blijkt dat die evident de wet overtreedt. Je kunt je niet verschuilen achter "ik indexeer slechts content", dat kan Google ook niet (zie de DMCA notices en alle claims onder privacywetgeving het afgelopen jaar).

Je kunt het beste eerst de winkel aanschrijven als je daar een relatie mee hebt, en hen vragen te reageren op de claim. Anders moet je zelf beslissen of de claim evident juist is, en zo ja dan moet je zelf die content weren uit je zoekmachine.
 

Pionic

Nieuw lid
9 dec 2013
5
0
0
#5
Arnoud Engelfriet zei:
Het is mogelijk dat meubilair inbreuk maakt op iemands auteursrechten of merkrechten. Een namaak-Tripp Trapp stoel mag bijvoorbeeld niet verkocht worden, ook niet als je 'm een andere naam geeft.

Als tussenpersoon behoor je claims als deze af te handelen en de content te verwijderen als blijkt dat die evident de wet overtreedt. Je kunt je niet verschuilen achter "ik indexeer slechts content", dat kan Google ook niet (zie de DMCA notices en alle claims onder privacywetgeving het afgelopen jaar).

Je kunt het beste eerst de winkel aanschrijven als je daar een relatie mee hebt, en hen vragen te reageren op de claim. Anders moet je zelf beslissen of de claim evident juist is, en zo ja dan moet je zelf die content weren uit je zoekmachine.
Bedankt Arnoud voor de snelle reactie.

Ondertussen heb ik contact gehad met de desbetreffende merchant en zij nemen verder contact op met de leverancier van het artikel.
Zij hebben zelf eenzelfde claim ontvangen, hopelijk kunnen zij het eea ophelderen.

Nog wel een vraag, wat is de rol van het tracking netwerk in deze? In mijn geval staan er een flink aantal producten geëtaleerd (110.000) op de website wat het zo goed als onmogelijk maakt om de controle op eventuele schendingen zelf uit te voeren.