Leuk SEO vraagje voor het weekend

Karel

Nieuw lid
21 feb 2008
814
1
0
#1
Hoi,

Onlangs kreeg ik een nadrukkelijk advies van Yoast WordPress SEO om iedere page, als onderdeel van je totale website, maar voor 1 focus zoekwoord te optimaliseren. En dus niet dat ene focus keyword ook te gebruiken voor een andere page. Hij verklaart dat omdat Google per page zoekt en niet de totale website.

Lastig in woorden uit te leggen, dan hier iets concreets.

Homepage, focus zoekterm "afvallen"
Een belangrijke centrale page zou ik dan plaatsen met:
home/afvallen/ ook deze zou ik optimaliseren met het focus zoekwoord "afvallen". Immers de homepage of beter website gaat over afvallen en dan moet je ook duidelijk maken dat de pages daar ook over gaan.
Nee zegt Yoast WordPress SEO, dat moet een ander keyword worden. Bijvoorbeeld "afvalplan".

De volgende wordt dan home/afvallen/bewegen/ met zoekterm "bewegen". Geen dubbele zoekterm dus dat klopt dat weer wel.

Nog eens samengevat:
Ik zou het zo doen:
home (focus zoekwoord "afvallen")
home/afvallen/ (focus zoekwoord "afvallen")
home/afvallen/bewegen/ (focus zoekwoord "bewegen")

Yoast WordPress SEO wil het zo.
home (focus zoekwoord "afvallen")
home/afvallen/ (focus zoekwoord "afvalplan")
home/afvallen/bewegen/ (focus zoekwoord "bewegen")

Die van mij lijkt mij logischer, maar die Yoast zegt het niet voor niets.

Wat is jullie opvatting hierover.

Karel
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
Mijn insteek is dat hij in hoofdlijn gelijk heeft PUNT

Moet je vervolgens niet vergeten dat hij in hoofdlijn alleen grotere bedrijven met een behoorlijk aantal pagina's in de website adviseert.
In ieder geval is in zijn aanvalsplan, nog voordat er een website bestaat, iets dergelijks opgenomen en zo hoort het ook bij een standaard bedrijfswebsite.

Dat kan - hoeft niet - anders zijn bij een affiliate-publisher website, die vaak ad hoc ontstaat.

De basis ofwel pyramidebouw of een omgekeerde pyramide = filter, lood om oud ijzer, dan vraag je je af waar je website in hoofdzaak over gaat : afvallen ... ok.
Hoe kun je afvallen dan verder ontleden of splitsen : afvallen per dag, afvallen per week,
afvallenplan, afvalsinaasappels, afvallenkoffie, afgevallen ... partnerafvallen.. afvalcontainer en zo voort.
Al die onderliggende pagina's moeten dan op zichzelf scoren, en hùn score moet de hoofdpagina steunen in de vaart der volkeren. Iedere volgende lijn kan dan phrases dragen die nòg dieper gaan etc en zit je vanzelf in de longtail zoekwoorden. Dat is de optimale opbouw, niet alleen volgens Yoast oftewel Joost de Valk, maar ook andere collegae laten zich zo uit.
Zo ga je toch ook naar de kapper ? Na binnenkomst begint de ellende al : wilt kort, wilt u scheiding, wilt u geparfumeerd, wilt u lotion, wilt u gelijk afrekenen, hoofdpagina : kapsel ;D
 

Karel

Nieuw lid
21 feb 2008
814
1
0
#5
In jouw opgave gaat dan alles terug naar de homepage. Daar zet ik juist een vraagteken bij. Ik wil alles/meeste laten terugleiden naar een verzamelpage. Maar dan beide geoptimaliseerd met zoekwoord afvallen.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#6
Karel zei:
In jouw opgave gaat dan alles terug naar de homepage. Daar zet ik juist een vraagteken bij. Ik wil alles/meeste laten terugleiden naar een verzamelpage. Maar dan beide geoptimaliseerd met zoekwoord afvallen.
Ik ken geen homepage, wanneer ik een site over afvallen zou hebben, dan zou de homepage "afvallen" heten. Evenals de paginatitle en de H1 op die pagina. Al mogen er in de title best wel andere woorden bij, maar links als 1e woord 'afvallen'.
Met andere woorden, wat als homepage wordt bestempeld, of start, of startpagina, is in feite de voordeur van van je website (huis) die in de meest krachtige termen vertelt wat achter die deur te vinden is.
Zonde van de ruimte om de meest belangrijke pagina "homepage" te noemen.
En als title van die pagina en H1 : afvallen, alles wat u wilt weten over ( en hier dan het psychologische doel !!),
immers, afvallen is in feite het middel om dat andere te bereiken.

En daarom mogen achter het woord afvallen nog wel vermeld worden de belangrijkste bijbehorende woorden. Pagina's na afvallen bijvoorbeeld afvallenmethodes (per methode 1 pagina) , afvallendeskundigen ( per deskundige 1 pagina ), afvalreviews. 8)

Twee pagina's met zoekwoord afvallen geoptimaliseerd, zoals in elke contest evenals in seo : er kan er maar één de beste zijn.

Is eigenlijk ook geen verzamelpagina maar de onderwerp-pagina : het gaat over afvallen en waarom, waarmee, hoe, wanneer en met puntsgewijze weergave waarbij je ( met links ) aangeeft wat waar uitgebreider te vinden is. Niet te kort en niet te lang. En waar iedere pagina minimaal 1 link terug geeft naar de onderwerp-pagina, op die wijze kan de zoekbot bepalen waar de ondersteuning te vinden is van de stelling op die onderwerp-pagina en of dat ja of nee beter onderbouwd dan elders, een plaats in de index verdient en zo ja, hoe hoog.

Bedenk : wanneer de zoekbot er niet uitkomt, komt de lezer niet en komt die lezer er ook niet uit. Fase 1 is dus de zoekbot duidelijk maken 'what's going on'.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#7
Karel zei:
Onlangs kreeg ik een nadrukkelijk advies van Yoast WordPress SEO om iedere page, als onderdeel van je totale website, maar voor 1 focus zoekwoord te optimaliseren. En dus niet dat ene focus keyword ook te gebruiken voor een andere page. Hij verklaart dat omdat Google per page zoekt en niet de totale website.
Ik zou zeggen: laat maar kletsen, want hij heeft er geen snars van begrepen. Google kijkt om te beginnen wel degelijk welk thema ze uit een complete website kunnen destilleren. Als jouw website over afvallen gaat en je hebt een verloren pagina over verf van Flexa waarmee je beslist geen zakkers krijgt, dan zal die pagina nooit scoren. Zocht Google per pagina, dan zou dat wel mogelijk zijn.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#8
PJ zei:
Karel zei:
Onlangs kreeg ik een nadrukkelijk advies van Yoast WordPress SEO om iedere page, als onderdeel van je totale website, maar voor 1 focus zoekwoord te optimaliseren. En dus niet dat ene focus keyword ook te gebruiken voor een andere page. Hij verklaart dat omdat Google per page zoekt en niet de totale website.
Ik zou zeggen: laat maar kletsen, want hij heeft er geen snars van begrepen. Google kijkt om te beginnen wel degelijk welk thema ze uit een complete website kunnen destilleren. Als jouw website over afvallen gaat en je hebt een verloren pagina over verf van Flexa waarmee je beslist geen zakkers krijgt, dan zal die pagina nooit scoren. Zocht Google per pagina, dan zou dat wel mogelijk zijn.
Kun je alleen maar zeggen wanneer je Joost de Valk niet kent.
Ik zeg niets over de man zelf, noch diens Wordpress plugin, zeg alleen : kijk naar wat hij doet , met welke klanten en met welke relaties.
Heb wel waargenomen dat hij rechtstreeks kontakt heeft met Matt Cutts, Google engineer. Heb nog niet gezien dat Matt Cutts ook kontakt rechtstreeks heeft met PJ.

Het eerste bericht in deze reeks van TS geeft meer duidelijkheid over de vraagstelling.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#11
ouwesmurf zei:
Heb wel waargenomen dat hij rechtstreeks kontakt heeft met Matt Cutts, Google engineer.
Zat je ernaast? Of vond dat "contact" plaats op een webmasterforum of op het blog van Cutts of ergens in de marges van een congres (waar Cutts inderdaad loopt te netwerken en zoveel mogelijk mensen probeert te spreken)? In dat geval kan ik mezelf ook op de borst kloppen. Ik ken die Joost verder niet maar van de referenties ben ik op het eerste gezicht niet echt onder de indruk: ik heb net iets te vaak gezien dat iemand die andermans Facebookpagina heeft opgeleukt claimt voor Facebook gewerkt te hebben...

Maar laten we het vooral over de inhoud van het "nadrukkelijke advies" hebben. Van belang is dat Google wel degelijk naar de hele site kijkt en probeert daaruit het overkoepelende thema te destilleren. Linksom of rechtsom moeten alle onderliggende pagina's daaraan bijdragen, wil je op de index (en de breedste zoekterm) scoren. In het voorbeeld van Karel "afvallen".

Je moet met die onderliggende pagina's (laten we gemakshalve uitgaan van subdirectory-indexen) dus ook focussen op varianten op die breedste zoekterm, met daarnaast datgene waarin die pagina specifieker is. In het geval van home/afvallen/ zou ik dan kiezen voor "afvallen" en "(effectieve) methoden om af te vallen".

En bij home/afvallen/bewegen/ wordt dat dan "afvallen door te bewegen", wat uiteraard weer onderverdeeld wordt in specifiekere thema's zoals "afvallen door bewegen: hardlopen". En daar kun je dus ook weer onderverdelingen in maken: "afvallen door bewegen: hardlopen in je eentje", "afvallen door bewegen: hardlopen bij een vereniging". Wat je ook weer tot in het oneindige kunt opsplitsen, naar gelang je meer content in de aanbieding hebt.

Geen dubbele zoektermen gebruiken is dan ook een slecht advies: binnen de hiërarchie van je site moeten pagina's steeds ook bijdragen aan het thema van de bovenliggende pagina's. Dat betekent dus op zijn minst deels een herhaling van zoektermen of synoniemen.

Zelfs als die zoektermen niet meer specifieker worden maar een herhaling zijn dan dragen die pagina's bij. Bijvoorbeeld: "afvallen door hard te lopen in je eentje (introductie)", "afvallen door hard te lopen in je eentje (trainingsschema)", "afvallen door hard te lopen in je eentje (trainingsschema week 1)", "afvallen door hard te lopen in je eentje (trainingsschema week 2)" enzovoorts.

Je hebt er niet zoveel belang bij dat je bezoekers binnen komen vallen bij "afvallen door hard te lopen in je eentje (trainingsschema week 2)", dus heeft het geen zin om daarbij op andere keywords te targetten. Je kunt het cluster met dezelfde zoektermen er wel mee versterken en vervolgens door de hiërarchie van de site zorgen dat daardoor de pagina met de introductie of het trainingsschema meer gewicht krijgt.

Geef je in een andere subsectie tips om diverse blessures te voorkomen als je begint met hardlopen, dan heb je er uiteraard wel belang bij om daar ook op te focussen want daar liggen wel kansen om gevonden te worden op meer specifieke zoektermen.

Je moet dus altijd eerst kijken naar het belang van een pagina: voegt die zinvolle specifiekere keywords toe, dan doe je daar je voordeel bij. Is dat niet het geval, dan heeft die pagina alleen de functie die alle pagina's ook moeten hebben: het bovenliggende thema versterken en het belang van de bovenliggende pagina's in de hiërarchie vergroten. Laat je dat na en herhaal je geen zoektermen, dan verklein je de kans om ooit op bredere zoektermen gevonden te worden enorm.

Overigens: alleen al door het gebruik van bread crumbs krijgt je site meer samenhang. De vraag hoe je die moet organiseren helpt je al op weg om de boel handig in te richten en de juiste keywords per pagina te kiezen en de keywords van de bovenliggende pagina's nogmaals te benadrukken.

Wat ook helpt is om die baggercode van WordPress eruit te gooien. Uit SEO-oogpunt heb je daar alleen maar schade van, dus SEO middels WordPress is om te beginnen al een foute start. Wil je toch extra code op je pagina's, implementeer dan het systeem van schema.org. Daarmee laat je zoekmachines nog minder raden naar de organisatie van je site en de relatie tussen de verschillende pagina's. Dan weten zoekmachines dat je bread crumbs inderdaad bread crumbs zijn en geven ze je url misschien in die vorm weer. En dan weten zoekmachines wat je reviews en ratings zijn en plaatsen ze van die mooie sterretjes bij je zoekresultaten. Geef je de coördinaten van je lokale toko door dan maak je ook nog eens kans op een extra nadrukkelijke vermelding als Google bovenaan de zoekresultaten een kaartje plaatst.
 

Karel

Nieuw lid
21 feb 2008
814
1
0
#12
Goed verhaal. Bedankt. Door het kruimelpad ben ik wat meer attent geworden. Ga zo maar verder.

Het is overigens een site die met het keyword "afvallen" ruim 10 jaar, met 800 bezoekers per dag, op het voorblad van Google stond. Vonden ze na 10 jaar ineens minder gepast. Was te weinig aan te verdienen denk ik.

Die Wordpress is voor mij wel top. Op een gemakkelijke manier overgaan van normale klassieke html naar wp.
Die Yoast WordPress SEO verdient wel mijn respect. Het systeem dat hij aanbiedt is helder en goed toe te passen. Seo is voor mij een ultieme vorm van communicatiecheck. Want natuurlijk gaat het om je bezoeker en dat juist checkt ie dat extra voor je. Kan niet beter.

Karel
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#13
Karel zei:
Het is overigens een site die met het keyword "afvallen" ruim 10 jaar, met 800 bezoekers per dag, op het voorblad van Google stond. Vonden ze na 10 jaar ineens minder gepast. Was te weinig aan te verdienen denk ik.
Dat klinkt mij teveel als: het ligt aan hullie, dus daar kan ik niks aan doen. Alsof je bij voorbaat met je pootjes in de lucht op je rug gaat liggen.

Tien jaar is een lange tijd, dus kennelijk hebben ze niks tegen jouw site. Analyseer eens wie er nu op de eerste pagina met zoekresultaten staan. Op welke vlakken zijn ze jou voorbij gestreefd? Wat hebben zij te bieden dat jij niet biedt? Wat voor verbeterpunten kun je daaruit destilleren? Stel een actieplan op om je positie terug te verwerven en als het mogelijk is nog hoger in de resultaten te komen.

Internet is niets statisch maar dynamisch: de concurrentie zit niet stil. Kijk op welke punten ze jou verslaan en bedenk wat jij daar tegenover kunt stellen. En richt je daarbij vooral niet teveel op SEO maar op wat jij bezoekers te bieden hebt, dat biedt veel stabieler resultaten. Ik geloof er geen donder van dat je 10 jaar op de eerste pagina staat vanwege SEO: als je het zo lang volhoudt, dan moet je site een inhoudelijke waarde hebben voor bezoekers. Heb je die waarde niet een beetje verwaarloosd door je focus op SEO? Vergeet om te beginnen die SEO een tijdje en focus je op de echte waarde van je site.

Die Wordpress is voor mij wel top.
Kijk voor de grap eens naar de broncode van Wordpress-pagina's. Daar staat wel erg veel troep in waar een crawler van een zoekmachine maar doorheen moet kijken. Het is net zo erg als indertijd met Frontpage van Microsoft, wat ook berucht was om de hoeveelheid baggercode.

Seo is voor mij een ultieme vorm van communicatiecheck.
Dat zou het inderdaad moeten zijn. Maar de beste communicatiecheck is toch echt jouw inhoudelijke vakkennis: wat zoeken je bezoekers en wat kun jij ze bieden? Gebruik je bezoekers vooral ook als informatiebron en laat ze reageren. Uit die reacties kun je ook destilleren wat ze bij jou nog missen. En dan is het uiteraard aan jou om te bepalen welke reacties relevant zijn en welke niet: wat valt buiten jouw bereik en wat is kritiek waaraan je beslist wel tegemoet wilt komen? Als je dat goed analyseert dan hoef je niet te bedenken wat de volgende stap zal zijn bij het verder ontwikkelen van je site (jammer van dat weekend brainstormen op de hei) maar krijg je dat al aangereikt.

Verder is SEO vooral een kwestie van: hoe integreer je dat in je site? Het moet allemaal binnen een logische structuur vallen, waardoor zowel bezoekers als zoekmachines er wijs uit kunnen worden. En die structuur moet altijd op twee manieren kloppen: vanaf de index en vanaf iedere pagina. Wie binnenkomt bij de index over afvallen moet snel en makkelijk door kunnen klikken naar bewegen en vervolgens hardlopen. Wie binnenkomt op een pagina over hardlopen moet meteen door kunnen klikken naar alle informatie die je daarover te bieden hebt. Maar ook naar andere secties, zoals diëten. En dan natuurlijk met een zekere nadruk op diëten die het meest van belang zijn voor mensen die hardlopen.

Als je op zo'n manier je site zo logisch en behulpzaam mogelijk maakt voor je bezoekers, dan helpt je in een moeite door zoekmachines om je site te doorgronden. Die weten het algemene thema en de subthema's dan ook prima te vinden en geven automatisch het juiste gewicht voor de verschillende zoektermen aan de juiste pagina's.