M4N database outage (wordt aan gewerkt ) 3 december 21:30

tjoosten

Nieuw lid
25 okt 2005
24
0
0
#1
Rond 21.30 is M4N servers een probleem opgetreden dat met de algemene database servers te maken heeft. We kunnen niet goed overzien wat de consequenties zijn. Het is wel duidelijk dat de clicksservers eruit lagen (liggen) en daardoor worden aantal bezoekers niet gemeten. Het technisch team doet er nu alles aan om ervoor te zorgen dat consumenten z.s.m. weer kunnen klikken op links.

Om zo goed mogelijk servers weer up te krijgen en probleem op te lossen zal inloggen tot en met maandag niet mogelijk zijn. Zodra we meer informatie kunnen geven, laten we dat via tweets van klaas joosten, dit forum en het m4nforum weten.

Thomas Joosten
 
S

svteg

Guest
#2
Ik wil niet in cliches vervallen, maar jemig, deze downtime is wel zuur. Met niet werkende login kan ik met gemak een weekend overleven, zolang de clicks maar aankomen. Ik hou wel van indicaties, maar die zijn blijkbaar niet te geven, ik hoop wel dat de updates snel zullen volgen..
 
3 dec 2010
10
0
0
www.m4n.nl
#4
Laatste update (van Klaas):

De view, clciks en leads werken weer (vanaf een uur of 2 vannacht).
Alles draait weer zoals zou moeten.

We moeten nog wel wat werk verzetten maar dat kan morgen ook.

De login mogelijkheid bljift nog even uit.
 

fgielen

Nieuw lid
19 aug 2007
507
0
0
#5
tjoosten zei:
Rond 21.30 is M4N servers een probleem opgetreden dat met de algemene database servers te maken heeft.
Wellicht vergeten dat er gistermiddag eenzelfde probleem is geweest? Vanaf ongeveer 15.15 uur als ik me niet vergis was er hetzelfde aan de hand.

Met alle respect voor jullie (M4N) maar ik vind dit eigenlijk niet kunnen. Je zorgt toch sowieso dat de clickservers voor 100% een backupsysteem hebben. En niet inloggen betekent niet kunnen werken aan onze websites.

Heeft dit misschien te maken met de update in jullie software die doorgevoerd is?
 

KAnton

Nieuw lid
4 dec 2010
7
0
0
#6
Tot minimaal eind van de dag zal het niet mogelijk zijn in te loggen op M4N.
Excuses voor het ongemak.
 

poupu

Nieuw lid
1 jun 2006
753
0
0
#7
Gezellig ;-) Ook bij concurrent TT kom ik er niet in. En ik had me nu juist verheugd om vandaag aan mijn websites te klooien. Toch geen weer om het strand op te gaan....
 

KAnton

Nieuw lid
4 dec 2010
7
0
0
#8
fgielen zei:
tjoosten zei:
Rond 21.30 is M4N servers een probleem opgetreden dat met de algemene database servers te maken heeft.
Wellicht vergeten dat er gistermiddag eenzelfde probleem is geweest? Vanaf ongeveer 15.15 uur als ik me niet vergis was er hetzelfde aan de hand.

Met alle respect voor jullie (M4N) maar ik vind dit eigenlijk niet kunnen. Je zorgt toch sowieso dat de clickservers voor 100% een backupsysteem hebben. En niet inloggen betekent niet kunnen werken aan onze websites.

Heeft dit misschien te maken met de update in jullie software die doorgevoerd is?
Beste fgielen,

Vrijdagmiddag had onze hosting provider een probleem, waardoor M4N even plat lag. Dit stond geheel los van het incident van vannacht en lag buiten onze macht.

Groeten,
 

poupu

Nieuw lid
1 jun 2006
753
0
0
#9
O, dat mailtje met die info heb ik dan (ook) gemist! :-X

Beste fgielen,

Vrijdagmiddag had onze hosting provider een probleem, waardoor M4N even plat lag. Dit stond geheel los van het incident van vannacht en lag buiten onze macht.

Groeten,
 

jayb0

Nieuw lid
17 sep 2010
4
0
0
#10
Wat ik niet helemaal begrijp, hoe kun je clicks terughalen in de periode dat de server down was?

Of probeert m4n niet te beweren dat ze dit kunnen terughalen? (Is een beetje wat ik lees, kan het verkeerd hebben)
 

klaas

Affiliate marketing made easy!
18 mrt 2006
43
0
0
linkpizza.com
#11
Goede samenvatting van een developer:

De storing van gistermiddag lag aan een probleem bij de hosting provider. De problemen van gisteravond had te maken met het falen van een stuk hardware. Dat had niet mogen leiden tot grote problemen om dat we wel degelijk hierop geanticipeerd hebben en de zaken met failsafes hadden uitgevoerd. Door onbekende redenen is het toch misgegaan en dat baart ons zorgen. Geen enkel bedrijf kan iedere situatie 100% afdekken. Dat is niet alleen niet realistisch het is onmogelijk. Er zijn wel plannen die dit probleem misschien had kunnen voorkomen of iig verlichten. Dit zijn concrete plannen die ook echt uitgevoerd gaan worden. Helaas kost alles tijd en moeten er keuzes gemaakt worden.
Japer floor.
 

KAnton

Nieuw lid
4 dec 2010
7
0
0
#12
Hi,

Alles lijkt weer te werken. We hebben inloggen weer aangezet.
Voor verdere informatie over deze storing verwijs ik naar het M4N blog: http://blog.m4n.nl/storing-m4n/

Groeten,
Anton-M4N
 
S

svteg

Guest
#13
In de nieuwsbrief waar de storing wordt uitgelegd wordt het volgende geschreven"

Vooralsnog lijkt het weinig omzetderving tot gevolg te hebben
Waar blijkt dit uit? Er is een storing geweest waarin heulemaal niks gemeten is, hoe kan je dan meten/concluderen dat dit tot weinig omzetderving heeft geleid?

Naar mijn mening valt hier helemaal niks over te zeggen en vind ik dit vooral een slap verhaal. Er mist een heel zooi gezette cookies, er zijn duizenden bezoekers tegen een vage (m4n) error pagina aangelopen (niet goed voor de klantenbinding) er konden die avond geen sales gemeten worden, maar door het cookie gat is er vanaf dat moment tot minimaal 30 dagen later ook een niet aanwijsbaar sales gat. Daar is de hele affiliate marketing op gebaseerd, cookies zetten, meten en gemeten worden.

Kijkende naar de algehele omvang van de storing heeft het naar alle waarschijnlijk geleid tot veel omzetderving, iedereen had er last van, een hele meute internetters is op een error pagina uitgekomen, huppekee, in een drafje richting de concurrent gestuurd.

Naar mijn mening heeft een iedere affiliate recht op compensatie, hoeveel geen idee, maar de affiliates afschepen met de vage verklaring dat de omzetderving minimaal is, is vooral een heel slap verhaal, zeg dan gewoon niks.
 

wonkel

Nieuw lid
3 sep 2008
148
0
0
#14
svteg zei:
Naar mijn mening heeft een iedere affiliate recht op compensatie, hoeveel geen idee, maar de affiliates afschepen met de vage verklaring dat de omzetderving minimaal is, is vooral een heel slap verhaal, zeg dan gewoon niks.
Helemaal mee eens, schijnt normaal te zijn in Nederland bij de netwerken, bij daisycon met alle update problemen laatst ook vaak geen tracking en dan zo'n zelfde slap mailtje met zoiets als mocht je zelf denken omzet gemist te hebben, maill dan naar.... En hoe zouden wij moeten weten of bewijzen wat er verkocht is maar niet gemeten is?? Zeker daar het probleem bij het netwerk ligt en die dus niet meten, zoals ze horen te doen.

M4N is bij ons niet het grootste netwerk, dus het zal bij ons niet om hele grote bedragen gaan, maar het lijkt me een beetje omgekeerde wereld dit. Waarom niet gewoon volwassen met een goede oplossing of vergoeding komen en niet met deze onzin waar niemand het antwoord op heeft. :-[ Kan me voorstellen dat er af een toe een probleem kan zijn, hoe groot dan ook, maar los het dan gewoon normaal op.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#15
zoals ik hier al voorspelde, de compensatie haalt nog niet het niveau van de choco-muntjes.
Het gekke is, dat we met netwerken werken vooral vanwege de tracking ...... denk dat dàt aspekt nog niet is doorgekomen, iets voor de goeie voornemens voor het naderend 2011 ;D
 
S

svteg

Guest
#16
Misschien is het tegen beter weten in, maar ik hoop dat m4n ook nog wil reageren.. heb nou niet het idee dat het gros van de affiliates hier een goed gevoel aan over heeft gehouden.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#17
svteg zei:
Misschien is het tegen beter weten in, maar ik hoop dat m4n ook nog wil reageren.. heb nou niet het idee dat het gros van de affiliates hier een goed gevoel aan over heeft gehouden.
Helemaal mee eens.
Sterker nog: een heel slecht gevoel.
Want M4N geeft een aantal 'windows' aan waarbinnen de downtime volgens hen was.
Nou, ik kan je bevestigen dat ik downtime heb ervaren zeer ruim buiten de door M4N aangegeven tijden!
Ze proberen de boel te bagatelliseren en zo onder een compensatie uit te komen.
Ondertussen zitten wij allemaal met een gat in de doorgestuurde traffic en een katterig gevoel.
:mad:
btw, ik heb al een heel tijdje geen sales meer. Anderen met een vergelijkbare ervaring, of ligt dit aan mij?
Zolangzamerhand ga je overal aan twijfelen...

Edit: zelf een sale gepleegd: iPhone 4 via KPN. En wat denk je? Sale niet gemeten!
Moet je dan dreigen met continu testsales te doen om er geen mis te lopen???
Ik heb het een beetje gehad met het gekneus hier...
Kunnen ze het niet of worden we gewoon bestolen?
:mad:
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#18
Ondertussen zitten wij allemaal met een gat in de doorgestuurde traffic en een katterig gevoel.
eens
btw, ik heb al een heel tijdje geen sales meer. Anderen met een vergelijkbare ervaring, of ligt dit aan mij?
Zolangzamerhand ga je overal aan twijfelen...
Nooit aan jezelf twijfelen, doen anderen wel.
Edit: zelf een sale gepleegd: iPhone 4 via KPN. En wat denk je? Sale niet gemeten!
Maar hopelijk heb je toch wel een iPhone Of is zelfs KPN teugen ?
Kunnen ze het niet of worden we gewoon bestolen?
Allebei, alleen weet ik niet wie wat waar en hoe.
Neem aan dat je in dit kader M4N bedoeld ( ok , vraag het even voor de zekerheid ), kan ik je melden, wel sales te noteren, alleen niet genoeg naar mijn gevoel.
Heb wel het gevoel - logisch in deze piek van het jaar - dat heel veel collega's ook pieken, en dus vallen de sterren wat onregelmatig in ieders mandje.
En de tracking ........ wanneer er adverteerders zijn die het klaarspelen om net nù de zaak te verbouwen, aanpassingen te doen etc. , kunnen ze ook per ongeluk de tracking even uit schakelen.

Persoonlijk wordt ik altijd even droef, wanneer ik lees dat Daisycon na het weekend technisch gaat reorganiseren ipv in januari en op zaterdagnacht, Tradetracker een kantoor opent in Roemenië en Polen, booming business, ipv datafeeds te controleren, en M4N ...... tja , zullen we het er op houden dat we de oude term van IT aanhouden en niet de nieuwerwetse ICT , want de C van communicatie ... komt neer op "Spreken is zilver Zwijgen is goud".

De choco-muntjes is niet gelukt, maar misschien komt Santa ... nog wel langs met sneeuw, ijs en een geste. ;D
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#19
Hi ouwesmurf,

Dankjewel voor deze bijval.
Mijn iPhone bestelling bij KPN is (neem ik aan) wel goed gegaan.
Heb daar tenminste een paar mailtjes van KPN over gekregen.
:)

Ik dacht: laat ik mezelf maar eens een kadootje geven voor al het harde werken!
;D
 

Wouter - M4N Travel

Manager Marketing & Communicatie
4 aug 2008
41
0
0
#20
Dag allemaal,

op het M4N forum is het al weer een tijdje terug gepost, maar ik zag dat er hier nog niet officieel was gemeld.

De dagen na de storing zijn we druk bezig geweest met het herstellen van zoveel mogelijk data. Zoals voorspeld is het helaas niet mogelijk om alles volledig te corrigeren. We gaven aan dat de misgelopen omzet weinig is, maar weinig is een relatief begrip dus hierbij nadere informatie.

We kunnen concluderen dat tijdens de outage op 3 december van 16:31 tot 16:44, 21:11 tot 22:03 en in de nacht van 03 op 04 december tussen 23:31 en 02.10 ongeveer 100.000 bezoekers niet bij de adverteerder zijn aangekomen.

Ten opzichte van de 15 miljoen bezoekers die op maandbasis via M4N worden doorgestuurd, kan worden geconstateerd dat er tijdens de storing 0,66% aan maandomzet verloren is gegaan. Dit is een gemiddelde over het hele netwerk, maar kan per affiliate verschillen. Sommige affiliates hebben rond die tijd bijvoorbeeld net een mailing verstuurd en anderen hebben juist in de avonduren minder bezoekers.

Vanwege de mogelijke verschillen per affiliate is het meest rechtvaardig om de compensatieverzoeken per geval te behandelen. De aanvragen die tot nu toe zijn binnengekomen worden persoonlijk beantwoord. Indien je nog geen aanvraag hebt verstuurd, dan kan deze alsnog worden gemaild naar compensatie(at)m4n.nl.

Het feit dat consumenten tussen de genoemde tijdstippen niet konden worden doorgestuurd en dat affiliates daardoor inkomsten mislopen vinden we buitengewoon vervelend en spijt ons oprecht. We hopen met deze regeling eventuele schade op een evenredige manier te vergoeden.

Met vriendelijke groet,

Wouter Swenneker
M4N