Online marketing groeit jaarlijks met 10 procent

Doron

Nieuw lid
24 aug 2005
213
0
0
#1
23 december 2005 - Door Remco Tomesen
Adverteerders geven volgend jaar wereldwijd tien procent meer uit aan online display advertenties en zoekmachinemarketing. Die jaarlijkse groei zet de komende vijf jaar door, blijkt uit onderzoek van JupiterResearch. De auto-, media- en banksector zorgen internationaal voor het grootste aandeel in de stijgende uitgaven.

Directeur Jeroen Kramer van online advertentiebureau TradeDoubler ziet in Nederland vooral een sterke stijging in de retail- en entertainmentbranche. De sectoren telecom en reizen groeien volgens hem niet langer. Kramer spreekt van de zogenaamde volwassenheidsfase. Voor één sector, namelijk de financiële, ziet hij een lichte daling van de uitgaven aan online-advertenties. TradeDoubler doet, vergeleken met andere advertentienetwerken, zo geeft Kramer toe, in verhouding minder zaken met banken.


Kramer: ?Banken hebben ontdekt dat Nederlanders vooral offline kopen, terwijl het vergelijken van financiële producten online gebeurd.? Om die reden geven banken volgens hem minder uit aan advertenties, zowel aan uitingen die worden afgerekend op basis van resultaten, performance based, als op basis van het aantal vertoningen (CPM). Tegelijkertijd geven banken weer méér uit aan zoekmachinemarketing. Kramer: ?Banken zien nu ook het belang van zoekmachines en vergelijkingssites. Er ontstaat nu een betere balans tussen beide vormen van adverteren, dus tussen display advertenties en zoekmachine-marketing.? Die balans is volgens hem ook tot stand gekomen doordat site-eigenaren niet zo graag performance based advertenties van banken plaatsen. Kramer: ?Omdat die advertenties niet vaak leiden tot verkoop, tot conversie.?

Tjeerd Kooij, directeur van online advertentienetwerk WebAds, constateert dat bedrijven advertenties ?van steeds grotere formaten? willen plaatsen. Volgens hem gaan de Leaderboards (grote liggende advertenties die de volledige bovenkant van een webpagina innemen) banners van een bescheidener formaat vervangen. Daarnaast denkt hij dat het adverteren in online video?s volgend jaar ?een vlucht gaat nemen.? Kooij: ?Voor bedrijven is streaming video interessant omdat ze zo heel goed emotie en interactie kunnen toevoegen aan reclame-uitingen.?
De ICT-, Telecom- en banksector zijn volgens Kooij belangrijke adverterende sectoren. Hij hoopt ? en verwacht ? dat komend jaar ook de ?fast movers? meer gaan adverteren op internet. ?Ondernemingen als Unilever en Sara Lee kondigen al het nodige aan.? JupiterResearch ondersteunt Kooij in zijn verwachten. De onderzoeker verwacht namelijk dat bedrijven in de sector van de ?fast moving consumer goods? de komende jaar flink meer gaan uitgeven aan online marketing, vooral aan online advertenties.

via Emerce.nl
 
J

Jacobien

Guest
#2
Doron zei:
23 december 2005 - Door Remco Tomesen
Adverteerders geven volgend jaar wereldwijd tien procent meer uit aan online display advertenties...

Tjeerd Kooij, directeur van online advertentienetwerk WebAds, constateert dat bedrijven advertenties ?van steeds grotere formaten? willen plaatsen. Volgens hem gaan de Leaderboards (grote liggende advertenties die de volledige bovenkant van een webpagina innemen) banners van een bescheidener formaat vervangen.
Ja, typisch weer. Als de consument niet wil klikken, dan douwen we het wel door zijn/haar strot.
Daar komen ze over een paar jaar nog wel op terug, voorspel ik.
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#3
Precies....dat gaat natuurlijk niet werken. Ik erger me nu al dood aan die irritant grote vensters over de site heen!! Heb je ook al op Vi.nl.
Wil je gewoon even wat voetbalnieuws lezen...komt er zo'n irritante ad overheen! En als je hem weg wilt klikken dan ga je vaak nog naar de site van de adverteerder ook....hoezo nutteloze traffic??
Of als je per ongeluk met je muis over een kleine banner gaat dat de banner helemaal uitklapt en 3 seconden uitgeklapt blijft hangen....ook erg waardeloos! Ik hoop dat adverteerders die vorm van adverteren boycotten...en WebAds moet ook eens nadenken met wat ze consumenten aandoen en uiteindelijk dus ook hun klant want ik denk dat een groot deel van de consumenten eerder negatief dan positief over adverteerders gaat denken die op die manier promotie verrichten.....(wie wil dat wetenschappelijk onderzoeken? ;D)
 

Kasper

e-Markethings
29 okt 2005
347
0
0
#4
WebAds zal de strategie volgens mij flink moeten gaan wijzigen want, zoals Jeroen Kramer ook al aangeeft, zal adverteren op basis van CPM volgens mij flink afnemen. Adverteerders willen resultaat zien en CPL/CPS zullen dus de overhand gaan nemen en dat is weer goed nieuws voor de affiliatemarkt.

Nederlanders raken ook steeds meer gewend om aankopen en aanvragen via het internet te doen en gebruikt internet ook steeds vaker om informatie in te winnen, prijzen te vergelijken etc. Bedrijven zien nu ook in welk bereik men kan behalen via het internet en dus zal volgens mij de stijging inderdaad doorzetten.