bn040 zei:
Nu zijn er al veel vergelijkingswebsites
Klopt. Dat betekent dat de markt ook al aardig is doorontwikkeld.
Mijn vraag is een beetje hoe ik dit aan zou moeten pakken.
Je vraag gaat vervolgens alleen over de techniek, het uitvoerende werk: hoe haal ik de gegevens van de shops op. Dat kun je uitbesteden aan iedere gemiddelde techneut. En de afspraken met de merchants zijn ook snel gemaakt. En vervolgens heb je nog niet eens vergelijkingswebsite 100.001.
Dat kunstje van data ophalen en op prijs sorteren kent echt iedereen. Maar daarmee heb je nog geen begin van een succesvolle vergelijkingswebsite. Dat vergt echt veel meer, ook al richt je je op een niche die nog niet voldoende wordt bediend.
Alleen al op de opgegeven prijzen zul je de nodige bewerkingen los moeten laten om een eerlijke vergelijking mogelijk te maken. Zijn ze inclusief verzendkosten? Of vanaf welk bedrag zijn ze dat? En worden er misschien ook handlingkosten of andere verborgen kosten berekend? Dat soort zaken wil je toch op zijn minst voor je klanten uitzoeken en op een eerlijke manier presenteren.
Dan zal je klant ook geïnteresseerd zijn in de betaalmethoden die worden geboden, de servicevoorwaarden et cetera. Dat zul je ook op een of andere manier moeten verwerken in de matrix met resultaten die je toont. En dan ben je nog alleen maar op papier bezig om je zaken op orde te krijgen.
Het minste wat je daar (naast deskundig advies!) tegenwoordig aan toe moet voegen zijn toch wel klantervaringen: hoe tevreden zijn ze over het product en wat zijn hun ervaringen met de leverancier? Om op dat gebied waarde voor je bezoekers toe te voegen zul je toch eerst behoorlijk wat klanten binnen moeten halen die hun ervaringen ook willen delen.
Dat betekent dat je behoorlijk zult moeten investeren in het aantrekken van bezoekers, waarvan een deel iets koopt en een nog kleiner deel achteraf ook zijn ervaringen wil delen. Voordat je zoveel ervaringen hebt verzameld dat ze ook maar enige relevantie hebben (je moet een gemiddelde presenteren dat iets zegt en niet een klant die toevallig wel of niet tevreden is) heb je er al heel wat bezoekers doorheen gejaagd. Waarschijnlijk zonder dat je site rendabel is, want voor adwords betaal je de hoofdprijs als je daar nog ervaring mee op moet doen en je site nog niet als echt relevant wordt beoordeeld. Je betaalt in ieder geval een stuk meer dan je concurrenten die al een stuk verder zijn, ook al hebben ze voor jouw niche minder te betekenen.
En dan zit je nog met de vraag hoe je die gebruikerservaringen verzamelt. Zet je je reactieformulier open voor iedereen en hoop je dat er maar reacties komen? Grote kans dat je klanten niet reageren maar ontevreden kopers die hun aanschaf op een andere manier hebben gedaan en het net afspeuren naar mogelijkheden om hun frustraties te uiten wel. Dat schiet echt niet op en draagt niets bij aan de kwaliteit van je site.
Je zult dus afspraken met al je merchants moeten maken over het aanleveren van namen en mailadressen van klanten die via jou iets gekocht hebben (let je even op over de wetgeving omtrent privacy en databases met klantgegevens?). De meeste merchants zullen liever hebben dat klanten hun eigen survey invullen dan de jouwe, dus je zult al een onderhandelingspositie moeten hebben om een poot aan de grond te krijgen. Anders lukt het je niet eens om je klanten na een aankoop te benaderen.
En dan zul je ook nog moeten investeren in vakkennis over het verzamelen van gebruikerservaringen. Want een vragenlijst zo opstellen dat hij wordt ingevuld (dus niet teveel en zeker geen irrelevante vragen tonen) maar tegelijkertijd wel bruikbaarder informatie oplevert dan tevreden/ontevreden op een schaal van 1 tot 5 (dus als er ergens problemen mee zijn vervolgvragen tonen om die precies te kunnen inventariseren) is niet iets wat je er als leek zomaar even bij doet. Op technisch niveau moet je e.e.a. zodanig voorsorteren dat je alle relevante gegevens achteraf uit de database kunt trekken en presenteren (ook zaken die je vooraf niet had bedacht).
Ik heb het alleen nog maar gehad over hoe je prijzen eerlijk vergelijkt en over hoe je waarde toevoegt middels klantervaringen. Alleen dat is al oneindig gecompliceerder dan wat feeds inladen via een netwerk en de resultaten op de (opgegeven) prijs sorteren. En dat is toch echt de minimumvoorwaarde om nog een mogelijk succesvolle vergelijkingswebsite op te zetten.