Betekent dus, Ilya, dat jij bijna een jaar op je inkomsten moet wachten. En je zult niet de enige zijn, verschillend per branche, al is reizen van oudsher een betalingswereld met een lange baard.
In mijn optiek handelt zowel adverteerder als netwerk alsof ze met hobbyisten te maken hebben, niet zakelijk.
Komt bij, met elke maand die erbij komt, wordt de kans groter dat er helemaal niet betaald wordt. Deze regel heb ik niet bedacht, is een ervaringsfeit zijdens boekhoud- en inkassospecialisten.
Natuurlijk kun je als netwerk niet om de dag een faktuur maken, je kunt wel een rekening-courant digitaal bijhouden, waarop uit te betalen bedragen per seconde aangebracht kunnen worden, waaraan een afspraak gekoppeld kan worden, dat de adverteerder gehouden is om zich aan betalingsnormen te houden zodra limieten worden bereikt.
Is toch van de gekke, dat iedereen het als "normaal" beschouwt dat de klant bij voorkeur vooraf betaalt per iDeal, maar dat zodra de klant-betaling gedaan is, zaken geleverd, retourtermijn verstreken, iedere vorm van correct afhandelen overboord gekieperd wordt.
Daarbij kan ik me niet aan de indruk onttrekken, dat zijdens netwerken de adverteerder als koning, keizer , admiraal behandeld wordt en vooral niet onder druk zetten, waartegenover door diezelfde netwerken de affiliates afgescheept worden zonder toegankelijk, transparant, betaaloverzicht.
En waarom : affiliates komen binnen met 'mogen we asjeblieft meedoen' en adverteerders worden aangezocht, geworven. Ik heb zomaar het idee, dat zodra affiliates "groter gegroeid zijn" , zij een andere financiele behandeling krijgen dan de meute die nog volgt. Zo niet, is hun financiering van het bedrijf op los schuivend zand gebouwd en vooral op bankkrediet, en dat wil er bij mij niet in. Je hoort ze hier ook niet.
Kortom : probeer ook een bepaalde "positie te bereiken", minder het aanbod laten tellen en meer de financiele regelingen. Wanneer de aff. markt niet volwassen wordt, kun je het nog altijd zelf proberen.
Om de balans in positief/negatief in takt te houden : er zijn ook adverteerders die wèl regelmatig aan hun verplichtingen voldoen. Goeie reden om die extra te steunen.