Wanneer wordt een nieuwsbrief aangemerkt als spam?

29 nov 2006
188
0
0
#1
Van de week heb ik een nieuwsbrief verstuurd naar meer dan 15.000 leden. Het mailscript wat ik gebruik (DADA Mail) doet het uitstekend wat mij betreft, maar nu kreeg ik vandaag een telefoontje van mijn hostingaanbieder.

Het was ze opgevallen dat er een nieuwsbrief verstuurd was naar meer dan 15.000 leden en dat deze daardoor wel eens als spam aangemerkt kan worden en dat daardoor ook de hele server wel eens als spam-verstuurder aangemerkt kan worden. Natuurlijk niet in het belang van ons zelf en uiteraard de hostingaanbieder. Als advies werd gegeven om het nieuwsbriefbestand te verdelen in batches van kleiner dan 15.000 leden.

Ik heb wat rondgegoogled voor meer informatie over het voorkomen van een spam-status, maar kan er niet zoveel over vinden. Weet iemand meer over hoe je kan voorkomen om als spam-er aangemerkt te worden?
 

stijn

Nieuw lid
7 dec 2005
263
0
0
www.fourpeople.nl
#2
Als SPAM aangemerkt kunnen worden DOOR WIE? Kijk; doe je grote aantallen dan heb je altijd het risico dat je er bij bijvoorbeeld Windows Live Mail niet doorheen komt; zelfs als je je aan alle regels houdt.

Verder is het gewoon zaak om je aan de wet te houden, double-opt in aan te houden en te zorgen dat mensen zich uit kunnen schrijven.

15K verdelen in batches... tja, als wij dat hier zouden doen kan ik wel een hele afdeling personeel aannemen die per batch van 2.000 mailtjes gaat lopen versturen.
 
29 nov 2006
188
0
0
#3
Ik vraag me ook af door wie het als spam aangemerkt kan worden, maar waarschijnlijk door internetproviders. Van Mistermail heb ik wel eens gehoord dat als er bij een mailing een te groot aantal bounces bij de KPN internetproviders geregistreerd worden in een kort tijdbestek, dat de mail geblokkeerd wordt en dus alle gebruikers van Hetnet, XS4ALL etc, de mail niet ontvangen. Daar lijkt me zeker een kern van waarheid in te zitten. Alleen lijkt het me sterk dat de internetproviders kunnen zien dat een mailing naar meer dan 15k leden gestuurd is.

Zijn er nog meer mensen die wellicht een nuttige inbreng hebben? Want zelf voel ik er ook niet echt voor om de database op te gaan splitsen, daarmee wordt de kans alleen maar groter dat er dubbele adressen in voor komen.
 
B

Bestjoerder

Guest
#4
Bij hotmail en Mcafee kunnen mensen zelf mail als spam aanmelden, doen veel mensen dat, dan ga je geknipt en geschoren.
 

BM

Nieuw lid
28 aug 2006
229
0
16
#6
Klopt, maar er zijn verschillende redenen waarom emails niet aankomen. Het 'en masse' versturen is daar één van, net als het categoriseren van een email als spam.
 
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#7
Mijn ervaring is dat als je werkt met specifieke nieuwsbrief services dat je een grotere kans hebt dat het niet als spam wordt aangemerkt. Deze dienstverleners hebben er alle belang bij dat je email aankomt en doen daar absoluut hun best voor.

Bij intellicontact heb/had je de optie om een mail vooraf te testen, ze laten de nieuwsbrief die je opstelt door een paar spamfilters heen gaan. Je krijgt dus vooraf te zien hoe goed je mail scoort! Pas daarna verstuur je de gehele mailing.
 

RickV

Nieuw lid
2 dec 2007
37
0
0
#8
Hou je gewoon aan de CAN/SPAM act...

- Stuur geen e-mails naar mensen die zich niet persoonlijk bij jou hebben aangemeld
- Zet in elke e-mail een link om zich uit te schrijven
- Hou de lijst met uitgeschreven mensen bij en zorg dat je daar niet meer heenstuurd.
 

realdutch

Nieuw lid
29 nov 2006
188
0
0
#9
Mijn intentie van dit topic was niet om weten te komen hoe het kan dat een nieuwsbrief als spam aangemerkt kan worden, maar hoe het kan dat mijn hostingprovider meent dat als je een nieuwsbrief verzend naar een database van boven de 15.000 leden gekwalificeerd kan worden als spam. Ook als je je gewoon aan alle mailregels houdt.

Inmiddels heb ik wederom een mailing de deur uitgedaan, en door tijdsgebrek nog geen maatregelen genomen om de hostingprovider tegemoet te komen. Dit keer echter geen reactie van ze gehad. Ik denk dat ik voorlopig nog geen actie onderneem en maar gewoon afwacht of ze in de toekomst weer contact met me zullen opnemen.
 

RickV

Nieuw lid
2 dec 2007
37
0
0
#10
Ach, bedrijven (zo ook hostingproviders) mekkeren wel vaker over iets :)

Kwa spam ligt het bij hostingprovers nog wel eens wat gevoeliger, bij een van de grootste hostingproviders in de VS kan je onderhand gekielhaald (of hoe je dat ook schrijft) worden als ze denken dat je spamt. Gewoon in overleg gaan, en niet te zwaar aan tillen, lijkt me zo.
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#11
ok beetje oud maar een reactie moet kunnen.
de regels zijn wat spam betreft duidelijk.
je moet met gemak aan kunnen tonen dat elke persoon zich vrijwillig voor je nieuwsbrief heeft aangemeld.
bovendien moet je alle 15.000 leden iedere keer in de mailing er op wijzen dat zij zich uit kennen schrijven.

waarom je host er over zeurt heeft z'n redenen denk ik.
of omdat het wat resources wegtrekt...
een hoop mails bouncen,wat mogelijk is..
en als het een kleine host is heeft hij maar enkele ip's,als dat geblacklist word hebben ze andere klanten ook een probleem....etc.
dus voorzichtigheid is geboden.....dat doe ik ook.