Gangbare tarieven CPC, CPL & CPS

Merijn

Nieuw lid
17 feb 2009
4
0
0
#1
Beste allemaal,

Binnen afzienbare tijd zal ik adverteerders/merchants de mogelijkheid bieden om via mijn website onder de aandacht te komen met hun product/boodschap.

Kan iemand mij helpen aan gangbare tarieven op basis van CPC, CPL en CPS?

Ik hoop het!

Alvast bedankt, groeten,
Merijn
 

harrie

Nieuw lid
6 okt 2005
404
0
16
#2
Heel lastig om daarover iets algemeens te zeggen. Ligt heel erg aan het onderwerp van je site en natuurlijk ook aan hoe goed deze eruit ziet.

Bedenk je daarnaast ook dat veel adverteerders juist bij affiliatenetwerken zijn aangesloten omdat ze niet met iedere publisher individueel willen onderhandelen. Dus veelal komt het er (in ieder geval als kleinere publisher) op neer dat een adverteerder de commissie bepaald en jij kunt kiezen of je hierop ingaat of niet.
 

Merijn

Nieuw lid
17 feb 2009
4
0
0
#3
Hoi Roger,

Dank je voor je snelle reactie. Duidelijk ook.

Om daar toch even op in te haken. Juist om ook de kleinere adverteerders/merchants de mogelijkheid te bieden voor een product-feed, hoe is dat het best werkbaar, juist ook voor hen?

Excel, CSV (toch ook XML?)?

En is het met kleinere partijen makkelijker om CPC af te spreken?
 

harrie

Nieuw lid
6 okt 2005
404
0
16
#4
Misschien begrijp ik je vraag over de product feeds niet helemaal goed, maar ik denk dat jij adverteerders de mogelijkheid wil bieden om product feeds bij jou te plaatsen.

Ten eerste hebben een groot aantal kleinere adverteerders geen productfeed al is dat gelukkig de laatste tijd wel flink aan het toenemen. Ze zullen wellicht niet heel veel zin hebben om speciaal voor één site een feed te maken en actueel te houden.

Die adverteerders die nu al via een netwerk een feed aanbieden hebben een reden om dat via een netwerk te doen. Waarom zou je die feeds niet gebruiken. Uiteraard kost je dit wat werk om de feeds zo te importeren dat ze voor jou bruikbaar zijn, maar dat is te overzien. Vergis je niet, het kost ook heel veel tijd en energie om zelf adverteerders te werven, afspraken te maken, facturen te sturen, betaling te controleren etc. Tijd die je niet in je site kunt steken. Voor hele grote sites met makkelijkere toegang tot adverteerders wordt dit uiteraard anders.

De gebruikelijke formaten in datafeeds zijn .csv en XML.


CPC afspraken zijn voor directe deals vaak makkelijker omdat je dan geen gedoe hebt over sales tracking en dergelijke. Bedenk wel dat de adverteerder het risico loopt omdat jij ook voor waardeloze [niet converterende] bezoekers betaald. Aan de andere kant; als je bezoekers wel goed converteren zul je met een vergoeding op sales basis veel meer kunnen verdienen.
 

Merijn

Nieuw lid
17 feb 2009
4
0
0
#5
Erg duidelijk, precies een antwoord op mijn vraag.

Ben het ook met je analyse eens, waarbij de spanning mijns inziens inderdaad zit tussen de grote adverteerders (en hun netwerken) en de kleine(re) adverteerders.

Een verschillende aanpak dus.

Is het ingewikkeld om ook voor kleinere adverteerders zelfstandig sales-tracking op te zetten? Heeft iemand daar ervaring mee?
 

harrie

Nieuw lid
6 okt 2005
404
0
16
#6
Merijn zei:
Is het ingewikkeld om ook voor kleinere adverteerders zelfstandig sales-tracking op te zetten? Heeft iemand daar ervaring mee?
Op zich niet, kan gewoon met Google Analytics dat die shop waarschijnlijk toch al heeft draaien.

Alleen de vraag is; vertrouw jij erop dat ze dat helemaal goed en eerlijk doen. Je hebt hierover geen enkele controle en moet dus vertrouwen op de eerlijkheid van de adverteerder. Bovendien kost het hen ook weer tijd en moeite om het in te stellen en bij te houden.

Daarom is het vaak gemakkelijker om een CPC vergoeding af te spreken omdat je kliks beide kunt meten en dus eerlijker kunt afrekenen.