Hoe lang wachten met inzetten adwords bij een nieuwe site?

1 feb 2008
14
0
0
#1
Is er een soort vuistregel voor de tijd die dient te verstrijken alvorens jullie adwords inzetten als promotietool?

Wachten jullie bijvoorbeeld tot een X aantal pagina's zijn geïndexeerd door Google? Of wachten jullie tot de click prijs zakt als gevolg van de goed geïndexeerde content op de te promoten site?

Groeten,
Marco
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#2
nothingness zei:
Is er een soort vuistregel voor de tijd die dient te verstrijken alvorens jullie adwords inzetten als promotietool?

Wachten jullie bijvoorbeeld tot een X aantal pagina's zijn geïndexeerd door Google? Of wachten jullie tot de click prijs zakt als gevolg van de goed geïndexeerde content op de te promoten site?
Ik reken op een andere manier: ik zet adwords in zodra ik weet wat een bezoeker oplevert, want dan kan ik (rekening houdend met de marge die ik wil behalen) bepalen wat het maximum bod moet zijn.

Nou is dat geen exacte wetenschap, omdat een adwordsbezoeker niet hetzelfde hoeft te zijn als een natural search-bezoeker. En dan kan het nog per zoekwoord verschillen ook.

Als het een groot project is, bedoeld voor de lange termijn, dan bepaal ik (nadat ik met de natte vinger oftewel op basis van soortgelijke sites heb bepaald wat de opbrengst ooit kan gaan worden) wat het speelgeld is dat ik in wil zetten. Dat speelgeld is nodig om een campagne echt uit te balanceren en de kennis te vergaren die nodig is om het maximale voor die site uit adwords te halen. Afhankelijk van de site en de doelgroep (nationaal of wereldwijd) kan dat speelgeld varierend van een paar duizend tot over de ton.

Doorgaans begin ik overigens met goede wijn oftewel domeinen die al een paar jaar hebben liggen rijpen. Het gaat wel over echte sites met inhoud en niet over een startpaginakloon of een andere verzameling van affiliatelinks zonder eigen content of produkten waarvan ik in ieder geval voor een deel de prijs en de voorwaarden zelf kan bepalen.
 
6 nov 2005
802
0
0
#3
Adwords heeft in principe niets te maken met of je pagina's geindexeerd zijn door Google bot. De clickprijs heeft niets te maken met of de content of je site goed geindexeerd is maar, in grote lijnen, enkel met de Quality Score die Google aan je pagina geeft en de prestatie van je advertenties t.o.v. je concurrenten.

Ik zou Adwords inzetten vanaf dag 1, mits de landingspagina voldoet aan de kwaliteitseisen van Google (dus toegevoegde waarde heeft voor de bezoeker) en niet enkel volstaat met affiliate links.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#4
Romano Jennekens | AffiliateMeester.nl zei:
Adwords heeft in principe niets te maken met of je pagina's geindexeerd zijn door Google bot. De clickprijs heeft niets te maken met of de content of je site goed geindexeerd is maar, in grote lijnen, enkel met de Quality Score die Google aan je pagina geeft en de prestatie van je advertenties t.o.v. je concurrenten.
Dit is beslist onjuist. Ik heb een aantal tests gedaan waarbij pagina's ongewijzigd van het ene (nieuwe) domein naar het andere (oudere, goed geindexeerde) domein werden verplaatst. De advertenties zijn ook 1 op 1 overgezet en de verschillen waren gigantisch.

Of geindexeerd zijn een voorwaarde is is een theoretische kwestie: goed scoren in de organische zoekresultaten is de beste indikatie die je kunt krijgen dat Google een pagina/domein een bepaalde waarde toekent (Trust Rank, etc). Dus kun je dat maar het best als uitgangspunt nemen.
 
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#5
Meestal gooi ik de geldkraan bij Adwords gelijk vol open, als je een nieuwe bestemmingsurl hebt wordt deze direct gespiderd. Als de QualityScore te laag is zie je dat dan ook vrijsnel in je acount. Vervolgens pas ik de pagina een beetje aan om te kijken of de QS beter wordt.

Om te zorgen dat e.e.a. sneller gaat kun je zodra je een aanpassing hebt gedaan een nieuwe bestemmingsurl opgeven, op die manier zorg je ervoor dat dezelfde pagina direct weer gecontroleerd wordt. Als je bijvoorbeeld nog steeds naar dezelfde pagina link bijv. index.php kun je heel simpel de url 'wijzigen' door er gewoon index.php?versie=2 ofzo neer te zetten, je hoeft niets te doen met die variabele, alleen zal google je pagina gelijk weer opnieuw beoordelen omdat de pagina veranderd is.

En wat voor de 1 wel werkt hoeft voor de ander weer niet te werken.