nothingness zei:
Is er een soort vuistregel voor de tijd die dient te verstrijken alvorens jullie adwords inzetten als promotietool?
Wachten jullie bijvoorbeeld tot een X aantal pagina's zijn geïndexeerd door Google? Of wachten jullie tot de click prijs zakt als gevolg van de goed geïndexeerde content op de te promoten site?
Ik reken op een andere manier: ik zet adwords in zodra ik weet wat een bezoeker oplevert, want dan kan ik (rekening houdend met de marge die ik wil behalen) bepalen wat het maximum bod moet zijn.
Nou is dat geen exacte wetenschap, omdat een adwordsbezoeker niet hetzelfde hoeft te zijn als een natural search-bezoeker. En dan kan het nog per zoekwoord verschillen ook.
Als het een groot project is, bedoeld voor de lange termijn, dan bepaal ik (nadat ik met de natte vinger oftewel op basis van soortgelijke sites heb bepaald wat de opbrengst ooit kan gaan worden) wat het speelgeld is dat ik in wil zetten. Dat speelgeld is nodig om een campagne echt uit te balanceren en de kennis te vergaren die nodig is om het maximale voor die site uit adwords te halen. Afhankelijk van de site en de doelgroep (nationaal of wereldwijd) kan dat speelgeld varierend van een paar duizend tot over de ton.
Doorgaans begin ik overigens met goede wijn oftewel domeinen die al een paar jaar hebben liggen rijpen. Het gaat wel over echte sites met inhoud en niet over een startpaginakloon of een andere verzameling van affiliatelinks zonder eigen content of produkten waarvan ik in ieder geval voor een deel de prijs en de voorwaarden zelf kan bepalen.