Wat was de reden die is opgegeven?
Ik zou me er eerst van verzekeren dat er echt volledig anoniem een testbestelling is geplaatst en deze niet is "besmet". Dus vanaf een ander IP-adres met een ander apparaat vanuit een andere browser, bijvoorbeeld.
Als dat het geval is, zou ik de adverteerder er zelf direct op aanspreken. Aangeven dat je bewust een testbestelling hebt geplaatst, deze is afgekeurd en daar graag uitleg over zou willen. Afhankelijk van het antwoord en het algehele afkeuringspercentage kun je voor jezelf bepalen of je verder wilt met die adverteerder.
Ik had tot voor kort een adverteerder waarmee ik al twee keer toenadering had gezocht om het in mijn ogen veel te hoge afkeuringspercentage terug te brengen. Daar kwam alleen een algemeen antwoord op terug. Het gros was 'toegekend aan ander kanaal'. Ze adverteerden nogal veel.
Het percentage bleef echter oplopen van 19,8% naar 42,9% op een paar maanden tijd. Vervolgens heb ik deze adverteerder vrijwel overal verwijderd en vervangen door een concurrent die zijn zaakjes qua webshop en assortiment ondertussen veel beter voor elkaar had. En bovendien duidelijk veel meer tijd wil steken in communicatie met affiliates.
Een maand later krijg ik een mail van de eerste adverteerder of ik hun shops weer prominent wil vermelden en dat ze dan alles 100% zouden goedkeuren. Deze gang van zaken schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Momenteel promoot ik de adverteerder dan ook vrijwel niet meer ook al kost me dat onder de streep waarschijnlijk een paar euro op dit moment.
Mijn advies is om vooral de maandelijkse cijfers te laten spreken. Niet te bang zijn om een adverteerder die te happig afkeurt niet meer te promoten. En niet te lang stilstaan bij 1 sale, ook al was het juist een testbestelling.