ouwesmurf zei:
gaat over elkaar beconcurrerende adverteerders , niet publishers.
Maar voor Adwords zijn publishers ook adverteerders...
Overigens zal een adverteerder en met dat woord bedoel ik uiteraard winkeliers, winkelbedrijven, altijd qua pagina kwaliteit hoger scoren dan een publisher, die met z'n links naar die adverteerdersgroep linkt, immers is dùs indirect. Niet tè moeilijk voor Google om daar een publisher achter te vermoeden.
Maar Google benadeelt publishers helemaal niet. Uiteraard moeten publishers wel een toegevoegde waarde hebben. Prik je 1 op 1 een feed of een aantal feeds door, dan is die toegevoegde waarde er niet of amper. Maar heb jij een complete winkel waarin je op affiliatebasis andermans producten aanbiedt (compleet met eigen user reviews, handige zoekfunctionaliteit, serieuze eigen informatie, misschien zelfs een eigen helpdesk of een dedicated telefoonnumer bij het callcenter van de merchant) dan is die toegevoegde waarde zonder meer duidelijk en kun je zelfs je leveranciers eruit concurreren.
Wat allesbepalend is, is het antwoord op deze vraag: is jouw affiliatesite een schil rond andermans producten of is jouw affiliatesite een (voor de bezoekers) unieke omgeving waarbinnen andermans producten gekocht kunnen worden. In het eerste geval kun je het wel schudden, want dat is iets van jaren terug dat door het volwassen worden van de markt compleet is achterhaald. In het laatste geval kun je mee blijven doen.
Maar het is wel een voortdurende strijd: wat gisteren werkte werkt nu niet omdat iedereen het doet. Dus zul je voortdurend nieuwe dingen blijven bedenken en continu waarde blijven toevoegen die een ander niet biedt. Op zijn minst zul je meer (en liefst veel meer) of andere functionaliteit moeten bieden dan degene wiens producten je verkoopt.
In die zin kunnen affiliatelinks wel een negatief signaal geven, maar dat hangt dan wel van de context af. Is jouw site een slecht excuus om bij de merchant terecht te komen, dan heb je natuurlijk wel een probleem. Als jouw doel is om de bezoeker zo snel mogelijk door te sturen naar de adverteerder, dan gaan er natuurlijk alarmbellen rinkelen. Maar als jij de bezoeker veel te bieden hebt, alles wat hij nodig heeft binnen je site vertoont (via xml ook de relevante informatie van de merchant) en de bezoeker pas doorstuurt als hij de betaalmodule van de merchant gaat gebruiken, dan zal het Google echt een rotzorg zijn als dat via een affiliatelink gebeurt.
Over het algemeen zie ik Adwords niet als een grote topper voor middel- en kleinere publishers inderdaad vanwege het gemis aan noodzakelijke data, zoals ook aangegeven in het stuk van SearchEngineLand. Gericht en betaalbaar adverteren vraagt gegevens, véél gegevens.
Ik zou het niet tot Adwords willen beperken, want dat is slechts een symptoom. Als je serieus met affiliatemarketing bezig bent, dan heb je sowieso veel data nodig. De data die je nodig hebt om een goede Adwordscampagne op te zetten zijn een subset van de data die je nodig hebt om je bezoekers goed te kunnen bedienen en je site te blijven ontwikkelen.
Er wordt al een tijd geklaagd dat de markt van affiliatemarketing niet volwassen is. Maar die markt is inmiddels al een stuk volwassener dan een paar jaar terug. Dat betekent ook dat er steeds meer afvallers zijn omdat ze die stap niet kunnen maken. Ik ben daar niet rouwig om, net zomin als ik rouwig was toen de internetzeepbel uiteen spatte: het ruimt het dode hout op.
Het beeld dat je online krijgt is wat vertekent omdat vooral de klagers van zich laten horen. Als jij geen trucjes toepast maar gewoon een waardevolle site bouwt en dus ook niet wordt getroffen door beesten als Panda, dan is de kans klein dat je je op SearchEngineLand vertoont en daar je klachten uit en er met lotgenoten over gaat discussiëren.
Helaas geldt hetzelfde voor dit affiliateforum. Strategische discussies over affiliatemarketing worden nauwelijks gevoerd en wie succesvol is in affiliatemarketing doet er vooral het zwijgen toe. Daar tegenover staan de bekende klachten van affiliates die zich erover verbazen dat hun sales worden afgekeurd en die het ook niet lukt daarvoor een fatsoenlijke verklaring van merchant en/of netwerk te krijgen. Alsof serieuze afffiliatemarketing zich afspeelt op het niveau van een enkele sale.
Als ik kijk naar de affiliatenetwerken in Nederland dan is de situatie al even bedroevend. Wat zij aan kwaliteit, mogelijkheden en ondersteuning bieden steekt zelfs nog schril af tegen wat internationale partijen als travelnow tien jaar terug boden. Ze leggen het zelfs met gemak af tegen wat een (toen nog Nederlandse) merchant als bookings 5 jaar terug bood.