Affiliate sales in Google Analytics - aantal vragen

willem

Nieuw lid
9 jun 2007
298
0
0
www.emarky.nl
#1
Hallo mede-affiliates!

In de zoektocht naar het "perfecte" statistieken systeem om (als publisher) affiliate sales bij te houden en te analyseren, heb ik een aantal jaar geleden een tooltje gemaakt waarmee ik alle affiliate sales terug kan koppelen naar Google Analytics. Voor mij is dit *ONTZETTEND* waardevol aangezien ik zo de uiteindelijke sales mee kan nemen in mijn Google Analytics rapporten (waar komen de sales nu écht vandaan, welke paden heeft de bezoeker genomen, etc etc etc). Alles wat je met Google Analytics kunt doormeten heeft zodoende ook betrekking op je affiliate sales!

Nu zit ik er aan te denken om deze tool (gratis) beschikbaar te stellen aan mede-affiliates, maar graag stel ik jullie (affiliate publisher zijnde) eerst een aantal korte vragen.

===

Zouden jullie deze korte vragenlijst willen invullen?

http://bit.ly/vZlbst

Alvast bedankt!

Wilco
 

Gumtree

Nieuw lid
13 apr 2008
178
0
0
#5
A.Kers (voorheen Totaalzoeker) zei:
Zo geef je Google allleen maar nog meer informatie die ze ook weer tegen je gebruiken :)

Of dacht je dat Google niets doet met deze info?
Google is machtig, google is krachtig, ook zonder deze gegevens weet google precies waar de sale of lead vandaan komt, want ga er gemakshalve maar vanuit dat de merchant ook GA gebruikt wegens het gebrek voor een goed alternatief.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#6
Je geeft Google zo alle informatie die ze nodig hebben om het maximale uit je adwords-account te melken.
 

fgielen

Nieuw lid
19 aug 2007
507
0
0
#7
muggetje zei:
Google is machtig, google is krachtig, ook zonder deze gegevens weet google precies waar de sale of lead vandaan komt, want ga er gemakshalve maar vanuit dat de merchant ook GA gebruikt wegens het gebrek voor een goed alternatief.
Ja, maar je kunt het ze ook op een presenteerblaadje geven natuurlijk. :p
Alle informatie die je deelt met Google is nutteloos. Hierdoor wordt Google alleen maar machtiger.
 

willem

Nieuw lid
9 jun 2007
298
0
0
www.emarky.nl
#8
fgielen zei:
muggetje zei:
Google is machtig, google is krachtig, ook zonder deze gegevens weet google precies waar de sale of lead vandaan komt, want ga er gemakshalve maar vanuit dat de merchant ook GA gebruikt wegens het gebrek voor een goed alternatief.
Ja, maar je kunt het ze ook op een presenteerblaadje geven natuurlijk. :p
Alle informatie die je deelt met Google is nutteloos. Hierdoor wordt Google alleen maar machtiger.
Ben het eens dat Google alleen maar machtiger wordt, maar oneens dat alle informatie die je deelt nutteloos is. Je krijgt er ook veel info voor terug!

Kun jij bijvoorbeeld (per sale) zien waar de bezoeker origineel vandaan kwam? En wanneer? Welke pagina's het heeft bekeken / welke acties het al heeft ondernomen? Komt het gros van je sales van nieuwe of terugkerende bezoekers? Etc etc etc :)

Nogmaals, ben het met je eens dat je je bedenkingen moet hebben voordat je alles deelt, maar het brengt dus ook voordelen met zich mee :)
 
6 sep 2010
146
0
0
www.daisycon.com
#9
Beste allemaal,

Daisycon biedt zoals Wilco aangeeft de Google Conversion Tracking Tool. Een blog met uitleg hierover is te vinden op: http://www.daisycon.com/nl/blog/de_missende_schakel_tussen_google_adwords_en_affiliate_marketing/

Hiernaast is het via ons systeem o.a. mogelijk te werken met de API en URL-conversie. Allen te vinden onder Hulpmiddelen in je account. Uit het verhaal begrijp ik dat er publishers zijn die op zoek zijn naar een manier om 'perfecte' statistieken te krijgen in Analytics.

Graag zou ik willen horen op welke manier Daisycon in dit verhaal jullie kan helpen.

Seger Geerars
Senior Publisher Manager Daisycon
 

willem

Nieuw lid
9 jun 2007
298
0
0
www.emarky.nl
#10
Het nadeel van dat systeem (waar Daisycon het over heeft) dat je sales enkel in Adwords zichtbaar zijn. In Analytics kun je véél meer analyses doen, en kun je dus ook zien waar je sales vandaan komen buiten je Adwords campagnes om.
 

Netoda

Nieuw lid
18 dec 2008
42
0
0
netoda.nl
#12
Hey Wilco,

Bedankt voor het script. Ik heb hem gedownload, maar zou je dit gedeelte uit de readme kunnen toelichten? Ik zou dit script wel met mijn m4n account willen laten draaien:

Some work only with a custom API, in which case it would need some coding to make it work. Some networks (for example the Dutch network M4N) do offer some API software in which you can enter a URL as mentioned above (so you can still make it work).
Wat is de custom coding waar je op doelt?

Update: Versie 1.1 van het script is zojuist gereleased en biedt instructies hoe dit script kan werken met M4N, Daisycon en Zanox!
 

rmfloris

Nieuw lid
18 feb 2009
134
0
0
www.fotovergelijk.nl
#13
Wilco,

superscript! Ideaal.
Toch een paar vraagjes:
* Mochten er wijzigingen in de toekomst vanuit GA komen, communiceer jij deze ook?
* in het bestand conversie.php staat de regel "if ($tax != "") {$utmttx = $tax;} else {$utmttx = '0.0';}" er twee keer in
* Hoe kan je het beste omgaan met zoekwoorden waarin een ' (accent) staat? Heb nu een probleem het volgende zoekwoord uit de cookie: "foto's". Deze kan je nu niet in de database plaatsen. Uiteraard kan je hier een htmlspecialchar() in PHP op loslaten, maar gaat het dan nog steeds goed als je het weer uit de DB haalt en naar GA stuurt?

Alvast bedankt voor de info & keep up the good work!
 

willem

Nieuw lid
9 jun 2007
298
0
0
www.emarky.nl
#14
Netoda zei:
Hey Wilco,

Bedankt voor het script. Ik heb hem gedownload, maar zou je dit gedeelte uit de readme kunnen toelichten? Ik zou dit script wel met mijn m4n account willen laten draaien:

Some work only with a custom API, in which case it would need some coding to make it work. Some networks (for example the Dutch network M4N) do offer some API software in which you can enter a URL as mentioned above (so you can still make it work).
Wat is de custom coding waar je op doelt?
Er is zojuist een nieuwe versie uitgebracht (zelfde script, nieuwe readme) waarin exact beschreven staat hoe het met M4N, Zanox en Daisycon werkend te maken is :)
 

willem

Nieuw lid
9 jun 2007
298
0
0
www.emarky.nl
#15
rmfloris zei:
Wilco,

superscript! Ideaal.
Toch een paar vraagjes:
* Mochten er wijzigingen in de toekomst vanuit GA komen, communiceer jij deze ook?
* in het bestand conversie.php staat de regel "if ($tax != "") {$utmttx = $tax;} else {$utmttx = '0.0';}" er twee keer in
* Hoe kan je het beste omgaan met zoekwoorden waarin een ' (accent) staat? Heb nu een probleem het volgende zoekwoord uit de cookie: "foto's". Deze kan je nu niet in de database plaatsen. Uiteraard kan je hier een htmlspecialchar() in PHP op loslaten, maar gaat het dan nog steeds goed als je het weer uit de DB haalt en naar GA stuurt?

Alvast bedankt voor de info & keep up the good work!
Zal m'n best doen om GA up2date te houden, maar vooralsnog werkt het deel wat de E-Commerce sale naar Google Analytics stuurt al enkele jaren onveranderd!

Moet eerlijk zeggen dat ik zo 123 even geen antwoord op je technische vraag heb, zal er op een later moment naar (laten) kijken.
 

Netoda

Nieuw lid
18 dec 2008
42
0
0
netoda.nl
#16
Wilco, klein foutje volgens mij:

In de handleiding spreek je bij het nofiticatiesysteem voor M4N als voorbeeldurl over het volgende:
Code:
http://yourdomain.com/conversion.php?subid=<4dkn>&orderid=<lead_id>&total=<lead_reward>&storename=<merchant_name>
De url van het bestand is echter conversions.php, dus zonder 's'.