Kwam net nog een goed voorbeeld tegen van een website gebaseerd op feeds die naar mijn weten altijd scoorde op het primaire keyword. Jurkjes.nl (van Fourpeople) scoort niet meer de 1e plek op het zoekwoord jurkjes, ze zijn zelfs teruggedreven naar pagina 6 in mijn Google. Terwijl voor mijn gevoel jurkjes.nl qua autoriteit binnen Google het wel positief deed. Ze hebben geen ban (pr is ook nog netjes aanwezig), alleen zijn een stuk naar beneden geschopt, en de website zal waarschijnlijk ook wel weer goed gaan stijgen als de website voorzien wordt van unieke content, al dan niet een andere opzet. Maar wellicht hebben ze via andere kanalen al genoeg traffic dat de positie in Google geen prioriteit heeft, dat kan ik natuurlijk verder niet inschatten.
Beachboy zegt tussen neus en lippen door dat mijn waarschuwingen omtrent datafeeds gezeur is, maar de affiliate websites die echt alleen maar gebaseerd zijn op datafeeds staan steeds minder bovenaan. Als je website al geeneens meer gevonden wordt op je title tag weet je dat Google je niet meer zo lief vindt. Een quick search in Google op diverse niche woorden geeft vanaf pagina 3 veel affiliate websites die gewoon thin in opzet zijn maar qua title en domeinnaam hoger zouden moeten staan.
Ik denk persoonlijk dat het gevaar van datafeeds onderschat wordt, als je een datafeed niet kan compenseren met veel unieke content is het alleen nog maar wachten op een penalty.