Artikel over affiliate marketing op Emerce:
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2043902
'Nieuwe partijen storten zich op affiliate marketing'
10 juli 2007 - Door redactie Emerce
Thomas Joosten op het Affiliate Summit
Hoewel affiliatemarketing al een tijdje bestaat, blijven nieuwe partijen zich storten op deze markt. De laatste ontwikkelingen komen aan de orde op de Affiliate Summit in Miami. Opvallend is dat dit jaar ook Google aanwezig is op het congres. Thomas Joosten doet verslag.
Dit congres, dat op zondag startte, hoort thuis in het rijtje online marketing congressen zoals Adtech en Search Engine Congres. De onderwerpen die aan de orde komen zijn: inkoop en optimalisatie van zoekmachines, resultaat gedreven online advertenties en affiliate marketing.
Deze Affiliate Summit is met een wedergeboorte bezig. Voor de internetterugval in 1999 organiseerde Referit de affiliate marketing conferenties, maar de aandacht bleef achter. Na enkele stille jaren is er sinds 2004 weer een toenemende belangstelling voor affiliate marketing. Wat is anders, opvallend of verbeterd sinds vorig jaar?
Meer nichenetwerken
We zien dit jaar meer netwerken met specialisaties. Zo heb je naast Cj.com en Linkshare.com nu ook nieuwe netwerken die allemaal een eigen focus hebben, en zich daarmee onderscheiden. In de Verenigde Staten wordt enorm veel energie gestoken om affiliates te werven en proactief met affiliate partners om te gaan.
Het valt op dat er ook aantal nieuwe netwerken is. Zoals Onenetwerkdirect, Adknowledge, Shareasale en Azoogle. Ondanks dat affiliate marketing al minimaal acht jaar in ontwikkeling is, blijven nieuwe partijen zich storten op deze groeimarkt.
Google
Het meest opvallende is de aanwezigheid van Google. Voorgaande jaren waren ze niet op de beurs. De logica hierachter is mij nog niet volledig duidelijk. Dat ga ik proberen uit te zoeken.
Een ding weet ik zeker: Google leeft voor vijftig procent van affiliate marketing en daar zullen "wij" consumenten weinig van merken. De grote vraag die de mensen bezig houdt hier: wat gaat er gebeuren als Google uiteindelijk op basis van CPA (cost per action) gaat afrekenen. Dus klanten van Google mogen dan niet meer kosten per click opgeven, maar kosten per lead, nieuwe inschrijving, klant, verkoop of elke andere beoogde actie. Ik ben benieuwd wat hier morgen over gezegd gaat worden.
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2043902
'Nieuwe partijen storten zich op affiliate marketing'
10 juli 2007 - Door redactie Emerce
Thomas Joosten op het Affiliate Summit
Hoewel affiliatemarketing al een tijdje bestaat, blijven nieuwe partijen zich storten op deze markt. De laatste ontwikkelingen komen aan de orde op de Affiliate Summit in Miami. Opvallend is dat dit jaar ook Google aanwezig is op het congres. Thomas Joosten doet verslag.
Dit congres, dat op zondag startte, hoort thuis in het rijtje online marketing congressen zoals Adtech en Search Engine Congres. De onderwerpen die aan de orde komen zijn: inkoop en optimalisatie van zoekmachines, resultaat gedreven online advertenties en affiliate marketing.
Deze Affiliate Summit is met een wedergeboorte bezig. Voor de internetterugval in 1999 organiseerde Referit de affiliate marketing conferenties, maar de aandacht bleef achter. Na enkele stille jaren is er sinds 2004 weer een toenemende belangstelling voor affiliate marketing. Wat is anders, opvallend of verbeterd sinds vorig jaar?
Meer nichenetwerken
We zien dit jaar meer netwerken met specialisaties. Zo heb je naast Cj.com en Linkshare.com nu ook nieuwe netwerken die allemaal een eigen focus hebben, en zich daarmee onderscheiden. In de Verenigde Staten wordt enorm veel energie gestoken om affiliates te werven en proactief met affiliate partners om te gaan.
Het valt op dat er ook aantal nieuwe netwerken is. Zoals Onenetwerkdirect, Adknowledge, Shareasale en Azoogle. Ondanks dat affiliate marketing al minimaal acht jaar in ontwikkeling is, blijven nieuwe partijen zich storten op deze groeimarkt.
Het meest opvallende is de aanwezigheid van Google. Voorgaande jaren waren ze niet op de beurs. De logica hierachter is mij nog niet volledig duidelijk. Dat ga ik proberen uit te zoeken.
Een ding weet ik zeker: Google leeft voor vijftig procent van affiliate marketing en daar zullen "wij" consumenten weinig van merken. De grote vraag die de mensen bezig houdt hier: wat gaat er gebeuren als Google uiteindelijk op basis van CPA (cost per action) gaat afrekenen. Dus klanten van Google mogen dan niet meer kosten per click opgeven, maar kosten per lead, nieuwe inschrijving, klant, verkoop of elke andere beoogde actie. Ik ben benieuwd wat hier morgen over gezegd gaat worden.