beoordeling - review - onpartijdig

25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#1
Er was eens.....

Independer afgeleid van independent » onafhankelijk cq onbevooroordeeld

wanneer je aandeelhouder Achmea is, hoe onafhankelijk kun je dan zijn ....... ja, zorgelijk seizoen is in aantocht ;D

Variatie :

er was eens ....

Zoover , had ook iets van onbevooroordeeld, net als Kamerleden "zonder last of dwang" je werk doen, nou doen Kamerleden geen werk die zijn continu onderweg van reces naar reces. In die zin passen ze in de travelbranche.
Maar Zoover verzamelde oordelen en ervaringen, van reizigers, vakantiemensen, dagjesmensen en andere mensen, zodat zij ook nog eens op basis van deze reviews prijzen of rangschikking van aanbieders konden 'loslaten'. Onpartijdig, onafhankelijk, onbevooroordeeld. En iets anders deden ze niet. Dat gaf juist het vertrouwen. Ook de betrouwbaarheid van hun keurmerk.

Maar sinds krap een jaar is Zoover een brug tè ver in dit opzicht.

Ze acteren als affiliate publisher. Op zich weinig op tegen, ware het niet, dat hun grote nationaal verkregen bron van relaties, vertrouwen, google-waardering nog immer gebaseerd is op verkregen image in de onafhankelijke periode.

Dan zouden ze nu luidkeels zelf moeten publiceren dat ze zich vergist hebben en nu partner in de markt zijn.
Maar nee, nog immer als voorheen, en zijn ze de slager die z'n eigen vlees keurt. De button naar diverse aanbieders is gewoon een affiliate-link, en de button naar Zoover, gewoon van 't zelfde maar dan anders. Heb er een paar getest en dan geloof je het wel.

Zou je van netwerken mogen verwachten dat ze loyaal zijn aan overige publishers, die die genoemde voordelen nièt hebben.......... Er is dan wel een PAN, maar eenheidsworst in de soep ?

Zou je van netwerken mogen verwachten dat ze loyaal zijn omdat adverteerders in hun campagnevoorwaarden neerzetten dat er ondubbelzinnig ontdubbeld wordt, ook op basis van niet genoemde partners ?

Zou er een netwerk zijn die ondubbelzinnig aangeeft daar niet aan mee te willen werken ?

Of moet je gewoon in het kader van affiliate marketing uitgaan van het principe dat loyaal samenwerken een utopie met hoofdletters is, branchebreed ?
Of is samenwerken eigenlijk wereldvreemd ? Gewoon, net als in Amerika : pakken wat je pakken kunt 8)
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#2
Ach Ouwesmurf, ik kan alleen voor de Travel business spreken en dus over Zoover. Nu is het natuurlijk al te gek voor woorden dat Corendon en Sundio (Sunweb, GOGO, Jiba, Elizawashere) gratis op Zoover staan > want zelfde aandeelhouders.

Maar dat de netwerken hier niets aan doen is toch te begrijpen. De netwerken zijn geen marketing organisaties maar sales organisaties. Kijken dus naar de korte termijn. Waar is het snelste geld te halen. Nou, dat is bij de grootste partijen die de meeste sales doen. En of ze dat nou eerlijk doen of niet, dat maakt allemaal niet uit. Het netwerk moet geld verdienen en de accountmanagers en overhead betalen en dat doen ze nu eenmaal liever met één grote partij dan met 10 kleintjes die allemaal hun eigen niche hebben.

En de PAN is natuurlijk ook een wassen neus. Daisycon bijvoorbeeld (sorry dat ik namen moet noemen) beweert dat ze aan de PAN voorwaarden voldoen. Maar adverteerders (Corendon in dit geval) houdt zich niet aan de PAN-voorwaarden qua ontdubbeling. Sterker nog, dat schrijven ze ook in de campagnevoorwaarden bij Daisycon, maar 'onder de fold' en echte helemaal als laatste regel van hun voorwaarden. Hier kijkt natuurlijk niemand naar als ze zich als publisher aanmelden bij Corendon, maar hierdoor loop je als publisher wel sales mis.

De PAN is nota bene gevestigd op het adres van Daisycon in Almere(!). Dus het netwerk zegt dat ze voldoen aan de PAN-voorwaarden, maar als ze een exclusieve adverteerder weg kunnen kapen bij TradeTracker dan knijpen ze wel even een oogje dicht met hun PAN-principes. Dan is alleen maar het geld belangrijk en publishers bekijken het maar.

Conclusie: Corendon bij ons van de site en een direct concurrent achter de links geplakt en wat denk je? Sales met 300% omhoog op maandbasis. Dus het lag niet aan de publisher, het advies van Daisycon was om maar lekker veel content te maken dan zouden we vanzelf meer sales krijgen, maar aan de ontdubbeling van de adverteerder.

Ik vraag me ook af en toe weleens af waarom je nog publisher zou zijn. Kijk dat je het oneens bent met een adverteerder dat kan, maar dan vervolgens het netwerk gewoon altijd voor de adverteerder kiest en zich niet onafhankelijk opstelt vind ik echt te triest voor woorden.

Ik onderschrijf je mening dus volledig!
 

GDB

Nieuw lid
26 mei 2015
38
0
6
#3
"Er zijn publishers die vele malen meer open hebben staan iedere maand door het beleid van adverteerders." - uit een mailreactie van Tradetracker.com
Deze zin maakte mij in 1x heel veel duidelijk over het wereldje.

Zowel netwerken als affiliates kiezen ervoor om gewillig voorover te bukken voor de partij met de knaken. De toegevoegde waarde van een netwerk is steeds verder te zoeken. Zeker aangezien hun aandeel nog altijd een veel te hoog zwarte doos gehalte heeft. Vooral wat afkeuringspraktijken betreft door adverteerders.

Zo is het al jaren. Zo zal het nog jaren zijn.
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#4
in principe vind ik het standpunt van oude smurf een non discussie. er zijn publishers in alle soorten, grote en kleine. in welke optieke zoover hier af zou wijken is mij niet duidelijk, ik denk dat er ook iets teveel veronderstellingen gemaakt worden die wellicht niet waar zijn. Zwart kijken, negativiteit en overal samenzweringen in zien lijkt een typisch nederlands forum gebruik.
ik zal me niet in de zoover discussie mengen maar wil even de verwijten die JoostM aan Daisycon en de Pan toelichten.

Als Daisycon hebben in elk geval een lange termijn strategie, we bestaan inmidels dan ook al 15 jaar en willen we bij voorkeur zowel de grote als de kleine affiliates bedienen. Omdat we weten dat de wereld in beweging blijft en sommige kleintjes van vandaag de groten van morgen zijn. en ja het maakt heel veel uit dat dat eerlijk gebeurt.

PAN voorwaarden tav ontdubbeling: deze richtlijnen zijn opgesteld, omdat hierin wij van mening zijn dat daarbij alle betrokken partijen gebaat zijn. Zowel de netwerken als de publishers verdienen enkel iets als de transacties ook toegewezen worden. maar ook de adverteerder is gebaat bij een duidelijk en eerlijke ontdubbel systematiek, omdat anders zijn publishers afhaken. Waar JoostM naar verwijst is een richtlijn, waarin een standaard manier van ontdubbelen is weergegeven EN de voorwaarde als de adverteerder hiervan afwijk dit duidelijk in de programma voorwaarden gecommuniceerd dient te worden. Dit om zowel een controle te hebben hoe de adverteerder week als om dit tranparant naar de publisher te communiceren zodat hij met deze info rekening kan houden. Uiteindelijk bealist een netwerk of ze een adverteerder opneemt op basis van deze gegeven en de publisher of hij de adverteerder promoot. gezien juist de tracking technologie een van onze sterkste punten zijn zitten we hoer heel goed op als netwerk.

Dat de PAN op het zelde adres is gevestid is puur een administratieve aangelegendheid. De PAN is een vereniging waarbij de netwerken zijn aangesloten, daarbinnen is Daisycon bestuurslid en penningmester. Ergens moet de vereniging gevestigd zijn dat is dus op het adres van Daisycon.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#5
ouwesmurf zei:
Maar sinds krap een jaar is Zoover een brug tè ver in dit opzicht.
Hoezo een brug te ver? Het is toch zonneklaar dat een Zoover alleen kan bestaan met een businessmodel waarbij ze een plakje van de cake nemen? Voor een beoordelingensite ligt dat niet anders dan voor bijvoorbeeld een prijsvergelijker.

Ik snap sowieso niet waarom je met klantbeoordelingen zou werken die je niet in eigen hand hebt. Jij kent je markt toch het best? Jij weet toch welk deel van de markt je bedient en wat voor jouw klanten van belang is? Dus ben jij degene die het klanttevredenheidsonderzoek opstelt, de beoordelingen verzamelt en op een zinnige manier presenteert. En die natuurlijk ook het concurrentievoordeel heeft dat die informatie oplevert als je die data goed weet te analyseren.

Voorwaarde is wel dat je genoeg volume draait, de beschikking hebt over klantgegevens om überhaupt een survey te kunnen versturen en de expertise in huis hebt om dat goed op te zetten en te analyseren (wat dat betreft heb je meer aan bijvoorbeeld een socioloog dan aan hbo-marketingtypes). Maar alleen dan kun je het voordeel dat klantbeoordelingen oplevert echt benutten.
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#6
Beste Marco, laat ik vooropstellen dat dit GEEN persoonlijk aanval op jou is, maar dat wij wel moeite hebben met de opstelling van Daisycon en Corendon in dit specifieke voorbeeld. En ik vind dat dit wel een beetje in het verlengde ligt van de Zoover-discussie.

Zeer sportief dat je hier op persoonlijk titel op reageert, dat siert je! Maar.......ik vind je antwoord té nietszeggend.

Sta mij toe te reageren:

Als Daisycon hebben in elk geval een lange termijn strategie, we bestaan inmidels dan ook al 15 jaar en willen we bij voorkeur zowel de grote als de kleine affiliates bedienen. Omdat we weten dat de wereld in beweging blijft en sommige kleintjes van vandaag de groten van morgen zijn. en ja het maakt heel veel uit dat dat eerlijk gebeurt.
>Dat begrijpen we, en als je iets niet goed zou doen dan zou je ook niet al 15 jaar bestaan. Daarover geen enkele discussie. En dat kleine publishers over een paar maanden grote jongens kunnen zijn dat snappen wij ook. Maar wij hebben als 'middenmoot' publisher in de Travel nou niet echt het gevoel dat men ons ziet staan. Natuurlijk begrijpen wij dat je je als netwerk focust op de 20% toppublishers die 80% van je omzet binnen brengen. Daarover ook geen discussie, maar vergeet ook niet dat er heel wat kleine niche partijen zijn die heel goed zijn op hun terein.
PAN voorwaarden tav ontdubbeling: deze richtlijnen zijn opgesteld, omdat hierin wij van mening zijn dat daarbij alle betrokken partijen gebaat zijn. Zowel de netwerken als de publishers verdienen enkel iets als de transacties ook toegewezen worden
.
>Dat is natuurlijk niet waar. Het netwerk hanteert opstartkosten en vaste maandelijkse kosten. Op die manier is in elk geval de overhead voor een deel gedekt, de rest van de inkomsten komen uit de commissies. Ik moet de eerste publisher nog tegenkomen die durft te zeggen; "Nou reisorganisatie X, u kunt op onze site staan voor 100 euro per maand, én we willen een commissie per boeking". Jouw stelling dat netwerken en publishers alleen iets verdienen als een transactie toegewezen wordt is dus feitelijk onjuist. Dit is ALLEEN van toepassing op publishers. Netwerken hebben ook nog de maandelijkse fee.

Maar ook de adverteerder is gebaat bij een duidelijk en eerlijke ontdubbel systematiek, omdat anders zijn publishers afhaken. Waar JoostM naar verwijst is een richtlijn, waarin een standaard manier van ontdubbelen is weergegeven EN de voorwaarde als de adverteerder hiervan afwijk dit duidelijk in de programma voorwaarden gecommuniceerd dient te worden. Dit om zowel een controle te hebben hoe de adverteerder week als om dit tranparant naar de publisher te communiceren zodat hij met deze info rekening kan houden. Uiteindelijk bealist een netwerk of ze een adverteerder opneemt op basis van deze gegeven en de publisher of hij de adverteerder promoot. gezien juist de tracking technologie een van onze sterkste punten zijn zitten we hoer heel goed op als netwerk.
>Ja dit is mooi algemeen, maar bijvoorbeeld in het geval van Corendon wordt de 'afwijking' van de PAN-richtlijn in mijn ogen niet duidelijk gecommuniceerd. Het staat ten eerste 'onder de fold' van de campagnevoorwaarden, en als laatste zinnetje er nog even bij. Het zou natuurlijk veel netter zijn als dit met rode dikgedrukte letters in de eerste regel van de campagnevoorwaarden staan. Waarom doet Daisycon dat niet? En waarom accepteert Daisycon (als PAN-lid) een adverteerder die met opzet en bewust dus juist NIET voldoet aan de PAN-richtlijnen? Ik bedoel maar te zeggen; Waar zijn die PAN-richtlijnen dan voor? Dat is dan toch ook een wassen neus?


Dat de PAN op het zelde adres is gevestid is puur een administratieve aangelegendheid. De PAN is een vereniging waarbij de netwerken zijn aangesloten, daarbinnen is Daisycon bestuurslid en penningmester. Ergens moet de vereniging gevestigd zijn dat is dus op het adres van Daisycon.
>Dat begrijpen we dat het puur administratief is. De PAN moet immers ergens gevestigd zijn en dat is toevallig bij jullie.. Maar ik hoef je waarschijnlijk niet uit leggen dat het heel vreemd overkomt in bovenstaand issue? Moet je in zo'n geval dan niet in er alles aan doen om deze schijn niet tegen je te krijgen in dit geval? Of gewoon een adverteerder niet accepteren als hij niet aan de PAN-richtlijnen wil voldoen?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#7
Marko, schrijven kun je nog steeds, lezen is toch iets waar je aan zou moeten werken.

"non discussie" Ik heb het niet over de nonnen van Vught gehad, ook al kun je er reizen mee ondernemen.
er zijn publishers in alle soorten, grote en kleine. in welke optieke zoover hier af zou wijken is mij niet duidelijk, ik denk dat er ook iets teveel veronderstellingen gemaakt worden die wellicht niet waar zijn.
Je zou onderhand kunnen weten, dat ik niet zomaar iets schrijf. Lees even mee:
interview sept/okt 2012 Bas Rasker met Emerce :
enkele grepen uit een interview sept/okt 2012 van Bas Rasker met Emerce :
Rond 2004 ....de eigenaresse van Vakantiereiswijzer.nl was een journalist. Haar doel was om de prijzen te vergelijken van allerlei vakantieaanbieders. De beoordelingen waren in haar concept slechts aanvullende informatie. Met de overname van Vakantiereiswijzer.nl had ik meteen al een stevige basis, waardoor je een grote voorsprong hebt ten opzichte van zelf zo?n website beginnen...... de aanwezigheid van content, in dit geval enkele duizenden vakantiebeoordelingen. Die zijn namelijk moeilijk te krijgen. Ruim 99 procent van onze bezoekers op het huidige Zoover.nl kijkt wel, maar laat zelf geen beoordeling achter.

Wat maakt het Duitse Tomorrow Focus AG dan wel interessant als overnemende partij? ?Het is een investeringsfonds dat ook een belang heeft in HolidayCheck.nl. Daar zit een stuk Europees synergie-effect dat we eruit moeten proberen te halen.

Wat verandert er na de overname voor Zoover?
Belangrijkste wijziging is dat we met Zoover naast het beoordelen van vakanties binnenkort ook zelf vakantiereizen gaan verkopen. Je zou het kunnen vergelijken met hoe de website Independer dat nu doet in de verzekeringsmarkt. Daar kon je eerst alleen zorgverzekeringen met elkaar vergelijken, maar tegenwoordig ook zorgverzekeringen afsluiten.

Maar hoe onafhankelijk ben je dan nog? Als jullie belang hebben bij het verkopen van de reizen dan zitten jullie niet te wachten op negatieve beoordelingen? ?Dat maakt ons niets uit, Je kunt bij ons gewoon een hotel boeken met een 2 als beoordeling. Ik heb er geen enkel belang bij of hotel A, B of C wordt geboekt.
We blijven onafhankelijk, open en betrouwbaar ...........



1 september 2010 - 20:29 Emerce :
Zoover-CEO wint prijs voor beste online ondernemer
Reissite Zoover liet eerder nog aan Emerce weten in binnen- en buitenland te willen uitgroeien tot een portaalsite die voor, tijdens en na vakantiereizen wordt geraadpleegd.

Overigens is Bas Rasker inmiddels nièt meer betrokken bij Zoover, maar heeft via diens investeringmaatschappij wel weer een belang in tevreden.nl en 51% belang in review-website Feedback Company. En die verstrekt reviews aan Google voor de zoekpagina (!)

Daarnaast heeft Tomorrow nog een interessante dochter : reisbureau Tjingo, ook een favoriete button bij Zoover.

en er is een affiliate-publisher campagne voor 15 cent per lead met als omschrijving :
Zoover is een onafhankelijke reis website en biedt de mogelijkheid aan reizigers om vakantie accommodaties en bestemmingen te beoordelen.

En tot slot : bovenstaande aanhalingen uit Emerce .......Emerce is inmiddels óók Tomorro Focus
t.o.v. Zoover sec als concurrent ... heb ik geen probleem.
Zodra een merchant/reisboer op diens landings-/boekingspagina de naam Zoover voert ( de naam is bekend genoeg voor bezoekers om zelfstandig er naar toe te surfen ) dan torpedeert dat de conversie.
En ben ik van mening dat het netwerk in kwestie daarvoor moet waarschuwen.

Zoals een andere reisboer aangeeft dat ontdubbeld wordt op niet nader te noemen partners.

Zwart kijken, negativiteit en overal samenzweringen in zien lijkt een typisch nederlands forum gebruik.
U bedoelt ??