Daisycon zet eerste stap naar Conversie attributie

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#21
vroege vogels op de zondagochtend, van Ilya kan ik het me voorstellen met het tijdverschil, ten opzichte van Caroline, ik was al wel "op" maar laten we zeggen minder aanspreekbaar. Ben meer een avondmens. ;D

on topic : de tijd gaat steeds sneller, wat we het ene moment benoemd hebben als content-publisher versus jagende kortingscode-publishers is a nooit meer terug te draaien en b. de bezoeker heeft zich laten 'opvoeden' en zal ook nooit meer de weg terug gaan.

Ik heb zowel ruim-content sites al sedert het jaar 2000, maar ook (weliswaar geen kortingscodesites ) webshops.
Wanneer ik met mijn contentsite niet inspeel op de commerciele behoefte schrijf ik voor de kat z'n staart. En dan hebben we het vooral over reizen en vakantie, dus op jouw terrein Ilya, zij het dat jouw werkterrein iets meer verderop ligt dan het mijne.

Wanneer de kortingscode-websites de pas wordt afgesneden door de cart-cookie, hebben we de engagement-aktie van Daisycon niet echt nodig.
Maar wat wil de klant ??
Die wil èn de content en er niet voor betalen, zelfs affiliates hebben die neiging ( altijd gratis software en gratis dit en gratis dat )
en en en en en en en de klant wil een stuk minder vroegboeken, maar steeds meer last minute.
En buiten de vakantie zoekt de klant op wasmachine type 1234XL7 en niet op wasmachine-welke-moet-ik-kopen.nl

Produktgericht dus. Hij/zij wil die ene en dan aub plus review, plus en dan nog zoeken ze soms naar kortingen vandaar de behoefte aan de cart-cookie.
Met de hele meute aan adverteerders en affiliates hebben we die surfer aan het verstand gepeuterd, dat je op produkt kunt zoeken en nou zitten we met de brokken. Blijft doorgaan.

En zelfs Google weet dat ook. Want 1000 keer die bovenstaande wasmachine in de index, wordt 'm niet.

De affiliate die nu boven wil komen drijven, moet weer innovatief zijn, iets nieuws bedenken. En zelfs dat heeft Google ook al gemompeld. Laat ik in het midden of ze dan ons welwillend op het oog hebben.

Maar het helpt ons niet, wanneer de adverteerder naast ( middels bijv. zuster of dochter Conversive ) conversie attributie ook nog eens engagement-mapping gaat toepassen.
Het totaal van het keuringsproces is al ingewikkeld en ondoorzichtig genoeg.
Uitgaande van een minimale clickopbrengst-berekening voor ons zelfs overbodig.

Ik zal zeker niet van mezelf zeggen, de beste truucs toe te passen, staat m'n gemakzucht voor garant.
Maar ook op vakantiegebied kunnen we nog veel verbeteren aan eigen conversie, mits we de juiste adverteerders op een betere plek plaatsen.
Daarin zou ik van netwerken best wèl meer toegevoegde waarde willen zien.

Het zou immers vanuit hun ongelooflijk grote data-voorraad-kast een makkie zijn om van meerdere aanbieders toegespitste produkten te leveren in één feed, bij voorkeur door ons zelf te selekteren.
Juist dàt is engagement-mapping, in plaats van gebaseerd op het stenen tijdperk adverteerders en publishers en hun websites als losse entiteiten te blijven zien.

Wanneer je als netwerk weet, dat die ene publisher heel sterk is in 6-daagse vakantie in Staphorst, lever dan alle mogelijke aanbiedingen daarvoor, netwerk breed, maar niet datafeed breed dus geuniformeerd zoals wij het nodig hebben. En ook dat is engagement = Engagement Marketing!
Engagement is namelijk betrokkenheid in gewoon Nederlands.

Een datafeed doorsluizen is een aktie, maar niet betrokken bij het werk van de publisher die uiteindelijk de verkoop moet doen.
Betrokkenheid bij deze aktie, is de publisher toegepaste tools te bieden. Het moet nl beter.
Dat levert méér omzet voor de publisher, méér omzet voor het netwerk, méér omzet voor de adverteerder. Dáár ging het toch om ?
Of zie ik dat verkeerd ....
 

Gumtree

Nieuw lid
13 apr 2008
178
0
0
#22
ik ga geheel mee met het stuk van Ilya hierboven, zowel als affiliate en als merchant. Ik ben dan ook blij dat de conversie attributie langzaamaan wordt ingevoerd. Op korte termijn gaan we dit dan ook implementeren in onze shop. Met de echte content publishers probeer ik een goede band op te bouwen, gewoon de nieuwtjes persoonlijk mailen, unieke kortingscodes of een leuke klik/win actie. Ook staan we altijd open voor andere leuke samenwerkingen. daarbij is het afkeur percentage bij een content publisher vele malen lager dan bij de zoveelste ramsch site. De klanten zijn serieuzer en weten waar ze naar opzoek zijn.

In de afgelopen 2 jaar zie ik een ernstige toename van de kortingscode en geldverdien sites voorbij komen in de aanmeldingen. stuk voor stuk afgewezen. Op de ene slimkees na die er recentelijk doorheen geglipt is door zich aan te melden als content publisher. Ik ben een man van de statistiekjes, altijd al leuk gevonden en als ik vertel dat dit jaar nog geen 10% van de aangemelde websites is goedgekeurd dan geeft dat te denken, ligt dat aan ons? Nee, de kwaliteit van de sites die aangemeld wordt is de laatste 9 maanden om te janken. De handboeken om snel een wordpressje in elkaar te knallen met een feed en een product vergelijker zijn ondertussen net zo gemeengoed als het pakket reclame wat op zondag ochtend amper door de brievenbus past. Iedereen die zich dood vervelend denkt nu een website in elkaar te kunnen zetten. Maar beseffen niet dat er een stukje onderhoud bij komt kijken.

Het gebruik van feeds. Mooi product maar doe het wel goed, ja, er zal vast wel wat aan mankeren, maar ik heb niks aan sites welke een feed inlezen en vervolgens niet updaten, ook onze prijzen wisselen en het is behoorlijk frustrerend om de prijzen van 2 jaar geleden nog tegen te komen bij bepaalde product vergelijkers. Leg dan vervolgens maar aan een klant uit dat die website de feed niet meer inlees, dat begrijpt een normaal mens echt niet. Affiliates die niet reageren op mail en berichten, fijn samenwerken. Dat wordt trouwens nog leuk met de komende BTW stijging.

Er is een redelijke kans dat wij binnenkort dus besluiten om de feeds alleen nog beschikbaar te stellen aan partijen waarvan we zeker weten dat ze ge-update worden, dan nog de plaatsing van de producten, ook daar gaat het mis. met je producten tussen de elektrische tarzans is soms geen reclame.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#23
muggetje zei:
daarbij is het afkeur percentage bij een content publisher vele malen lager dan bij de zoveelste ramsch site. De klanten zijn serieuzer en weten waar ze naar opzoek zijn.
Dat niet alleen: de conversie hoeft beslist niet lager te zijn. Integendeel.

"In de afgelopen 2 jaar zie ik een ernstige toename van de kortingscode en geldverdien sites voorbij komen in de aanmeldingen."

Niet zo gek, als veel merchants met kortingscodes, prijsvraagjes en vergelijkbare flauwekul aankomen. Sommigen bombarderen je echt met mails dat ze weer eens een kortingscode o.i.d. hebben. Voor mij even zovele waarschuwingen: ik werk niet met partijen die aan kortingscodes doen.

Een unieke "lezersactie" of iets dergelijks is een ander verhaal. Maar dat moet dan ook wel echt uniek zijn, want ik wil mijn bezoekers niet belazeren door ze iets "unieks" aan te bieden dat ze ook elders kunnen vinden. Dat doe ik tenslotte met de content ook niet.

"Het gebruik van feeds. Mooi product maar doe het wel goed"

En "goed" behelst wel wat meer dan de feeds tijdig verversen alleen. Sites die slechts uit feeds van anderen bestaan hebben nul en generlei waarde. Ook als ze "unieke zoekfunctionaliteit" aanbieden, met de kanttekening dat er daarvan 1 bestaansrecht heeft: de beste.

Voor het overige hebben feeds m.i. alleen maar waarde als ze niet 1 op 1 worden ingelezen en weergegeven op een site maar als uit die feeds de beste producten worden gezocht om bij de content te presenteren. Let vooral op de volgorde: de feed bij de content en dus niet andersom. Flauwekultekstjes bij de producten uit de feeds, dat is geen content maar SEO. Belabberde SEO ook nog. Reizen naar een land presenteren met daarbij een van Wikipedia gejat stuk tekst idem. Net als alle andere grappen die er op duiden dat er is gezocht naar een manier om andermans producten te verkopen in plaats van dat een goede site is gemaakt waarbij passende producten worden gezocht.