Ilya zei:
Ik zie ook altijd pas een piek op 2e kerstdag rond een uurtje of 12.00
.
Ja, er zit blijkbaar een knop op mensen. Ik heb er altijd een beetje treurig beeld bij: 2e kerstdag rond de middag, beetje katerig en straks nog meer familiebezoek... even de zinnen verzetten (wegduiken voor de verplichte ' frisse' uitbuikwandeling op 2e kerstdag) en kijken wat we volgend jaar met vakantie gaan doen, want je kunt niet bezig blijven met goede voornemens tenslotte. Dus gaat men massaal online voor een eerste oriëntatie op de vakantie.
En dan wordt het nog een stuk drukker als de forens weet wanneer zijn vakantie precies valt. Rond de vakantiebeurs komt e.e.a. tot een kookpunt om vanaf eind februari wat in te zakken tot de voorbereiding van de voorjaarsvakanties en de lastminute hausse in de zomer.
Dit alles natuurlijk los van de verre reizen, waarbij het gunstigste seizoen ter plekke eerder doorslaggevend is dan het vakantieseizoen hier.
Hoewel ik zelf helemaal niks van de crisis merk (maar wie weet hoe het zonder was gegaan) merk ik wel dat de reisorganisaties nerveuzer zijn dan andere jaren: de laatste weken proberen ze echt allemaal extra advertentieruimte in te kopen of bellen ze of ze niet een prominenter positie kunnen kopen tegen een meerprijs. Ook de mediabureaus draaien duidelijk overuren.
Het is momenteel duidelijk een publishersmarkt in plaats van een merchantsmarkt.