De betere merchants waarschuwen je op eigen initiatief als het aantal afkeuringen bovengemiddeld is en komen met een heldere uitleg. Dat is heel verstandig, want zo creëren ze vertrouwen en krijgen een streepje voor. Kloppen zij eens aan voor een actie, dan ben je gaarne bereid een stapje extra te zetten. Ook als hun conversie iets te laag is om dat te rechtvaardigen: het gaat er (naast meten=weten) ook om iemand handel te gunnen.
Daar staat tegenover dat merchants hier ook minpunten krijgen, een beetje vergelijkbaar met een lage trustrank. Dat gaat dan om uiteenlopende zaken als mail niet binnen een dag beantwoorden, vage afkeuringen, commissiediefstal (links naar producten waar ze geen commissie over betalen), traag betalen, niet terugbellen, etc. Die trustrank is een multiplier die we gebruiken. Op basis van de opbrengst per bezoeker krijgt een merchant een prominente plaats, een minder prominente plaats of helemaal geen plaats. Maar die opbrengst per bezoeker wordt eerst vermenigvuldigd met de trustrank.
Een aanbieder als Do You verdwijnt dan al snel van de pagina's, ook als de conversie op zich wel redelijk is. Als iedereen zo'n systeem zou gebruiken zouden slechte merchants veel sneller verdwijnen. Want ik weet zeker dat slechte merchants veel te lang op de publishers kunnen parasiteren. Er zijn altijd wel webmasters die het toch willen proberen, ze nog een kans geven, iedere cent meegenomen vinden...
Hetzelfde geldt overigens voor netwerken: voor de merchants waarmee we niet rechtstreeks samenwerken checken we ook bij welk netwerk ze het meest opbrengen. Niet alleen qua commissie maar ook qua conversie. En ook een netwerk krijgt minpunten voor zaken als traag reageren, problemen nooit echt oplossing, feeds verklooien, traag betalen, slap incassobeleid en ga zo maar door. Dus ook onderpresterende netwerken verdwijnen al snel uit beeld.
Op zich zijn alle gegevens beschikbaar om de markt goed te laten werken, maar het is m.i. een teken van de onvolwassenheid van affiliate marketing dat ik zowel merchants als netwerken waar duidelijk erg veel aan schort maar door zie etteren in de markt en zelfs als "experts" zie aangekondigd op de affiliatedag. Blijkbaar hebben zijn er veel affiliates die niet kunnen rekenen. Of die andere belangen hebben.