Stel, je wilt een vergelijkingssite opzetten, en je hebt de ambitie om deze (gefaseerd) in meerdere landen op te zetten. Wat betreft de keuze van je domeinnaam (en dus marketing) heb je een aantal opties:
1) Alleen een enkele Engelstalige .COM domeinnaam (bijv. compare.com). Bezoekers worden aan de hand van IP naar de juiste taalversie gestuurd. Voordeel is dat je je marketing slechts op domeinnaam hoeft te richten en waarschijnlijk sneller omhoog gaat in de Google ranking. Nadeel is dat de site minder vertrouwen wekt dan een site met een lokale extensie (voor de non-VS bezoekers natuurlijk).
2) Een engelstalige domeinnaam, maar nu met de extensie per land waar je actief bent (bijv. compare.com, compare.nl..). Deze extensie zal iets meer vertrouwen wekken bij de niet-engelstalige bezoekers, maar de domeinnaam is nog steeds in het Engels. Ik vraag me af wat Google hier mee doet i.v.m. met ranking.
3) Een taal specifieke domeinnaam en extensie per land (bijv. compare.com, vergelijk.nl). Bezoekers hebben denk ik meer vertrouwen hierin. Nadeel is dat je per land je site apart zal moeten promoten.
Ik weet dat dit geen eenvoudige vraag is, maar voor welke optie zouden jullie gaan en waarom?
1) Alleen een enkele Engelstalige .COM domeinnaam (bijv. compare.com). Bezoekers worden aan de hand van IP naar de juiste taalversie gestuurd. Voordeel is dat je je marketing slechts op domeinnaam hoeft te richten en waarschijnlijk sneller omhoog gaat in de Google ranking. Nadeel is dat de site minder vertrouwen wekt dan een site met een lokale extensie (voor de non-VS bezoekers natuurlijk).
2) Een engelstalige domeinnaam, maar nu met de extensie per land waar je actief bent (bijv. compare.com, compare.nl..). Deze extensie zal iets meer vertrouwen wekken bij de niet-engelstalige bezoekers, maar de domeinnaam is nog steeds in het Engels. Ik vraag me af wat Google hier mee doet i.v.m. met ranking.
3) Een taal specifieke domeinnaam en extensie per land (bijv. compare.com, vergelijk.nl). Bezoekers hebben denk ik meer vertrouwen hierin. Nadeel is dat je per land je site apart zal moeten promoten.
Ik weet dat dit geen eenvoudige vraag is, maar voor welke optie zouden jullie gaan en waarom?