Domeinnaam: 1 per land of 1 voor alle landen?

Pollux

Nieuw lid
10 mrt 2009
34
0
0
#1
Stel, je wilt een vergelijkingssite opzetten, en je hebt de ambitie om deze (gefaseerd) in meerdere landen op te zetten. Wat betreft de keuze van je domeinnaam (en dus marketing) heb je een aantal opties:

1) Alleen een enkele Engelstalige .COM domeinnaam (bijv. compare.com). Bezoekers worden aan de hand van IP naar de juiste taalversie gestuurd. Voordeel is dat je je marketing slechts op domeinnaam hoeft te richten en waarschijnlijk sneller omhoog gaat in de Google ranking. Nadeel is dat de site minder vertrouwen wekt dan een site met een lokale extensie (voor de non-VS bezoekers natuurlijk).

2) Een engelstalige domeinnaam, maar nu met de extensie per land waar je actief bent (bijv. compare.com, compare.nl..). Deze extensie zal iets meer vertrouwen wekken bij de niet-engelstalige bezoekers, maar de domeinnaam is nog steeds in het Engels. Ik vraag me af wat Google hier mee doet i.v.m. met ranking.

3) Een taal specifieke domeinnaam en extensie per land (bijv. compare.com, vergelijk.nl). Bezoekers hebben denk ik meer vertrouwen hierin. Nadeel is dat je per land je site apart zal moeten promoten.

Ik weet dat dit geen eenvoudige vraag is, maar voor welke optie zouden jullie gaan en waarom?
 

Langace

Nieuw lid
4 dec 2005
1.453
0
0
www.zinngeld.nl
#2
Het is eigenlijk heeel simpel. Waar je de hand op kan legen die optie kies je. Helaas heb je zelf (bijna) nooit de keuze om de zelfde domein in alle landen te reggen. Een .com is dus een oplossing maar zoek daar maar eens een vrije naam van.
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#3
ik zou ook voor een .com kiezen.
wat betreft visitor per country kun je op 2 manieren oplossen.
of te laten herkennen en doorverwijzen op browser of via ip.
via browser is ook niet altijd betrouwbaar en via ip ook niet en die moet je met regelmaat updaten....bovendien kan dit voor een heavy load zorgen als het een drukke site is...
gelukkig ben ik goed in domeinnamen bedenken.. ;D
 

Pollux

Nieuw lid
10 mrt 2009
34
0
0
#4
Eric Lang zei:
Het is eigenlijk heeel simpel. Waar je de hand op kan legen die optie kies je.
Stel dat alle opties mogelijk zijn. We hebben een redelijke .COM naam. Deze zouden we ook voor andere landen (extensies) kunnnen reggen. Maar ik zie ook nog wel mogelijkheden om iets te verzinnen per land/taal. Het punt blijft dat een locale site (taal + extensie) meer vertrouwen wekt, en dat bezoekers uiteindelijk sneller iets via jouw site bestellen. Nadeel is dat je die domeinnaam per land moet gaan promoten.
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#5
Het punt blijft dat een locale site (taal + extensie) meer vertrouwen wekt
daar ben ik het niet zo mee eens omdat het tegenwoordig niets meer zegt ..
en als mensen willen weten waar je vandaan komt zie je nog dat je een nederlander bent.

En je ziet het zo vaak als je grotere websites bezoekt dat er uitziet als..
bladiebla.com/nl/ en duits bladiebla.com/de/ etc...
 

alainv

AlainVerheij.nl, Adwords Bureau
12 mrt 2009
31
0
0
www.alainverheij.nl
#6
toch moet ik zeggen, dat ik als consument eerder op een Nederlandstalige URL zou klikken. maar dat kan aan mij liggen? ik heb dan meer het gevoel dat het relevant is voor mij als Nederlander.
 

Pollux

Nieuw lid
10 mrt 2009
34
0
0
#7
alainv zei:
toch moet ik zeggen, dat ik als consument eerder op een Nederlandstalige URL zou klikken. maar dat kan aan mij liggen? ik heb dan meer het gevoel dat het relevant is voor mij als Nederlander.
Dat gevoel heb ik dus ook. Ik richt me ook op 'jan met de pet op' bezoekers. Dat een blabla.com/NL/.. relevant kan zijn is misschien voor ons 'IT-techs' wel duidelijk, maar hoe zit dat met de minder ervaren surfers?
 

Langace

Nieuw lid
4 dec 2005
1.453
0
0
www.zinngeld.nl
#8
Is ook 100% waar. Een lokale URL is altijd beter. Buiten bol.com en een hand vol andere .com's zijn er niet veel grote websites. Zelfs kpn.com heeft ook netjes de .nl er naar gelinkt.

Maar probleem is dus meer als je de zelfde naam wil blijven gebruiken kan je die naam reggen.

Ik zou persoonlijk altijd voor de lokale url gaan en in 2de instatie pas voor de .com (of uit kosten overweging)
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#9
nou en toch ben ik het er niet mee eens...en dat mag ook...
kijk eens verder dan je neus lang is zou ik zeggen...
.com staat gewoon voor commercieel gebruik en het word door vele grote bedrijven gebruikt...constructie > website.com/nl/

als je dit toch voor meerdere landen op wilt zetten moet je van goede huize komen...
er zijn al heel veel vergelijkingssites en niet in meerdere landen tegelijk,omdat dit blijkbaar voor hun niet rendabel is.
en hoe wil je dat aanpakken ?
wat ga je vergelijken?
en met wat?
waar komt de content vandaan ?
er zitten zoveel haken en ogen aan...
een Europese 2ehands site lukt wel omdat in elk land veel mensen zijn die iets willen verkopen..

marktplaats heeft dat ook...
http://statisch.marktplaats.nl/html/sitemap-buitenland.html
maar die gebruikt ook meerdere namen...

sites die over het algemeen door ebay werden gekocht,zo ook marktplaats..
maar met jou idee moet je dus ook een degelijke kennis hebben van het land waar je zo'n site wilt opzetten..

en als je nogal veel waarde hecht aan een taal specifieke domeinnaam en extensie per land.....dan moet je de hele site presentatie dus ook in die taal doen..
zomaar enkele brainstormpjes....
 

Pollux

Nieuw lid
10 mrt 2009
34
0
0
#10
In mijn beleving is een .com net zo commercieel als een .nl . Maak je maar geen zorgen over mijn webconcept, ik ga echt niet proberen een marktplaats of ciao van de troon te stoten. De kern van mijn vraag is dit:

weegt het 'betrouwbaarheids voordeel' van een lokale domeinnaam op tegen het marketing (google ranking) voordeel van een globaal .com domein?
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#11
dat is een goede vraag...
ik vraag mij wel af of google daarin bevooroordeeld zou zijn en dat in ranking mee zou nemen..
ranking is voor velen belangrijk maar inmiddels geen graadmeter meer..
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#12
Wanneer je de franje van de internet "nerd" weglaat, zei je.........

ok, hou je de normale verkoop van je site over.

Eentje, zou oud als de weg naar Rome : zou je als kandidaat klant een bank vertrouwen ( goed , doen we momenteel met z'n allen niet, weet ik wel ) die niet gehuisvest is in een redelijk tot zeer duur opstalleke ? Of zou je stellen, dat je gaat voor een houten kot, met spleten voor de airco ?
Dan kan ik je melden, dat kandidaat - bankklant de mond vol zal hebben over die marmeren gebouwen, maar daar wel voor kiest. Tenzij.... een kleinere groep met vooral geen eigen geld te beleggen, een hogere rente kan bereiken bij een bank in een iglo, en toch zou moeten weten dat de zomertijd heet kan worden. ;)

Nog zo'n antieke : je hebt maar 20 seconden voor een eerste indruk. Das logisch, want daarna wordt het een tweede indruk, toch zit er waarheid in , waarmee dit punt het begin van het antwoord wordt.

De gemiddelde nederlander zoekt naar herkenning van de eigen kudde, en zal geneigd zijn eerst te gaan naar het eigene.
Steekt achter de dotnl een houten kot van een website, zul je het toch niet redden.

Pak je een dotcom, moet je iets meer aan reklame doen, iets meer aan ..., en met een gemiddelde tot beste website haal je gewoon die klant binnen, met in diens gevolg de zoekmachines.

En gelukkig maar van de enelekes raken op, die hele mooie kernachtige namen die voor 6 cijfers voor de komma van de hand gaan, wat je overhoudt zijn vaak fancy longtailnamen. Stelt bepaaldelijk niet zoveel voor als SEM specialisten doen geloven. 8)
 

Pollux

Nieuw lid
10 mrt 2009
34
0
0
#13
ouwesmurf zei:
Wanneer je de franje van de internet "nerd" weglaat, zei je.........

ok, hou je de normale verkoop van je site over.

Eentje, zou oud als de weg naar Rome : zou je als kandidaat klant een bank vertrouwen ( goed , doen we momenteel met z'n allen niet, weet ik wel ) die niet gehuisvest is in een redelijk tot zeer duur opstalleke ? Of zou je stellen, dat je gaat voor een houten kot, met spleten voor de airco ?
Dan kan ik je melden, dat kandidaat - bankklant de mond vol zal hebben over die marmeren gebouwen, maar daar wel voor kiest. Tenzij.... een kleinere groep met vooral geen eigen geld te beleggen, een hogere rente kan bereiken bij een bank in een iglo, en toch zou moeten weten dat de zomertijd heet kan worden. ;)

Nog zo'n antieke : je hebt maar 20 seconden voor een eerste indruk. Das logisch, want daarna wordt het een tweede indruk, toch zit er waarheid in , waarmee dit punt het begin van het antwoord wordt.

De gemiddelde nederlander zoekt naar herkenning van de eigen kudde, en zal geneigd zijn eerst te gaan naar het eigene.
Steekt achter de dotnl een houten kot van een website, zul je het toch niet redden.

Pak je een dotcom, moet je iets meer aan reklame doen, iets meer aan ..., en met een gemiddelde tot beste website haal je gewoon die klant binnen, met in diens gevolg de zoekmachines.

En gelukkig maar van de enelekes raken op, die hele mooie kernachtige namen die voor 6 cijfers voor de komma van de hand gaan, wat je overhoudt zijn vaak fancy longtailnamen. Stelt bepaaldelijk niet zoveel voor als SEM specialisten doen geloven. 8)
Feitelijk zeg je: als het ontwerp (grafisch + flow) van je site slecht is, dan wekt dit sowieso al weinig vertrouwen bij de bezoeker. Dat ben ik volledig met je eens. Verder denk jij dus ook dat een lokale domeinnaam een voorsprong heeft, ook al is een dotcom ook goed mogelijk in deze tijden. Hoe google dit precies in zijn ranking meeneemt blijft natuurlijk gissen. Mozilla, wat bedoel je precies met: geen graadmeter meer?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#14
Hoe google dit precies in zijn ranking meeneemt blijft natuurlijk gissen
klopt, niemand kan echt in de keuken van Google kijken, maar ook hiervoor geldt : het is ook voor Google de "eerste indruk", daarna gaat Google uit van de relevantie voor klant, resulterend in een vraag naar.....die tussenfase zul je zo kort mogelijk moeten maken en dat vergt energie, tijd, geld. 8)
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#15
Mozilla, wat bedoel je precies met: geen graadmeter meer
nou pagerank is al langer onderwerp van discussie.
het heeft ook een beetje z'n glans verloren,maar men is er van overtuigd dat het toch nog belangrijk is.
toen paid links populair werd ging google deze websites aanpakken.
dat resulteerde in websites die de rank kwijtraakten etc...

ook heb ik sites in rank zien zakken die technisch waren en heel serieus.
die gingen van 7 naar 5.
een site van mij die ik een jaar geleden verkocht had ook op een gegeven moment rank 6 en donderde nog geen 2 jaar later omlaag naar 4,en dat terwijl alles over de site alleen positiever werd.
gewoon onverklaarbaar.

toen kregen velen zo'n instelling van ...stop de rank maar in je xxx

en wat dacht je van affiliate-forum.nl ?
Die heeft rank 3
en affiliateforum.nl heeft rank 4
affiliate-forum.nl heeft trouwens meeste traffic.
en zo zijn er nog zat voorbeelden waarbij een site weinig traffic heeft en rank 7 ,of een drukke site op eigen server met rank 3.
etc...etc..
 

willem

Nieuw lid
9 jun 2007
298
0
0
www.emarky.nl
#16
Volgens mij heeft de TS het woord pagerank nog niet in zijn mond gehad. Pagerank is dat achterlijke groene balkje, rank (of ranking) is simpelweg welke posities de website krijgt in de SERP (Search Engine Ranking Page). TS zal met een hoge ranking dus niet doelen op dat achterlijke groene balkje waar Mozilla op doelt, maar simpelweg op het uiteindelijke resultaat op de SERPs.

Denk overigens dat het uiteindelijk toch een branding-keuze is, en je het niet van Google-resultaten af moet laten hangen. Zelf zou ik eerder voor lokale TLD's gaan, maar is voor iedereen persoonlijk.
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#17
nou ik denk dat hij dat zeker bedoelde...
het uiteindelijke resultaat op de SERPs
heeft niet veel zin lijkt me omdat scoren op keywords in results voor een vergelijkingssite denk ik onhaalbaar is..
over dit onderwerp word overigens op veel sites gediscussieerd en overal zeggen ze ongetwijfeld weer wat anders.
belangrijkste is dat Pollux slaagt in z'n opzet... :D
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#18
Pagerank is dat achterlijke groene balkje, rank (of ranking) is simpelweg welke posities de website krijgt in de SERP (Search Engine Ranking Page)
Niet helemaal : de pr is het getal dat Google volgens de formule van Page vaststelt tot googol cijfers achter de komma en bedrijfsgeheim blijft, een afgeleide daarvan en sterk vereenvoudigd op een schaal afgezet van 0 - 10 (11) is het genoemde groene balkje. Waar de 0 gebruikt wordt voor unranked, en de 11 voor Google, heb je 12 cijfers, twee jatjes vol.

De Search Engine Result Page [ what's in a name ;) ] heeft wel affiniteit met de PR, maar is voor ons doel het meest interessant en tevens toch vaag : de soms giga grote googol aantallen zijn doorgaans niet meer dan een wetenschappelijk onderbouwde schatting. Bij een pagina-totaal van 100 zul je zelden over de 10 pagina's heen komen. Ofwel 1000 pagina's. Er zijn er wel meer, maar Google laat ze ( soms afhankelijk van welke Google server aan bod is ) niet zien.

En omdat de doorsnee surfer zijn/haar browser op 10 weergave pagina's heeft staan, maken wij ons druk om de eerste 10.
Misschien daarom, dat de carnavalisten iets met 11 hebben ? 8)

De SERP positie heeft vooral heel veel te maken met keywords, en de wijze waarop de keywords worden onderbouwd, je kunt met een PR van 1 op bepaalde zoekwoorden een SERP van 1 hebben, al heeft het een beperkte houdbaarheid, want wij allen kijken naarstig toe !!!! ;D
 
27 apr 2008
107
0
0
#19
oké maar om het even terug te trekken naar de vraag: Mogen deze 2 pagina's:

www.domain.com/nl/
www.domain.com

evenveel bezoekers uit Google verwachten als deze twee?:

www.domein.nl
www.domain.com

Zelf zit ik ook al een tijdje met deze vraag te stoeien. Zelf ben ik van mening (kan ik niet onderbouwen) dat dit niets uit maakt. Wat echter wel uitmaakt is daar de server staat.

Zoek eens op "apple". Je krijgt keurig de www.apple.com/nl/ te zien. Alleen moet je nu eens filteren op "Pagina's in het Nederlands" er veranderd nog niets. Ga je echter zoeken op "Pagina's uit Nederland" dan kom je Apple opeens niet meer terug.

Ik heb geen idee hoeveel mensen nu eigenlijk filteren op het laatste. En hoeveel mensen ook weten dat er nu heel veel Nederlandstalige website niet meer getoond worden.

Als dit aandeel erg groot is dan zou de domeinnaam veel minder belangrijk zijn de server locatie. ???
 

alainv

AlainVerheij.nl, Adwords Bureau
12 mrt 2009
31
0
0
www.alainverheij.nl
#20
zelf gebruik ik de filter ´alleen uit NL´ wel eens. sleutelwoord voor scoren bij Google zal toch niet per se liggen in de landextensie, maar uiteindelijk in de relevantie (zowel tekstueel als grafisch moet de website deugen). Overigens heb ik zelf de indruk dat een goede Adwords campagne ook gunstig is voor je site in Google natuurlijke zoekresultaten, klopt dat?