utopia zei:
De neiging die ik aanvankelijk had was van zoveel mogelijk links op mijn sites te plaatsen.
Stilaan heb ik ondervonden dat dit niet altijd waar is en dat het soms beter werkt door slechts 1 product te promoten.
Waar het om draait is hoezeer die links op hun plaats zijn. Is jouw site de prijsvergelijker (dat krijg je echt alleen nog maar in een heel kleine niche voor elkaar) dan dondert het niet dat het stikt van de (betaalde) links. Dat is immers waarnaar men bij jou komt zoeken: als jij ze maar goed weet te presenteren en te sorteren.
Heb je een informatieve site dan jaag je mensen juist weg met een overmaat aan commerciële links. Waarbij ook weer een rol speelt of die links advertenties zijn die de lezer worden opgedrongen of dat ze juist een extra service zijn die aansluit bij de inhoud. Als jij informatie geeft over witte overhemden, dan kan het volstrekt gepast zijn om met een serie betaalde links te komen naar allerlei witte overhemden die online besteld kunnen worden of naar een wasmiddel dat witter dan wit wast.
Waar het op neer komt is dat je moet leren omdenken. De vraag hoeveel links je plaatst is alleen interessant voor jouzelf, want je wilt zoveel mogelijk verdienen. Maar daar heeft jouw bezoeker toch zeker geen donder mee te maken?
Je moet niet vanuit jezelf redeneren maar vanuit de bezoeker. De vraag is dan: wat heb jij je bezoeker te bieden waardoor hij er iets aan heeft om op jouw site terecht te komen in plaats van rechtstreeks door te klikken naar de adverteerder? Het is die toegevoegde waarde die van a tot z centraal moet staan. De bezoeker is namelijk niet gek en die merkt het echt wel dat hij in de maling wordt genomen. Misschien klikt hij dan een keer op een linkje om weg te komen maar hij zal zeker niet terugkeren of je aanbevelen. Daar schiet je uiteindelijk dus niks mee op.
Als jij je volledig focust op wat jouw site de bezoeker te bieden heeft, dan volgt daar vanzelf wel uit wat voor plaats je de commercie kunt geven. Maar verlies daarbij vooral niet je focus op de toegevoegde waarde: ook je commerciële links moeten aan die voorwaarde voldoen. Zo maar een link naar iets wat jou geld oplevert zal nooit goed scoren. Een behulpzame link naar een aankoop wel.
Stel dat ik informatie geef over Griekenland. Dan kan het heel zinnig zijn om waar dat van pas komt erop te wijzen dat je in de binnenlanden een probleem hebt als je alleen Nederlands, Duits en Engels spreekt. Een taalgidsje is dan wel handig. Een betaald linkje naar de gids "Wat & Hoe in het Grieks" is dan een toegevoegde waarde. Je kunt nog meer waarde toevoegen door de bezoeker een keus te bieden uit meerdere Griekse taalgidsjes. Al zou ik dan mezelf de eis stellen dat ik die verschillende gidsen ook moet (laten) bespreken, zodat de bezoeker een weloverwogen keus kan maken (wat alweer waarde aan mijn site toevoegt, in plaats van alleen maar bij te dragen aan mijn inkomsten).
Zoals gezegd: de bezoeker is niet gek. Dus als jij als slimme jongen met een marketingplan van het ene taalgidsje naar het andere (lees: van de ene betaalde link naar de andere) toe kletst zonder echt enige waarde toe te voegen, dan merkt die bezoeker dat echt wel. Misschien lukt het nog wel om hem dat gidsje te verkopen maar daarna gebeurt er niets meer. Geef jij de beste informatie over de keus tussen taalgidsjes, dan gaat die bezoeker je misschien wel liken, plussen of anderszins linken waardoor je meer bezoekers en klanten krijgt. En gaat hij een volgende keer naar Rusland of Spanje, dan komt hij als het meezit naar jou terug om te kijken wat je daarover te melden hebt en welke taalgids voor die landen naar jouw gewaardeerde mening het meest geschikt is om aan te schaffen.
Vraag je dus niet af hoeveel betaalde links je kunt plaatsen maar vraag je af wat je je bezoekers te bieden hebt. Daaruit vloeit vanzelf voort welke links waar op hun plaats zijn en echt waarde toevoegen: dat zijn de links die het best converteren. En stuit je op meer zinvolle betaalde links dan waarvoor binnen je content plaats is, dan heb je de keus om de link uit te zoeken die volgens jou het best converteert of extra waardevolle content toe te voegen waardoor er plaats is voor meerdere links. Links die alweer logisch bij die content passen zonder dat je daarmee de content degradeert tot een slap excuus om meer betaalde links te kunnen plaatsen.
Hoe strenger je tijdens dat proces voor jezelf bent, des te groter de kans dat je echt aan affiliate marketing gaat verdienen. Affiliate marketing is niet de kern van je site, het is onderdeel van het verdienmodel dat je aan je site hangt. De kern is altijd wat jij je bezoeker te bieden hebt.