Factureren na sales

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#2
Als ik er even een 'huis-tuin-en-keuken-theorie' tegenaan mag gooien:

-Je maakt een sale op 1 augustus voor adverteerder X
-Adverteerder X keurt op 1 september de sales
-Het netwerk factureert maar 1 keer per maand (zoals 90% van de bedrijven)
-Het netwerk factureert op 1 oktober
-Dan heeft de adverteerder 30 dagen om te betalen (zoals in 90% van de facturen)
-De betaling volgt op 1 november aan het netwerk
-De betaling aan jou volgt op 1 december, want het netwerk wil ook nog rente trekken natuurlijk. Hierop zijn uitzonderingen want veel netwerken bieden een snellere betalingsregeling aan tegen wel wat meer kosten natuurlijk.


Onze ervaring is niet zozeer de langzame facturatie aan de adverteerder, maar vooral het lang wachten op keuring én betaling door de adverteerder.

Ik heb niet heel erg het vermoeden dat 'de netwerken' de boel bewust rekken. Zij willen immers ook zo snel mogelijk hun geld.

Als in bovenstaand traject geschetst door mij de betaling bijvoorbeeld pas na 31 dagen wordt gedaan, dan schuift natuurlijk alles een maand op. Althans, dat is mijn theorie!
 

GDB

Nieuw lid
26 mei 2015
38
0
6
#3
Als affiliate moet je altijd rekening houden met de zichttermijn die een shop hanteert. Standaard 14 dagen, maar 30 dagen komt ook steeds meer voor. Tel daar minimaal 1 en doorgaans 2 weken bij op voordat een adverteerder daadwerkelijk keurt. Sales met achteraf betalen kunnen nog langer duren.

Vervolgens wordt die sale pas in de daaropvolgende maand gefactureerd aan de adverteerder door het netwerk. Veel adverteerders houden zich niet aan de betaaltermijn van 1 maand en betalen pas in de daaropvolgende maand. Het netwerk doet hier niets aan, want: "al jarenlang een mooie campagne", "beleid van adverteerder", "je kan er altijd voor kiezen om die adverteerder niet te promoten", "stuur ze zelf eens een ticket, wij hebben het al vaker aangegeven". Adverteerder heeft een bullshit antwoord klaar a la "we zijn ermee bezig".

Na betaling van de adverteerder kan het een week duren voordat het geld is bijgeschreven in je affiliate account. Vervolgens ligt het geld nog eens 1 of 2 weken in de wacht bij het netwerk. Ook al heb je braaf 4x per maand uitbetalen aan staan en zit je boven de uitbetalingsgrens.

Dan verdwijnt het geld op vrijdag uit je account en op maandag of dinsdag wordt de factuur pas aangemaakt en uitbetaald.

En tussen al deze zaken zitten natuurlijk handige weekenden waarin er qua betalingsverkeer niks gebeurd.

Voorbeeld:
Klant koopt op 1 januari.
Shop keurt op 1 februari.
Netwerk factureert op 1 maart.
Shop betaalt op 10 april.
Geld verschijnt op 19 april in je account.
Netwerk betaalt 30 april of net erna op 1 mei uit.

Deze termijnen zijn voor mijn sites niet vreemd. En zo ben je vier of vijf maanden verder.

Ruime keuringstermijnen kan ik respecteren zolang er een aanwijsbare reden voor is (lange zichttermijn, etc). Het feit dat adverteerders niet meteen na facturatie betalen kan ik me niet in vinden. Zij hebben de sale al lang in de pocket. De klant heeft het product al lang en breed gebruikt. Tijd om te betalen. En dat een netwerk 4x per maand betalen aanbiedt en vervolgens zich daar zelf niet aan houdt, vind ik ook manke boel.

Ik heb er onlangs te veel tijd aan besteed met het netwerk in tickets. Het is zinloos. Kwestie van put up or shut up. De netwerken zijn te bang om adverteerders kwijt te raken aan een ander netwerk. En zodra een adverteerder groot genoeg wordt, slaat de arrogantie toe.

Kleinere adverteerders willen wel en zijn vaak sneller, maar daar is het aanbod of de conversie een stuk slechter.

C'est la vie.

[edit: woordje vergeten]
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
saturnus10 zei:
Ik zit maar eens te denken.... Waarom duurt het vaak zolang voordat goedgekeurde sales worden gefactureerd aan de merchant? Iemand enig idee?
Herhaal de quote van TS nog maar even : voorzover ik weet is er maar 1 NL netwerk die deze strophe hanteert, maar het kernpunt is :
[1] de sale is al goedgekeurd
[2] nog niet gefaktureerd ....................... en ik denk dan samen met Saturnus10 : "schiet op dan" ;)

maar de kans is groot dat het netwerk er iets heel anders onder verstaat en moet ik het ook eens zijn met
GDB : Ik heb er onlangs te veel tijd aan besteed met het netwerk in tickets. Het is zinloos. Kwestie van put or shut up. De netwerken zijn te bang om adverteerders kwijt te raken aan een ander netwerk......

C'est la vie.
En kijk je in de historie van dit forum ( niet doen ! ) komt langs dat de ene adverteerder wel erg lang wacht, komt langs, dat ze net keuren na begin van een nieuwe maand, na het weekend, na afloop van het zomerseizoen, na etc ......... daar wordt je dus depri van, daarom.
Soms kun je beter naar het buitenland uitwijken, zelfs buiten Europa. Helpt ook niet altijd.

Wat wèl helpt : maak een giga omzet, zoals Wim Sonneveld al zong : "geld doet wonderen vooral als het een hoop is" als Willem Parel. Maar dat weten alleen de oudjes ;D en ja, serieus (..)