Ben er in het verleden op de persdag geweest (toen ik nog voor papieren media werkte), heb er zelfs wel eens een stand gehad maar kom er al jaren niet meer. Vond het vooral zonde van mijn tijd, hoewel het best lachen was af en toe.
Vooral de onbekendheid met internet een aantal jaren terug (de reisbranche liep en loopt hier echt jaren achter) had een enorme uitwerking op mijn lachspieren. Organisaties die daar stands hadden die tigduizend kosten, alleen om een paar dagen lang stapels dure brochures uit te mogen delen aan de folderverzamelaar die op de beurs afkomen (wat er op zo'n dag aan je voorbij trekt word je echt niet vrolijk van), zagen het nut niet van een bannertje voor (indertijd) duizend euro per maand. Als ik dan uitlegde dat ik per maand een paar keer zoveel bezoekers trok als die hele vakantiebeurs en dat ze mijn bezoekers ook nog eens geen glimmend drukwerk hoefden te verstrekken, keken ze alsof ze het in Keulen hoorden donderen.
Ik heb toen mijn eigen plan getrokken en flink onder hun duiven geschoten met buitenlandse aanbieders die het nut van internet wel zagen (en heb daar een aardig pensioen mee opgebouwd). Inmiddels werk ik ook samen met de meesten die me toen schaapachtig aankeken, maar de behoefte om ze juist op die beurs te spreken (als eigenlijk niemand tijd heeft) heb ik niet zo.