Geen merknamen gebruiken ?

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#1
Hoi,

Vandaag kreeg ik een mailbericht van Google Adword$:
In een van mijn campagnes waren mijn advertentievarianten 'on hold' gezet: ik mag geen Blackberry in de ad teksten gebruiken.
Stout, stout, stout!
;D

Ik nog ff zoeken op Google, en verrek: er zijn allerlei adverteerders die deze blijkbaar wél gewoon mogen gebruiken...
Nou ja, all pigs are equal, but some are more equal, zullen we maar zeggen.

Ik vind het wel raar, dat je geen merknamen mag gebruiken.
De bedoeling is toch om meer te verkopen te genereren?

Heb er nu wat misspellings tegenaan gegooid.
Hopelijk vallen deze wel in de smaak...
;)

Hoe doen jullie dit? Misspellings gebruiken, gewoon stoppen met de campagne, of...
 

prijk

Nieuw lid
11 nov 2005
168
0
0
#2
Ik vrees dat je met verkeerd gespelde namen evengoed nat gaat. Blijkbaar heeft de fabrikant bij Google aan de bel getrokken wegens inbreuk op het merkenrecht. Het is niet zo dat je dat merkenrecht buitenspel kunt zetten door een bekende merknaam simpelweg verkeerd te spellen. Oftewel: ook de naam Blakberry vormt een inbreuk op het merkenrecht en Google zal ook daar hoogstwaarschijnlijk tegen optreden.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#3
prijk zei:
Ik vrees dat je met verkeerd gespelde namen evengoed nat gaat. Blijkbaar heeft de fabrikant bij Google aan de bel getrokken wegens inbreuk op het merkenrecht. Het is niet zo dat je dat merkenrecht buitenspel kunt zetten door een bekende merknaam simpelweg verkeerd te spellen. Oftewel: ook de naam Blakberry vormt een inbreuk op het merkenrecht en Google zal ook daar hoogstwaarschijnlijk tegen optreden.
OK, maar hoe zit het dan dat sommigen het wel mogen gebruiken?
En: er is dus iemand die dit bij Google heeft aangekaart?
:(
Misschien iemand die veel heeft betaald om de met de merknaam te mogen adverteren op Google Adword$.
En er daarna dus vrolijk nog meer voor mag betalen..!
;D

Het was niet mijn bedoeling om het merkenrecht te omzeilen.
Sterker nog: ik ben adverteerder voor die club..!
Blijf het een rare zaak vinden...
 
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#4
xipe zei:
OK, maar hoe zit het dan dat sommigen het wel mogen gebruiken?
En: er is dus iemand die dit bij Google heeft aangekaart?
:(
Misschien iemand die veel heeft betaald om de met de merknaam te mogen adverteren op Google Adword$.
En er daarna dus vrolijk nog meer voor mag betalen..!
;D
Merkrechthouders kunnen je toestemming geven om alsnog met hun merknaam te mogen adverteren in Google.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#5
Paul Schoenmakers zei:
xipe zei:
OK, maar hoe zit het dan dat sommigen het wel mogen gebruiken?
En: er is dus iemand die dit bij Google heeft aangekaart?
:(
Misschien iemand die veel heeft betaald om de met de merknaam te mogen adverteren op Google Adword$.
En er daarna dus vrolijk nog meer voor mag betalen..!
;D
Merkrechthouders kunnen je toestemming geven om alsnog met hun merknaam te mogen adverteren in Google.
Heb jij daar ervaring mee, Paul?
Aan wat voor soort bedragen moet ik dan denken?

Voor dit moment:
Ik denk dat ik maar stop met mijn Blueberry en Cranberry Bold campagne..!
:D
 
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#6
xipe zei:
Heb jij daar ervaring mee, Paul?
Aan wat voor soort bedragen moet ik dan denken?

Voor dit moment:
Ik denk dat ik maar stop met mijn Blueberry en Cranberry Bold campagne..!
:D
Dit is eerder een Gunst voor bepaalde resellers / affiliates dan dat je die toestemming kunt kopen.

Ik heb voor een aantal merken inderdaad toestemming om de merknaam te gebruiken in mijn advertentie teksten en soms zelfs als zoekwoord.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#7
Paul Schoenmakers zei:
Dit is eerder een Gunst voor bepaalde resellers / affiliates dan dat je die toestemming kunt kopen.

Ik heb voor een aantal merken inderdaad toestemming om de merknaam te gebruiken in mijn advertentie teksten en soms zelfs als zoekwoord.
Hoi Paul,

Inderdaad, het is een een Gunst met een hoofdletter G ..!

Is het heel gek om te veronderstellen dat één van de Begunstigden mijn campagne heeft aangekaart bij merkhouder en/of Google zelf?
 
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#8
xipe zei:
Paul Schoenmakers zei:
Dit is eerder een Gunst voor bepaalde resellers / affiliates dan dat je die toestemming kunt kopen.

Ik heb voor een aantal merken inderdaad toestemming om de merknaam te gebruiken in mijn advertentie teksten en soms zelfs als zoekwoord.
Hoi Paul,

Inderdaad, het is een een Gunst met een hoofdletter G ..!

Is het heel gek om te veronderstellen dat één van de Begunstigden mijn campagne heeft aangekaart bij merkhouder en/of Google zelf?
Dat kan...

maar ik krijg ook vaak de gekste afkeuringen binnen die automatisch door Google worden verwerkt.

Zoals het woord "Bol" als je dit bijv. in deze vorm hebt staan: "Deze lichtgevende bol zorgt voor sfeer" dan word het dus afgekeurt omdat je het merkenrecht van de boekhandel "Bol" overtreed.. tja na een uitzondering aan te vragen is je advertentie dan wel weer actief, maar het blijft lastig.
 

prijk

Nieuw lid
11 nov 2005
168
0
0
#9
xipe zei:
Is het heel gek om te veronderstellen dat één van de Begunstigden mijn campagne heeft aangekaart bij merkhouder en/of Google zelf?
Alleen de merkeigenaar of diens vertegenwoordiger kan er bij Google over klagen:
https://adwords.google.com/support/bin/answer.py?answer=50007&ctx=sibling
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#10
prijk zei:
xipe zei:
Is het heel gek om te veronderstellen dat één van de Begunstigden mijn campagne heeft aangekaart bij merkhouder en/of Google zelf?
Alleen de merkeigenaar of diens vertegenwoordiger kan er bij Google over klagen:
https://adwords.google.com/support/bin/answer.py?answer=50007&ctx=sibling
Bedankt voor deze info.
Ze waren er iig snel bij, in mijn geval..!
:eek:

Ik zal het B-woord niet meer gebruiken.
Lang leve de Cranberry 9000 Bold!!!
;D
 
9 jun 2008
118
0
0
#11
Hoe/waar vraag je toestemming om toch een bepaalde merknaam in je ad te gebruiken?
Ik bedoel dan geen per toeval gebruikte merknaam zoals 'bol' in een andere context, maar bijvoorbeeld nike.

En moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen of hangt 't puur af van de smaak van het bedrijf die hier wel of niet toestemming voor geeft...

Als affiliate kan je immers veel toegevoegde waarde geven door bijvoorbeeld 'onafhankelijk' prijzen te vergelijken, veel extra info te geven en reviews van andere gebruikers laten zien etc. Zou dat invloed hebben op het krijgen van toestemming......
 

RickV

Nieuw lid
2 dec 2007
37
0
0
#12
Kasper Mid zei:
Hoe/waar vraag je toestemming om toch een bepaalde merknaam in je ad te gebruiken?
Ik bedoel dan geen per toeval gebruikte merknaam zoals 'bol' in een andere context, maar bijvoorbeeld nike.

En moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen of hangt 't puur af van de smaak van het bedrijf die hier wel of niet toestemming voor geeft...

Als affiliate kan je immers veel toegevoegde waarde geven door bijvoorbeeld 'onafhankelijk' prijzen te vergelijken, veel extra info te geven en reviews van andere gebruikers laten zien etc. Zou dat invloed hebben op het krijgen van toestemming......
Het bedrijf dat het merk heeft laten afschermen moet jouw account toestemming geven om te mogen adverteren op het merk. Om toestemming te krijgen om te adverteren voor 'Nike', moet je contact opnemen met Nike.

Het hangt 100% van Nike af of je mag adverteren, hier zijn geen voorwaarden voor wat betreft Google. Als jij denkt veel toegevoegde waarde aan Nike te kunnen leveren met je site, dan kan je contact met hun opnemen.

Wij krijgen regelmatig afgekeurde advertenties zoals 'bol' die nergens op slaat.
We hebben zelfs een screenshot dat 'sneeuw' werd afgekeurd! Of 'knaller' (omdat je niet mag adverteren op vuurwerk etc).
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#13
Ik heb begrepen dat je dit ook aan (of via?) je accountmanager bij het netwerk kunt aanvragen.

Maar het is niet te koop. Het is een soort 'gunst' die in sommige gevallen wordt gegeven aan een aantal top-affiliates.
;)
 
#14
Dit is al een hele oude discussie en er zijn zelfs al verschillende rechtzaken over geweest. Waar het op neerkomt is dat het soms ongeoorloofd is en soms toelaatbaar. Het gebruik van adwords wordt niet als merkgebruik aangemerkt, mits er vanuit de adword ook daadwerkelijk wordt doorgelinkt naar een landingpage waarop het geadverteerde ook daadwerkelijk aangeboden wordt.

Kijk bijvoorbeeld maar eens op http://www.solv.nl/index.php?blz=3&nid=3002 en http://www.cms-dsb.com/juridisch_actueel/publicaties/rechter_doet_definitieve_uitspraak_over_gebruik_adwords of http://www.dutchcowboys.nl/advertising/6012

Als er issues zijn met campagnes dan meld ik altijd het volgende:

"De adwords die ik gebruik zijn niet misleidend, er is geen sprake van oneerlijke concurrentie of inbreuk op het merkenrecht. Dus toelaatbaar"

Vaak laten ze het er dan bij. Overigens is de traffic gerealiseerd door 'merknamen' niet altijd van grote toegevoegde waarde.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#15
Beste Rob,

Hartelijk bedankt voor deze toegevoegde waarde qua info.
Dit sluit ook geheel aan bij mijn begrip van een merk (en ik werk in die business..!)
;)

Het doet me een beetje denken aan die hilarische "Geen merknamen noemen"quiz van Borat, voorloper van Jiskefet.
"Uhm, dan doe ik EEN brood, in EEN broodrooster..."
;D
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#16
Wat Paul zegt is waar: merchants kunnen als ze de kwaliteit en kwantiteit hoog genoeg vinden toestemming geven om hun merknaam te gebruiken. Anderszijds werkt Google inderdaad voor een groot gedeelte automatisch en wordt bijvoorbeeld een advertentie voor een strandvakantie op Lesbos afgekeurd omdat yanks lesbiennes zien als vrouwen met een afwijking... (effe mailtje sturen met een verwijzing naar wetten die discriminatie op seksuele voorkeur verbieden en je krijgt de meest hilarische reacties van die nono's bij Google). En zo zijn er ook plaatsnamen die overeenkomen met merknamen. Effe formuliertje invullen of je account manager erop attenderen dat het een plaatsnaam betreft is voldoende.