Gevolgen cookie-regeling voor affiliatemarkering?

PimM

Nieuw lid
8 apr 2008
186
0
0
#1
Door een aankomende verandering in de Telecomwetgeving zullen internetgebruikers voortaan toestemming moeten geven voor het gebruik van cookies op hun computer.

Emerce publiceert hier vandaag een artikel over op http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2993116 maar ook veel (internationale) sites schrijven hier al over. Er wordt o.a. gezegd dat deze wijziging een enorme impact kan hebben op affiliate marketing.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en misschien nog wel belangrijker, wat is het idee van de netwerken hierover?
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#4
Ik ben benieuwd hoe dit er in de praktijk uit zal gaan zien. Ik kan mij zo voorstellen dat veel internet gebruikers helemaal niet zitten te wachten op een grote rij met waarschuwingen. Als je per site akkoord moet gaan, is dat toch niet te doen? Verder zijn er ook genoeg internet gebruikers die juist compleet afschrikken, ongeacht de boodschap en lading. Bijv. bij Facebook moet je expliciet akkoord gaan met 3rd party content, dat schrikt op voorhand al af; alsof FB je vertelt: "Wat je na deze klik verder doet of mee zult maken - aan ons ligt het niet"...en hierdoor haken toch velen misschien al direct af...
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#5
Hoewel ik niet voor alle netwerken kan spreken, is met deze ontwikkeling uiteraard rekening gehouden.

Afgelopen april ben ik hier reeds op ingegaan tijdens mijn presentatie op de Affiliate4u beurs. Waarbij ik stelde dat als affiliate netwerken alle voorwaarden op het gebied van privacy in acht zouden nemen, we geen enkel business meer zouden kunnen doen.

Let wel de issue in deze is eigenlijk breder dan de technische discussie over het wel of niet zetten van cookies, Het gaat over de basis van affiliate marketing of we meetmethodes mogen gebruiken die het gedrag (het maken van transacties) van consumenten kunnen toewijzen aan reclame uitingen.

De discussie is een ethische maar ook een juridische en daarnaast technische tav van het ontwikkelen van nieuwe meetinstrumenten.
Wij als netwerk volgen alle drie aspecten op de voet, uit de eerdere posting hier op het forum heb je wellicht op kunnen maken dat we heel veel tijd besteden aan het ontwikkelen en vervolmaken van meet methoden, dit puur vanuit een technisch aspect.

Naast de eisen die mogelijk gesteld gaan worden op het gebied van privacy zijn er ook in toenemende mate technische uitdagingen die het meten (tracking) steeds meer hindernissen in de weg leggen. Denk aan adverteerders die LCC (last cookies counts) scripts gebruiken, verdergaande technische integraties van verschillende (payment) modules op de website van adverteerders, toenemend gebruik van mobile devices en meerder pc's per huishouden, etc. etc.

In elk geval zie ik op basis van onze ontwikkelingen GEEN problemen op korte termijn, die we niet zouden kunnen tackelen. Ik ben wel van mening dat er in de toekomst nog veel aandacht besteed zal moeten worden aan nieuwe technologische ontwikkelingen, om zowel de belangen van de consumenten als adverteerders en affiliate te waarborgen. Wij zijn er klaar voor in elk geval.

note:
Heel praktische gezien denk ik dat de nieuwe wetgeving zal uitdraaien op een soort p3p protocol waarbij de consument zich actief (zoals nu bij het bel-me-niet-register) kan uitschrijven om NIET gemeten te worden, hier gaan op zijn minst nog enkele jaren overheen alvorens dat geïmplementeerd zal gaan worden.