Grappig, ik had nog niks gemerkt van deze vliegende non. Het werkt toch een stuk rustiger als je gewoon aan je sites werkt dan wanneer je die tijd besteedt aan het rondhangen op seo-forums en het je afvragen waarom je ineens minder bezoekers hebt (terwijl je dat natuurlijk eigenlijk wel weet).
Ik heb het filmpje van Mat Cutts even bekeken en daarin hoor ik toch wat bemoedigende dingen. Even mezelf op de borst kloppen (niet te hard, want ik ben een roker): een week terug voorspelde ik dat het niet lang kan duren of je hebt alleen maar nadeel van al die zogenaamd gratis content, waar dan natuurlijk wel een linkje bij moet (als je dom bent gratis, als je iets minder dom bent tegen betaling). Zulke pagina's die in bulk worden geschreven (met minieme variaties) hebben niet meer waarde dan een pagina met een herschreven wikipediatekst en een link naar weeronline, naast natuurlijk een bosje affiliatelinks.
Wat ik van Cutts begrijp, is dat ze voor advertorials eindelijk fatsoenlijke journalistieke normen gaan hanteren. Je presenteert een advertorial niet als eigen tekst (laat staan dat je er waarde aan kunt ontlenen omdat het toch "unieke content" is) maar geeft duidelijk aan dat het een advertentietekst betreft. De logische consequentie lijkt me dat je dat niet alleen je bezoekers duidelijk maakt, maar ook Google: middels nofollow.
Dan zijn we ook weer van het gezeur af van die marketingslimmerikjes die er een dagtaak aan lijken te hebben om je lastig te vallen met gratis unieke content die ze in de aanbieding hebben als linkbuildingstrategie. Nou ging die tsunami hier toch al ongelezen de trash in, want ik blijf niet aan mensen die kennelijk denken dat ik gek ben uitleggen dat ze een link zonder nofollow kunnen schudden en dat gratis er al helemaal niet bij is. Sterker nog: zoveel advertentieruimte als ze gratis willen innemen met hun "unieke content" hebben we niet in de aanbieding en als dat wel zo was, dan konden ze zich de kosten niet permitteren.
Ik kan dan ook niet wachten op de volgende update van Pinguïn, want het lijkt erop dat er weer een leuke schoffel door de zoekresultaten gaat. Zeker omdat Cutts zegt dat ze sites met autoriteit wat prominenter willen presenteren. En gezien de context ga ik er vanuit dat ze daarmee inhoudelijke autoriteit bedoelen.