Gigantische verhoging CPC

15 feb 2006
52
0
0
#1
Beste webmasters,

Al maanden ben ik aan het adverteren met een 40 tal zoekwoorden voor een bepaalde bestemming. Al deze maanden betaal ik een gemiddelde van 0,17 cent per click. Waarbij de minimale CPC was aangeven op 0,15 cent of 0,10 cent per click.

Nu sinds eind deze week zijn al deze zoekwoorden in eens gigantisch verhoogd. Waar ik dus maanden lang minimaal een CPC van 0,15 cent had zijn de meeste nu allemaal verhoogd naar rond de 4,00 euro voor een minimale CPC.

Iemand enig idee hoe dit kan er lijkt in mijn ogen een fout te zitten ergens in het systeem. Maar ik zelf heb geen aanpassingen gedaan de minimale CPC is zo van de ene op de andere dag verhoogd.

Ik hoop dat ik een goed antwoord krijg omdat dit toch een zeer belangrijke bron van inkomsten was.

Alvast bedankt
 

ketut

Nieuw lid
8 dec 2006
1
0
0
#2
Ik heb hetzelfde probleem ondervonden sinds zaterdagavond. Ik weet alleen dat gisteravond de site van adwords een paar uur down was voor onderhoud. Ik moet nu minimaal 8 euro bieden ???.
 
15 feb 2006
52
0
0
#3
Ja inderdaad dat had ik dus ook gelezen dat de site er even tussen uit heeft gelegen.

Ik heb hier een mail over gestuurd, misschien dat jij hetzelfde kunt doen en dat we dit even met elkaar bespreken wat de antwoorden zijn. Misschien kunnen we samen meer bereiken.

Als er meer mensen zijn met dit probleem hoor ik het graag.
 
24 okt 2006
87
0
0
#4
klinkt als een nieuwe update mbt de qualitscore. Is de laatste maanden helaas al vaker voorgekomen. Tot nog toe ben ik altijd de dans kunnen ontspringen, ik zag overigens de afgelopen dagen op sommige sites wel erg veel activiteit van de google media bots.
 
15 feb 2006
52
0
0
#5
Kun je dit een beetje duidelijker uitleggen.

Houdt dit nu in dat ik er gewoon aan moet geloven om zo'n hoog bedrag voor CPC te betalen..?

Is dit dan meteen ook voor atlijd of tijdelijk..?
 

NJM

Nieuw lid
14 feb 2007
321
0
0
www.boekvandaag.nl
#6
Ik denk dat je best eens kunt gokken om 4 Euro in te stellen, ik ga er van uit dat je dat bedrag niet hoeft te betalen omdat en niet in 1 dag zoveel andere aanbieders bij zijn gekomen. De werkelijke CPC zal gok ik lager liggen. Maar check het wel goed, een weekje 4 Euro CPC betalen is nooit leuk. Ik heb het eens gehad met het plaatsen van een punt ipv een komma, je staat dan wel lekker bovenaan....
 
15 feb 2006
52
0
0
#7
een CPC van 0,80 is gewoon enorm veel, de site staat meteen helemaal bovenaan en de kliks zijn gigantisch en dus veeeel te duur....

Waarom doet google dit in godsnaam..?
 

BM

Nieuw lid
28 aug 2006
229
0
16
#8
Zoals hierboven aangegeven, is de oorzaak waarschijnlijk de kwaliteitsscore. Wat houdt dit in? Google 'meet' hoe goed jouw zoekwoorden overeenkomen met de landingspagina. Binnen Google Adwords is daar ook een aparte kolom voor (op zoekwoordniveau), wat de score weergeeft. Hoe slechter de score, hoe hoger het minimumbedrag.
 
W

Wim

Guest
#9
Waarom doet google dit in godsnaam..?
Betere vraag, waarom doe je het zelf? Je bent niet verplicht de CPC te verhogen als Google dat zegt. Gewoon laten staan wat jij vindt dat maximaal uitgegeven kan worden. Je advertenties worden toch wel vertoond (al is het misschien wat minder).
En als iedereen dat doet zakt de prijs vanzelf weer. En zakt de prijs niet dan zijn de dagsaldo's bij de hoge betalers een keer op en kom jij 's avonds nog even met de lage cpc aan de beurt.
 

BM

Nieuw lid
28 aug 2006
229
0
16
#10
Wim zei:
Waarom doet google dit in godsnaam..?
Betere vraag, waarom doe je het zelf? Je bent niet verplicht de CPC te verhogen als Google dat zegt. Gewoon laten staan wat jij vindt dat maximaal uitgegeven kan worden. Je advertenties worden toch wel vertoond (al is het misschien wat minder).
En als iedereen dat doet zakt de prijs vanzelf weer. En zakt de prijs niet dan zijn de dagsaldo's bij de hoge betalers een keer op en kom jij 's avonds nog even met de lage cpc aan de beurt.
Klopt helaas niet Wim. Google werkt ook met minimumbedragen. En die bedragen zijn onder meer afhankelijk van de kwaliteitsscore van de landingspagina.

Waarom zouden budgetten opraken van adverteerders? Ik bedoel, als die het beter voor elkaar hebben, dan lijkt me dat zij ook de budgetten oprekken om altijd vertoond te worden.
 
W

Wim

Guest
#11
Ik heb vele zoekwoorden op Inactief voor zoeken staan door een lagere cpc dan minimaal vereist en die worden ook gewoon vertoond en er wordt op geklikt. Dus ook al staat er 'inactief' hij werkt wel!

Als er veel betaald moet worden per klik dan is de ROI op een gegeven moment toch niet goed genoeg en zakken de budgetten van anderen ook. Teveel betalen houdt niemand vol. En is het een branche waarbij 80 cpc geen probleem is voor de ROI dan hoeft er ook niet om gezeurd te worden... (Ik verdien helaas geen (ruim) 80 cent per bezoeker!)
 
15 feb 2006
52
0
0
#12
BM zei:
Zoals hierboven aangegeven, is de oorzaak waarschijnlijk de kwaliteitsscore. Wat houdt dit in? Google 'meet' hoe goed jouw zoekwoorden overeenkomen met de landingspagina. Binnen Google Adwords is daar ook een aparte kolom voor (op zoekwoordniveau), wat de score weergeeft. Hoe slechter de score, hoe hoger het minimumbedrag.
Het zijn zeer goede zoekwoorden waar wel erg veel andere adverteerders op deden adverteren.
Dus aan de zoekwoorden ligt het niet, het zijn echt toppers.

Wat denkt google hier nu in gods naam mee te winnen. Er zijn zeker een tiental adverteerders afgehaakt zo op het eerste oog.

Zou het ooit nog aangepast worden....
 

BM

Nieuw lid
28 aug 2006
229
0
16
#13
bjornvdmeer zei:
BM zei:
Zoals hierboven aangegeven, is de oorzaak waarschijnlijk de kwaliteitsscore. Wat houdt dit in? Google 'meet' hoe goed jouw zoekwoorden overeenkomen met de landingspagina. Binnen Google Adwords is daar ook een aparte kolom voor (op zoekwoordniveau), wat de score weergeeft. Hoe slechter de score, hoe hoger het minimumbedrag.
Het zijn zeer goede zoekwoorden waar wel erg veel andere adverteerders op deden adverteren.
Dus aan de zoekwoorden ligt het niet, het zijn echt toppers.

Wat denkt google hier nu in gods naam mee te winnen. Er zijn zeker een tiental adverteerders afgehaakt zo op het eerste oog.

Zou het ooit nog aangepast worden....
Wat is de omschrijving van deze zoekwoorden in de Adwords-kolom de kwaliteitsscore? Uitstekend, ok, ??? .
 

BM

Nieuw lid
28 aug 2006
229
0
16
#15
Sorry, dan kan ik je ook niet verder helpen. Ik zou nog een poging wagen, bij:
https://adwords.google.nl/support/bin/request.py?hl=nl&ctx=foot

Kun je laten weten wat ze als reactie hebben gegeven?
 
15 feb 2006
52
0
0
#18
Reactie google,

In mijn ogen is dit een reactie die voor bijna alle aanbieders geld die er nu nog staan. Ook zal dit voor heel veel andere affiliate sites gelden denk ik.

"Bedankt voor uw e-mailbericht.

Advertentiekwaliteit is belangrijk voor ons en onze gebruikers. Bij de
berekening van de kwaliteitsscore van een zoekwoord houden we dan ook
rekening met een aantal factoren. Een kwaliteitsscore wordt bepaald aan de
hand van accountspecifieke gegevens, waaronder de klikfrequentie (CTR,
Clickthrough Rate) van het zoekwoord, de relevantie van de
advertentietekst, de prestatiegeschiedenis van het zoekwoord en de
kwaliteit van de bestemmingspagina van de advertentie.

Wanneer u een nieuw zoekwoord aan uw account toevoegt, wordt een
kwaliteitsscore aan het woord toegekend. Deze score wordt regelmatig
bijgewerkt. De kwaliteitsscore van een zoekwoord kan dus veranderen,
afhankelijk van de prestaties van het zoekwoord en de advertentie of van
eventuele wijzigingen in uw zoekwoorden, advertentietekst of
bestemmingspagina's.

De bestemmingspagina van een advertentie wordt ook wel een bestemmings-URL
genoemd. Het AdWords-systeem bezoekt en evalueert bestemmings-URL's en
volgt verwijzings-URL's. (Verwijzings-URL's leiden een gebruiker naar een
andere webpagina zonder dat de gebruiker daar iets voor doet.) Om een
duidelijk beeld te krijgen van de kwaliteit van uw opgegeven pagina, kan
het systeem ook andere links op de pagina volgen.

Er is geen vaste formule waarmee u de kwaliteit van uw bestemmingspagina
of website kunt verbeteren. Wel bevatten de meest relevante
bestemmingspagina's een aanzienlijke hoeveelheid inhoud, die niet alleen
zeer relevant is voor de zoekwoorden waarvoor u hebt gekozen maar ook voor
de advertentietekst. Daarnaast bevatten kwalitatief hoogwaardige
bestemmingspagina´s informatie en een aanbod dat uniek is en niet snel
ergens anders wordt aangetroffen.

De beste manier om te bepalen of uw zoekwoord, advertentie of
bestemmingspagina relevant en bruikbaar is, is ernaar te kijken vanuit het
oogpunt van een gebruiker. Bevatten uw advertentie en bestemmingspagina
tekst die past binnen de context van de door u gekozen zoekwoorden? Als u
bijvoorbeeld het zoekwoord 'wandelschoenen' hebt gekozen, hebt u er dan
ook voor gezorgd dat uw advertentie de term wandelschoenen of verwante
merknamen bevat? Biedt uw bestemmingspagina inderdaad de merken die u hebt
genoemd, samen met gedetailleerde informatie over dit type schoen?

Wanneer u uw zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina's op deze
manier doelgerichter maakt, zal dit waarschijnlijk een aantal positieve
resultaten opleveren. Ten eerste kunt u er het vertrouwen van de klant mee
winnen, zodat die blijft terugkomen naar uw site. U bent ook minder geld
kwijt aan klikken van gebruikers die niet zijn geïnteresseerd in wat uw
site te bieden heeft. Tot slot kunt u uw algehele kwaliteitsscore
verbeteren en het minimumbod voor weergave van uw advertentie verlagen.

Bovendien heb ik opgemerkt dat uw landingspagina geen unieke inhoud bevat,
maar eerder tekst en informatie die voornamelijk afkomstig is van
....xxx.....xxx....com. Dit heeft zeer grote invloed op de kwaliteitsscore die aan
uw landingspagina geassocieerd wordt. Ik raad u ten sterkste aan om
volgende tips op te volgen om als dusdanig een betere kwaliteitsscore te
bekomen.

Verfijn uw webpagina zodat deze voor het grootste gedeelte originele
inhoud bevat. Deze inhoud moet verwant zijn aan uw advertentietekst en
moet onafhankelijk zijn van de partnerkoppelingen op uw pagina. Daarnaast
moet de site een unieke uitstraling hebben.

Voorbeelden van originele inhoud zijn:
- Tips en informatie voor klanten over het product of de service.
- Vergelijken van prijzen en specificaties.
- Unieke en informatieve recensies en feedback van klanten.
- Koppelingen naar relevante artikelen.

Deze inhoud mag niet worden afgeleid van de site van het moederbedrijf.
Gebruikers moeten materiaal vinden op uw pagina dat niet beschikbaar is op
de site van het moederbedrijf."