pippelpap zei:
PJ zei:
Dat woorden een betekenis hebben, heeft niets met taalpurisme te maken.
Dat woorden in nieuwe contexten nieuwe betekenissen krijgen is zo oud als de taal zelf (en misschien is taalpurisme dat ook wel).
Maar daar is hier helemaal geen sprake van... tenzij je bedoelt: binnen de context van een contract tussen Daisycon en een publisher wordt de betekenis toegespitst op de juridische relatie tussen publisher en netwerk.
In ieder geval heeft het woord publisher binnen affiliate marketing een andere betekenis dan 'uitgever'; ik wens je veel succes als je dat wilt terugdraaien.
Welnee, er is helemaal geen sprake van een andere betekenis. Hooguit van enige verwarring, net zoals sommigen (die zelfs amper de klok hebben horen luiden) iedere pagina van hun website een site noemen.
Zoals gezegd: ieder netwerk zal de juiste betekenis hanteren als ze merchants werven. Dat diezelfde netwerken ondertussen de ondergrens bij het werven van publishers (evenals bij het werven van merchants overigens) niet al tezeer in de gaten houden (en publishers accepteren die nul komma niks publishen) heeft slechts te maken met de onvolwassenheid van de markt en de netwerken die op die markt een rol spelen.
Door dat marginale gerommel krijg je wel een soort inflatie, waardoor serieuze netwerken straks gedwongen worden om tde benadrukken dat ze alleen met "echte publishers" werken. En dat dat gaat gebeuren kun je donder op zeggen. De huidige strategie van de meeste netwerken (accepteer alles wat een stuiver op kan leveren, ook al gooi je daar op termijn je eigen ruiten mee in omdat je op een gegeven moment niet meer serieus te nemen bent) is natuurlijk een doodlopende weg.
De ontwikkeling is makkelijk te voorspellen: het eerste netwerk dat alleen met serieuze partijen (van beide kanten) werkt, haalt een heel interessante markt binnen. Merchants zullen ook eerder bereid zijn om een hogere fee te betalen als hun produkt wordt gepresenteerd in een context die waarde aan het merk toevoegt ipv er afbreuk aan te doen. Dat trekt weer meer echte publishers aan, etcetera.
Dit zal de noodzakelijke volgende stap zijn op weg naar een meer volwassen markt voor affiliate marketing. Want laten we wel zijn, de huidige praktijk met gratis reisjes voor affiliates of "kans op honderd euro" is niet bepaald gericht op volwassen marktpartijen maar eerder op de bijbeunende scholier.
Ik vrees dat dit soort zaken op de affiliatedag niet of nauwelijks aan de orde zullen komen, terwijl ze cruciaal zijn voor de ontwikkeling de komende jaren.