Leuk nieuwtje: Bol.com gaat volledig over naar eigen programma

prijk

Nieuw lid
11 nov 2005
168
0
0
#22
Ik ben met het nieuwe systeem aan de slag gegaan en het is werkelijk een enorme verbetering! Je kunt nu razendsnel links aanmaken, in plaats van moeizaam eerst allerlei codes te moeten invullen. Dit ziet er echt wel vrij schitterend uit...
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#23
En weegt al die euforie op tegen :
Beste Ulco,

Als ik je vraag goed begrijp vraag je of wij verkopen ontdubbelen tegen onze andere campagnes zoals Google,
Bannering,
prijsvergelijkers, etc.
Dit is het geval zowel in het oude als nieuwe Partnerprogramma.
------------
Hoi Ulco,

Excuus, ik heb niet concreet beantwoord dat wij ook op merknaam campagne binnen Google ontdubbelen. Wij zien binnen ons Partnerprogramma dat inderdaad het merendeel van de omzet direct in dezelfde sessie na de klik wordt gerealiseerd. In die zin heeft een affiliate geen last van de merknaam campagne en wel profijt van onze merkbekendheid. De effecten binnen de uitgestelde verkopen is iets wat wij moeten onderzoeken en waar ik dus geen uitspraken over kan doen.
nog even het lijstje :
Google,
Bannering,
prijsvergelijkers, zullen dan ook wel kortingscode-websites onder vallen ......
merknaam campagne binnen Google

waarom komen "normale" affiliates aan het eind van de rit, en zijn prijsvergelijkers meer waardevolle affiliates ?
( sinds wanneer is prijsvergelijking op boeken interessant ? )
wat voor bannering gaat boven affiliates ?

En de zin "In die zin heeft een affiliate geen last van de merknaam campagne en wel profijt van onze merkbekendheid." is voor affiliates niet transparant / controleerbaar. Waaraan toegevoegd kan worden , dat in de meeste gevallen de affiliates bij de presentatie, voorafgaand aan de doorklik, geen merknaam genoemd wordt. Geldt dus alleen voor diegenen die zich "te buiten gaan" aan banners, welke standaard een slechtere conversie bieden dan tekstlinks of datafeedlinks. Het voordeel hier genoemd is dan hooguit iets minder nadeel bij de bannering-methode.
De grote naamsbekendheid uit zich bijvoorbeeld ook doordat het een kleine moeite is om achter die NAAMsbekendheid de punt com in de urlbalk in te vullen. Hoezo voordeel.

Hoe zit het met het gevoel voor eigenwaarde bij affiliates ?

Hiernaast speelt nog een kortere cookietijd dan elders

De keus moet iedereen zelf vaststellen, maar wanneer ik dit afzet , die euforie dus , tegenover de klaagzangen die af en toe op het forum geplaatst worden wanneer een adverteerder z'n website weer eens wijzigt en wij dùs alle links en feeds moeten herzien, ziet het er wat merkwaardig uit.

Ook voor mij opmerkelijk is, dat ondanks dat kennelijk de toegang voor iedereen nu "open" is, de administratie van Bol dermate perfect is, dat ik nog immer niet een verhuismogelijkheid heb mogen ontvangen.
We zijn nu bestaande Partners aan het overzetten en willen hen graag de aandacht geven die ze verdienen.
8)
 

prijk

Nieuw lid
11 nov 2005
168
0
0
#24
ouwesmurf zei:
Ook voor mij opmerkelijk is, dat ondanks dat kennelijk de toegang voor iedereen nu "open" is, de administratie van Bol dermate perfect is, dat ik nog immer niet een verhuismogelijkheid heb mogen ontvangen.
We zijn nu bestaande Partners aan het overzetten en willen hen graag de aandacht geven die ze verdienen.
8)
Je ontvangt geen verhuismogelijkheid, als je wilt inloggen op de oude omgeving krijg je simpelweg een scherm te zien waar je je kunt aanmelden voor het nieuwe programma. Maar dat zul je intussen wel ontdekt hebben.
je suggestie over "euforie" is wat merkwaardig. Vergeleken met het oude programma is de nieuwe omgeving een enorme verbetering; de implementatie is een stuk makkelijker geworden. Dat de overige voorwaarden mogelijk niet goed zijn, staat daar los van. Ik zie er geen kwaad in om te melden dat iets gemakkelijk en snel werkt (overigens geheel zonder aansporing van de kant van bol.com, zoals elders gesuggereerd werd).
 

remkes

Online Marketeer, bol.com Partnerprogramma
15 mrt 2006
69
0
0
partnerprogramma.bol.com
#25
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik enorm blij ben om te horen dat de gebruiksvriendelijkheid van het nieuwe bol.com Partnerprogramma door velen als verbetering wordt ervaren. Kritisch als we zijn binnen bol.com weten we dat er nog veel verbeteringen noodzakelijk zijn om, zoals we dat intern noemen, operational excellence te bereiken.

Op het gebied van rapportages heb ik al goed nieuws, want bij de volgende update (eind februari) zijn de rapportages gerefactored waardoor deze velen malen sneller zullen zijn! Verder zullen we de komende maanden keihard werken om hetgeen wat er nu staat te optimaliseren.

Daarnaast vind ik het natuurlijk jammer om te moeten lezen dat jij niet kan delen in de vreugde, Ouwe Smurf. Je beschrijft een aantal zaken in je post.

Ontdubbeling
In mijn statement met betrekking tot ontdubbeling heb ik, naar mijn weten, niet benoemd dat één van de kanalen belangrijker is dan de andere kanalen. Bannering of prijsvergelijking staat dus niet boven affiliation. Een affiliate kan bij bol.com net zo goed de cookie van een prijsvergelijker overschrijven en daarmee de sale toegewezen krijgen. Je aanname dat affiliates aan het eind van de rit komen te staan is daarmee onjuist.

Merknaam
Je benoemd met betrekking tot de merknaam twee punten. Het eerste punt heeft betrekking op transparantie en het tweede punt is voordeel van merkbekendheid.

Transparantie
In mijn presentatie van afgelopen donderdag op het Partner event heb ik aangegeven dat Transparantie één van de vier kernwaarden (andere zijn: vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid en resultaat) is van het nieuwe bol.com Partnerprogramma is. Ik denk dat bol.com één van de weinige bedrijven is die tot op productniveau richting haar Partners rapporteert. Ik weet zeker dat wij de enige zijn waarbij je per factuur kunt zien welke producten zijn uitbetaald.

Transparantie op het gebied van cookie overschrijving biedt naar mijn weten geen enkel affiliate netwerk.

Profijt merknaam
Op dit gebied benoem je een aantal interessante stellingen. Als eerste geef je aan dat de meeste affiliates in de presentatie geen merknaam noemen. Uitgaande van deze situatie vergeet je het effect van merkbekendheid te benoemen op het moment dat de consument in de omgeving van een merchant beland. Het effect van merkbekendheid zal ook in dit geval een bijdrage leveren tot het resultaat van de activiteiten van een affiliate.

Persoonlijk denk ik daarnaast dat het voor affiliates belangrijk en effectief is om de consument duidelijk te maken welke gevolgen een klik op een link heeft voor die consument. Volgens mij wil je te allen tijde voorkomen dat de consument wordt verrast doordat hij naar een andere, niet verwachte omgeving gaat. Ik zou daarom willen pleiten dat iedere affiliate, ongeacht zijn promotiewijze, de consument de merknaam van de merchant meeneemt. Er is namelijk volgens mij geen enkele technische beperking om bij het gebruik van tekstlinks of datafeeds iets van merknaam op te geven.

Tenslotte benoem je dat de grote naamsbekendheid ook een nadeel is, want de consument is ook goed instaat de URL zelf in te vullen. Het is grappig dat je dit benoemd aangezien je refereert aan een post met betrekking tot de merknaam campagne van Google. Het bestaan van merknaam campagnes in Google toont namelijk aan dat een enorme hoeveelheid consumenten die direct naar een merchant willen gaan eerder geneigd zijn de Google zoekbalk te gebruiken dan de adresbalk van een browser.

Communicatie
Als laatste sluit je af dat je vanuit ons geen communicatie hebt mogen ontvangen. Dit klopt naar mijn weten niet. Ja, je hebt geen e-mail ontvangen via ons mailsysteem omdat jij hebt aangegeven dat bol.com niet met je mag communiceren via e-mail. Je hebt een opt-out opgegeven.
Tevens hebben we op de homepage van ons oude Partnerprogramma vermeld dat iedereen kan overstappen. Gezien het feit dat je al maanden niet hebt ingelogd kan ik mij voorstellen dat je deze melding niet hebt gelezen.
Maar op 4 januari heb ik je via een persoonlijke e-mail laten weten dat eind januari wij het Partnerprogramma voor iedereen zullen openstellen. Naar mijn weten heeft mijn collega je dit via een tweede e-mail adres nog eens bevestigd.
Tenslotte hebben we via een persbericht op 11 januari wereldkundig gemaakt dat 20 januari de officiële opening is en dat daarmee iedereen in het nieuwe Partnerprogramma welkom is.

Waarom moet je dan de opmerking plaatsen dat wij onze administratie niet op orde hebben?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#26
@prijk:
zijdens Bol:
We zijn nu bestaande Partners aan het overzetten en willen hen graag de aandacht geven die ze verdienen.
jouw reaktie:
Je ontvangt geen verhuismogelijkheid, als je wilt inloggen op de oude omgeving krijg je simpelweg een scherm te zien waar je je kunt aanmelden voor het nieuwe programma. Maar dat zul je intussen wel ontdekt hebben.
Jij was niet de enige met een zekere euforie, je stond alleen boven mijn reaktie ;D Trek het je overigens niet aan, want het was niet onaardig bedoeld persoonlijk, je volgt zelf ook het forum en dan kun je ook weten dat in het algemeen gesproken vaak eenzijdig geschreven wordt, hetzij positief sec hetzij alleen de negatieve kanten. Zelf probeer ik beiden tegelijkertijd te noemen.
Als antwoord : wanneer ik genoemde regel ontvang van "overzetten", dan verwacht ik - ja - een uitnodiging of iets dergelijks, met behoud van paswoorden en inlog, plus wat er aan historie bewaard is gebleven en niet opnieuw aan te hoeven melden. "de aandacht geven die ze verdienen" toch ?

En inderdaad, ik weet het nog niet, want ik ben niet naar de nieuwe site gegaan, hoe zou ik, waar staat dan het adres ?
Kortom, ben van die aandacht nog niet onder de indruk. 8)
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#28
@remkes:
zie altijd graag dat men lange reakties geeft, ontslaat mij van mijn faam als zou ik zelf lang van stof zijn, dank voor dit bewijs van het omgekeerde. ;D
ontdubbelen
Wanneer we het hebben over ontdubbeling, dan praten we over de hele markt van adverteerders èn netwerken. De quotes zijn afkomstig van je eigen uitlating in je vorige topic. Volgt uit dat de handelwijze van Bol.com niet anders is dan bij andere adverteerders, kun je erop wijzen dat "gewone"affiliates ook eea kunnen overschrijven, de praktijk van het totaal leert dat wij - ook veroorzaakt door hoe men het stelt - aan het eind van de rit zitten.
Hoe je het wend of keert : altijd is het de adverteerder die goedkeurt of afkeurt, die middels de tracking controleert tegen wie of wat ontdubbelt wordt. Ik geloof altijd graag mensen op hun blauwe bruine grijze en andere ogen, heb net iets teveel meegemaakt om daar blind op te navigeren.

Jij bent degeen die de google ontdubbeling aangeeft, jij bent degeen die prijsvergelijkers een aparte positie geeft - allemaal als reactie op Ulco - en wanneer ik simpel de tekst lees : wij ontdubbelen tegen ...... , dan staat er niet dat we bij de rekening van google ontdubbelen tegen affiliates, dat de aanspraken van prijsvechters ontdubbeld worden tegen affiliates.
samenwerken met bol.com
Jij was het die destijds aan mij toegaf, dat het niet zou moeten kunnen, ongewenst was, dat de techniek een samenwerking in de weg stond, je zou dat intern met TD gaan oplossen.
Uiteindelijk heb ik zelf ook TD benadererd, tenslotte met een TD technicus de procedures doorlopen en hij was het, die aangaf dat het systeem door TD-Zweden moest worden verbeterd. Dat is nu jaren her. Ik wacht nog immer op reaktie van TD èn van de heer R. Remkes. Ondertussen wel een enkele tekstlink geplaatst maar geen datafeeds oid.
Ook deze wederwaardigheden zijn later op dit forum aangegeven, zal vast in het TD-segment of drama's terug te vinden zijn, deels in het Bol segment.
naamsbekendheid
Op de naamsbekendheid ga ik hier niet verder in, zullen we het niet over eens worden.
communicatie
omdat jij hebt aangegeven dat bol.com niet met je mag communiceren via e-mail. Je hebt een opt-out opgegeven.
Ik krijg nog immer de nieuwsbrief, het enige wat ik eraan doe is ongelezen wegklikken, heb aan de aanbiedingen niet zoveel bij gebrek aan ontbreken datafeeds, maar een opt-out heb ik nog nimmer zelf bij bewustzijn afgegeven. Helpt doorgaans ook niet, probeer al jaren van de Gamma af te komen, maar ja, Freek is er niet meer.
melding homepage
Zolang niemand mij meldt, dat het euvel als hierboven is opgelost, waarom kom ik dan op die homepage, ik verwacht als affiliate mèt aanmeldingsgegevens bericht te krijgen per email.
email van jouw kant
Dat was naar aanleiding van mijn email aan jou, met deze zin :
"Had wel verwacht, dat waar TD het tegenhield voor mij om met jullie te kunnen werken, dat ik dan al eerder een uitnodiging zou hebben ontvangen. Da's nou weer jammer. Of staat het in de goeie voornemens van vandaag ?"
En zolang ik in voorgaande jaren al steeds aangemeld was, beschouw ik mezelf als horend bij die groep die gefaseerd binnengeloodst wordt. En niet bij de nieuwe aanmelders.
mijn collega je dit via een tweede e-mail adres nog eens bevestigd
Helaas, moet nog binnenkomen.
persbericht op 11 januari wereldkundig gemaakt dat 20 januari de officiële opening is
Hier op het forum vermeld ? Ik geef toe dat mijn wereld soms klein is, maar nogmaals, verkeerde fase in je eigen bewoording.
Waarom moet je dan de opmerking plaatsen dat wij onze administratie niet op orde hebben?
Ik zou soms willen, dat netwerken websites die ik al lange tijd niet meer heb, kwijt kan raken. Dan kan helemaal niet, netwerken zijn nog erger dan de Rijksoverheid en Google tezamen : alles wordt bewaard. Noemen ze affiliate-leaks.
Bij Bol.com zijn jullie mijn aanmeldgegevens kennelijk kwijt, want dat staat op zich natuurlijk los van een ook niet kloppende opt-out gegeven jullie nieuwsbrief, die nog steeds komt. En waarom zou ik een opt-out hebben gegeven wanneer ik zelfs op het forum aangeef "jongens , doe er wat aan". Niet logisch.
Daarom die opmerking.

Tot slot: ik moest natuurlijk antwoord geven, daardoor is dit wat lang geworden, maar persoonlijk had ik nooit zo'n lang epistel geschreven, zeker en vast. 8)
 

poupu

Nieuw lid
1 jun 2006
753
0
0
#30
Ik begrijp dat de cookietermijn in het nieuwe programma blijft zoals ie was. Maar ik kan even niet vinden hoelang dat was. 5 dagen?

Aanvulling: Inmiddels gevonden, met dank aan Paul Schoenmakers: 3 dagen
http://www.affiliateblog.nl/bolcom-start-met-cookietijd/
 

remkes

Online Marketeer, bol.com Partnerprogramma
15 mrt 2006
69
0
0
partnerprogramma.bol.com
#31
@ouwe smurf

Afgelopen vrijdag is er een nieuwsbrief uit gestuurd naar alle partners in het Partnerprogramma. Deze nieuwsbrief bevatte twee onderwerpen, te weten: Gratis verzending & nieuw Partnerprogramma. Als je hebt aangegeven in je account dat we je niet per e-mail mogen contacteren dan heb je deze brief niet ontvangen. Zoals gezegd, in het account met het e-mail adres wat je mij hebt verstrekt staat aangegeven dat je niet per e-mail gecontacteerd wilt worden. Ik zal je een persoonlijke e-mail sturen om dit aan te tonen incl. de e-mail die vrijdag is verstuurd.

Omdat we bekend zijn met dit fenomeen hebben we op de homepage van ons oud Partnerprogramma (http://www.bol.com/partner) een melding geplaatst waarop je dezelfde boodschap kunt lezen.

In de topic waarin je nu reageert zit een verwijzing naar het interview op affiliateblog waarin wordt benoemd dat het nieuwe Partnerprogramma eind januari zal worden opgesteld voor alle partners.

Tevens hebben we een persbericht uitgezonden naar alle relevante mediapartijen. Dit is breed opgepakt in de media.

Een verbetering in dit proces had inderdaad geweest dat we dit persbericht ook één op één hadden geplaatst in het forum. Excuus daarvoor! Ik zal het persbericht per direct plaatsen in onze subboard.

Om het dan goed af te ronden zal ik over enkele minuten een account voor je aanmaken in het nieuwe Partnerprogramma. Dit account zal dezelfde gegevens bevatten dan in het oude Partnerprogramma, behalve je wachtwoord. Want die mogen we vanuit privacy gegevens niet inzien. Data m.b.t. orders of omzet hoeft niet te worden overgezet, want er is op je account geen omzet geregistreerd.

Je kunt het nieuwe Partnerprogramma vinden op http://partnerprogramma.bol.com.

Ik hoop van harte dat de gebruiksvriendelijkheid van het nieuwe Partnerprogramma jou ook bevalt en dat we samen een vruchtbare samenwerking kunnen hebben!

@Poupu: De cookietijd in het nieuwe Partnerprogramma is vijf dagen. Dit is 2 dagen meer ten opzichte van het oude Partnerprogramma.
 
B

Beachboy

Guest
#32
Vroeger had je Benny Hill die op de buis zijn slapstick show had.
Dit item begint er een beetje op te lijken, vindt dat dat geen recht doet aan een bedrijf als Bol.com

Heer Remkes, complimenten met het nieuwe partner programma van Bol.com.
Duidelijke sprong in de goede richting en een verrijking voor de aangesloten affiliates.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#33
Dank voor je begrip, Beachboy. De vergelijking met een van Joris Driepinter tot wereldwijd topartiest opgeklommen Benny Hill zal vast positief bedoeld zijn.

Mocht je "iets van de voorhistorie" willen kennen, kun je een deel hier terugvinden.
Overigens pas ik de noodgreep van het forum pas dan toe, wanneer telefonische en mailkontakten met Bol en TD funktionarissen ( de bouwers van de voormalige Bol-affiliate-entree ) tot niets hebben geleid.

Daarbij wil ik best toegeven dat Ralph Remkes indertijd wel de goeie kant op wilde, ik citeer uit een mail van hem aan mij dd 3 november 2009 :"Gelukkig heb ik een hele zonnige kijk op het leven ;-) Ik zal proberen licht in jou duisternis te laten schijnen. Ik ga er even achteraan en kijk of ik het probleem kan oplossen. Zoals gezegd het is mijn eer te na dat om dergelijke redenen partners niet besluiten met ons te werken. Mocht je de feed kunnen gebruiken en het alsnog niets vinden dan vind ik dat iets anders. Maar om technische redenen dat vreet aan mij."

En andere topics van jou gaan soms ook over datafeeds (..)

Zou de kwestie toèn adequaat zijn opgelost, zou het nù niet tot de door jou benoemde "slapstick" hebben geleid.
 
B

Beachboy

Guest
#34
Je kent me..ik ben positief geboren ;D
Maar even serieus, het elkaar achterna zitten en mekaar op het hoofd meppen, alhoewel woordelijk en in nauwelijks verhulde termen, is niet bevorderlijk voor een symbiose tussen adverteerder en affiliate.
Meneer Bertelsman is een van de grote spelers op internet gebied en hoewel ook de "grote" jongens af en toe eens met hun neus op de feiten moeten kunnen worden gedrukt, is het huidige steekspel daar geen goede aanleiding toe.
Het gelijk willen hebben (krijgen) schept een negatieve sfeer.
Je weet, ik doe zelf niks met Bol, en het zal me in eerste instantie dus worst wezen.
Vind het gewoon niet smakelijk als twee grote mensen elkaar in de haren vliegen. Ben zelf ook al regelmatig genoeg hier op dit forum rechtstreeks toe gebruld en voor rotte vis uitgemaakt, maar.... of het nu bedekt is of niet, het is gewoon niet de functie van dit forum. Sorry.
Het is misschien vaak de gewoonte op dit forum en dat is jammer.
Zaken zijn zaken en persoonlijk is persoonlijk.
We zijn hier om geld te verdienen, laten we kijken hoe we dat het beste kunnen doen.
 
6 nov 2005
802
0
0
#35
Beachboy zei:
... Meneer Bertelsman is een van de grote spelers op internet gebied en hoewel ook de "grote" jongens af en toe eens met hun neus op de feiten moeten kunnen worden gedrukt, is het huidige steekspel daar geen goede aanleiding toe.
Het gelijk willen hebben (krijgen) schept een negatieve sfeer.....
Meneer Bertelsman heeft volgens mij in 2003 BOL.com al verkocht, wie dat niet weet heeft wel meer dan EEN nieuwsbrief gemist lijkt me ;-)
 
B

Beachboy

Guest
#36
Zucht...

En voordat een andere ziel gaat melden dat je Bertelsmann met 2 n'en spelt...
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#37
En voordat verder de discussie buiten het probleem om gaat, het volgende :
inmiddels is de heer Remkes zo vriendelijk geweest, om de toegang tot het nieuwe dashboard in te regelen. Het technische datafeedgebeuren waar destijds TD verantwoordelijk voor was, is daarom nu niet meer aan de orde.

Ik denk dat het regelen van de toegang ook symbolisch een reden voldoende is om positief het contact aan te gaan in een nieuwe situatie, immers het gaat er in het leven ook om, om tussen de regels door te lezen.
Daarmee zetten hij en ik een streep onder het verleden en erachter een punt.