lightboxes

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#1
Beste,

Ik heb een generieke communitywebsite met dus een brede doelgroep. Dagelijks gemiddeld 5.000 unieke gebruikers, goed voor 750.00 pageviews per maand. Ik ben nu 3/4 jaar aan het banneren, maar het schiet niet op :p. De omzet is minder dan het mijns inziens zou moeten kunnen zijn. Ik ben dus hard op weg om een en ander te optimaliseren. Maar hoe dit aan te pakken ???

Graag wil ik twee hoofdvragen voorleggen:

1. Hebben jullie ervaring met adds in lightboxes?
2. Welke parameters kan ik testen om een en ander te optimaliseren. Ik denk zelf aan:

2a. Bannerposities
2b. Vergelijken van affiliate bedrijven, door diverse uit te proberen
2c. Meer onderzoek ten aanzien van de gebruiker zodat banners beter afgestemd kunnen worden op de doelgroep.
2d. mis ik hier iets belangrijks?

Voordat ik uitgebreid ga testen, graag jullie advies.

PS
Omdat ik ook over een opt-in bestand beschik van 185K adressen, denk ik na om een aanbod samen te stellen voor affiliate bedrijven, die een dedicated mail kunnen sturen op mijn bestand in combinatie met een add in een lightbox, bijvoorbeeld gedurende een maand, waarbij dan naar CPC of CPL een basisvergoeding tegenover zou kunnen staan, dus een soort hybride afrekenmodel.

PPS
Ik wil de naam van website liever niet noemen hier ;). Wil je het toch weten, stuur dan ff een PM.


Zoals je merkt ben ik hard op zoek naar een manier om met name de traffic om te zetten naar omzet. Advies is welkom

thx in advance,

Hanseman.
 
27 apr 2008
107
0
0
#2
Ze vullen toch een profiel in op de website?

Kun je ze bij dit profiel ook intresses kiezen? Volgens mij kun je dan al vrij gericht adverteren. ;D
 

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#3
Thx. Dat kan inderdaad. Ik weet niet of er dan voldoende massa overblijft per interesseveld. Technisch impliceert dit ook vrij veel. Ik moet dit uitzoeken.

Iemand ong een antwoord op een van de ander vragen?
 
27 apr 2008
107
0
0
#4
Je bedoelt met lightboxes dat je normale foto's laat zien in de boxen en daar onder reclame?
Of is de complete box reclame?
 

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#5
http://www.lokeshdhakar.com/projects/lightbox2/

Ik bedoel exact het volgende. Een gebruiker is gemiddeld 1,5 minuten op mijn site. We zetten een timer zodat na 30 seconden automatisch een lightbox opent. Over de gehele website komt dan een tranparante donkere laag, waarbij de advertentie (bijvoorbeeld 336*280) midden in beeld verschijnt.

De gebruiker kan dan op esc drukken of op 'sluiten' of natuurlijk op de banner zelf.

Het lijkt me een voor de hand liggend emanier om de adverteerder veel aandacht te geven.

Ik had laatst het onderstaande gelezen en vroeg me af of julie hier ervaring mee hebben:

Samenvatting

Geforceerde online advertenties die het scherm van de gebruiker ?overnemen? door hele schermen te ?verduisteren?, leiden tot irritatie bij gebruikers, maar zijn effectief voor adverteerders. Die conclusie trekt MSc. Miriam de Roos in haar scriptie Laten geforceerde banners een negatief stempel achter op het imago van een merk? De Roos onderzocht in het experiment verschillen tussen geforceerde en statische banners op de variabelen herinnering van het merk, herkenning van het merk, de irritatie die de banner opleverde en de attitude ten opzichte van het merk.

In het experiment werd een situatie gecreƫerd waarin respondenten aandachtig bezig waren, zodat deze in dezelfde hoedanigheid verkeerden als ?doelgerichte? internetgebruikers. Uit het onderzoek blijkt dat logo?s in geforceerde banners significant vaker correct worden herinnerd (85 procent om 23 procent) en herkend (89 procent om 37 procent) dan logo?s in statische banners. De logo?s in geforceerde banners worden niet minder gewaardeerd dan logo?s in een statische banner. De geforceerde banners leiden echter wel tot een significant hogere mate van irritatie dan de statische banners. Deze irritatie heeft echter geen effect op de attitude ten opzichte van het merk.



Bekende merken
Een belangrijk gegeven is dat er in het onderzoek gebruik is gemaakt van bekende merken. Geforceerde banners kunnen voor adverteerders van bekende merken dus bijdragen aan het vaker correct herinneren en herkennen van het merk, welke volgens het mere-exposure effect (het fenomeen waarbij mensen een positief gevoel krijgen bij dingen naarmate ze hier vaker mee in contact komen) zullen leiden tot voorkeur voor het merk. De irritatie die geforceerde banners kunnen opwekken bij internetgebruikers, schaadt de attitude ten opzichte van een bekend merk dus niet. Deze bevindingen hebben betrekking op de korte termijn, en derhalve kunnen sterke merken vooral in een korte periode aan het begin van de campagne deze geforceerde uitingen inzetten om reclame herkenning te laten toenemen.
 
6 sep 2006
653
0
0
#6
Kortom je hebt er als affiliate niks aan (als je op CPS/CPL/CPC basis werkt). Het merk van de adverteerder wordt herinnerd maar de advertentie wordt snel weg geklikt en je site wordt snel verlaten, zonder dat jij er iets aan verdient.
 

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#7
Is dit een aaname of heb je hier onderzoek naar gedaan ;)

Ik denk dat mensen wel degelijk zullen klikken op de banners in delightboxes, meer dan normaal. Mijn vraag was dus of professionals hier op dit forum er ervaring mee hebben... gissen kan ik zelf ook doen. :)

Het gevaar bestaat dat gebruikers niet afhaken op het merk (de avderteerder) maar wel op de site (de affiliate).

Dus mijn vraag is of iemand hier op het forum hier ervaring mee heeft ???
 
6 sep 2006
653
0
0
#8
hanseman zei:
Is dit een aaname of heb je hier onderzoek naar gedaan ;)
Een aanname. Ik weet van mezelf dat ik dat soort ads irritant vind en snel weg klik, en niet snel terug kom op die site. En als uit onderzoek is gebleken dat zulke ads tot irritatie leiden bij gebruikers ben ik vast niet de enige. Maar je hebt gelijk, het is slechts mijn aanname en ik kan je niks vertellen wat je niet zelf had kunnen bedenken.
 

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#9
OK ik hoop dat er nog reacties komen. If not, dan zal ik het proefondervindelijk gaan te weten komen. Ik zal tzt dan ff rapporteren :) mocht er tenmiste interesse zijn.

Wel maf dat dit blijkbaar niet meer wordt gedaan... mss is er een reden voor en kom ik er snel achter.
 
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#10
hanseman zei:
Wel maf dat dit blijkbaar niet meer wordt gedaan... mss is er een reden voor en kom ik er snel achter.
Ik heb er toevallig aan zoiets soortgelijks zitten denken voor een website waar ik een berg traffic op heb, maar die moeilijk te monetizen is. Maar ik heb zelf ook een onwijze hekel aan zulke ads, dus weer niet of ik er snel m'n bezoekers mee lastig zou vallen.
 

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#11
Paul Schoenmakers zei:
hanseman zei:
Wel maf dat dit blijkbaar niet meer wordt gedaan... mss is er een reden voor en kom ik er snel achter.
Ik heb er toevallig aan zoiets soortgelijks zitten denken voor een website waar ik een berg traffic op heb, maar die moeilijk te monetizen is. Maar ik heb zelf ook een onwijze hekel aan zulke ads, dus weer niet of ik er snel m'n bezoekers mee lastig zou vallen.
had je een soortgelijk idee, of exact hetzelfde? Als er je aan ander optie hebt hoor ik het graag :) ik houd alles open.
 
27 apr 2008
107
0
0
#12
Ik heb zelf ook een hekel aan dit soort opdringerige reclame. Vooral als na het 4e bezoek de banner nog steeds in beeld springt.

Kun je niet iets doen met je header? Dat doen die jongens van geenstijl en dutchcowboys ook regelmatig. Vind ik altijd een leuke manier van adverteren en het valt zeker goed op.
 

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#13
into-web.nl zei:
Ik heb zelf ook een hekel aan dit soort opdringerige reclame. Vooral als na het 4e bezoek de banner nog steeds in beeld springt.

Kun je niet iets doen met je header? Dat doen die jongens van geenstijl en dutchcowboys ook regelmatig. Vind ik altijd een leuke manier van adverteren en het valt zeker goed op.
Het is zeker een optie. Twee probles echter:
1. DC en GS doen dit soort campagnes op basis van CPM.
2. Voor dit soort campagnes heb je tailormade flash banner nodig, deze worden niet standaard aangeboden in affiliate programma's.

Ik denk ook dat ik niet af wil gaan op persoonlijke aannames. Zonder het onderzoek, wat ik eerder aanhaalde zou iedereen ook gedacht hebben dat het slecht zou zijn voor het merk... helaas zegt het onderzoek niets over conversie...

enfin, only one way to find out I think... testing
 

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#15
Ik neem aan dat je bedoelt, wat de gevolgen zijn voor terugkende bezoeker? dat zal ik zeker meten. Of bedoel je iets anders?
 
6 sep 2006
653
0
0
#16
hanseman zei:
Ik neem aan dat je bedoelt, wat de gevolgen zijn voor terugkende bezoeker? dat zal ik zeker meten. Of bedoel je iets anders?
Bounce rate is het percentage bezoekers dat, bij het binnen komen op een pagina van je site, niet verder klikt naar andere pagina's op je site. Gemeten wordt dus hoeveel bezoekers direct afhaken, het aantal terugkerende bezoekers zal in die groep ook kleiner zijn. Als je Google Analytics gebruikt wordt de bounce rate vanzelf bijgehouden. Door dit percentage in de gaten te houden kan je dus een beeld krijgen van hoeveel bezoekers je verjaagt met die lightboxes.
 

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#17
pippelpap zei:
hanseman zei:
Ik neem aan dat je bedoelt, wat de gevolgen zijn voor terugkende bezoeker? dat zal ik zeker meten. Of bedoel je iets anders?
Bounce rate is het percentage bezoekers dat, bij het binnen komen op een pagina van je site, niet verder klikt naar andere pagina's op je site. Gemeten wordt dus hoeveel bezoekers direct afhaken, het aantal terugkerende bezoekers zal in die groep ook kleiner zijn. Als je Google Analytics gebruikt wordt de bounce rate vanzelf bijgehouden. Door dit percentage in de gaten te houden kan je dus een beeld krijgen van hoeveel bezoekers je verjaagt met die lightboxes.
Ik gebruik idd GA. Ik meen dat dat bij mij 'weigeringsprecentage' genoemd wordt. Maar ik denk dat dat geen accuraat beeld zal geven, aamgezien in niet direct de lightbox zal laten openen, maar na een seconde of 30. Een betere graadmeter lijkt me dan ook het verloop te terugkerende bezoekers te meten.

thx for the advice anyway ;)
 

hanseman

Nieuw lid
28 okt 2007
40
0
0
#18
Mensen.

ik heb nu een maands gexperimenteerd. zeer interessante resultaten.
Voor wie het wi lweten stuur ff een PM.

greetz

hanseman,