Maar ook in de Google organic resultaten is dit een fenomeen dat je steeds vaker terugziet.
Vreemde pieken op keywords en als je dat dan checkt, is het verwachte resultaat niet te reproduceren...
Heb je gelijk in, maar eigenlijk weten we ook waarom : de voorkeuren van de bezoekers in jouw statistieken hebben andere - door Google genoteerde - voorkeuren dan die van jou, en dus krijg je op het invullen van je keywords heel andere resultaten te zien.
Wanneer hun algoritmische bot zo complex is geworden als nu, kan zelfs een Googler als Cutts niet meer vertellen wat de uitkomst zal zijn, hooguit - en daar is hij erg goed in - in grove hoofdlijnen. Wil je je resultaten checken, heb je aan grove hoofdlijnen ongeveer niets.
Controleerbaar ? Nada.
Maar heb ik het over Marktplaats/Admarkt, bedoel ik dat zij claimen dat 22 bezoekers een bepaalde pagina-url hebben bezocht ( let op: niet betaald, want je betaalt per klik naar de volgpagina ). En van die 22 bezoekers heb ik er nu 3 kunnen traceren.
Is me iets te gortig.
Wanneer je om informatie vraagt krijg je een moeilijk verhaal over de complexiteit van Google Analytics** die naar hun zeggen een te korte of te lange wachttijd hanteert en dan dus de Marktplaatsbezoekers schijnt te missen,
en wanneer je dan aangeeft geen Google Analytics te gebruiken,
is iedereen stomverbaasd, word je van afdeling naar afdeling
getransporteerd, om vervolgens de uitnodiging te ontvangen om
je Google Analytics verslag aan Marktplaats in te zenden. ? Ja echt !
Wanneer die bom gevallen is, nou stuurt u dan maar uw eigen resultaten in. Snel klaar denk je dan, de toen nog 2 resultaten in een mail geduwd en op naar de deskundige.
Ha, nee, nee, dat zou toch té eenvoudig zijn, kan niet. Of ik maar even de hele maand de verslaglegging wil insturen zodat zij dat in kunnen lezen........ kunnen ze niet inlezen, is gewoon door php in dagelijks Nederlands en zij hanteren...... precies .. die.
Ik zie in de statistiek van mij, van Marktplaats 3 x een verhaal wat voor 50% schermvullend is, kun je niet over het hoofd zien, maar nee, nee, dan kunnen we u niet helpen. En je hoort ze denken : doe normaal man, gebruik gewoon Google analytics zie vorige ** voor een perfect perpetuum mobilé ;D