onderhandelen over commissie

Jay

Nieuw lid
22 dec 2008
33
0
0
#1
Ik promoot sinds kort een webwinkel welke een in mijn ogen wel erg lage commissie biedt.
Reden dat ik ze toch promoot is dat de doelgroep 100% aansluit bij een door mij beheerde site. Ben net begonnen maar sales beginnen nu al redelijk te lopen.

Iemand wel eens zijn commissie structuur omhoog weten te onderhandelen bij een netwerk danwel direct bij de adverteerder? En zo ja, hoe heb je dit aangepakt?
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#2
Zolang er mensen als jij zijn die bereid blijven om een webwinkel te promoten voor een wel erg lage commissie is het natuurlijk lastig onderhandelen. ;D

In het algemeen geldt natuurlijk dat je onderhandelingspositie sterker is naarmate je meer te bieden hebt. Je zult dus een behoorlijk volume moeten maken: niet in jouw ogen maar in hun ogen!

Daarnaast moet je je afvragen of een wel erg lage commissie een openingsbod is op basis waarvan je überhaupt de onderhandelingen wenst te beginnen. Als jij iets voor 1000 euro wilt verkopen en iemand biedt 100, ga je daar dan mee in onderhandeling of schuif je hem als niet serieuze koper terzijde en spendeer je daar geen energie aan?

Ik ben regelmatig op zoek naar nieuwe merchants voor producten waarvoor ik gemiddeld 15% commissie krijg. Bieden ze standaard 5% dan weet ik genoeg: dat onderhandel ik nooit naar een acceptabel percentage. Bieden ze 10% dan informeer ik eens of ze ook met een staffel werken voor hogere volumes. Zo nee, jammer dan. Zo ja, dan kijk ik of ik het op minimaal 15% kan krijgen: voor minder doe ik het niet want dan vreten ze de commissie die ik van anderen zou krijgen op. Standaard komen de salesjongens dan met praatjes over dat ze de beste prijs leveren (ja, over mijn rug zeker) en een veel hogere conversie behalen dan de concurrentie (is in de praktijk nooit zo). Ga ik dus niet op in: ik wil een acceptabel percentage horen en niets anders.

Disclaimer: ik zie weleens merchants bij netwerken die 5% bieden terwijl ik minimaal het drievoudige krijg. Het heeft dus wel zin om eens te kijken of je ook rechtstreeks met ze kunt samenwerken.
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#3
ik zie weleens merchants bij netwerken die 5% bieden terwijl ik minimaal het drievoudige krijg
De vraag is of de adverteerder hier wel zuiver handeld, de marges van netwerken liggen niet zo hoog dat dat gerechtvaardigd zou zijn, dus pas dan op dat je niet per "ongeluk" ook veel minder meet bij de adverteerder. Waardoor niet jij maar de adverteerder uiteindelijk de betere deal heeft.
 
W

Wim

Guest
#4
..... je niet per "ongeluk" ook veel minder meet bij de adverteerder. ...
Als een adverteerder zo is dan meet het netwerk ook minder sales dan er werkelijk zijn!
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#6
quote]Als een adverteerder zo is dan meet het netwerk ook minder sales dan er werkelijk zijn![/quote]

Niet per definitie (eigenlijk geheel niet). Lees de posting over tracking methoden.
Een adverteerder heeft in het algemeen veel minder tijd/technische kennis om een optimale tracking te implementeren, netwerken hebben daar wel een focus op (het is immers hun broodwinning). Het feit is nu eenmaal dat zelf bij standaard technieken zoals sessies of cookies al heel grote verschillen tussen netwerken maar vooral tussen netwerken en adverteerders kunnen ontstaan.

Tussen de netwerken zitten verschillen van 10tallen procenten, een netwerk kan soms meer dan 30% meer transacties toewijzen dan een ander netwerk. Ik heb ervaringen uit de reiswereld waar affiliates de links juist hebben omgezet van het directe programma van de klant naar het programma in ons netwerk en daarmee ruim 50% meer transacties hebben gemeten. (het bleek achteraf dat de adverteerder via zijn eigen programma alleen op sessie toewees.)

Het is geen preek voor of tegen de een of de ander.
Feit is een netwerk de adverteerder geld kosten, hij moet commissie betalen. Omgekeerd is het echter ook zo dat netwerken werk doen voor een adverteerder, in ze zin van promotie van zijn programma, binnen halen van nieuwe affiliates, ontwikkeling van de affiliate software, misbruik check etc.etc.

Een affiliate mag van een netwerk ook iets verwachten, controle op de tracking, verzorgen en binnenhalen van de betalingen, advies en informatie, ontwikkeling van tools die het leven makkelijker maken, etc. etc.

Uiteraard kost dit inzet en daarmee, personeel en daarmee geld. De adverteerder krijgt hiervoor de rekening gepresenteerd. In een goed model levert deelname aan een netwerk alle partijen meer op dan het kost.

Hoewel de opmerking van Aboe een beetje uit het luchtledige lijkt komen te vallen, is het wel een argument in mijn stelling:

ook adsense is een netwerkdienst, dit doe je ook niet rechtstreeks met een adverteerder.
 
B

Beachboy

Guest
#7
@ Jay

Als jij vindt dat je een te lage commissie ontvangt bij een bepaalde adverteerder, dan kun je natuurlijk altijd de betreffende adverteerder een vriendelijke mail sturen waarin je vraagt om een hogere vergoeding.
Ik zou dan wel met wat argumenten en cijfers komen als ik jou was. Hun positie ten opzichte van hun directe concurrenten, jouw omzet afgelopen 30 dagen, 60 dagen en te verwachten omzet. Ook kan het een goed argument zijn als je de adverteerder kunt beloven extra aandacht te geven, zoals extra banners, editorials en dergelijke.

Persoonlijk ben ik van mening dat hoewel de vergoeding uiteraard een belangrijke rol speelt, de conversie toch belangrijker is.
Ik heb bv. gisteren van firma A 23 sales ontvangen en van Firma B slechts 6. Beiden krijgen ongeveer dezelfde aandacht op mijn sites, redelijk vergelijkbare producten en prijzen, echter firma A geeft 4% minder commissie.
Jammer, maar firma A is voor mij toch duidelijk interessanter dan firma B.
 
S

svteg

Guest
#8
Juist Beachboy.

Zo draaien er bij M4N ook 3 adverteerders in een segment waar de consument het graag eerst even fysiek test voordat deze een aankoop doet (dat zou ik ook doen)

Merchant 1 en 2 zijn verlengstuk van een fysieke winkel, merchant 3 is juist alleen webwinkel en heeft de prijzen daarom ook een stuk lager liggen dan 1 en 2. 1 en 2 promoten hun fysieke bezoekadressen actief terwijl je bij 3 alleen maar een aankoop kan doen op de website. Merchant 1 en 2 hebben de vergoeding boven de 10% liggen, wat er op neer zou komen dat je al snel 100 euro per sale verdient, merchant 3 heeft de vergoeding tegen de 4% aanliggen, maar in tegenstelling tot merchant 1 en 2 converteert deze als een dolle. Bij merchant 1 en 2 promote je in feite hun fysieke winkelketen (er is altijd wel een winkel in de buurt). Merchant 3 biedt daadwerkelijke de goedkoopste producten, en al die mensen die longtail op mijn website binnenkomen zijn ook daadwerkelijk op zoek naar dat bepaalde product, en komen er dan achter dat merchant 3 daadwerkelijk de goedkoopste is.
Natuurlijk zou ik graag zien dat vergoeding voor merchant 3 ook rond de 10% zou liggen, maar aan de andere kant kan je ook zeggen dat merchant 1 en 2 bewust zijn van hun slechter converterende website en hopen toch nog wat webmasters aan zich te binden met behulp van een vergoeding die een stuk hoger ligt dan hun goed scorende concurrent. In sommige gevallen is het niet verkeerd om je af te vragen waarom een merchant een hogere vergoeding voert, en ik word altijd ook achterdochtig als ze de vergoeding opeens omhoog gooien.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#9
mdobro zei:
ik zie weleens merchants bij netwerken die 5% bieden terwijl ik minimaal het drievoudige krijg
De vraag is of de adverteerder hier wel zuiver handeld, de marges van netwerken liggen niet zo hoog dat dat gerechtvaardigd zou zijn, dus pas dan op dat je niet per "ongeluk" ook veel minder meet bij de adverteerder. Waardoor niet jij maar de adverteerder uiteindelijk de betere deal heeft.
Mijn ervaring is dat het juist om adverteerders gaat die een intensieve relatie aangaan met grote websites (goede technische ondersteuning, XML, White Label, desgewenst maatwerk etc.) en de netwerken gebruiken om nog wat kruimels bij elkaar te rapen. Affiliates waarvan weinig omzet wordt verwacht worden vaak doorverwezen naar de netwerken, zodat ze daar verder geen werk aan hebben.

Tracking issues zijn er met zo'n samenwerking juist helemaal niet: de bezoeker (ook de terugkerende) komt altijd rechtstreeks vanaf jouw site terecht in jouw module van de booking engine.
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#10
@PJ
Ik had het niet over
Tracking issues
maar over tracking technologie. Als je enkel gebruik maakt van whitelabel integratie pagina's zijn er weinig verschillen. Heb je te maken met terugkerende bezoekers direct naar de adverteerder is het een heel ander verhaal.
In het algemeen maken adverteerders GEEN gebruik van bv fingerprint tracking. Nogmaals dat betekend niet dat er dan een tracking issue is maar dat je gewoon minder meet.

in elk geval ben ik blij dat we nog de kruimels krijgen, wij kunnen en nog een aardige taart van bakken ;)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#11
mdobro zei:
in elk geval ben ik blij dat we nog de kruimels krijgen, wij kunnen en nog een aardige taart van bakken ;)
Ho ho, ik had het wel specifiek over merchants waarbij je een enorm verschil ziet tussen wat ze rechtstreeks bieden en wat ze via de netwerken bieden. Hoe groter dat verschil des te groter naar mijn indruk is de stofzuigerfunctie van de netwerken. Voor andere soorten merchants ligt dat uiteraard anders.
 
B

Beachboy

Guest
#12
Nou huppatee PJ met de billen bloot.

We willen allemaal wel eens weten bij welke adverteerders JIJ 3x zoveel commissie krijgt.
Dus...namen en feiten!
Anders gaat ook dit weer het Grote Affiliate Sprookjesboek in.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#13
Strandjongen, je mag je eigen research doen. En je eigen onderhandelingen, want het gaat uiteraard niet om de gepubliceerde staffels maar om wat je uit kunt onderhandelen als je echt volume weet te leveren. Zul je uiteraard ook wat meer kwaliteit moeten leveren dan bezoekers zonder meer naar de site van de merchant schoppen.
 

Scito

Nieuw lid
16 dec 2007
181
0
0
#14
Proficiat jongens, laten we weer allemaal lekker gaan afdwalen van het onderwerp. De ene begint over zijn commissie die 3x hoger is dan normaal en de ander begint weer over het hele tracking gebeuren.

Om even te reageren naar de topic starter toe: nee heb je, ja kun je krijgen. Bedenk op voorhand wel waarom de adverteerder JOU meer commissie zou moeten geven. Wat kan jij de adverteerder op dit moment bieden en wat zijn de toekomst plannen?

Overigens vind ik het fijner om dit soort zaken over de telefoon te bespreken met een adverteerder dan per e-mail. Maakt het toch weer net dat tikkeltje persoonlijker en zo laat je zien dat je het meent.
 

peter28

Nieuw lid
8 jan 2009
188
0
0
www.travelmap.nl
#16
Ik klaagde laatst over een merchant die laat betaalde maar omdat ik best wel wat sales weg zette mocht ik een staffel niveau hoger. Dus zomaar hoger (zonder dat dat de bedoeling was). Onderhandelen zou ik persoonlijk alleen doen als je (flink) wat traffic/sales genereert. Verder sluit ik me ook graag bij Alexander aan: nee heb je, ja kun je krijgen :)
 

Jay

Nieuw lid
22 dec 2008
33
0
0
#17
PJ zei:
Zolang er mensen als jij zijn die bereid blijven om een webwinkel te promoten voor een wel erg lage commissie is het natuurlijk lastig onderhandelen. ;D
Helemaal mee eens :D Het gaat hier over een commissie van een paar procenten.. :(
Helaas zijn zij de enige webwinkel in hun branche die aan affiliate adverteren doet, dit maakt m'n onderhandelings positie niet bijster sterk natuurlijk.. De productfeed is ronduit waardeloos, veel zelfpromotie, zelfs vliegende+knipperende teksten, maar na enig filterwerk toch nog enigszins acceptabel. Normaal zou ik hier dus niet aan beginnen, maar op dit moment is er in deze branch gewoon geen andere keus.

Ik heb er al aan zitten denken om pro-actief andere webwinkels binnen deze branche attent te maken op de voordelen van affiliate marketing..

PJ zei:
In het algemeen geldt natuurlijk dat je onderhandelingspositie sterker is naarmate je meer te bieden hebt. Je zult dus een behoorlijk volume moeten maken: niet in jouw ogen maar in hun ogen!
Akkoord. Ik kan (in mijn ogen :) ) aardig wat (extreem gerichte) traffic doorsturen.


Ik ga ze gewoon maar eens contacteren.
 

Jay

Nieuw lid
22 dec 2008
33
0
0
#18
PJ zei:
Strandjongen, je mag je eigen research doen. En je eigen onderhandelingen, want het gaat uiteraard niet om de gepubliceerde staffels maar om wat je uit kunt onderhandelen als je echt volume weet te leveren. Zul je uiteraard ook wat meer kwaliteit moeten leveren dan bezoekers zonder meer naar de site van de merchant schoppen.
Ik vind het lastig in te schatten wat in dit geval een hoog volume is.. Ik vind het zelf behoorlijk hoog, maar misschien denkt de winkel daar anders over. Het verkeer wat ik stuur is wel extreem getarget, vergelijk het met vissers die ik naar een hengelwinkel stuur.

Kan er iemand wat aantallen opgooien van wat 'veel' zou kunnen zijn of heeft dat echt geen zin?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#19
Kan er iemand wat aantallen opgooien van wat 'veel' zou kunnen zijn of heeft dat echt geen zin?
Heeft in feite dus geen enkele zin. Ik begrijp dat er in jouw markt 2 deskundigen zijn : de al ongenoemde maar wel bepaalde adverteerder en jij.
Mr X weet net als jij .... precies. Typisch geval van "onvoldoende markt"

De enige kans, maar niettemin een heel aardige, is die markt dan dus openbreken, door kontakt te zoeken met diegenen, die nog geen webwinkel hebben. Neem ze aan de hand mee, "aas" is een deel van jouw prooien.
Helaas, zit daar opstart-tijd in. Of jij start een fysieke winkel op.

Rijst even de vraag, is er voldoende markt voor twee webwinkeliers, zo niet, wordt Mr X vanzelf nerveus en kan jouw percentage omhoog gaan ..... of Mr X maakt iemand anders wijs en ga jij nerveus worden.
Kortom, zolang het dermate vaag is, valt er weinig concreets over te melden. 't kan vriezen en dooien.

Logisch dat je de feiten niet open op het forum neerlegt, maar dan moet je je ook realiseren dat er geen toepasselijke feiten geboden kunnen worden.

Eén van de "partners" van Kuifje kon door de juiste toonhoogte te kiezen het ijs breken, c'est le ton qui fait la musique, en kan je partner/adverteerder wellicht een ander voorstel accepteren. 8)
 

Jay

Nieuw lid
22 dec 2008
33
0
0
#20
ouwesmurf zei:
Heeft in feite dus geen enkele zin. Ik begrijp dat er in jouw markt 2 deskundigen zijn : de al ongenoemde maar wel bepaalde adverteerder en jij.
Mr X weet net als jij .... precies. Typisch geval van "onvoldoende markt"

De enige kans, maar niettemin een heel aardige, is die markt dan dus openbreken, door kontakt te zoeken met diegenen, die nog geen webwinkel hebben. Neem ze aan de hand mee, "aas" is een deel van jouw prooien.
Helaas, zit daar opstart-tijd in. Of jij start een fysieke winkel op.
Er is wel degelijk een enorme markt, en er zijn vele webshops op dit vlak, alleen hebben de aanbieders zich vreemdgenoeg (nog) niet aangesloten bij (nederlandse) affiliate netwerken. Wellicht dat op dit vlak de markt wel nog 'opengebroken' kan worden.

ouwesmurf zei:
Logisch dat je de feiten niet open op het forum neerlegt, maar dan moet je je ook realiseren dat er geen toepasselijke feiten geboden kunnen worden.
Uiteraard :) hoewel ik het graag met jullie zou willen delen ;)


ouwesmurf zei:
Eén van de "partners" van Kuifje kon door de juiste toonhoogte te kiezen het ijs breken, c'est le ton qui fait la musique, en kan je partner/adverteerder wellicht een ander voorstel accepteren. 8)
Ik ga eens brainstormen over wat te doen. Bedankt voor alle nuttige adviezen in ieder geval!