Ontdubbelen door adverteerders

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#21
Via TradeTracker doet Arke het hier heel behoorlijk. We sturen wel heel gericht bezoekers door, voornamelijk via deep links rechtstreeks naar een bepaalde reis die aansluit bij de interesse van onze bezoekers en bij het onderwerp waarop ze naar onze site zijn gekomen.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#22
Als ik (teveel) ontdubbelingen zie, dan trek ik aan de bel.

Is de reactie niet naar mijn zin, dan gaat de merchant (die meestal bij meerdere netwerken zit) er uit.
:)
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#23
Het is inderdaad (in de Travel dan) huilen met de pet op. Inmiddels zijn we er achter gekomen dat Thomas Cook (en dus Neckermann en Vrij Uit) alleen in-sessie de sale meten. Sterker nog: komt een bezoeker een paar dagen later terug direct op één van hun sites via retargetting, dan wordt de pixel niet eens aangeroepen van het netwerk. Dat je aan conversie-attributie doet is prima. Graag zelfs. 50% voor de affiliate en 50% voor de retargeting banner. Maar nu krijgen we helemaal niets. Ze zijn bij ons van de site af, ze converteerde toch niet (hierdoor dus) en als er dan eens conversie was, dan werd het om vage redenen afgekeurd.

Kijk, dat de adverteerder dit doet; ok, jammer maar dat is hun keuze. Maar dat het netwerk dit toestaat begrijp ik echt niet. En als je er dan vragen over stelt, dan wringt men zich in tientallen bochten om het maar niet toe te hoeven geven. Op zo'n manier raak ik eerder teleurgesteld in het netwerk dan in de adverteerder. Reden voor ons dus om die adverteerder niet meer te promoten maar ook om andere programma's over te zetten naar een netwerk dat wel communiceert.

En geloof me; wij zijn echt geen komma-neu*ers. Over een paar tientjes hoor je ons niet, maar bij reissommen van 2000 EUR of meer dan gaan de alarmbellen wel rinkelen hoor.

Triest, maar zo werkt het blijkbaar in de NL affiliate-wereld.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#24
Thanx voor deze info, Joost!

Affilinet, kunnen jullie dit bevestigen?

If so:
De komende dagen maar eens de hele Neckermann Affinet-club eruit mikken, want dit is zo zonde van de traffic...
Ik dacht al: waar blijven de sales???
???
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#25
JoostM: Dat je aan conversie-attributie doet is prima. Graag zelfs. 50% voor de affiliate en 50% voor de retargeting banner.
Begrijp ik helemaal niets van , Joost.

Wat je hiermee zegt is, 'vind het prima dat mijn provisie gehalveerd wordt.'
----------------------
Wat ik ook niet begrijp is dat netwerken rustig vermelden dat een adverteerder NIET werkt conform de PAN richtlijnen.
Wat is de zin van die PAN richtlijnen, wanneer je als netwerk dat rustig terzijde legt, en er mee gaat werken ?

Is geen PAN, is een doofpot. ;D

Er is en zal geen uniformiteit ontstaan tussen publishers, dus ieder moet hierin een eigen weg gaan vinden. Moeten dus ook andere reclame-middelen gezocht worden. Klinkt negatief en dat is het ook.

Je kunt je voorstellen dat een adverteerder voor een specifiek promotie-kanaal kiest, ga daar dan ook voor. Dat doe je niet door datzelfde kanaal te vervuilen met allerlei andere methoden. Heel simpel, kijk op je toetsenbord : WYSIWYG.
Geef je uiteindelijk apennootjes, wat krijg je dan ? En dan roepen : 'zie je wel' .....

Is er via netwerken niet een behoorlijke adverteerder te vinden, passeer dan de netwerken.
Desnoods : vervang het te promoten product of vervang het verdienmodel.
Ad fundum : bezin je tijdig op andere markten.
Immers, waar ben je mee bezig wanneer je voor nop zit te werken, toch niet voor je eigen plezier ?

Ik zal je zeggen : er zijn adverteerders marktbreed die gewoon, gewoon keuren en redelijk op tijd volledig betalen.
Is in travel, is in fashion, is in inrichting en in snuisterijen. Nog steeds.

En steevast gasten met tè veel afkeur, soms gekoppeld aan hun specifieke methoden of gebrek aan. Laat ik het zo zeggen : die gun ik aan m'n concurrent 8)
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#26
@Ouwesmurf: haha, nee natuurlijk wil ik gewoon volle bak commissie! Maar.....als die retargeting banner er niet was geweest dan was de sale uiteindelijk ook niet gedaan. Zo eerlijk ben ik ook wel weer. Liever 50% dan 0%, dát bedoelde ik te zeggen.

Nou, dát netwerken vermelden dat adverteerders niet aan de PAN voldoende (terwijl ze dat als netwerk wel zeggen te doen) is nog één ding. Maar dat ze deze vermelding vervolgens onder de fold van de campagnevoorwaarden zetten of zelfs in het tabblad 'extra campagnevoorwaarden', dát vind ik nog schandaliger. Je wordt als publisher al genaaid, maar goed, daar kies je voor als je die campagne besluit te promoten, maar als het je dan ook nog niet duidelijk wordt gezegd dan is het helemaal schandalig natuurlijk.

Verder onderschrijf ik je verhaal helemaal hoor Ouwesmurf! In het verleden keken we het nog weleens maanden aan met adverteerders waar we het één en ander bij vermoeden, maar tegenwoordig is het na 1 maand al een mailtje naar het netwerk. Reageren die niet, of niet inhoudelijk, dan leiden we de traffic gewoon om naar adverteerders die het spelletje wel eerlijk meespelen, en die zijn er gelukkig ook nog steeds en profiteren van onze goodwill.
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#27
Over Travel gesproken: Booking.com is zojuist gestart bij Affilinet op basis van 'In-session' meting only :(

Komt er bij ons dus niet op
 
#28
JoostM zei:
Over Travel gesproken: Booking.com is zojuist gestart bij Affilinet op basis van 'In-session' meting only :(

Komt er bij ons dus niet op
Dan is Booking.com dus eigenlijk heel eerlijk...
Die geven dus al aan... Als je klant niet binnen de sessie boekt ben je hem sowieso al kwijt aan ons retargettingkanaal :)

Maar helaas zijn er maar weinig mensen die in 1 x boeken... Hooguit zakenlui... Maar die hebben meestal die site al bij de favorieten staan.
De zoekende reiziger zal altijd eerst verder kijken, thuis overleggen en daar ga je dus niks aan verdienen.

Brengt me bij het volgende:
Als wij er niks aan verdienen dan ook het netwerk niet.... Of zouden ze puur voor de eenmalige fee gaan?
Zelf denk ik dat ze dan toch wel een afspraak maken voor een paar euro per 1.000 views....
Hoop van niet maar je kunt 2 kanten op...

Of het is een dom netwerk dat adverteerders aanneemt die niets toevoegen OF het is een netwerk dat over de rug van de publisher toch (wat) geld opstrijkt zonder dat te delen.

Ik zou van de kant van de netwerken weleens willen horen hoe ze hier in staan en dan in dit geval van Affilinet.

Nu geloof ik niet direct dat een netwerk zoiets zou doen hoor :) Niet omdat ze betere mensen zijn dan dat er in het Vaticaan wonen maar omdat ook daar personeel weleens 'overloopt' naar een concurrent.

Blijft dus de vraag staan: Waarom neemt een netwerk een adverteerder aan waarvan je redelijkerwijs kunt aannemen dat er geen tot heel weinig sales volgen?
Want als het echt om die eenmalige fee van nog geen 1.000 euro gaat... Dan kun je volgens mij net zo goed de deur achter je dichttrekken en bij een reizend circus gaan solliciteren.

Uiteraard kan het ook zo zijn dat men Booking.com kost wat kost wilde binnenhengelen want het staat natuurlijk WEL heel mooi op en portfolio en als er dan toch nog publishers zijn die niet (of minder goed) lezen.... dan is de adverteerder toch nog blij met de gratis branding.

Dit gezegd hebbende denk ik dat het laatste de spijker nog het meest nauwkeurig treft.

En als Booking.com slim is gaan ze een cookietijd van 7 dagen hanteren en doen ze pas na die 7 dagen de retargeting starten. Dan halen ze het optimale uit beide kanalen.
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#29
@A.Kers; puur uitgaande van het gevoel (dus zonder ook maar enig bewijs) ga ik mee in jouw laatste overweging. Booking staat natuurlijk mooi binnen het portfolio. Kan me niet voorstellen dat ze voor die eenmalige of zelfs maandelijkse fixed fee zo'n partij binnen halen.

Of........zou de retargeting partij onderdeel zijn van het netwerk? ;) Zo verdient het netwerk niet aan de publisher die de traffic opstart maar wel aan de retargetting?

Maar ga maar niet op mijn complot-theorie af hoor, want Sinterklaas bestaat gewoon! :)
 
#30
JoostM zei:
@A.Kers; puur uitgaande van het gevoel (dus zonder ook maar enig bewijs) ga ik mee in jouw laatste overweging. Booking staat natuurlijk mooi binnen het portfolio. Kan me niet voorstellen dat ze voor die eenmalige of zelfs maandelijkse fixed fee zo'n partij binnen halen.

Of........zou de retargeting partij onderdeel zijn van het netwerk? ;) Zo verdient het netwerk niet aan de publisher die de traffic opstart maar wel aan de retargetting?

Maar ga maar niet op mijn complot-theorie af hoor, want Sinterklaas bestaat gewoon! :)
Ik zie geen complot theorie Joost.
Simpel kijken zoals het is en zodra een netwerk denkt van: ''Dat retargetten is goeie business maar we willen onze naam er niet aan verbinden'' hoe moeilijk is het dan om wat trouwe medewerkers te helpen aan een nieuw bureau (bedrijf)?
Ik zal ook de laatste zijn om ze dat kwalijk te nemen want ook daar moeten iedere maand de salarissen en rekeningen woorden betaald :)

Wel zou ik de netwerken het volgende mee willen geven:

Zoek een fatsoenlijke manier om dat retargetten binnen goede banen te leiden.
je kunt bijvoorbeeld ook instellen dat retargetten pas na 7 dagen start. Maak een cookieduur van 7 dagen (uiteraard wel de vergoeding een beetje bijstellen :)) en doe daarna met retargetting wat je wilt.

Ik denk zelf dat 7 dagen cookietijd (zeker in de reisbranche) voldoende is.
Want als denken aan vakantie, zoeken naar vakantie en het boeken van vakantie langer duurt dan is mijn advies.... lekker thuisblijven!

Maar boeken binnen 1 sessie? Dan zit je niet goed.
Het is een gok maar zal er niet ver naast zitten als ik zeg dat <1% in 1 sessie zoekt en boekt. Dan moet je die 'riante?' vergoeding dus door meer dan 100 delen :) en is het op voorhand al een ''No Go''
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#31
JoostM zei:
Het is inderdaad (in de Travel dan) huilen met de pet op.
In de hele sector? Dat is niet mijn ervaring.

Inmiddels zijn we er achter gekomen dat Thomas Cook (en dus Neckermann en Vrij Uit) alleen in-sessie de sale meten.
Interessant dat je hebt uitgevonden wat de achtergrond is. Maar Thomas Cook en Affilinet had je er toch al lang uit moeten gooien op basis van de resultaten? Waarom die bar en boos zijn is toch zeker niet jouw probleem? Maak het dan ook niet tot jouw probleem maar tot het hunne: door ze eruit te knikkeren.

Vergeet daarbij vooral niet dat jouw belangen en die van de netwerken ook niet overeen hoeven te komen. Hun verdienmodel is heel anders dan het jouwe. Voor een netwerk is traffic zo goed als gratis, voor jou zijn je bezoekers dat niet. Dus als je dure bezoekers (of de kosten nu zitten in advertenties of in het werk aan je site doet er niet toe) niks opleveren heb jij een probleem. Tegelijkertijd kunnen de paar centen die het oplevert voor het netwerk wel de moeite waard zijn omdat er bij hen heel andere kosten tegenover staan.

Of het in travel huilen met de pet op is, hangt toch vooral van jezelf af en van de mate waarin je je eigen belang in de gaten houdt of vertrouwt dat anderen dat wel doen. Het is jouw zaak om je bezoekers waarde te leveren door een goede site te bouwen. En vervolgens alleen in zee te gaan met merchants en netwerken die eraan bijdragen om dat te verzilveren. Presteren ze goed dan krijgen ze een prominenter positie, presteren ze minder dan zakken ze langzaam weg. En presteren ze onder de maat dan moet je meteen afscheid nemen: waarom ze het zo belabberd doen is jouw probleem niet, dat lossen ze zelf maar op. Of niet.

In travel kun je ook lachen met de hoge hoed op. Er is keuze genoeg en er zijn langzamerhand volop partijen die serieus bezig zijn met online marketing, zich er juist voor inspannen om een goede reputatie te houden en jou dus iedere cent commissie uit te betalen die je verdient omdat de samenwerking ook voor hen profijtelijk is.

Het is aan jou om op resultaat te sturen. Dan hoef je geen energie te verspillen aan de cowboys maar gooi je die eruit en kun je je dure tijd besteden aan het verbeteren van je site en aan het intensiveren van de samenwerking met partijen die wel presteren.
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#32
@PJ; het is inderdaad gedeeltelijke frustratie omdat ik (in het geval van affilinet en TC) er zelf maar achter moest komen omdat de conversie zeer teleurstellend was. Logischerwijs zijn ze er nu natuurlijk ook vanaf.

Sinds begin dit jaar zijn we met de stofkam door de merchantlijsten heen gegaan. Offerte-vergoedingen die standaard worden afgekeurd zonder reden vinden we ook zo vreemd bijvoorbeeld. Een offerte-aanvraag is toch bijna standaar goed. Tenzij iemand een onjuist e-mail-adres of telefoonnummer ingeeft. Dat de offerte dan niet akkoord komt, is een ander verhaal. Dan moet de aanvraag gehonoreerd worden, maar natuurlijk de sale niet.

Dit is een beetje off-topic (weet ik ook wel) maar dat is wel schering en inslag bij ons in de Travel. Vandaar mijn opmerking 'huilen met de pet op'.

En ja, je hebt gelijk, er zijn ook echt wel zeer goede merchants in de Travel die snel reageren, snel goed of afkeuren (en dan ook pro-actief met een reden komen). Die jongens begrijpen het gelukkig en die staan natuurlijk pontificaal op onze site!

Het is meer de frustratie dat de netwerken er niet zoveel aan doen en het allemaal wel best (lijken) te vinden. En dat wilde ik even delen, daar is het forum toch ook voor? :)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#33
JoostM zei:
Het is meer de frustratie dat de netwerken er niet zoveel aan doen en het allemaal wel best (lijken) te vinden.
Die hebben dan ook niet dezelfde belangen: wat voor jou een strop is kan voor hen nog steeds een leuk zakcentje zijn waar ze verder geen kosten aan hebben.

En dat wilde ik even delen, daar is het forum toch ook voor? :)
Uiteraard. En voor het geven van tips. De tip die ik je geef is: voorkom frustratie, laat die stofkam achterwege en automatiseer dat. Door standaard alleen op opbrengst per geleverde bezoeker te sturen. En opbrengst is pas opbrengst als het ook daadwerkelijk op je rekening staat: na het keuringsproces en dergelijke. Of een klant annuleert of dat ten onrechte wordt afgekeurd maakt verschil voor je rechtsgevoel, niet voor je portemonnee.