niets anders dan een 'facade' om een product te verkopen die niets anders doet dan 'overall' de commissies verlagen. (in de breedte bij alle affiliates)
conversie attributie ofwel het toerekenen van de benefits aan elk participerend marketing kanaal, het klinkt zo positief en ik ben het met je eens Jochem, het is het ook niet. Dat het in de breedte bij alle affiliates ten koste van de commissie gaat, daarmee ben ik het met je oneens.
Stel er valt een c1000-eurootje te verdienen, kun je een verdeelsleutel opmaken met x% voor content-affiliates, x% voor kortingscode-affiliates, x% voor vergelijkers als beslistonzin, kiesnietkeurig etc, x% voor reklame op rtl, x% voor het plaatselijke leugentje, x% voor het billboard op Schiphol, x% op de paal bij de RAI in Amsterdam, x% als bijdrage voor noodruftige seo-adviseurs, x% als sluitpost voor de nog niet bedachte goede doelen. Stuiver de man/vrouw ? ;D
Ha, buiten de waard gerekend de champagne-sektor van de affiliates, stellen we simpel : beste adverteerder, je kan hoog springen danwel via een hoekje, maar wij willen minimaal 18 cent per klik, voldoe je daar niet aan : voor jou een ander. Dit werkt alleen bij forse omzetten
Duidelijk dat het die groep niet gaat raken.
Wie zal het haasje zijn : de "kleinere" affiliates die zich niet verenigen.
Maar nu even de 20-80 regel van Pareto toepassen. De 20% die 80% van de omzet brengt, valt in de eerder genoemde champagne-sektor. Dus die betreffende adverteerder moet zich dan dus druk maken of laten maken om een percentage-verdeling van de resterende 20% van de omzet, die door 80% van de affiliates wordt gebracht.
Ben je dan als adverteerder gek of compleet gestoord, cq ontspoord. De slimmen onder hen doen dat niet. Wat niet? Promillages toekennen in de volle wetenschap dat 80% van de affiliates mailtjes gaat sturen over "hoe zit dat? " met een behoorlijke kans op een negatief imago.
Wat er blijft er dan over ? Spiegeltjes en kraaltjes van mediaburo's en netwerken om zich bij de adverteerders te profileren. Niet meer en niet minder. Je mag het ook Haagse bluf noemen.
Maar om niet door de mand te vallen, moet je als mediaburo of netwerk met dit tooltje wel een begin maken, awel, de splinters zullen dus bij de kleinere affiliates vallen en voor de rest : de honden blaffen, maar de karavaan trekt verder. Immers, de grotere omzetten eisen toch al speciale arrangementen met hogere staffels, percentages.
Moraal van dit verhaal : check even of die vrienden van je van dat mediaburo en/of dat netwerk , zich op deze wijze niet verrijken ten koste van jou; zo ja, leg even wat hout op het vuur. Voor bij de schenen.
Vergeet daarbij niet, dat de tussenschakel in dit verband z'n nek heeft uitgestoken en dat betekent dat er wel hier en daar spaanders zullen gaan vallen, hoe je het wend of keert : de affiliate-markt zal in beweging blijven.
Want wie we ook niet mogen vergeten : de (semi-) marketeers in dienst van de adverteerders, vaak never nooit buiten de schoolbanken om in het bedrijfsleven terechtgekomen, nauwelijks weten wat wij doen en her en der mediaburo en netwerk onder druk zetten. Hùn voordeel : hetzelfde resultaat bij lagere kosten, waarmee hun stoel gezekerd wordt, inklusief de eindejaarsbonus. En zij blijven bij onze kritieken vaak lekker buiten schot.
Is het ooit anders geweest ? Gewoon doorgaan ... 8)