Giti zei:
of is het nu alleen nog maar de grotere gurus.
Goeroes zijn de one trick ponies waarvan het trucje is uitgewerkt. Omdat het hen niet lukt om hun (toevallige) succes te herhalen verhuren ze zich voor veel geld als adviseur aan mensen die ze het risico willen lopen dat ze zelf niet meer aandurven. Dus staat zo'n goeroe op een congres te poseren als expert op het gebied van affliate marketing, vraag hem dan eens waarom hij zijn geld niet verdient met affiliate marketing maar met het verkopen van loze praatjes en met even inhoudsloze adviseurschappen. Kennelijk lukt het hem niet om zijn geld te verdienen met waarin hij beweert zo goed te zijn.
De markt raakt natuurlijk nooit verzadigd. Tenminste niet voor jou: je kunt altijd marktaandeel veroveren door een concurrent het nakijken te geven en zijn marktaandeel over te nemen. En je kunt altijd proberen om iets te verzinnen waardoor je een geheel nieuwe markt of een geheel nieuwe kijk op de markt introduceert.
Maar al is de markt niet verzadigd, hij is wel een stuk volwassener geworden. Je zult dus wel wat meer in huis moeten hebben om er een plaats op te veroveren. Ik herinner me nog een tijd dat het een kinderspelletje was. Toen hing ik op vrijdag lekker in de kroeg totdat de zaterdag krant er werd bezorgd. Daarmee ging ik naar huis, keek wat de top 10 bestemmingen waren waarmee KLM groot adverteerde, voerde die in in mijn template engine, draaide de pagina's uit en voerde ze aan ilse en altavista (ken je die nog?). Zaterdagmorgen stond ik bovenaan in de zoekresultaten en van degenen die zochten naar de KLM-aanbiedingen om ze online te boeken kwam een groot deel bij mij terecht waardoor de commissie binnenstroomde.
Zo simpel is het al lang niet meer. Het stikt nu van de SER-bureautjes die niets beters weten te verzinnen dat het nieuws van gisteren te verkopen aan wie het nieuws van eergisteren niet eens kent. Belazer Google en je loopt binnen is toch echt verleden tijd: de kans op een permanente ban is een stuk groter.
Je zult tegenwoordig toch echt heel wat meer mee moeten brengen om behoorlijk te scoren. Zeker als copycat, want dan moet je bij gebrek aan talent en ideeën heel wat geld en mankracht inbrengen om een stukje marktaandeel van je concurrenten af te snoepen.
Maar dat betekent niet dat de markt verzadigd is: het aandeel online stijgt nog steeds. Bovendien: is de markt voor ouderwetse stenen winkels verzadigd? Of is daar juist alle ruimte voor wie iets echt nieuws weet te verzinnen? Het laatste natuurlijk maar dat betekent niet dat het er makkelijker is op geworden. Dat geldt ook voor online: mogelijkheden te over maar je zult wel echt met iets moeten komen om daar gebruik van te maken.