Taskforce ?

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#1
Van reis-affiliate:

Den Daas wil niet uitweiden over welke partijen zich hebben aangemeld. ?Wat ik er wel over kwijt wil is dat het voornamelijk netwerken en bureaus zijn.? Hij hoopt nog op aanmeldingen vanuit de hoek van adverteerders. ?De werkgroep moet uiteindelijk een afspiegeling zijn van de hele keten,? zo spreekt hij zijn voorkeur uit.
Komen hier geen publishers bij? Lees ik hier overheen? Wat is een taskforce met ontbrekende schakel? Lekker sigaartjes roken met de 'experts' en zo gezamenlijk prijsbeleid bepalen? Ik mag toch aannemen dat alle partijen betrokken worden?
 
7 mrt 2008
191
0
0
www.webgains.nl
#2
Ik vind zeker dat de affiliates hierbij horen! Meld je aan, ook degene die niet op de bijeenkomst aanwezig waren kunnen zich alsnog aanmelden.

In de Uk werkt het IAB met councils; een adverteerders council, een netwerk council en een affiliate council. De councils bepalen an sich wat zij graag zien gebeuren en de hoofden van de councils komen dan weer bijeen om zo de verschillende dingen tot 1 te voegen. Richard heeft dit ook vorige week aangegeven en dat de manier van werken in de Uk misschien wel een goede opzet kan zijn.

In feite is de IAB een soort van branche vereniging dus bedoelt voor iedereen in de branche, dat is toch ook wat we willen?

Groetjes Mariska
 
J

Joya

Guest
#3
Kan iemand eens uitleggen wat het hele nut is van dit clubje?

Er zit straks een deel van de netwerken in een aantal media buro's, en wie weet wat adverteerders.

Die gaan 'regels' opstellen?
Wat je wel en niet mag doen als affiliate/adverteerder/netwerk?

En dan?
Als de helft van de bedrijven er niet bij zit, 90% van de affiliates niet, paar netwerken niet wat is het nut dan? En als je je zal aanmelden, je zou je niet aan de 'regels' houden, mag je dan geen lid meer zijn?

Onafhankelijk? Als je kijkt wie er nu in 'zit' dan is het straks een afspiegeling wie de grootste zijn, dus de grootste mond en dus het meeste kunnen uitvoeren?

Want echt ergens informatie over vinden is er niet en wat er is besproken stelt ook weinig voor.

Moet ik dit gaan zien als een KvK; Je verplicht aanmelden er vervolgens niets aan hebben maar wel de rekening voor moeten betalen en reclame ontvangen. Of is dit een echt onafhankelijke stichting die zich inzet voor?

Want als de netwerken de regels gaan opstellen, laat het dan alleen voor hun zijn, dan starten wij wel een affiliate club op, iets met de rechten voor affiliates inzake geen betalingen ed. Want ik geloof nooit dat ze daar echt wat aan gaan doen/kunnen doen.
 
J

Joya

Guest
#4
Webgains | Mariska zei:
een soort van branche vereniging
Hebben we daar niet al genoeg van?
Kan dit niet onder een al bestaande groep gaan vallen?

Of maken we nu gewoon niet extra werk?


adverteerders council, een netwerk council en een affiliate council
Dat klinkt beter ja.

Maar weet jij/iemand ook hoeveel procent van de netwerken, affiliates en adverteerders ook daadwerkelijk is aangesloten bij deze council? Anders heb je nog een vertekend beeld lijkt mij als je niet minimaal 80% aan leden heb op het totaal.
 
7 mrt 2008
191
0
0
www.webgains.nl
#5
Ik zou gewoon eens kijken op http://www.iabuk.net, daar kun je zien wat het IAB allemaal doet. Bestaat er al een branche vereniging affiliatemarketing? Volgens mij word er hier altijd op het forum geroepen dat het tijd is voor een branchevereniging.

Persoonlijk denk ik word er een inititiatief genomen, wat bijvoorbeeld in Webgains' ogen bedoeld is voor de bescherming van affiliates, melden alleen netwerken en bureau's zich aan. De affiliates blijven weer achter.

Maar bijvoorbeeld zon situatie met T Mobile vorig jaar dat wil je toch niet, T Mobile is nu weer begonnen met een nieuw programma. Word het niet eens tijd om daar eens een code of conduct for the hebben? Voor jullie bescherming!

Ik denk gewoon meedoen, meepraten, dit is een kans en een goed inititatief maar houdt zeker geen stand zonder affiliates.

Maris
 
J

Joya

Guest
#6
Tmobile draait bij oa TD en M4N.

En die zitten straks ook in de taskforce?

Hoe serieus moet je dat nemen dan..

Dan liever 2 clubs, 1 voor de netwerken/adverteerders (of ook apart) en eentje alleen voor affiliates.
Zoals in de UK. Alleen dan moet je wel minimaal 80% van de club als lid hebben, anders heb je nog een vertekend beeld.

En de consequenties als je je niet zou aanmelden? Of niet aan de regels zou houden?
Zijn daar voorbeelden van te vinden? Uk uiteraard?

'Er hebben zich al 8 partijen gemeld om actief mee te denken over de verdere invulling van de taskforce,'
Met die club mensen wil ... van TradeDoubler .. om de tafel zitten om de eerste prioriteiten van de werkgroep op de agenda te zetten. ?Waarschijnlijk zijn dat gedragscodes en het organiseren van events.?
Juist, ik zeg, tmobile, td en gedragscodes...
 
7 mrt 2008
191
0
0
www.webgains.nl
#7
Hmm volgens mij hebben ze in de Uk een soort van zelf regulerend orgaan die dat dan weer in de gaten houd, maar dit zijn oa dingen die besproken gaan worden.

Uiteindelijk kan misschien inderdaad ook wel besloten worden om het gescheiden te houden of wat dan ook maar ik ben van mening dat je wel eerst in gesprek moet gaan en kijken wat de opzet is of kan zijn etc etc. In plaats van nu al het laten afweten.

In iedergeval hebben de netwerken laten blijken wel samen te willen werken, te denken, samen de markt te pofessionalisere en dit samen te doen met de adverteerders en affiliates en dat is al een goed punt om mee te beginnen, denk ik.

Ik zou gewoon aanmelden en meedenken, is het niks kun je altijd nog je eigen clubbie oprichten.

Ik ga even lunchen, ben benieuwd wat de rest van de affiliates vinden?

Tot zo!
 
J

Joya

Guest
#8
Ik lees ook graag als ze wat te melden hebben alleen schrijven ze steeds hetzelfde, dus dan schiet het niet echt op.

Verder zou het misschien wat zijn om vanuit de IAB eens hun visie bijvoorbeeld hier op dit forum neer te zetten en mee te praten, hier zitten de affiliates. Laat ze zelf eens affiliates benaderen of hebben ze genoeg aan 15 man?

Praten prima maar als (bijna) niemand weet dat er zoiets aan de gang is, maken ze het zichzelf alleen maar moeilijk en dus zonde van de tijd.

Al die geslotenheid van ze..

Eet smakelijk Mariska!

Aanvulling;
Voor deelname aan of het opzetten van een IAB taskforce dient uw bedrijf lid te zijn
kosten per jaar 1743 euro voor bedrijven
;D
 
7 mrt 2008
191
0
0
www.webgains.nl
#9
Laat je daar niet door afschrikken, zie ook: http://www.reis-affiliate.nl/nieuws/547/Veel-animo-Taskforce-Affiliatemarketing

?Ik wil nogmaals benadrukken dat deelnemers geen lid van het IAB hoeven te zijn, er mag drie maanden lang worden gekeken of deelname aan de taskforce bevalt. Daarna verwachten we eigenlijk wel een stukje commitment door lid te worden.?
 

7IP

Nieuw lid
8 dec 2007
461
0
16
www.7ip.nl
#10
En dat stukje commitment kost na 3 maanden minimaal ?507 voor zogenaamde éénpitters.

Vrij vertaald via mijn krakende aangetaste hersenen :
Je hoeft eerst niet lid worden maar wil je na 3 maanden toch wat zinnigs inbrengen dan moet je eerst dokken want anders ben je niet serieus genoeg.

Sinds wanneer moet je betalen om mee te mogen denken ? Of beter gezegd........ langer dan 3 maanden denken kost je geld. Voor ?507 kan ik aardig wat keywords inkopen....

Dat hele taskforce gedoe is volgens mij alleen maar iets waarvan de netwerken, adverteerders en mediabureau's beter van worden.

Marcus / 7IP
 
J

Joya

Guest
#11
Betalen om een zelfregulerend iets op te zetten.

Normaal krijg je er betaald voor om zoiets op te zetten ;D
 
7 mrt 2008
191
0
0
www.webgains.nl
#12
Jeetje zeg nou ik snap hier echt heel weinig van. Ik zit toevallig in conference call met Webgains breed, alle landen. Ik bespreek dit topic net. Maar inde Uk is dit initiatief heel goed ontvangen, het is inderdaad zo dat een paar grote affiliates betrokken zijn. Maar het hele idee om dit op te zetten is niet om affiliate te forceren zich aan onze regels te houden maar om te kijken hoe we de markt kunnen professionaliseren in het voordeel van affiliates.

Maar ik ga zo een terrasje pikken. I vind nog steeds dat je gewoon moet komen en aankijken wat je er van vind. Dan kun je uit ervaring zeggen wat je vind.

Fijne avond!
 

7IP

Nieuw lid
8 dec 2007
461
0
16
www.7ip.nl
#13
Webgains | Mariska zei:
Maar inde Uk is dit initiatief heel goed ontvangen, het is inderdaad zo dat een paar grote affiliates betrokken zijn.
Die kunnen zoiets ook makkelijker dragen..... grotere partijen hebben hier nou eenmaal meer belang bij dan de gemiddelde affiliate.

Maar het hele idee om dit op te zetten is niet om affiliate te forceren zich aan onze regels te houden maar om te kijken hoe we de markt kunnen professionaliseren in het voordeel van affiliates.
Als het nou echt gaat om voordeel van affiliates te behalen dan snap ik niet waarom affiliates na 3 maanden eerst commitment moeten tonen door verplicht lid te worden van IAB. Het feit dat affiliates al mee zouden willen praten/denken en er dus persoonlijke tijd in willen steken en waar ze niet direct een vergoeding voor ontvangen, is op zich al heel erg veel commitment.

Maar ik ga zo een terrasje pikken. I vind nog steeds dat je gewoon moet komen en aankijken wat je er van vind. Dan kun je uit ervaring zeggen wat je vind.
En dan ? Als je uit ervaring kunt zeggen wat je ervan vind ? Dan zou ik er een mening over hebben die misschien gebaseerd is op ervaring. Maar ja, een mening hebben kost na 3 maanden minimaal ?507. Daar kun je 2 affiliateborrels van sponsoren en genoeg mensen die dan misschien wel naar mijn mening willen luisteren. ;-)

Maar je hebt gelijk....... het is tijd voor het terras. :)

Marcus / 7IP
 
#14
Ik ben aanwezig geweest bij de meeting en heb me ook aangemeld als lid van de taskforce. Naast dat ik adviseur ben, ben ik ook (een kleine) affiliate.

Ik heb hier een paar opmerkingen gelezen van mensen die zich ogenschijnlijk niet verdiept hebben in het IAB.

Doelstelling van deze Taskforce is het bevorderen van affiliate marketing, oftewel zorgen dat we met z'n allen (affiliate, adverteerder en netwerk) meer omzet gaan maken. Niet door sigaren te roken, maar door bv. professionalisering en onderzoek.

Het feit dat TradeDoubler samen met Roderick het initiatief heeft genomen is logisch. TradeDoubler is een van de grootste netwerken en heeft veel (internationale) kennis. De drama's zoals met T-mobile kunnen bv in deze taskforce en de gedragscode worden meegenomen en hopelijk daardoor voorkomen worden. T-mobile was in deze fout en zover ik weet heeft TD door in gesprek te blijven met T-mobile er wel voor gezorgd hebben dat al hun affiliates hun commissies wel betaald hebben gekregen.

EUR 507 is een hoop geld, maar misschien is er iemand die gefinancierd door wat mede affiliates namens hun deel wil nemen.

Overigens ben ik oud TD medewerker, maar ben inmiddels actief als adviseur op het gebied van affiliate marketing (http://www.toweronlinemarketing.nl).
 
J

Joya

Guest
#15
mensen die zich ogenschijnlijk niet verdiept hebben in het IAB.
Hoe kan je je er in verdiepen als er constant hetzelfde wordt geschreven en er verder geen informatie is.

maar door bv. professionalisering en onderzoek
Dus daar gaat die 1743 euro heen...

Dat TD het initiatief heeft genomen is niet omdat ze een van de grootste netwerken zijn, er is al veel vaker over gesproken, dat het nu toevallig opgepakt is, is mazzel hebben.

TD heeft geen voordeel vanwege de Tmobile affaire, TT heeft er ook voor gezorgd dat affiliate betaald hebben gekregen, en TD niet fout? Hm..

Als je niet iedereen lid laat worden (tegen een normaal bedrag, anders krijg je een KvK situatie waar niemand wat aan heeft) heb je geen goed beeld over alles wat speelt.

Zet op een willekeurig forum, sitedeals, TBforum etc een topic neer over wie de IAB kent, zal je bijna geen reactie's krijgen.

Als jij er bij was, ok maar ex TD doet bij mij niets onder een huidige TD'er.

Men kan wel zeggen; lees de informatie (waar en wat je vind is niets), ze komen niet naar je toe, men praat alleen met wat grote netwerken/adverteerders. (lees nu 8, misschien straks 15 man...).

Betalen om mee te doen aan een vrijwillige regeling achtig iets slaat nergens op, je blijft de kleinere buiten houden, er komt pas wat aan het einde van het jaar en dan moet het nog van start gaan..

Als ze zo doorgaan, dan staan er straks net als bij de mobile taskforce, wel twee hele leden...
 
24 aug 2005
831
0
0
#16
Joya, jij bent veel beter dan alle netwerken en IAB bij elkaar, waarom ben jij nog niet begonnen met iets? Eerst klaagt iedereen dat er 'iets' moet komen, nu proberen 4? netwerken en een aantal adverteerders een stap te zetten, maar is het ook niet goed.
 
J

Joya

Guest
#17
Joya, jij bent veel beter dan alle netwerken en IAB bij elkaar
Dank je wel, maar dat zijn jou woorden, niet mijn woorden.

nu proberen 4? netwerken en een aantal adverteerders een stap te zetten, maar is het ook niet goed.
Daar heb je het al, je mist.. de affiliate.

Zonder de affiliate, is het een club wat regels gaat opstellen wat gunstig is voor.. netwerk en adverteerder.

En als je als 'Taskforce' dan niet naar 'buiten' wil treden, op wat summiere informatie na, dan ook nog eens verwacht dat iedereen maar even lid gaat worden voor 500/1743 euro, ben je verkeerd bezig ja.

Maar jij bent TD, dus moet ik verwachten dat jij meer kritisch bent dan?
 
24 aug 2005
831
0
0
#18
Misschien moet je beter lezen?

De affiliatemarkt beslaat vele partijen, elk met hun eigen belang, en het is nog niet duidelijk wie die regels zou moeten opstellen en bovenal controleren.
We moeten partijen bij elkaar brengen, kennis delen en voorwaarden scheppen om affiliatemarketing nog beter en professioneler op de kaart te zetten.?
Dat er nu weinig affiliates waren betekend niet dat ze uitgesloten zijn.
Je kraakt nu alles af zonder dat je weet wat de bedoeling is, dat weten ze zelf nog niet namelijk.
 
J

Joya

Guest
#19
Je kraakt nu alles af zonder dat je weet wat de bedoeling is, dat weten ze zelf nog niet namelijk.
Ik kraak niets af, jij neemt mij in de 'zeik'.

Het probleem wat speelt heb ik al een paar keer aangegeven, zo moeilijk is dat ook niet lijkt mij om te begrijpen dat het daarom ook niet veel meer zal worden?

Verder wachten we het inderdaad maar af, kijken of ze wat ze nog meer gaan doen of willen doen.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#20
Over IAB Nederland (bron: IAB website)

Het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) is de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie. IAB houdt zich primair bezig met de professionalisering en stimulering van deze sector. Secundair treedt IAB op als onafhankelijk kennisplatform en vraagbaak voor marketingprofessionals en vakpers.

IAB Nederland heeft rond de 150 leden en vertegenwoordigt exploitanten, reclamebureaus, adverteerders, mediabureaus, tv- en mediabedrijven en mobiele telefonieaanbieders. IAB Nederland werkt nauw samen met IAB Europa en IAB USA.
bron:
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2958766&utm_campaign=rss&utm_source=rss&utm_medium=rss
Nugteren ziet in dat een branchevereniging andere partijen uitsluit. ?Dat doe je met de netwerken, daar horen geen bureaus of andere partijen bij. Dae branchevereniging is een langezamer traject, het IAB is slagvaardiger. Een branchevereniging gaat ooit wel komen, maar dat zijn concurrenten bij elkaar, en is daarmee complexer, dat duurt even.?

en :

Michael Rijken, Aart Wallet en Paul Schoenmakers spraken eerder over een brancheorganisatie waarbij affiliate marketing in Nederland naar een hoger niveau zou worden gebracht. Inmiddels is het wat stil rondom dit initiatief, al weet Nugteren hier wel vanaf: ?Ik heb hier gesprekken over gevoerd met Paul.?
Lijkt me redelijk duidelijk : het initiatief van heer Nugteren ( Tradedoubler ) sluit affiliates uit. Dat scheelt minimaal een commitment bijdrage ;D

Is niets mis mee om voor affiliates een afzonderlijke club op te richten met uitsluiting van netwerken en mediaburo's , ook wanneer ze een dubbele pet dragen.

Zoals heer Nugteren hierboven aanhaalt : "dat zijn concurrenten bij elkaar" , lijkt mij dat netwerken onderling en mediaburo's onderling ook concurrentie te verduren hebben, ik laat de kwalificatie graag aan de spreker.

Ieder initiatief om een markt te "verheffen boven zichzelf" is prijzenswaardig. Decennia geleden zijn er al genoeg clubs ontstaan, denk aan de diverse bedrijfsverenigingen, brancheverenigingen , het land is er vol van. Het aardige van de evolutie is, dat er heel veel momenteel op instorten staan en al weer na opsplitsingen opgaan in weer nieuwe entiteiten. Brengt het iets beters, ach, wanneer zelfs een Minister z'n zonnebril bij ons gaat declareren, laatt die normen en waarden dan maar even weg.
Is gelijk ook mijn visie : wanneer affiliates zonder regulering al niet in staat zijn tot enige vorm van eendrachtige marktbewerking, dan zal dat mèt regulering niet anders worden, zoals met en zonder regulering in de bouw de bouwfraude ook kon ontstaan, wel een gereguleerde fraude mèt boekhouding. 8)