bron : http://www.iab.nl/Nieuws_&_Events/Nieuws/Kick-off_Taskforce_Affiliate_Marketing
Op het gebied van Affiliate Marketing wil het IAB nu ook een slag maken om deze markt verder te professionaliseren en te stimuleren. Op initiatief van Remko Nugteren (TradeDoubler) wil IAB Nederland een taskforce Affiliate Marketing oprichten die op basis van gemeenschappelijke ambities van partijen in de keten (adverteerders, exploitanten, bureaus en netwerken) dat doet wat bijdraagt aan de professionalering en stimulering van Affiliate Marketing in Nederland, zoals standaarden, richtlijnen, onderzoeken, evenementen en best practices. Wij willen dit aftrappen met een zogenaamde kick-off meeting op donderdag 18 juni, van 14 tot 16 uur bij Meeting Plaza in Utrecht. Deze kick-off is toegankelijk voor elke organisatie die belang hecht aan het hiervoor geschetste (dus zowel IAB-leden als niet-leden). Het voornaamste doel van deze meeting is om:
1. de issues die in Affiliate Marketing spelen goed in kaart te brengen
2. de behoeften bij de diverse spelers te inventariseren
3. te bepalen of en hoe een IAB-taskforce het logische instrument is om bij te dragen aan de professionalisering en stimulering van Affiliate Marketing
4. en als dat zo is, wat de agenda van de taskforce moet zijn voor de komende 12 maanden en wie daarin een actieve rol willen spelen
Moet als affiliates wel met een "stem" kunnen spreken, tot op dit moment is er geen eenheid, zijn er giga grote verschillen, zijn er teveel verschillende belangen tussen de ene en de andere affiliate. Geen stem geen inspraak.
bron : http://www.frankwatching.com/archive/2009/05/03/trends-in-affiliate-marketing/
03-05-2009:
Trends in affiliate marketing
door Jaap Jacobs van Yonego
Auke Boersma (Affilinet) trapt af. Hij verwacht dat traditionele mediabestedingen zullen inkrimpen en dat er meer gaat worden geïnvesteerd in online marketing. Daarom zal de affiliate marketing branche niet inkrimpen tijdens deze recessie. De overige heren in het panel lijken het daarmee eens en voegen daaraan toe dat steeds meer grote affiliates de commerciële mogelijkheden zien en overstappen naar een andere ondernemersgedachte. Fun wordt business en daarom zal het verschil tussen grote en kleine affiliates nog groter worden.
------------>
Remko Nugteren van het netwerk Tradedoubler ziet daarnaast dat steeds meer mediabureaus zich gaan begeven in affiliate marketing, maar hij weet niet of hier blij mee moet zijn, op enkele uitzonderingen na. Boersma heeft hier een andere kijk op en lijkt verheugd met de komst van traditionele mediabureaus: ?Er zullen grote adverteerders gebruik gaan maken van affiliate marketing, waardoor er ook grote budgetten zullen vrijkomen. Het is aan ons om te laten zien dat affiliate marketing werkt.? Joris Toonders (Yonego) en Joris Goossens (Conversive) twijfelen. Toonders vermeldt dat traditionele mediabureaus niet altijd gewend zijn om op basis van performance te werken. Traditionele mediabureaus weten onvoldoende af van online en affiliate marketing met als gevolg een slecht rendement en incidentele uitgaven.
----------->
Joris Toonders stemt daarmee in en legt uit dat er teveel netwerken zijn zonder toegevoegde waarde. Paul Schoenmakers: ?De marges gaan daardoor steeds meer omlaag.? Het lijkt er op dat niet alle netwerken deze concurrentiestrijd aankunnen. Auke Boersma vraagt zich dat af. Deze discussie werd vorig jaar namelijk ook gehouden. Boersma:?Affilinet is een jaar geleden gestart en we zijn hier nog steeds. Er zat blijkbaar genoeg ruimte in de markt en het kan goed zijn dat we volgende jaar een extra stoel hierbij moeten schuiven voor een nieuw buitenlands netwerk.? Marko Dobroschelski, mede-eigenaar van het netwerk Daisycon, wil daar vanuit de zaal iets aan toevoegen. Volgens hem zit het probleem in het feit dat de loyaliteit van affiliates te laag is. Daardoor moeten sommige netwerken stunten met financiële incentives die netwerken uit eigen zak moeten betalen. Volgens Nugteren is dit niet bevorderlijk voor de branche. Affiliates ?stelen? zorgt niet voor groei in de markt. De branche doet er verstandig aan om te kijken naar ontwikkeling.
----------->
Paul Schoenmakers denkt daarnaast dat top-affiliates ook steeds meer directe deals zullen maken met adverteerders.
----------->
Joris Toonders geeft aan dat affiliates niet happig zijn op voucher en cashback acties. De huidige tracking werkt nadelig. Bezoekers zullen na het zien van een kortingsveld op zoek gaan naar een code. Bij het gebruik van een code wordt de voucher of cashback affiliate uitbetaald terwijl het eerste bezoek aan een andere affiliate te danken is. Last cookie counts is bij het gebruik van coupon en cashback acties niet toepasselijk.
-----------> = geeft losse citaten aan, onderstrepingen zijn van mij.
Wie zal de affiliates vertegenwoordigen ?
a. cashback collega's ?
b. de top-affiliates met belangen tegenover de "kleintjes"
c. gpt collega's
d. de top van 20%
e. de basis van 80%
f. de deeltijd werkers
g. de fulltime affiliates
h. de affiliates die ook bij netwerken zitten
i. de affiliates die ook adverteerder zijn
k de onbekende affiliate
Alsboven : Fun is business, maar deze IAB aktie is niet voor de affiliates in kleiner formaat dan de top.
citaat Patrick:
Waar is jullie openheid (als ik even mag generaliseren) en vindingrijkheid nu die jullie normaal gesproken zo inventief maakt?
Naar mijn idee is de strijd "verpakt in de IAB taskforce" voorlopig een belangenstrijd van netwerken en mediaclubs, waar adFiliate meen ik ook een rol in wil spelen.
De affiliate-toppertjes zullen zich met individuele afspraken wel redden. De 80% van de affiliates die voor 20% van de omzet zorgen, zullen zich moeten beraden. Wil overigens geenszins zeggen, dat die 20% van de affiliates die dan voor 80% van de omzet zorgen op hun lauweren kunnen rusten onder het motto "daar hebben we voorlopig geen last van" , zodra je morrelt aan de verhoudingen passen de percentages zich aan en wordt hun marktaandeel ook aangepast. ;D
Ik maak uit alle mooie antwoorden op dat ik mijn geen zorgen hoef te maken over het lot van affiliates
@Ilya : juist wel. Op dit moment geldt nog de situatie van de honden en de karavaan, gebruik maken van het "nu" betekent wel dat affiliates straks een stem hebben in het kapittel. Of het haalbaar zal blijken te zijn ......8)