Vakantie sales/leads

16 okt 2011
14
0
0
#1
Vraagje aan de personen in de reizen/vakantie programma's.

Hoe zit het met jullie dit jaar qua conversie en sales?

Als ik zie dat ik vanaf het begin van de maand tot aan nu bijna 1500 kliks heb gehad. Daarmee heb ik 2 sales gegenereerd. Deze moeten nog gekeurd worden dus de kans is groot dat het nog beroerder uitpakt.

Vorig jaar had ik 340 kliks over de gehele maand januari maar wel 4 sales.
Je kunt na gaan dat mijn verwachtingen iets hoger gesteld waren. :'( :'( :'(

Is het nu bij iedereen zo beroerd of doe ik iets grandioos verkeerd

Bedankt alvast.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#2
1. hangt af van de conversie van jouw site in de loop van het jaar
2. hangt af van de website van de touroperator in de loop van het jaar
3. hangt af van de vraag of de gewenste datum beschikbaar is
4. hangt af van de vraag .......
5. maar hangt ook af van de vraag of hun cookiedrempel jouw gegevens niet 'per ongeluk wist'
6. hangt af van de trackingsprocedure van het netwerk of enig ander intermediair
7. hangt .

Zijn zoveel onzekerheden die je nu bekend verondersteld, is geen wintersportkleding van te breien. 8)

En dan laten we het verhaal van vroegboekkorting t/m lastminutes maar even zitten. Dus ... meer info is gewenst.
 
16 okt 2011
14
0
0
#3
Hai oude smurf,

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat het van veel factoren afhangt. Het punt waar het meest omgaat dat er niet veel veranderd is met vorig jaar. Zo wel met de sites van de reisorganisaties en de vakantie aanbieders niet, althans niet zichtbaar. Het enige wat veranderd is is dat ik meer verkeer heb en minder conversie. Wat daarbij wel veranderd is is Tradetracker.

Ik neig zelf naar het gevoel van punt 5 en 6. Alleen stel ik mijn vraag hier of er misschien veel meer mensen zijn die hier ook mee te maken hebben.

Dus kort

1. Conversie loopt op richting de zomer. (januari veel kijkers)
2. Het zijn verschillende organisaties die ik promoot maar ik check redelijk vaak hun beschikbaarheid
3. Dat is een vraag.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
1. Conversie loopt op richting de zomer. (januari veel kijkers)
2. Het zijn verschillende organisaties die ik promoot maar ik check redelijk vaak hun beschikbaarheid
3. Dat is een vraag.
Toch zitten hier al veel vragen te liggen :
Wellicht is jouw site onveranderd, de Google index bepaalt niet, en dus kun je verhoudingsgewijs veel meer kijkers dan kopers trekken,
geldt idem dito maar op andere faktoren bij de touroperators.
De vele index-mutaties grijpen sterker in dan je misschien ( nog ) denkt.

Dan maakt het ook wat uit in welk deel van travel je omzet gezocht wordt.
Kan zomaar een verplaatsing van Spanje naar Duitsland zijn, om rond mei/juni met lastminutes naar Benidorm te vliegen, immers garantie op zon. Meestal dan.
Zekerheden zijn er momenteel wat weinig.

In ieder geval beschouwt Google ons wereldje als teveel gelijkblijvend; om een beetje index te kunnen produceren moet jij ( en alle collega's ) onderscheidende usp's hebben, indexeerbaar.
 

Paashaas

Nieuw lid
3 feb 2012
75
0
0
#5
In de reis-sector gaat het gewoon wat minder. En ook hier zien we dat het niet is als andere jaren. Blijkbaar houden de mensen "de beurs dicht".

Het verschil is inderdaad wel groot. Misschien is je site in een jaar wel flink gestegen qua bezoekers maar op de verkeerde woorden. Dat kan ik echt niet beoordelen. Misschien sta je dit jaar wel erg hoog in google op "Het weer op Tenerife" en was dat vorig jaar nog niet zo omdat je de site nog niet zo ver had. Maar de mensen willen gewoon het weer weten maar niet een reis. (onderdeel van punt 1 van onze 'ouweheer') Dus dat is echt koffiedik kijken voor een buitenstaander.


Toch denk ik dat er een grote verschuiving is naar later boeken. En dat je nu al meer bezoekers hebt is mooi. Een goed teken voor later. Mits ze komen voor het goede doel. Ik zou de zoekwoorden goed analyseren en als je goed scoort op de goede woorden me geen zorgen maken ....
 
16 okt 2011
14
0
0
#6
Oude smurf, Kan zomaar een verplaatsing van Spanje naar Duitsland zijn, om rond mei/juni met lastminutes naar Benidorm te vliegen, immers garantie op zon. Meestal dan.
Zekerheden zijn er momenteel wat weinig.


Dit is dus een factor die ik eens verder zal bekijken. Vorig jaar waren het enkel algemene woorden als leuke vakantie, vakantie direct boeken. Ik heb het laatste jaar gewerkt om hier breder in gevonden te worden. Hier mij met name op landen binnen europa te richten. Dit is gelukt in de zoekopdrachten, alleen is het nog niet beloond.

Verder kan ik mijn usp's wel verbeteren, alleen hoe bedoel je dat met indexeerbaar? Als je bedoeld met content dan is deze 100% uniek.

Paashaas,

Van al de 3800 unieke mensen die binnen komen zijn vanaf 1-8-2012 er 34 die op een woord komen vergelijkbaar als het weer in Tenerife. Daarnaast komt de bezoeker direct bij het resultaat wat ze zoeken.

Ik hoop dat de verschuiving is naar later boeken, maar ik neem vandaag de tijd eens om er dieper op in te gaan wat ik zelf nog kan verbeteren.

Misschien ben ik wat te voorbarig, alleen heb drie maanden geleden het gehad in een andere branche. Gerichte bezoekers werden veel meer, inkomsten ineens veel minder. Na lang zoeken kon ik mij zelf niets aanrekenen wat er niet klopte. Hierbij is tradetracker in geschakeld en deze hebben mij geholpen.

Wat bleek, een van de bedrijven die ik het meest promoot had de doorlating van leads wat dicht gedraaid. Sinds de bemoeienis van TT zijn de leads weer flink gestegen en zal ik de inkomstenderving over die periode nog ontvangen volgend het bedrijf. Ook zag het bedrijf nu ineens dat er een aantal sales onterecht waren afgekeurd. (Hoezo gebruikt worden) Ik heb het geld nog niet maar heb hier wel vertrouwen in. Al zal het bedrag mij benieuwen omdat het door gerekend toch over een leuk bedrag gaat.

Bedankt voor de reacties, en ik ga het eens verder bekijken :)
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#7
Martijn B zei:

Wat bleek, een van de bedrijven die ik het meest promoot had de doorlating van leads wat dicht gedraaid.


Wat moet ik me daarbij bedenken? Selectieve tracking?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#8
alleen hoe bedoel je dat met indexeerbaar? Als je bedoeld met content dan is deze 100% uniek
En dan bedoel je vooral :
content dan is deze 100% uniek
??

Je geeft geen voorbeeld, dus ik pleeg een wetenschappelijk onderbouwde gis :
1 Op Tenerife schijnt de zon van 08:00 tot 20:00 uur
2 Rondom Tenerife schijnt de zon in het water
3.Toeristen komen graag naar Tenerife vanwege de waterige zon
4.Garantie op zon heb je pas echt op Tenerife

En dan heb jij bijvoorbeeld ( niet serieus en toch ) deze zin :
5.Op speciaal verzoek kan de zon op Tenerife schijnen, van 20:00 tot 08:00 naar het schijnt.

Desnoods nog even Copyscape eroverheen en klaar is Kees.
Alleen :
A. buiten de waard van de echte copy scrapers gerekend, voor je het weet hebben die het alweer gekopieerd en elders op eigen sites weergegeven
B. is dit niet wat Google voor ogen staat.

Laat ik het nou eens klip en klaar neerzetten :
Google is niet meer in staat om op een behoorlijke manier te indexeren.

Ten eerste niet, omdat er teveel van het zelfde is, bovenstaande 5 regels is niet zo ver gezocht.
En dan neemt Google slechts de gok van de eerste 990 en meer worden er niet bijgehouden bij de eerste zoekrun.

Ten tweede niet, omdat het Google geen zier uitmaakt wat de klant invult, Google heeft van de meeste klanten een profiel inmiddels opgebouwd, en wanneer is gebleken dat de desbetreffende klant een voorkeur heeft voor Carnaval, krijgt die klant momenteel GËËN resultaten van Tenerife, maar partyjurkjes en lingerie van Lamor. Ook zonnig, ook schaars bedekt, ook drank en bedenk het maar.
Uiteindelijk gaat het Google om eraan te verdienen, met wat voor oplossing dan ook ..... tenzij het profiel nog niet voorziet in iets méér uniek.

Zou ik de oplossing exact hebben, schrijf ik 'm hier niet neer 8)
Maar wees gerust, ik heb ook niet het antwoord op alle vragen, zelfs Simon And Carmiggelt had 'm niet, en die had pas echt een Kronkel.

Maar wanneer jij nu in staat bent om beelden op je site te vertonen van jezelf en niet van Youtube ( die moet je tegenwoordig ook gaan betalen ) , realtime beelden van Tenerife vanaf de maan ....... MAN, YOU ARE UNIQUE !

Dat geeft een boost in het rekenalgoritme, zo groot dat wil je niet weten, de extra traffic die je krijgt wil je wel weten.

Zoiets, maar dan anders, bedoelt Google met de verzuchting :"webmasters , maak meer unieke websites" ! ;D

@Elja, imho komt dergelijke selectieve tracking meer voor dan je denkt, immers, de publisher die het niet volgt, mist het niet, eerst winst is binnen. In financieel zwakkere tijden zou ik hier maar rekening mee houden.
 
16 okt 2011
14
0
0
#9
Dus oude smurf, Je geeft eigenlijk weer dat jij een kleine of normale kronkel hebt? :)
In elk geval bedankt voor je antwoord en ik begrijp je punt. Kun je me geen stukje van je kennis lenen?


En Elja, ik heb destijds de omschrijving in het woordenboek van affiliate marketing naar het bedrijf verzonden in mijn mail. Ik was altijd er van overtuigd dat een lead een lead en een sale een sale was. Vervolgens word hij gekeurd. Dat is het.

Het bedrijf waar ik mee te maken had, werkte in categorieën. Er werd een gemiddelde van je leads en sales genomen en dat bepaalde je inkomsten. Bij een verandering was ik in de verkeerde categorie terecht gekomen.

Ik heb er nooit geen erg in gehad en was hiervan niet op de hoogte dat het zo ook gebeurde. Maar dat is wat men mij verteld heeft. Dit heeft mij er wel toe gezet dat ik weer terug ga naar eigen producten en op dropshipping. Niet direct maar ik zit weer in de opbouw fase.
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#10
Martijn,
Ik begrijp het gewoon niet. En wil dat wel graag, voor het geval mij ook zoiets overkomt.

Even simpel gezegd :
In principe word lead of sale getracked. Krijg ik melding van, krijgt merchant melding van. Kan goed of afgekeurd worden. Bij goedkeuring betalen wat er voor staat.
Wil je wat veranderen daarin zullen campagne voorwaarden veranderd moeten worden. Moet je melding van krijgen.

Wat hebben gemiddelden met dit verhaal te maken?
Iemand kan toch niet zomaar met gemiddelden gaan werken?

Of heb je het er over dat je in een ander betalingssegment bent geplaatst?
 
16 okt 2011
14
0
0
#11
Nee, gewoon in de standaard segment. Ik zal kijk of ik het bericht verkeer nog kan vinden.

Ik wist het zelf ook niet beter. Nogmaals ik was van mening dat een lead een lead was. Toch blijkt het anders te zijn. Je merkt er niets van. Alleen toen mijn website 3 x verdubbelde in het verkeer kreeg ik een mooie stijging in de leads. Het waren gerichte bezoekers in de trend van .....kopen.

Toen mijn leads in eens terug gingen naar een enkele tot geen leads per dag en mijn bezoekers wel weer verdubbeld waren wist ik dat er iets niet klopte. Dat was deze oorzaak dus.....

Gezien de reactie van Oude Smurf is het niet ongewoon.

@Elja, imho komt dergelijke selectieve tracking meer voor dan je denkt, immers, de publisher die het niet volgt, mist het niet, eerst winst is binnen. In financieel zwakkere tijden zou ik hier maar rekening mee houden.
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#12
Even brainstormen, ik rolderdebolder wel zo her en der door staffels heen, maar dat lijkt ook niet op wat je beschrijft.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#13
Ik ben niet van diens leeftijd, maar heb wel de afwijking sommige antieke feiten 'mee te nemen', daarom maar even als toelichting :

Simon Carmiggelt was een Nederlandse schrijver en columnist vooral bekend om zijn krantencolumns (= Kronkels , zo heetten deze columns ) in Het Parool

Denk eens aan het onderwerp "conversie attributie" , waarbij adverteerders, aangemoedigd door mediaburo of netwerk bepaalde publishers meer waarde toekennen en de commissie herverdelen naar rato van 'bedenk het maar'. Lees bijv. artikelel over conversie attributievan Jochem Vroom op Affiliateblog, of de website van Conversive en anderen.

Uit de lucht komen vallen ? Word wakker !
Menig adverteerder heeft zo zijn / haar invulling door de jaren heen.

Dit kun je never nooit allemaal controleren, gaat niet.
Dus eens te meer : stel vast welke eCPC je van een adverteerder verwacht, voldoet deze daar niet aan overeenkomstig wat voor leuk systeem ze ook bedacht hebben, beneden een bepaalde waarde konsekwent inruilen voor een beter presterende adverteerder.

Dat maakt dit soort fancy praktijken, speeltjes van ... , overbodig en jezelf weerbaarder.
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#14
Conversiatrributie leidt tot afkeuring wanneer de sale niet aan jou wordt toegekend. Ik weet dat je het ook met percentages van toekenning kunt berekenen. Alleen wordt dat model voor zover ik weet niet toegepast door de netwerken.

Daarom ben nog steeds benieuwd hoe dat met die gemiddelden zit.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#15
elja zei:
Conversiatrributie leidt tot afkeuring wanneer de sale niet aan jou wordt toegekend. Ik weet dat je het ook met percentages van toekenning kunt berekenen. Alleen wordt dat model voor zover ik weet niet toegepast door de netwerken.

Daarom ben nog steeds benieuwd hoe dat met die gemiddelden zit.
Een gemiddelde kun je nemen in tijd en in "kwaliteit/kwantiteit".
Stel dat een adverteerder niet enkel wil betalen voor een sale, maar eigenlijk alleen wanneer die publisher ook regelmatig sales onderbrengt, en toch niet méér kwijt wil zijn dan hetzelfde.
Dan krijgen de publishers die elke maand x sales binnenbrengen een prioriteit boven diegenen die slechts af en toe een sale brengen.
Breng je de kwaliteit mee, kun je nog een vergelijking maken tussen sales zonder, en sales met omruil, sales onder een waarde en sales met een waarde van ? xx.xx . Brengt de publisher goed betalende klanten of vaak wanbetalers. Is de publisher een contentwebsite, of een kortingscode-site. Zoals ingeval van Zalando, vaste afnemer van kortingscodes dan kost je dat commissie.

En in feite heb je dan een soort van staffel, A-publishers, B-publicers en C-publishers, met elk een puur gemiddelde of een gewogen gemiddelde. Met bijbehorend percentage, of juist wel of niet toegekend krijgen.
Immers de totale kosten mogen nooit méér zijn.

En dat nu is een vast item bij conversie attributie, sterker : men promoot het door een voorstelling van zaken alsof de kosten omlaag gaan.

Conversie-attributie is een tool die aan adverteerders wordt aangeboden, door vrijwel alle grote mediaburo's. Zij doen in doorsnee overigens ook de keuring namens de adverteerder, alleen ziet de adverteerder de effekten in hun rapportage.
Daarbij lopen de grenzen tussen netwerkburo en mediaburo niet altijd even strak.
Maar netwerken maken op aanvraag ook banners, maken ook anderszins zus en zo en zijn dan dus werkzaam als reklameburo. En dus, waarom zouden ze ook niet mediaburo-achtige werkzaamheden doen zo hier en daar.

Het bij de discussie betrekken van de conversie attributie was alleen bedoeld om aan te geven, dat onder het mom van lagere commissiekosten publishers soms delen van de commissie krijgen en soms niets, wanneer ze niet binnen bepaalde criteria vallen, eenzijdig vastgelegd maar vaak niet in de campagnevoorwaarden.

Onze positie wordt dan dus : adverteerder » mediaburo » netwerk » publisher, geen kontakt tussen publisher en adverteerder, zelden kontakt tussen publisher en mediaburo.
Om in oorlogstermen te praten is het "gemakkelijker" te schieten op afstand dan te steken met bajonet. Anders gezegd, zoek binnen de kortste keren kontakt met de adverteerder rechtstreeks, des te moeilijker wordt het voor diegeen , om iemand die 'bekend' is af te schepen met de restjes. 8)
 
16 okt 2011
14
0
0
#16
Dat blijkt wel, al bij het eerste bericht hesen ze de witte vlag. Hun excuus voor het verkeerd in delen van mijn website en de gemiste gelden zouden mij te gemoed komen.

Misschien heb ik onder een steen gezeten maar ik was altijd van mening dat een sale en sale is en een lead een lead. Daarna komt de keuring en dat is het.

Ik denk ook dat veel marketeers dit niet weten....

Oude smurf, bedankt voor het delen van je kennis. Ik hang mijn bajonet in de wilgen en ga naar mijn bed.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#17
ouwesmurf zei:
Dus eens te meer : stel vast welke eCPC je van een adverteerder verwacht, voldoet deze daar niet aan overeenkomstig wat voor leuk systeem ze ook bedacht hebben, beneden een bepaalde waarde konsekwent inruilen voor een beter presterende adverteerder.
Precies. Je kunt eindeloos veel tijd verspillen aan het achter de laatste fratsen aanlopen. En je kunt je dagen doorbrengen aan het tracken van iedere sale en het nabellen over iedere afgekeurde sale. Maar het is allemaal verspilde moeite, want het levert je niets extra's op.

Meet dus gewoon wat een geleverde bezoeker je onder de streep oplevert en handel daarnaar. Daarmee keer je de situatie om, want hoe zij tot een bepaald resultaat komen boeit ineens niet meer. Het is het resultaat dat telt en niet de verhaaltjes eromheen. En omdat het hen ook gaat om wat ze verdienen komen ze vanzelf naar jou toe: wat kunnen we doen om meer bezoekers te krijgen en meer sales te realiseren?

Dan ben je waar je wilt zijn en kun je gezamenlijk kijken hoe e.e.a. te optimaliseren. Gebaseerd op de resultaten die zij weten te behalen. Dan kun je hen uitleggen dat ze zich in de vingers snijden door teveel af te keuren, door sales op dubieuze gronden aan anderen toe te kennen enzovoorts. Dan hoef je ook niet te schooien om in een hogere staffel te komen maar leg je eenvoudig uit dat dat hun winst vergroot.

Daar staat uiteraard wel tegenover dat je ook echt iets te bieden moet hebben: zowel wat betreft kwaliteit als wat betreft omzet.
 

sloore

Nieuw lid
6 sep 2005
931
0
0
#18
Of het nu minder gaat of niet kan je niet als individueel vaststellen, daarvoor is de markt te groot en zijn er teveel externe parameters die meespelen. Ik zie geen daling alvast.

Dat je vorig jaar 2 sales had kan ook geluk geweest zijn, dat je er nu 4 verwachte, valse hoop.
In het reissegment wil iedereen tegenwoordig de klik hebben 1 minuut voor boeking. Of je nu meerwaarde hebt of niet, speelt eigenlijk geen rol meer bij veel partijen. Als ze maar de sale hebben.
Vandaar dat veel websites zo graag berichten plaatsen met kortingscode "reisfirma", zelfs als die er niet zijn. En dat scoort zelfs nog in Google :(

Blogbericht deze week zal nog volgen op Barvee.be hierover :) Ik ben nog wat info aan het verzamelen.