verkooplogica of ...

25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#1
Middels het fenomeen mail zie ik dit langs komen:

"Vanaf vrijdag 2 december zal ... de commissie berekenen over het orderbedrag excl. btw.

Verder willen we ook alvast aangeven dat ... een flinke groei zal doormaken in 2012 doordat er een grote branding campagne gestart zal worden!
Hierbij profiteer jij als publisher ook van een grotere naamsbekendheid van ..."

Dan denken mijn nekharen :
1 - ok orderwaarde lager, dan zal het commissie-percentage wel hoger worden, maar waar staat dat ?
2 - wij profiteren van de grotere naamsbekendheid van die adverteerder, als iemand daarvan profiteert,
is het die adverteerder, wij niet, want wanneer wij hen promoten, noemen wij de naam niet, toch ? Ik niet iig.

Ach, valt mee, promoot ze toch al niet, maar het viel me op, niet logisch of zien jullie dat anders ?
 
B

Beachboy

Guest
#2
Ik deel meestal je mening en ik snap je gevoelens hierover heel goed, maar toch...
Moet je eerlijk bekennen dat ik liever zaken doe met adverteerders die bij het publiek bekend zijn, flink aan de weg timmeren en waar de consument dus "makkelijk" koopt, dan met exoten waar niemand van gehoord heeft.
We hebben vaak het voorbeeld van lepeltjeswinkel, zilverenlepeltjewinkel enzovoort voorbij zien komen.
In mijn ervaring heb ik beduidend minder kliks nodig om een sale te scoren bij een topper dan bij een amateur.
Met alle respect voor de amateur.
Betreffende adverteerder maakt mij iedere dag blij (en ik hun...) met diverse prachtige sales die vrijwel allemaal worden goedgekeurd.
Ik blijf dus nog maar even hangen en spreek desnoods wel een aparte commissie af in ruil voor...
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#3
Denk dat je mijn punt nog even over het hoofd ziet .....

effectief zie ik er staan, dat sub 2 gefinancierd wordt door sub 1,

In plat Nederlands : sigaar uit eigen doos vwb naamsbekendheid

(Allemaal even los van individuele afspraken, afspraken van minimaal xx eCPC etc,
dat namelijk leidt er toe, dat jij met 1 of enkele een deal maakt en hen promoot,
vervolgens maak ik een deal met de concurrent, en zo verder, en dan verandert er
per saldo niets aan de situatie ;) )
 

Gumtree

Nieuw lid
13 apr 2008
178
0
0
#4
ouwesmurf zei:
Middels het fenomeen mail zie ik dit langs komen:

"Vanaf vrijdag 2 december zal ... de commissie berekenen over het orderbedrag excl. btw.
Ik dacht dat de commissie altijd al werd berekend over het bedrag zonder de BTW en eventuele verzendkosten.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#5
Bijvoorbeeld witgoed/bruingoed vaak wel, maar ook niet 100%.
Is ook hier en daar doorgedrongen in fashion en andere branches.

Je hebt ook legio fixed vergoedingen, speelt het ook niet.

In bovenstaand geval dus niet, anders was de wijziging niet nodig. Men had er ook voor kunnen kiezen om
de commissie te verlagen met 19%.
Maar wat zou jij verwachten, wanneer je je verkoopmensen beloond met een vijfde minder commissie ?
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#7
muggetje zei:
ouwesmurf zei:
Middels het fenomeen mail zie ik dit langs komen:

"Vanaf vrijdag 2 december zal ... de commissie berekenen over het orderbedrag excl. btw.
Ik dacht dat de commissie altijd al werd berekend over het bedrag zonder de BTW en eventuele verzendkosten.
Ja, lijkt mij ook vrij logisch want BTW wordt ook door de shop weer afgedragen aan de fiscus, dus waarom zal je daar commissie over krijgen..
 

181279

Nieuw lid
4 mrt 2008
152
0
0
#8
Aart Wallet zei:
muggetje zei:
ouwesmurf zei:
Middels het fenomeen mail zie ik dit langs komen:

"Vanaf vrijdag 2 december zal ... de commissie berekenen over het orderbedrag excl. btw.
Ik dacht dat de commissie altijd al werd berekend over het bedrag zonder de BTW en eventuele verzendkosten.
Ja, lijkt mij ook vrij logisch want BTW wordt ook door de shop weer afgedragen aan de fiscus, dus waarom zal je daar commissie over krijgen..
Op zich natuurlijk logisch. Het gaat er een beetje om hoe de commissie ingesteld is.
Wanneer er een commissie gegeven wordt incl. BTW en verzendkosten ga ik er vanuit dat het commissiepercentage hier ook op ingesteld is. Wanneer het excl BTW en verzendkosten is netzo. Beetje kort door de bocht zou ik zelf in het eerste geval dus 19% minder commissie geven dan in het 2e geval. Zodat je netto op hetzelfde neerkomt.
Ga je in eerste instantie dus toch voor optie een en stel je een vergoedingspercentage op incl BTW en verzendkosten dan is het percentage voor publishers dus al lager. Later de BTW en verzendkosten niet meer meetellen is dus inderdaad gewoon snijden in de kosten.

Wat natuurlijk ook wel is gebeurd is dat er een affiliate manager zit die geen flauw idee heeft waar die mee bezig is, over het volle bedrag commissie weggeeft en er later op gewezen wordt dat hierdoor de marges kleiner zijn dan de bedoeling was.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#9
Ja, lijkt mij ook vrij logisch want BTW wordt ook door de shop weer afgedragen aan de fiscus, dus waarom zal je daar commissie over krijgen..
Aart, met alle respect, maar je spreekt jezelf tegen, gelet op menige uitspraak eerder op dit forum.
Regelmatig roep je dat je van adverteerders verwacht dat ze een rendement moeten bieden van stel 18 cent eCPC, punt, geen woord over met of zonder BTW.

In die visie kunnen we het eens zijn. :)

Maar wanneer een adverteerder een campagne al heeft lopen met een commissie van een x % over een bedrag orderwaarde inklusief BTW, stel 10% over 119,= euro orderwaarde ( ? 100 + 19%btw voor de niet-rekenaars ), dan is bij mijn weten met en zonder telraam onze commissie 11,90 .

Gesteld, dat onze gemoedsrust niet toelaat dat er over BTW commissie gegeven wordt, ok, 11,90 tegenover 100, levert een commissie-percentage op van 11.90%, even goeie vrienden.

Wil jij namelijk vasthouden aan je gekozen minimale eCPC, is dat ook jouw rekensom, zo niet, zul je meer omzet moeten maken om hetzelfde bedrag binnen te halen. 19% méér omzet.

Het gaat natuurlijk ook niet over BTW. Je mag het ook WTB noemen. Ooit heeft de campagnevoerder een commissie hoogte vastgesteld en geboden. Dáár gaat het om. Laat je de fundamenten zakken, zakt het hele pand naar beneden.

Affiliates hebben slechts te maken met wat krijgen we waarover plus wanneer en na welke keuringsnormen.
In het kort "wat schuift het".
eCPC

Vrij logisch ;D
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#10
Geen commissie over BTW rekenen lijkt mij vrij logisch en hoef je weinig discussie over te hebben in mijn optiek. BTW is namelijk een fee voor de overheid, dus als je daarover extra commissie aan partners gaat afdragen ben je als merchant niet goed met je marge-berekening bezig. Idem met verzendkosten.

Ander verhaal is als een adverteerder wel altijd incl. BTW heeft vergoed en dat er dan vanaf gaat halen. Ook logisch, maar dan moet je de reguliere commissie wel weer op het niveau brengen zodat je per order uiteindelijk net zoveel krijgt in het model incl. BTW en excl. BTW.

En ja...uiteindelijk of je nou met BTW of zonder BTW doet...door alle factoren zoals hoogte van commissie, cookietijd, conversie, materiaal etc. etc. etc. bepaald uiteindelijk de eCPC of je wat aan het programma hebt of niet.
 
B

Beachboy

Guest
#11
Ja, lijkt mij ook vrij logisch want BTW wordt ook door de shop weer afgedragen aan de fiscus, dus waarom zal je daar commissie over krijgen..
Volgens mij..het gaat trouwens om Jeansonline...heeft de adverteerder vorig jaar zijn commissie aangepast, maar als extraatje die vergoeding over een incl. BTW bedrag ingevoerd.
Word nu dus terug gedraaid, beetje NL regering verhaal, blijft ook iedereen in trappen.