verschil aantal clicks

roel123

Nieuw lid
22 mrt 2010
8
0
0
#1
Hoort het mogelijk te zijn dat er verschil zit tussen de clicks die mij in rekening worden gebracht in mijn CPC-programma, en de aantal clicks die zowel Google Analytics + eigen systeem mij melden?
 

ktugach

Nieuw lid
2 jul 2006
335
0
0
#2
Welk systeem gaat het om? Ik gok adwords? Het kan zien dat iemand klikt (= betalen) maar dat het te lang duurt voordat het nieuwe scherm opent en de bezoeker het scherm al heeft afgesloten voordat hij bij jouw website is uitgekomen ( = nog geen stats).

Daarnaast kan iemand javascript uit hebben staan, dan zie je ook niets in google analytics.
 

roel123

Nieuw lid
22 mrt 2010
8
0
0
#3
Het gaat om een lopende CPC campagne bij een grote affiliatenetwerk. Waarbij ik een CPC tarief hanteer. Er wordt bijvoorbeeld 1000 clicks in rekening gebracht, echter in google analytics vind ik via die desbetreffende site maar 100 clicks terug. Hieronder is een voorbeeld.

Gemiddelde tijd op de site: 7 seconde
Weigeringpercentage: 96.49%
Werkelijk aantal bezoeken 128
Aantal clicks in rekening gebracht: 816
Verschil in clicks 688

Samengevat:
Van de 816 clicks geregistreerd door ....., waren er in totaal 128 te meten. Het weigeringpercentage is 96,49%, niet verder dan de homepage werd bekeken. Dit alles in een totale gemiddelde tijd op de site van 7 hele secondes, berekent op het te meten aantal bezoeken van 128. Daarbij komt ook nog eens een zeer laag nieuw bezoekerspercentage.

Ikzelf heb het gevoel dat er dingen niet eerlijk gaan.
 

ktugach

Nieuw lid
2 jul 2006
335
0
0
#4
Hmmm, das wel een heel groot verschil dat je met mijn bovenstaande antwoord in ieder geval niet kan verantwoorden, ik hoor graag de mening van anderen hierin. Heeft het netwerk zelf geen verklaring?
 

roel123

Nieuw lid
22 mrt 2010
8
0
0
#5
Ik heb het netwerk al om verantwoording gevraagd. Ik hoop dat te krijgen. Echter gelden deze verschillen voor alle verwijzende sites. Het is niet een incident, maar een structurele verduistering van clicks.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#6
Google Analytics geeft slechts een zeer grove indruk van bezoekersaantallen. Dat geldt nog sterker waar het de afkomst van de bezoekers betreft. Loopt een link via een script dan snapt Analytics er al helemaal geen snars meer van.


Op hun cursusjes blijven die do no evil-jongens met een stalen gezicht beweren dat Analytics alles prima meet. Pas na lang doorvragen blijkt dat ze wel beter weten. De kortste weg naar een bekentenis is overigens deze: vraag Google of je alleen het door Analytics gemeten aantal kliks hoeft af te rekenen voor Adwords. Ga achterover leunen en geniet van het ja maar....
 

roel123

Nieuw lid
22 mrt 2010
8
0
0
#7
ik maak geen gebruik van adwords. het beteft een cpc-campagne bij een grote firma die een ieder op deze site kent. De naam is niet van belang, ik wil enkel weten of dit wel mogelijk is. Ik heb er namelijk geen lekker gevoel bij
 

Noobie

Nieuw lid
1 apr 2008
96
0
0
#8
ik zou toch eens in je netwerk stats kijken wie de kliks heeft geleverd, wat zijn de IP adressen.
Mijn ervaring is dat je nooit CPC moet inzetten. Je krijgt alleen "afffiliates" die je traffic verbranden
 

roel123

Nieuw lid
22 mrt 2010
8
0
0
#9
Er gaan inderdaad dingen behoorlijk apart. Zo is er een site met 48 unieke bezoekers per maand. Echter wel 180 betaalde kliks die maand. In Analytics ontvang ik daar 34 bezoeken van. Alle van 1 adres. Nu gaat het mij niet om die ene persoon die dan 34 keer clickt. Die sporen we wel op door eens in de maand die gegevens te checken en dit leg ik gewoon bij mijn netwerk neer. Het gaat mij om dat verschil tussen toch weer 34 keer en 180 keer. Ik vind deze verschillen te groot om van geloofwaardige registratie te spreken.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#10
Ik vind deze verschillen te groot om van geloofwaardige registratie te spreken.
Heb jij dan een waterdichte afspraak gemaakt over welke kliks exact ?
Alleen diè kliks die door mensenhanden vergezeld van een niet levende muis worden verricht ?

Wanneer ik de beveiliging uit zet, zie ik spiderbots toch zeker 60 keer per minuut scoren. Heel goed gemiddelde voor adverteerders die per klik willen betalen. wake-up. ;D

Ben het helemaal met PJ eens. Hou wereldwijd nu eens op met de verheerlijking van GA en besteedt een paar centen aan een eigen statistiek. Weet je namelijk ook de sterke en de zwakke punten.
Ben altijd weer verbaasd van het enthousiasme over "'tisgratis" en "DUS" betrouwbaar. Die twee horen nooit bij elkaar. 8)

Heb je die sluitende afspraak niet gemaakt, heb je niets te klagen over een wel of niet geloofwaardige registratie ............
 

NJM

Nieuw lid
14 feb 2007
321
0
0
www.boekvandaag.nl
#11
ouwesmurf zei:
Heb je die sluitende afspraak niet gemaakt, heb je niets te klagen over een wel of niet geloofwaardige registratie ............
Sorry hoor, maar dan ben ik het dus helemaal niet mee eens. Je mag ervan uitgaan dat als je een CPC deal met een netwerk maakt dat ze zoveel mogelijk ontdubbelen en je in zekere mate uniek verkeer leveren. Dit is in het belang van ons allemaal.
 

roel123

Nieuw lid
22 mrt 2010
8
0
0
#12
ouwesmurf zei:
Ik vind deze verschillen te groot om van geloofwaardige registratie te spreken.
Heb je die sluitende afspraak niet gemaakt, heb je niets te klagen over een wel of niet geloofwaardige registratie ............
Ik vind het een vrij opmerkelijke opmerking. Heb je geen sluitende afspraak, dan moet je niet zeuren en betalen zonder te weten of de gegevens kloppen of wellicht volledig op onwaarheden berust zijn. Tevens blijkt nergens uit dat ik enthousiast ben over GA. Mijn vraag is of zulke grote verschillen kunnen. Is het een probleem van GA, ben ik bereid mijn eigen conclusies te trekken en te investeren is andere zaken. Echter alle statistieken vertonen onzin zaken, van weigeringspercentages tot aan tijd op de site.
 
W

Wim

Guest
#13
Staat je Google analytics code wel op iedere pagina? Dit is in ieder geval nodig om Gemiddelde tijd op de site en Weigeringpercentage goed te zien.
Tevens kunnen kliks naar andere plekken op de site dan ook niet gemeten worden met GA
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#14
roel123 zei:
Is het een probleem van GA, ben ik bereid mijn eigen conclusies te trekken en te investeren is andere zaken.
Dat probeerde ik je duidelijk te maken: het is in ieder geval ook een probleem van GA. Ik heb het een tijdje uitgeprobeerd op een site met 90% organisch bezoek en 10% betaald bezoek. GA registreerde echter nog minder dan die 10% die via Adwords op de site kwam...

Wat er verder mis is kan ik van hier niet zien, maar dat GA geen betrouwbaar hulpmiddel is om daarachter te komen is wel duidelijk. Als ik jou was zou ik om te beginnen de statistieken van het netwerk eens naast die van je eigen server leggen: als die niet down was en niet te traag is moet je zo'n 99% van de klikken op IP terug kunnen vinden. Is het aanzienlijk minder, dan zou het bijvoorbeeld ook wel eens kunnen dat veel bezoekers bij het netwerk blijven hangen omdat dat te traag reageert.
 
W

Wim

Guest
#15
Heb even naar de statistieken van mijn sites gekeken die ik dubbel meet. Namelijk met eigen systeem en GA.
GA ligt altijd 2 a 3% hoger. Dus niet echt abnormaal vreemd lijkt me.
De trends in beide statistieken laten hetzelfde zien.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#16
@Roel123:
Bij mijn opmerking over GA staat "wereldwijd", was dus ook tegen de wereld gericht met name zeer veel SEO-profeten die het dringend aanraden.... maar je màg het jezelf aantrekken, want je controleert je gegevens met GA waar GA wel de trends ziet maar minder de exacte getallen.

@Roy:
Sorry hoor, maar dan ben ik het dus helemaal niet mee eens. Je mag ervan uitgaan dat als je een CPC deal met een netwerk maakt dat ze zoveel mogelijk ontdubbelen en je in zekere mate uniek verkeer leveren. Dit is in het belang van ons allemaal.
Dat zou wel moeten hoewel een zakelijke afspraak om details vraagt, maar wanneer ik in de statistieken van netwerken - die ze de affiliate bieden - kijk zie ik met regelmaat bij diè adverteerders die kliks vergoeden, enorme rijen staan met allemaal goedgekeurde kliks ...... van spiderbots. Bijvoorbeeld de bot van de oprichters van de nieuwe DMOZ. Heel niet kwaadaardig, in tegendeel. Ongeveer per week een nieuw ip nummer erbij.
En dan denk ik bij mezelf "stom van die adverteerder, zou beter moeten weten" en "dank u wel mevrouw, meneer", tenslotte ben ik netjes grootgebracht dus een bedankje is op z'n plaats. ;D

"Had dit dan eerder gemeld" !
Wel zeker, lees er ook dit forum maar op na, ik heb het meermalen gemeld.
Lees er anders Google op na, ik ben niet de eerste en niet de enigste. Dus ook adverteerders kùnnen het weten. :D

En vandaar dus de stelling : maak waterdichte afspraken over wat wel en wat niet betaald wordt, vooraf. ..
elders op dit forum is een discussie over een sale aan een zakenpartner die niet gelijkgesteld wordt aan een consument. Daar weet een adverteerder ook knap snel dat ie dat niet wil.

Er is inmiddels toch een IAB taskforce voor netwerken ? Gedragsregels van netwerken hierin vastleggen is dan een heel aardige.
Volgende stap de gedragsregels voor adverteerders.

Jongens , jongens, we gaan het nog makkelijk krijgen ;D
 
10 dec 2008
141
0
0
#18
Heb je er wel eens aan gedacht dat het verkeer van een andere site afkomstig kan zijn dan de domein die de publisher heeft opgegeven?

Verder kun je bij een aantal netwerken naar de klikherkomsten en IP adressen in het systeem van het netwerk kijken.
Hebben ze die niet dan kun je die lijsten wellicht opvragen. Daarnaast heb je dan je huiswerk niet goed gedaan want als je überhaupt al een klikvergoeding wil geven doe dat dan iig bij een netwerk dat de herkomsten toont.
 

roel123

Nieuw lid
22 mrt 2010
8
0
0
#19
Nogmaals, ik wacht het antwoord van ... af. Daarna zal ik mijn conclusies trekken. Zeker met de hier gegeven informatie. Waarvoor dank.