Dank voor je reaktie Jeroentje, PeterH.
De aanleiding voor mijn vraag was deze tweet van Eduard Blacquière
Mobiele zoekopdrachten bij Google gaan desktop overstijgen, desktop blijft nagenoeg gelijk
Nu zijn de meeste SEO mensen te kwalificeren als Google adepten, immers voelen zich nogal verbonden met Google Analytics.
Dus moet je je bij het overdenken afvragen, in hoeverre is zo'n mededeling objectief.
Bij desktop is het marktaandeel van Google al rond de 93-95%, wisten we.
[bron:EB] Over 2014 86%, iets van 5% gedaald.
EB gebruikt 'meest gebruikte zoekmachines' naast 'populaire' en heb je gelijk 2 diverse grootheden naast elkaar, niet erg, erg is wel dat Bing in beide gevallen : desktop en smartphone , niet verder komt dan 1%. Wie dus bij Bing wil adverteren ...... moet geld toe krijgen.
Wat jullie beiden aangeven, is dat het toevoegen van een andere zoekmachine op Android nogal ingewikkeld en daarmee niet toegepast zal worden. DuckDuckGo is eigenlijk geen optie, net als vinden.nl en zal 100% gewoon niets veranderen.
Betekent dus simpelweg dat wie het operating system levert, de zoekopdrachten krijgt.
Even nagekeken : over 2013 volgens Tweaker is het marktaandeel android op smartphones : 78%, in 2014 vlg Nu.nl op 85% en vlg geciteerde strategen zal dat percentage weinig meer veranderen.
Heeft Google dus 85% als operatingleverancier op mobiel, en ook nog 86% op niet-mobiel.
Iemand die nog twijfelt aan een monopolie positie ?
Zie ook de uitkomst, dat er velen zijn die aangeven GÉÉN zoekmachine te gebruiken : 12% van de respondenten van 50 jaar en ouder realiseert zich niet dat er een Google onder de motorkap bevindt.
en : "Deze groep van 50+ bevindt zich voornamelijk op desktop/laptop en is ondervertegenwoordigd op mobiele apparaten."
Persoonlijk zie ik dat graag omdat die doelgroep op enkele van mijn websites dè doelgroep is.
Kun je in statistieken ook nog kijken naar de marktaandelen in
verkochte apparaten waar Android in zit, en de
gebruikte apparaten waar Android in zit. Bijvoorbeeld wanneer mensen elk model in huis hebben dus Desktop, Tablet èn Smartphone, zijn de cijfers weer net iets anders, want waarop wordt beslist :
neem het boekingsformulier bij een reisboer ........ dat zal op een smartphone, SMARTelijk zijn. Niet voor niets dat de touroperators overgaan op passende websites. Heel verstandig, want dan tref je de jongeren die voor bijvoorbeeld vakantieveilingen gaan en couverts. Of zie ik dat te zwart ?
Zie ik op de valreep een tweet langskomen van EB, maar nu gepubliceerd bij
Frank Watching :"We zijn te afhankelijk van Google" en dateert al van december 2014.
Zinnig verhaal, niettemin : naast Google is er niets meer. Punt. Uit.
Niet in deze bronnen dit verschijnsel : we zijn gewend aan de figuur klant - affiliate-marketeer - adverteerder, maar dat is inmiddels ook lang en breed achterhaald, door de toevoeging van meerdere kanalen op 1 marketing - stream. Denk aan Google+, Google shopping, Google Retargeting c.s.
Minder opvallend maar de laatste tijd zie ik ze veelvuldig : adverteerders met meerdere loslopende informatieve websites met natuurlijk een weblink naar de eigen site.
Kortom : hoe gaan we in affiliate marketing om met deze cijfers en gegevens ?