Waar te beginnen

TheoR

Nieuw lid
5 jan 2015
3
0
0
#1
Hallo,

Ik ben mij aan het verdiepen in affiliate websites en heb daar een paar vragen over, met name over hoe ik moet beginnen.

Op internet is veel te vinden over affiliate websites en hoe je het wel en niet zou moeten doen. Ik heb daar flink informatie over kunnen verzamelen. De sleutel is om je te onderscheiden van andere websites, door unieke content te bezitten.
Een goede manier blijkt een blog te zijn.

Nu heb ik daar wel beeld bij, maar waar begin ik? Het moet een vergelijkingssite worden.
- begin ik met een blog en breid ik die later uit met de vergelijkingssite
- begin met de vergelijkingssite en breid ik die later uit met een blog
- moeten beide vanaf het begin aanwezig zijn
Hoe is jullie ervaring daarin?



En hoe zet ik de vergelijkingssite op?
Mijn idee is om de productfeeds te laden (of via daisycon/ tradetracker of door de feeds van verschillende webwinkels). Via een beheerpaneel wil ik de dezelfde producten uit de verschillende winkels naast elkaar zetten, de informatie eruit filteren die ik wil gebruiken, zelf info toevoegen en dat in een eigen database opslaan. Is dat een goede manier?
Is dit zelf te maken, heb ervaring met PHP en MySQL. Of zijn hier kant-en-klaar oplossingen voor?

En hoe zorg ik ervoor dat ik altijd de actuele prijzen online heb staan? In de database kan ik een koppeling maken tussen mijn product_id en die van de webwinkel, laad ik elke keer de actuele prijzen? Of doe ik dat via een automatisch script één keer (of vaker) per dag?
Hoe doen jullie dat?

Gr Theo
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#2
onderscheiden van andere websites, door unieke content te bezitten.
Een goede manier blijkt een blog te zijn.
Nee : met een website onderscheiden is NIET unieke content bezitten, maar uniek zijn voor de bezoeker die je wilt trekken, NADAT je ( immers affiliate MARKETING is éérst marktonderzoek doen om te weten waar behoefte aan is ) je voorwerk hebt gedaan.
Eén van onze forumleden heeft al eens gezegd dat nà de Bijbel en het telefoonboek, er niets meer aan unieke bewoordingen kàn zijn. De rest is copy - past. Dat is ook het probleem van ons aller 'weet ik veel' genaamd Google.

Het is niet 'van hetzelfde maar in je eigen woorden', echt niet.

Wat het wèl is , daar is geen garantie op te geven. Het zou kunnen zijn een aanbieding van 3 fietsbanden voor de prijs van 2. Omdat niemand anders er mee adverteert en er behoefte aan is. Zo simpel.

Zo niet, maak je een prijsvergelijkingssite van fietsbellen, met een pracht van een blog met tekst over 14 bellen en belgeluiden, en je mag gratis en voor niks achteraan in de rij aansluiten. Pagina 999 van de index.

Kortom : ga eerst na waar behoefte aan is, en via welke methode te benaderen, vergelijkingssite of anderszins en niet omkeren.

In de database kan ik een koppeling maken tussen mijn product_id en die van de webwinkel, laad ik elke keer de actuele prijzen? Of doe ik dat via een automatisch script één keer (of vaker) per dag?
Hangt ook weer af van wat nodig is.
Sommige branches kun je eens per week verversen, andere dagelijks, enkele per uur,
en dan kun je de hele feed inbrengen of zodanig dat je alleen de prijsverschillen opspoort en die aanpast.

Maar je zult "back to the future" moeten gaan : eerst 'de behoefte aan', dan de mogelijke mogelijkheden om daar op in te spelen, kom je mede achter door te kijken wie je concurrenten zijn en hoe ze dat doen. En hoe jij je met jouw site zal kunnen onderscheiden, langer dan één dag.

Want niet veel langer zal een pure vergelijkingssite uniek zijn, niet veel langer zal een blog met teksten zijn want papegaaien zijn er ontelbaar. Jouw idee, visie, gestoeld op onderzoek, dat kan veel langer mee gaan.

Bij marktonderzoek hoort ook : promotie en promotiekosten, aansluitend : weegt wat je dan over houdt op tegen kosten en arbeid (..)
 

TheoR

Nieuw lid
5 jan 2015
3
0
0
#3
Dank je voor de info!

Dat er meer achter zit dan op een zondag middagje een website in elkaar prutsen ben ik mij bewust.

ga eerst na waar behoefte aan is
Dat is toch ook (deels) koffiedik kijken en een kwestie van proberen? Waar kun je de behoefte op baseren? Als er in de vrienden/kenniskring vraag naar is, hoef er nog niet in heel Nederland vraag naar te zijn.
En een website "waarisbehoefteaan.nl" zal ook niet bestaan.

Ook in dat soort onderzoek doen ben ik nieuw. Heb je daar nog tips voor, hoe je bepaalde onderwerpen kunt onderzoeken, waar haal je de info vandaan?

En hoe jij je met jouw site zal kunnen onderscheiden, langer dan één dag.
Niks spreekt meer woorden dan voorbeelden.
Weet je website te noemen die voor hun segment 'uniek' zijn ten opzichte van de concurrentie? Niet om te kopieren, maar ter inspiratie?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
Zelfs bij een 'wetenschappelijke gis' of een 'educated guess' is het gebruik om gissenderwijs iets te checken teneinde 'out of the box' met een serieus plan te komen.
Dus voor de richting pak je iets waarvan men zou kunnen denken dat je er verstand van hebt ( en er dus succesvol over kunt schrijven en praten ).

Met dat gegeven duik je de keyword tovenaar Adwords in en probeert een idee te vormen voor een succesvolle vraag om in de Google index te kijken naar het aanbod.

Met wat er uit die suggesties komt kun je fora bezoeken over dat onderwerp en nagaan hoe het taalgebruik is en zoeken naar soortgelijke niches.

Heb je helemaal geen idee waar je het moet zoeken : https://www.google.nl/trends/hottrends
zoeken op keyword in twitter is ook geen slecht idee.

En 'nieuw' was bijvoorbeeld:

couverts

vakantieveiling

etc

Er zijn ook webwinkels en collegae die om een of andere duistere reden een wolk van keywords publiceren teneinde zoekmachines te trekken, en met een gevoel van schaamteloze dankbaarheid wil ik die nog wel eens testen. De meesten slaan nergens op, maar het gaat om die 'out of the box' gevallen waar je zelf niet op komt, omdat je een soort vakverdwazing hebt bereikt. Je hersenen zeggen dat je alle mogelijkheden nu wel kent, en daar moet je door heen breken.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#5
TheoR zei:
Een goede manier blijkt een blog te zijn. Nu heb ik daar wel beeld bij, maar waar begin ik? Het moet een vergelijkingssite worden.
Als jij een pergola in je tuin wilt, begin je dan ook met het timmeren van een eettafel?

Een blog is geen vergelijkingssite maar een (doorgaans nogal loze) verzameling meninkjes van iemand, die daarbij eventueel op persoonlijk gezag producten aanbeveelt. Waarbij de vraag is: waarom zou je in godsnaam op de mening van die persoon afgaan? Desalniettemin lukt het sommigen om zo hot of cool te zijn dat er naar ze wordt geluisterd ook nog, al word ik er warm noch koud van.

Een vergelijkingssite is iets heel anders. Daarbij staat niet het verkopen van jouw mening en jouw favoriete producten centraal maar draait het om de wensen van jouw doelgroep. Dan gaat het niet om welk product jij zou kopen maar om de vraag: hoe kun je die doelgroep faciliteren tijdens het keuzeproces dat bij hen aan een aankoop vooraf gaat.

Dat impliceert niet alleen een goede kennis van de markt maar ook een goede kennis van je doelgroep. Op basis daarvan bepaal je welke artikelen van een merchant je wel toont en welke niet. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld bestaat uit (semi)professionele gitaristen, dan toon je geen roze gitaar voor tienermeisjes en ook geen gitaar van waaibomenhout die de Lildl in de aanbieding heeft. Vervolgens help je ze om uit dat aanbod in een aantal logische stappen een keuze voor te schotelen uit het soort gitaar dat ze zoeken: elektrisch of akoestisch, 6- of 12-snarig, spelen ze hardrock of country?

Na dat voorsorteren begint het echte werk. Niet alleen het selecteren en sorteren op prijs maar ook de waarde die jij echt toe weet te voegen. Die waarde zit hem niet in de teksten uit de product feed maar in wat jij extra weet te bieden. Ben jij capabel en in staat om een breed scala gitaren uit te proberen en te bespreken? Of heb je genoeg geld en contacten in het wereldje om dat door andere experts te laten doen?

En na die investeringen volgt de volgende stap: zorgen dat je genoeg klanten hebt en hen ertoe bewegen om na een aankoop hun ervaringen met jou en je bezoekers te laten delen. Ook hier geldt dat de kost voor de baat uitgaat: je zult behoorlijk in tijd en advertentiebudget moeten investeren voordat je zoveel gebruikerservaringen hebt verzameld dat die zoveel waarde toevoegen dat het de verkoop echt bevordert.

Als een bezoeker bij een op de tien gitaren en bespreking door een expert ziet en bij een op de vijf een enkele gebruikerservaring, dan schiet dat natuurlijk niet op. En toch moet je door die fase heen om kritische massa op te bouwen: dat kost je dus geld en onrendabele tijd voordat je begint met eraan verdienen. Waarbij je alleen in de beginfase gebrek aan investeringsgeld nog wel een beetje kunt compenseren door een overmaat aan gratis tijd.

De kans dat je op een goudader stuit (een onontdekte niche waar nog niemand aan heeft gedacht en die toch enorm veel oplevert) is niet zo groot meer, wat dat betreft is de pioniersfase van het internet wel voorbij. Zo'n niche wordt waarschijnlijk automatisch al bediend in een uithoek van een van de grote meer algemene vergelijkingssites. En anders wel door de marktplaatsen van deze wereld.

Je zult dus sowieso tegen een behoorlijke concurrentie op moeten boksen, terwijl je iedere cent die binnenkomt moet investeren om een inhaalslag te maken en uiteindelijk voorop te lopen in jouw niche. Daarbij moet je niet alleen investeren in het leveren van expert-kennis en het verzamelen van gebruikerservaringen (zijn de merchants überhaupt bereid om jou als beginner de klantgegevens te leveren die nodig zijn om een klanttevredenheidsonderzoek te verzenden of zien ze dat als concurrentie met de reviews die ze zelf verzamelen?). Ook het stroomlijnen van het selectieproces en de manier waarop je de producten presenteert vergt voortdurend bijstelling, op basis van een serieuze analyse van het gedrag van je bezoekers.

Ik ben gelukkig al wat jaren terug, toen de markt veel minder ver was ontwikkeld, begonnen met het opzetten van een paar vergelijkingssites waarvan een aantal nu heel behoorlijk draait. Alleen aan advertentiegeld heeft me dat een ton per stuk gekost, terwijl de tarieven van bijvoorbeeld adwords toen echt vele malen lager waren dan nu. Wil je nu vanaf nul een vergelijkingssite opbouwen waar je een beetje prettig van kunt leven dan ben je qua investeringen zowel in tijd als in geld aanzienlijk meer kwijt.