Waarom bestellen mensen maar betalen ze niet?


  • Total voters
    0

dokdok

Power to the patient!
9 jun 2008
185
0
0
www.dokteronline.com
#1
De vraag, die mij al een geheel jaar bezig houdt, is als volgt:

Waarom bestelt men een product maar betaalt men dan niet? Ik heb bij verschillende webshops , die pas uitleveren na betaling, dit fenomeen al gezien.

Mijn ideeen over dit fenomeen:
- Men realiseert zich achteraf pas dat het product pas wordt uitgeleverd na betaling. Dus ziet af van de bestelling omdat men pas wilt betalen zodra ze weer geld hebben (eind van de maand).
- Men bestelt en selecteert 'zelfoverboeken', maar vergeet de overboeking te doen.
- andere opties????

Is er een gemiddeld percentage NON-BETALERS in de markt bekend? Wie heeft een goede tip om dit zoveel mogelijk te beperken?

Ik vraag mezelf daarnaast gelijk af hoe een bedrijf zoals Bol.com dit doet, zij sturen een acceptgiro en leveren het product gewoon uit. Hebben zij dan niet veel werk met het collecteren van hun geld?

Fijne feestdagen!
 

IMMR

Nieuw lid
16 jul 2008
47
0
0
#2
Lastig, maar wat ik zelf wel eens heb gehad is dat ik een boek gelijk heb teruggestuurd, omdat iemand anders mij die te leen aanbood.
Denk dat mensen de overboeking ook wel eens vergeten, maar dan zouden ze toch later alsnog kunnen betalen?!
 
R

RemcoE

Guest
#3
Ideal is de oplossing, ook kan je kijken naar de mogelijkheden van een eenmalige machtiging.
 

IMMR

Nieuw lid
16 jul 2008
47
0
0
#4
Als (on)regelmatige klant van webshops kan ik alleen maar zeggen dat ik het daar helemaal mee eens ben. iDeal is echt wel heel handig inderdaad.
 

Japsen

Nieuw lid
25 aug 2005
376
0
0
www.vindproduct.nl
#5
Misschien dat bij sommigen "vertrouwen" van het internetmedium ook meespeelt; het idee dat er een doos met bakstenen wordt bezorgd of helemaal niets wanneer er vooraf een betaling wordt gedaan.
Het bieden van de mogelijkheid om een acceptgiro mee te zenden met het pakket zou wellicht een optie zijn om ook deze groep over de streep te trekken.
Als eenmaal een order goed is afgehandeld lijkt het me dat vervolgens de drempel om vooraf te betalen bij een tweede order veel lager zal liggen.
 
7 jan 2008
65
0
0
www.fersell.com
#6
Het kan ook zijn dat mensen gewoon geen geld hebben en toch een product willen. Dan proberen ze of ze het product eerst kunnen ontvangen en na ontvangst betalen. Maar omdat ze geen geld hebben kunnen ze niet betalen en laten het dan op een incasso aankomen.

Dat is wat je vaak ziet met mensen die veel schulden hebben. Bestellen omdat ze het heel graag willen hebben maar in hun achterhoofd weten ze dat ze het eigenlijk niet kunnen betalen. Hetzelfde geld met leningen etc.

Voor de kleine man kan het omslachtig zijn om dan een incasso bureau in te schakelen, omdat het jaren kan duren voor je je geld heb, maar een bedrijf als bol.com is zo groot, dat ze daar een speciale afdeling voor hebben die deze zaken regelt. En uiteindelijk lijden ze toch geen verlies door gebruik te maken van een incasso, sterker nog ze verdienen eraan omdat er ook rente berekend wordt.
 

monchou

Nieuw lid
8 mei 2008
21
0
0
#7
Ik vermoed dat men eerst de totaalprijs wil zien. Dus checken inclusief verzendkosten en bij reizen inclusief alle toeslagen en belastingen.

Consumenten worden te vaak belazerd met lokkertjes. Als de merchant direct de totaalprijs inclusief verborgen kosten zou melden heb je hier geen last van.
 
6 nov 2005
802
0
0
#8
- de consument wordt onaangenaam verrast door bijkomende kosten, melding van vertraagde levertijd etc tijdens het betaalproces
- onduidelijke structuur van de betaalfunnel
- de consument bedenkt zich ;-)
 

C.Hondt

Nieuw lid
11 dec 2008
185
0
0
#9
Product wordt niet op tijd geleverd of op tijden dat mensen normaliter werken. Gaat dan terug naar de fabrikant en wordt het opnieuw verstuurd, moet je vaak wel opnieuw verzendkosten voor maken. heel vreemd. reden genoeg om af te haken :)

verder:
- klant retourneert
- bewust, hopende op slechte administratie bij retouren
 

zoeker

Nieuw lid
14 apr 2008
6
0
0
www.erectieplatform.nl
#10
Ideal , creditcard of eenmalige machtiging zijn volgens mij de enige methoden om 1. een snelle levering mogelijk te maken (klant tevreden!) en 2. de affiliate zijn terechte beloning te laten krijgen :D.

Betaling vooraf voegt een nieuw beslis moment toe bij de klant: het is misschien toch wel erg duur..... of heb ik het wel echt nodig? Hij betaalt gewoon niet of stelt het uit en vergeet het dan. Dus afschaffen deze betaal- methode.

groeten, zoeker
 

BM

Nieuw lid
28 aug 2006
229
0
16
#11
zoeker zei:
Ideal , creditcard of eenmalige machtiging zijn volgens mij de enige methoden om 1. een snelle levering mogelijk te maken (klant tevreden!) en 2. de affiliate zijn terechte beloning te laten krijgen :D.

Betaling vooraf voegt een nieuw beslis moment toe bij de klant: het is misschien toch wel erg duur..... of heb ik het wel echt nodig? Hij betaalt gewoon niet of stelt het uit en vergeet het dan. Dus afschaffen deze betaal- methode.

groeten, zoeker
Ik neem aan dat met het laatste je betaling achteraf bedoelt?
Wettelijk gezien mag het niet om alleen maar iDeal, creditcard en Paypal aan te bieden als betaalmethode.
 

BM

Nieuw lid
28 aug 2006
229
0
16
#13
Wet sinds 1992 - http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2767896

"Alleen leveren tegen 100 procent vooruitbetaling is wettelijk verboden. Het mag, mits consument ook kan kiezen voor niet meer dan 50 procent vooruitbetaling."

Bijvoorbeeld via een overschrijving of rembours. Zelf vind ik rembours een beetje tricky. Je moet betalen voordat je het pakket mag openmaken (en dus heb je in feite 100% vooruit betaald).
Via een overschrijving maakt 99,99999999999% het totale bedrag over (aanname), terwijl het wettelijk gezien niet nodig is. Maar een webwinkel voldoet zo aan de wet.
 

rexp

Nieuw lid
5 nov 2007
185
0
0
www.hotelinantwerpen.nl
#14
Die aanname is tricky, volgens de wet zou je een klant moeten aanbieden om 50% te betalen. Dan moet je in de kassa van je webshop daadwerkelijk die 50% optie aanbieden. Ben benieuwd hoeveel shops dat doen.
 
W

Wim

Guest
#15
Dan moet je in de kassa van je webshop daadwerkelijk die 50% optie aanbieden.
Nee, de wet zegt max 50% aanbieden maar 0% mag ook. Dat is het geval bij achteraf betalen met bijv een factuur of een acceptgiro.
 

edynas

Nieuw lid
22 mei 2006
42
0
0
www.twikpress.nl
#17
Dit wist ik niet.
Ik laat al mijn klanten vooraf of onder rembours betalen om de simpele reden dat ik geen bank ben. Ik ben wat dat betreft een rare maar heb wel een openstaande debiteuren post aan het einde van het jaar van nagenoeg nul (er zijn een paar uitzonderingen waarbij ik op factuur lever) dat scheelt een hoop kopzorgen want een paar jaar geleden sloot ik een jaar af met minimaal 20-30,000 openstaand.

Nu zijn dit wel allemaal zakelijke klanten en geen particulieren.