Wie regelmatig het forum volgt, kan weten dat er al zeker een half jaar frekwent gepalaverd wordt over het trackingprobleem na introductie nieuwste browsers, met name het uitschakelen van volg-hulpmiddelen.
Zijdens Daisycon heeft Marco daar ook over gepost.
Op TD heeft niemand vat, wordt bestierd door het buitenlandse hoofdkantoor en zweeds commentaar is niet leesbaar, waar is die deskundige gebleven "uit zweden" ? ( wordt nu node gemist )
En natuurlijk willen alle netwerken luidkeels van de daken roepen dat ze de beste trackingsmethoden hanteren, en natuurlijk houden ze wat waar en hoe, zorgvuldig geheim uit angst voor de concurrentie, en dus weten wij van niets. Op mijn oproep om ook van onze kant eens iets van inbreng - technisch - te posten, is tot dusver nog weinig te zien geweest.
Een zeker niet te vergeten faktor : de adverteerder , groot of klein. Paar dagen geleden nog kwam een mail langs van een grote nederlandse baby-artikelenfirma uit het midden van het land. De website vernieuwd, en je kan het vóór openen van de mail al aanvoelen komen, of je het "linkje" even wilt wijzigen. En hoe lang is het dan al geleden dat de tracking gestopt is , hetzij onbewust omdat de surfers door de gewijzigde adressen het script niet meer passeren, hetzij omdat men bewust het script heeft verwijderd. Dan heb je dus voor lagere tijd voor Jan Joker doorverwezen.
Compensatie? Wassen neus. Als de tracking gestopt is, is er geen historie.
En dan gaat het nog om reguliere website-verbouw. Er zijn adverteerders......
Tenslotte is internet niet anders dan de gewone maatschappij, en adverteerders die toch al bedrijfsmatig op het randje lopen, kunnen soms "mogelijkheden zien" net zoals er affiliates omhoog komen borrelen, die ook in "kunstmatige handel" een uitvinding hebben opgerispt.
Het zelfreinigend vermogen van affiliates hoeven we ook niet meer te suggereren, is er niet, en of de netwerken altijd loyaal zijn, "geloof in heel veel zaken" is me allang ontschoten.
Om een lang verhaal kort te maken
: laten we ons bezig houden met wat er nog goed gaat, anders eindigt elke dag in "brandhout" of was het nu "brandpunt".
Een affiliatekeurmerk bijvoorbeeld, uitgedrukt in "Michelinsterren", die adverteerders kunnen verliezen en dan door alle collegae worden gemeden. Kunnen we dat marktbreed (uit-)dragen ? 8)