Wanneer KVK?

24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#2
Als je aardige winst gaat maken lijkt mij dat belastingtechnisch slim. Volgens mij is er een bijverdiengrens waarbij je alles nog makkelijk kunt doen. Moet je maar even info opzoeken bij Belastingdienst.nl.
Ik heb het zelf eerst ook zonder gedaan en ben na ong. 4 mnd overgegaan op een kvk-nummer.
 

Japsen

Nieuw lid
25 aug 2005
376
0
0
www.vindproduct.nl
#3
Ik heb me aangemeld bij de KVK toen de omzetten iets te hoog werden om alleen maar het bier in het weekend te kunnen bekostigen ;)

In de praktijk ben ik al enkele jaren bezig met affiliate links, ben echter pas sinds oktober vorig jaar serieus ermee aan de slag gegaan en heb me eind maart 2005 ingeschreven bij de KVK, dat is dus na +/- 5 maanden na de echte start.
 

starter

Dit is een persoonlijke tekst.
24 aug 2005
143
0
0
#4
Ik hekel alles wat met getallen te maken heeft, tenzij het een bijschrijving op de bank betreft :) Wat kostte je KVK jullie?
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#5
KVK kost je niet veel geld. Eenmanszaak kost 60 euro per jaar geloof ik. VOF iest meer.
Verder heb je een BTW-nr nodig. Deze kan je aanvragen bij de Belastingdienst zodra je een kvk-nr. hebt.
 

Doron

Nieuw lid
24 aug 2005
213
0
0
#6
Ik ga zelf deze week een aparte rekening + kvk regelen. Dit ivm belasting technische redenen.
 

starter

Dit is een persoonlijke tekst.
24 aug 2005
143
0
0
#7
En wat kost BTW-nummer? En een cursusje verantwoord boekhouden, waar is dat op te snorren?
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#8
BTW-nr kost niks, alleen een hoop tijd voor je het hebt.
Is kwestie van invullen van formulier + opstartbalans en wachten op belastingdienst.

Boekhoudcursus weet ik niet. Ik heb meteen een boekhouder gekozen want ik wil daar mijn tijd niet aan verspillen...mij te ingewikkeld ;D
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#10
Hang heel erg vanaf wat voor spul je hemt laat doen en hoeveel het is.
Ik heb bij de keuze 3 boekhouders gevraagd een schatting te geven. Hiervoor orienterende gesprekken gehad. Ik laat alle facturen inboeken, omzetbelasting en inkomstenbelasting allemaal doen. Dus privemeuk gooi ik er op jaarbasis ook bij.
Zelf maak ik facturen en zorg ik voor de betalingen.
Ik had wel verschil van EUR 1000 in kosten op een jaar tussen de ene boekhouder en andere. Overigens kende ik ze alle 3 via vrienden/kennissen die goede ervaringen hadden, want dat is punt 1 om naar te kijken en de prijs is punt 2.
 

Gretha

Nieuw lid
25 aug 2005
470
0
0
www.mSites.nl
#13
btw nummer aanvragen heb je wel een uittreksel van kvk voor nodig wat weer 11 euro kost
en voor kvk heb je weer een uittreksel van persoonsregister (van de gemeente dus) nodig wat ook weer rond de 8 euro kost...

dus je bent iets meer kwijt dan die 60 euro alleen voor kvk :p
totaal dus zegmaar 80 eur.....(natuurlijk eenmalig die 19 extra...niet elk jaar :p)
 

xw_Mark

Administrator
Medewerker
24 aug 2005
296
1
18
www.affiliateforum.nl
#14
KVK is idd niet duur.

Boekhouding zou ik in eerste instantie zelf doen in een excel. Zo moeilijk is het niet.

Aantal tips voor een makkelijk boekhouding:
- geen kas, dus alles via je (post)bank regelen kan je namelijk altijd alles terugherleiden
- Niet allemaal kleine troep kopen ;) al die bonnetjes moet je bewaren.
- Als je prive iets koopt gewoon geld pinnen van je rekening en noteren als prive opname.
- Een balans moet altijd op de cent kunnen kloppen dus zorg ook dat dit zo is :D
En idd cursusje mba doet wonderen ;)
 

Gretha

Nieuw lid
25 aug 2005
470
0
0
www.mSites.nl
#15
ik heb cursus basiskennis boekhouden gedaan via loi
is een prima cursus doe nu complete boekhouding zelf
alleen nog ff kijken of ik opgaaf aan de belasting ook zelf kan etc...
:D
 

MikeyC

Nieuw lid
14 sep 2005
2
0
0
#16
Zo moeilijk is de boekhouding voor het beheer van een site toch ook weer niet.
Je moet ten eerste sowieso rekening houden met de b.t.w..
Ja, de belastingdienst moet je altijd te vriend houden. En ik zou sowieso als je winsten maakt onder een V.O.F. registreren bij KVK (betaal je vennootschapsbelasting ipv inkomstenbelasting)

En vooral niet te vergeten je hardware en software als activa op te nemen, kun je lekker op afschrijven. O ja, en natuurlijk ook je inventaris (buro, stoelen) en de ruimte waarin je zit te werken. Hoef je dit alles bij aanschaf niet direct in je kosten te nemen wat anders je maandelijkse winst drukt.

O ja, en niet te vergeten je domeinnaam ook op te voeren op je balans. Er zijn dacht ik van die buro's op het internet die je domeinnaam controleren op hoe deze in de markt ligt.
A.d.h. hiervan hangen ze er een prijskaartje aan.

Denk vooral niet in termen van geld, maar in termen van vermogen.

Uiteindelijk wil je toch alleen maar groeien.
 
J

Jacobien

Guest
#17
Een VOF kun je enkel beginnen als je met meerdere mensen een bedrijf begint.
Bovendien klinkt vennootschapsbelasting misschien interessant, juridisch gezien is een eenmanszaak beter dan een VOF. Hoe verdeel je immers de winst, hoe deel je de kosten? Wat als iemand uit de VOF wil stappen.
Samenwerken geeft vaak een hoop gedonder.

En bedrijfsruimte aftrekken mag enkel als er een aparte bedrijfsingang is.

Als je wilt voorkomen dat je geconfronteerd wordt met boetes, een boze belastingdienst en juridisch gesteggel, kun je beter de zaken goed regelen. Bij de belastingdienst is ook een heel goed boek te krijgen wat alles uitlegt.
 

starter

Dit is een persoonlijke tekst.
24 aug 2005
143
0
0
#18
Waarom geen Limited starten? Is dat niet nog goedkoper en geen aansprakelijkheid in prive etc?
 
J

Jacobien

Guest
#19
Kost zo te zien wel geld:
http://www.jurofoon.nl/jurofoonjournaal/200310/engelse_limited_gelijk_aan_bv.asp
 
24 aug 2005
831
0
0
#20
Jacobien zei:
Kost zo te zien wel geld:
http://www.jurofoon.nl/jurofoonjournaal/200310/engelse_limited_gelijk_aan_bv.asp
Jawel, maar is wel de helft goedkoper staat er in dat stukje, en je hoeft aan minder eisen te voldoen